OKQ8 spår bensinbilens död

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Zalman3 »

Mackjätten spår bensinbilens död – storsatsar på el

Fossila bränslen går mot sin död. Det tror drivmedelskoncernen OKQ8 som nu startar en storsatsning på laddning av elbilar, både på alla sina hundratals mackar och utanför.
https://www.di.se/nyheter/mackjatten-sp ... sar-pa-el/


I Tyskland så kan laddplatser på bensinstationer bli obligatoriskt.
Den federala regeringen vill göra byggandet av laddstationer för alla bensinstationer obligatoriskt. Detta framgår av klimatskyddsprogram 2030, av den federala regeringen den 9 Okt 2019 Berlin beslutades . Enligt detta vill regeringen "göra ett bindande krav genom ett leveranskrav att laddningsplatser också erbjuds vid alla bensinstationer i Tyskland" . Redan i de viktigaste punkterna som antogs i slutet av september hade unionen och SPD åtagit sig att göra en omfattande utvidgning av elektromobiliteten. För detta ändamål kommer 9,3 miljarder euro att spenderas under de kommande fyra åren .
https://www.golem.de/news/klimaschutzpr ... 44345.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Mickep »

Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Bjorn N »

Mickep skrev:
Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Fredrik j »

Bjorn N skrev:
Mickep skrev:
Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.
Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Bjorn N skrev:
Mickep skrev:
Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.
Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.
Samtidigt så kommer de som kan ladda hemma enbart ladda under längre resor, så färre kunder men längre tid på plats vilket ställer större krav på omgivningen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev:
Bjorn N skrev:
Mickep skrev:
Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.
Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.
Tror inte bilarna stannar oftare - tvärtom. Inte många åker ju och laddar till vardags utan laddar mest på långresor. Dock stannar de längre tid varje gång.
Oops tvåa på bollen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av kikat »

De som inte ser fossilbilens död är själva "döda" inom kort.

Att byta ut pumparna mot 20-30 laddare på stationerna längs med större vägar ser jag inget problem med, där finns ofta plats runt omkring att expandera på. Det kan vara ett problem med överföringskapaciteten om de ligger nära större städer men det bör gå att lösa m.h.a. solceller som lagrar energin i batterier eller att lagra energi från nätet när det inte finns effektbrist till övriga tider.

Men däremot mindre stationer i städerna ser jag ingen framtid för. Om man helt tar bort pumparna finns det kanske plats för maximalt 6 platser som ska ockuperas i ~20 min åt gången. Det bör bli för dålig tillströmning till butikerna för vem åker till en "bensinstation" bara för att gå in i butiken och handla en korv. Det normala med elbil är ju dessutom att man laddar hemma och då behövs inga "bensinstationer" inne i städerna.

Då är det bättre att utbyggnaden av laddplatser sker vid destinationer så som köpcentrum, handelsområden och butiker. Här är Lidl ett föredöme som erbjuder 60min 50kW laddning under butikstider delvis genom ström från solceller på taket.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Bjorn N skrev:
Mickep skrev:
Inte helt orimligt.
Stationerna finns utmed vägarna. Har oftast ström draget till sig och kan relativt enkelt anpassas för laddplatser. De är oftast bemannad och får sin huvudsakliga omsättning från service till resenärer. (inte att sälja bensin) Så deras affärsmodell håller även vid elkonvertering.
Ja för mackarna måste det ju bara vara bättre, det är väl större chans att man passar på att köpa korv om man ska ladda 15-20 minuter än om man bara tankar.
Ja, den klassiska bemannade macken kommer ju få ett uppsving när bilarna behöver stanna oftare.
Tror inte bilarna stannar oftare - tvärtom. Inte många åker ju och laddar till vardags utan laddar mest på långresor. Dock stannar de längre tid varje gång.
Oops tvåa på bollen...
Det är på långresor jag menar. Körde 130mil upp till norrbotten på älgjakt för ett par veckor sedan. Det var då jag såg fenomenet. Mycket folk på cirkle k-stationerna längs vägen men inte så många som tankar.
Vi stannade själva flera gånger utan att tanka. Fyllde diesel gjorde vi på automatmack halvvägs.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Zalman3 »

75 kronor milen – bara i skatt: "Förbränningsmotorns sista kamp"

En vanlig Volvo V90 D4 kommer kosta 75 kronor milen att skatta efter
årsskiftet om föraren kör 2.000 mil om året, inklusive malusskatt, bränsleskatt och moms, skriver auto motor & sports chefredaktör.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av kikat »

Zalman3 skrev:
75 kronor milen – bara i skatt: "Förbränningsmotorns sista kamp"

En vanlig Volvo V90 D4 kommer kosta 75 kronor milen att skatta efter
årsskiftet om föraren kör 2.000 mil om året, inklusive malusskatt, bränsleskatt och moms, skriver auto motor & sports chefredaktör.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ista-kamp/
Hela artikeln om någon är intresserad:
Det är konstigt det här med pengar. Å ena sidan kan 15 000 kronor kännas helt okej om man exempelvis vill ha snyggare fälgar på sin nya Volvo V90. Å andra sidan kommer en höjd skatt som innebär 15 000 kronor ytterligare på en ny V90 förändra hela Sveriges bilmarknad, vilka bilar vi köper.

Mentalt är det svårt att förstå, men det vi just nu bevittnar är förbränningsmotorns sista kamp. Vid detta årsskifte kommer skatten på en normal bil ha gått upp med i genomsnitt 500 procent på ett och ett halvt år. Nu talar vi inte om törstiga lyxbilar utan om just en Volvo V90 D4.

Hur många privatpersoner vill lägga 30 000 kronor på vägtrafikskatten under tre år? Det ger en kostnad på fem kronor per mil om man kör 2 000 mil om året. Sedan kommer minst lika mycket i bränsleskatt, för att inte tala om momsen på själva bilen. Lägg samman allt detta och på tre år har nybilsköparen lagt närmare 150 000 i enbart skatt på en V90. Det är ungefär halva summan som Volvo vill ha för bilen, och det är drygt 75 kronor milen i skatt vid samma körsträcka.

"I januari kommer var fjärde nysåld bil vara laddbar. Betyder det kris för landets bilhandlare?"

Bonusen på en elbil är 60 000 och med den ökade skatten på en V90 blir den verkliga skatteskillnaden mellan en elbil och en Volvo V90 alltså 90 000 kronor.

Tjänstebilisterna har redan flera tusenlappar i månaden att spara på en elbil och efter årsskiftet kan förmånskostnaden för en vanlig bil med förbränningsmotor öka med 2 500 kronor per månad! Även företagen räknar hem elbilskalkylen.

Elektrifieringen tar alltså fart med en hastighet som få förstått. Och det här är bara början. Om ett år kommer jag förmodligen skriva en krönika där jag upprepar dagens budskap, men med ännu större skärpa. Vill du köpa en ny bil med förbränningsmotor, utan att skatta bort en mindre förmögenhet – din tid är nu! Snart blir det svindyrt. Bonus/malus kommer nämligen skärpas ytterligare vid årsskiftet 2021.

Men i närtid kommer detta att hända:

1. Fram till årsskiftet får vi en säljrusch vad gäller nya bilar. För konsumenterna gäller det att slå till nu för att slippa den höjda skatten. För bilföretagen gäller det att maximera sin försäljning av förbränningsmotorbilar, som ger större inkomster än elbilarna.

2. Sedan följer en tvärnit och tuffa tider för landets bilhandlare. Risken är stor för stiltje i nybilshandeln, speciellt för de handlare som inte har något elektrifierat att erbjuda. Samtidigt lär man tvingas rea ut nya bilar som ställts på – efter årsskiftet finns en klar chans att pruta på bilar där garantin har börjat ticka.

3. Ökad import av törstiga begagnade bilar. Eftersom malusskatten bara gäller under bilens tre första levnadsår blir treåringar attraktiva, vi lär därför se en strid importström av exempelvis stora dieseldrivna suvar.

4. Ökad export av elbilar och laddhybrider. Svag svensk krona och elbilsbonusen betyder att svensksålda laddbara bilar är attraktiva utomlands. I Norge finns kraftiga incitament att köra en begagnad elbil – dessa saknas i Sverige! Tänk vad enkelt det vore att stoppa exporten: Under bilens första sex år borde elbilsbonusen vara återbetalningsskyldig vid export!

5. Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd. EU-lagstiftningen säger att tillverkarnas snittbil under 2020–2021 max får släppa ut 95 g/km. En elbil räknas som två sålda bilar. Nu och först nu finns det skäl för biltillverkarna att sälja laddbara bilar. Och vem köper en törstig konventionell bil i januari?!

Ska vi vara upprörda eller tycker vi att det är bra att omställningen tar fart? De flesta av oss gör nästan vad som helst för att slippa betala mer skatt, speciellt om den känns idiotisk. En ny bil är ju snålare, renare och säkrare än en äldre bil. Samtidigt säger en undersökning att genomsnittsbilisten lägger runt 30 000 kronor på extrautrustning.

Så mitt råd är, köp en elbil eller se förbränningsmotorn som lyxig extrautrustning!

Och till sist: Är elbilar ett realistiskt alternativ? Fråga norrmännen, där går över hälften av alla nya bilar på el. Det vi behöver är fler laddplatser!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Surfaren »

Det är nog inte så många som tycker det är sexigt att betala skatt. Och i det här fallet så är det ju bra, för effekten av malusskatten.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Zalman3 »

Automotorsport säger:
Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd.
Jag tror att redan Q2 så ligger man på 50% laddbara bilar i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av LarsL »

Elektrifieringen tar alltså fart med en hastighet som få förstått. Och det här är bara början.
:roll: Jag visste att denna kommentar skulle komma. Fast jag trodde nog att det skulle dröja till något eller några år till.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av bylund »

Jag motionerade om att starta laddning i egen regi till OK 2017, och då verkade man måttligt intresserade från föreningsstämmans håll. Men kul att något verkar hända.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p175765
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Automotorsport säger:
Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd.
Jag tror att redan Q2 så ligger man på 50% laddbara bilar i Sverige.
Det hänger på när volvo kan leverera hybrider.
Efter rushen inför årsskiftet kommer nog inte bilförsäljningen igång innan Q2. Läste på volvoforum att man får leverans i mars-april vid beställning idag.
50% redan nu är väldigt starkt. Norge ligger väl på drygt 50% laddbart trots stora subventioner i flera år?
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av micke_r »

Passat GTE lär stövla in på tjänstebilsmarknaden om inte Volvo kan leverera på så lång tid. Den nya modellen är bättre bättre än Volvo om man tänker på el-bitarna med längre range på el och moderna körhjälpmedel m.m.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av Fredrik j »

micke_r skrev:
Passat GTE lär stövla in på tjänstebilsmarknaden om inte Volvo kan leverera på så lång tid. Den nya modellen är bättre bättre än Volvo om man tänker på el-bitarna med längre range på el och moderna körhjälpmedel m.m.
Jag tror både Passat och V60 kommer sälja bra i hybridutförande.
Passat har stått sig bra i jämförelse i flera år och vunnit många biltest i motorpress men ändå har Volvo sålt bättre i Sverige.
Precis som "zalman3" påpekar i den här tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=18388 så finns hela svenska topp-10 i laddbart utförande i början av nästa år.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: OKQ8 spår bensinbilens död

Inlägg av HenrikC »

Eftersom det inte finns tillräckligt med bilar att leverera i början av 2020 kommer resultatet bli en kollaps i försäljningen i hela Q1. Billiga follkmärken som Dacia utan elbilar kan i princip lägga ner helt och bara lyxmärket Tesla kan leverera bilar. Skulle Sverige dessutom få effektbrist i januari efter den huvudlösa nedläggningen av R2 kommer argumenten mot elbilen aldrig att ta slut. Det kommer spridas falska utsagor om elbilarna som roten till effektbristen in absurdum. Det blir som med etanolbilarna: man dödade ett framgångsrikt miljöprojekt med lögner.

Riktigt jävla genidrag av regeringen. :roll:

Det hade räckt med lite tålamod så hade elbilen tagit över naturligt som en uppstickare från folkdjupet. Nu kommer den istället att upplevas som påtryckt från staten och bli föremål för folkets spott och spe. I Sverige kommer elbilen aldrig få den cred den förtjänar för att ha vunnit på egna meriter.
Skriv svar