Om man är duktig (effektiv metodik) varför skall du då tillverka det i ett land med höga löner? Högt inslag av automatik har samtidigt gjort (all?) tillverkning mindre beroende av "hand" kraft. Det är alltid en avvägning.tor-ake skrev:Det går, om man är duktig på tillverkning, och att utveckla bilar som går att tillverka rationellt.
Tyskland, frankrike och japan har samma höga löneläge som vi, och där tillverkas billiga bilar i stor mängd. Opel, Peugeot osv. Dyra bilar också såklart, men de är ju inte dyra för att de är dyra att tillverka.
MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktiskt!
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Ni vet om att det finns länder i Europa (EU) med lågt löneläge. Dacia görs i Rumänien.
Känns som mg är i samma segment.
Känns som mg är i samma segment.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Lönerna i Kinas rikaste städer har redan gått förbi lönerna i några av EUs medlemsländer. Kommer kandidatländer som Serbien, Albanien och Nordmakedonien med i EU om några år så finns det gott om låglöneländer att tillverka bilar i inom EU. Kanske sätter någon kinesiskt tillverkare upp en fabrik i Europa i framtiden.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Det har redan hänt, om man bortser från storleken på fordonen. I Europa har BYD bussproduktion i ungerska Komarom och franska Beauvais, men på båda orterna planeras en breddad produktion. Vad som menas med breddad produktion visar sig säkert snart.HenrikC skrev:Kanske sätter någon kinesiskt tillverkare upp en fabrik i Europa i framtiden.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Eh, missade ngt känner jag. Är det en 40kWh han testar? Inte kan det vara så kort räckvidd på en 64 kWh?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Om man är duktig på metodik och får ut mycket produkt per arbetad timme blir lönen till fabriksarbetarna en mindre faktor, och man kan friare välja utifrån andra kriterier. Kriterier kan vara att man vill ha närhet till marknaden, eller nära mellan utveckling och produktion, och tror att man lättare kan attrahera kvalificerad personal på en viss plats. Viktigt är också närhet till underleverantörer.ChristerSjo skrev:Om man är duktig (effektiv metodik) varför skall du då tillverka det i ett land med höga löner? Högt inslag av automatik har samtidigt gjort (all?) tillverkning mindre beroende av "hand" kraft. Det är alltid en avvägning.tor-ake skrev:Det går, om man är duktig på tillverkning, och att utveckla bilar som går att tillverka rationellt.
Tyskland, frankrike och japan har samma höga löneläge som vi, och där tillverkas billiga bilar i stor mängd. Opel, Peugeot osv. Dyra bilar också såklart, men de är ju inte dyra för att de är dyra att tillverka.
Att en stor del av t.ex. elektronikproduktion sker på vissa platser i Kina idag beror inte (längre) på ett lågt löneläge, utan på att det uppstått kompetens- och underleverantörskluster där som gör att det går mycket lättare att upprätta produktion av t.ex. mobiltelefoner där, så det uppväger extrakostnaden i löner jämfört med att tillverka i Vietnam. Man får två fabriksarbetare i Vietnam för samma pris som en i Kina.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Batteriet är bara 44.5 kwh. Rubriken i den här tråden är missvisandePapaD skrev:Eh, missade ngt känner jag. Är det en 40kWh han testar? Inte kan det vara så kort räckvidd på en 64 kWh?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Ah, ja då stämmer allt. Verkar vara en rätt bra bil, går den att köpa med dragkrok?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Ja den kommer med drag!PapaD skrev:Ah, ja då stämmer allt. Verkar vara en rätt bra bil, går den att köpa med dragkrok?
Måste vara en av Sveriges billigaste elbilar med drag.
Och MGn är nära i storlek med KIA e-Niro och Volvo XC40 BEV, men mycket billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Som väntat drar den ganska mycket. En SUV drar helt enkelt mycket el i lite högre farter. Han försöker köra 112 km/h men får en snitthastighet på 70 kilometer i timmen pga vägarbete och att en snabbladdare är stängd. Totalt kör har drygt 23 mil, från fullt till massa blinkande och annat om att ladda, kanske inte helt bra.
Hemvägen sänker han farten till 96 km/h, får dock en högre snitthastighet på 80 km/h, förbrukningen blir marginellt lägre men han kör med värme.
Knappt 20 mil i motorvägsfart verkar rimligt under bra förhållanden, den drar ungefär som de andra högbyggda elbilarna.
Uppfattade det som han inte följde någon GPS fart, vilket försämrar det hela med några procent.
Nåja, ungefär som förväntat.
Hemvägen sänker han farten till 96 km/h, får dock en högre snitthastighet på 80 km/h, förbrukningen blir marginellt lägre men han kör med värme.
Knappt 20 mil i motorvägsfart verkar rimligt under bra förhållanden, den drar ungefär som de andra högbyggda elbilarna.
Uppfattade det som han inte följde någon GPS fart, vilket försämrar det hela med några procent.
Nåja, ungefär som förväntat.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Ännu ett test.
MG ZS EV affordable small electric crossover SUV 2019 - A quirky review | Fully Charged
MG ZS EV affordable small electric crossover SUV 2019 - A quirky review | Fully Charged
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Jag blir inte riktigt klok på den här kanalen, det känns som betald journalistik. Mer reklam än ngt annat. Förutom det här avsnittet om MG, som hade viss objektivitet.
Jag blir inte riktigt klok på den här kanalen, det känns som betald journalistik. Mer reklam än ngt annat. Förutom det här avsnittet om MG, som hade viss objektivitet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jag gillar Fully Charged. Visst, det är inte direkt Björn Nylands typ av tester men ibland vill man bara ha en kort genomgång av bilen och då föredrar jag Fully Charged. Dessutom gillar jag Roberts rants som han kör ibland.PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Jag blir inte riktigt klok på den här kanalen, det känns som betald journalistik. Mer reklam än ngt annat. Förutom det här avsnittet om MG, som hade viss objektivitet.
Och tar vi MG testet så är det ett under av objektivitet jämfört med de flesta andra tester jag har sett från engelskt håll. Ex James And Kate:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Men är det värt 100.000kr extra för att få en bättre laddlucka?Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
"Är priset rätt, då passar skon"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jag vill se de svenska priserna först. Kona 39 kWh kostar från 365k. Med tanke på att man måste ha premium versionen av MG'n för att få sätesvärmare så undrar jag om den verkligen blir så mycket billigare.Zalman3 skrev:Men är det värt 100.000kr extra för att få en bättre laddlucka?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
MG har kanske dålig/tunn lack, dåligt rostskydd och krocksäkerhet.Laban skrev:Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Men med stora utrymmen, lågt pris och drag, kan den bli succé.
Med korta leveranstider, så kan det bli en rejäl succé i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Från vad man sett på testerna verkar den vara otroligt dåligt anpassad fossilbil där de bara slängt in en elmotor och skruvat på ett batteri undertill. Teknikgränssnittet är ju under all kritik. Bara en sån sak att det inte går att se hur många % laddning man har och hur många kW man laddar med är ju märkligt, och vad ska man ha en voltmätare på 12V-batteriet till kan man fråga sig. Navigationsgränssnittet verkar även vara på snudd till oanvändbart.
Men är priset rätt och har dragkrok blir det nog en del bilar sålda. Allt pekar dock på att priset landar på minst 300k efter bidrag och då är den alldeles för dyr.
Men är priset rätt och har dragkrok blir det nog en del bilar sålda. Allt pekar dock på att priset landar på minst 300k efter bidrag och då är den alldeles för dyr.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Det dräller ju inte med billiga elbilar med drag i Sverige.kikat skrev:Från vad man sett på testerna verkar den vara otroligt dåligt anpassad fossilbil där de bara slängt in en elmotor och skruvat på ett batteri undertill. Teknikgränssnittet är ju under all kritik. Bara en sån sak att det inte går att se hur många % laddning man har och hur många kW man laddar med är ju märkligt, och vad ska man ha en voltmätare på 12V-batteriet till kan man fråga sig. Navigationsgränssnittet verkar även vara på snudd till oanvändbart.
Men är priset rätt och har dragkrok blir det nog en del bilar sålda. Allt pekar dock på att priset landar på minst 300k efter bidrag och då är den alldeles för dyr.
Dåligt är ju att tex KIA e-Niro inte fick nåt drag trots att fossilversioner av denna bil har det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu.Zalman3 skrev:MG har kanske dålig/tunn lack, dåligt rostskydd och krocksäkerhet.Laban skrev:Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.Mr S skrev:Jösses!PapaD skrev:Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Men med stora utrymmen, lågt pris och drag, kan den bli succé.
Med korta leveranstider, så kan det bli en rejäl succé i Sverige.
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Tydligen kan man boka en MG ZS i november i Norge.
Intressant är också att Nic. Christiansen Group verkar bli importör i Norden för MG.
De har idag Hyundai, SsangYong, Rover, MG och Jaguar Land Rover.
Det blir väl ingen direkt konkurrens mellan Jaguar I-Pace och MG ZS.
Eller kommer MG ZS att samsas med Hyundai i bilhallarna?
Intressant är också att Nic. Christiansen Group verkar bli importör i Norden för MG.
De har idag Hyundai, SsangYong, Rover, MG och Jaguar Land Rover.
Det blir väl ingen direkt konkurrens mellan Jaguar I-Pace och MG ZS.
Eller kommer MG ZS att samsas med Hyundai i bilhallarna?
https://www.tv2.no/broom/10916028Boka från november
Baserat på pressmeddelandet verkar det som om inte alla delar är på plats kring distributionen av bilen. Men MG säger att de "närmar sig ett envägs distributionsavtal" med danska Nic. Christiansen Group.
Förresten, de är ingen liten pojke i detta sammanhang. Företaget är en importör av Hyundai, SsangYong och Jaguar Land Rover till Danmark. De stöder också importen av Jaguar Land Rover till Norge.
Så de har lång erfarenhet av elbilar. Och det kan inte sägas att det finns någon direkt konkurrens mellan Jaguar I-Pace och MG ZS ...
Från november kan norska kunder reservera MG ZS EV via företagets webbplats. Vi förväntar oss mer information om butikerna / showroom och service på bilarna då.
https://www.nc.dk/job/ledige-stillinger ... -bc-swedenFÖRETAGSINFORMATION
Historien om Nic. Christiansen Gruppen började i Kolding 1967 med importen av BMW. I dag är den huvudsakliga verksamheten i koncernen import av Hyundai i Danmark och Land Rover och Jaguar i Danmark, Norge och Sverige. Därutöver består verksamheten av de två bilhandlarkedjorna, Terminalen och Bayern Autogroup i Danmark. Nic. Christiansen Gruppen har sin verksamhet i Danmark, Norge och Sverige med cirka 370 medarbetare med en total omsättning på 3 mia dkk.
Brittiska bilar har varit en del av Nic. Christansen Gruppens dna i snart 20 år. Historien om British Car Import är historien om ett företag som över tiden har varit ett företag som har hanterat konjukturer och förändringar på marknaden på ett mycket professionellt sätt vilket gör att de idag står för hälften av koncernens totala resultat. British Car Import grundades 1993 då Nic. Christiansen Gruppen fick importagenturen på Land Rover, Rover och MG i Danmark.
2009 övertog BCI importen av Land Rover i Norge samt Land Rover och Jaguar i Sverige från det då fabriksägda företaget. Från den 1 Januari 2013 blev dessutom importen av Jaguar i Norge övertagen av BCI.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG E60: Billig elektrisk SUV med drag/64kWh finns faktis
Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.Zalman3 skrev:MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus.
https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml