Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

Elbilisten skrev:
Stora skylten med bränslepriser bör få en display som visar typ "DC 2,95" .
Ännu bättre vore 350kW 2:95. Att det handlar om DC förstår man. Att det inte är per minut eller annan enhet som är irrelevant i sammanhanget borde man lagstifta om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av josve »

Håller med om det mesta som redan är skrivet, ett tillägg;

I takt med att bilarna blir bättre och laddhastigheterna ökar kommer fler och fler att dra husvagn/släpvagn med sina elbilar.

Om möjligt utforma laddplatserna så att man kan ladda utan att behöva koppla bort husvagnen/släpvagnen, precis som det är idag för de flesta bensinpumpar.
Kanske inte möjligt för samtliga laddplatser men där det är möjligt...

Tänk också på att det framöver troligen kommer fler ”större” fordon som kommer efterfråga laddning så som lätta lastbilar/mindre bussar/arbetsfordon som kommer behöva mer utrymme.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

mati skrev:
Elbilisten skrev:
Stora skylten med bränslepriser bör få en display som visar typ "DC 2,95" .
Ännu bättre vore 350kW 2:95. Att det handlar om DC förstår man. Att det inte är per minut eller annan enhet som är irrelevant i sammanhanget borde man lagstifta om.
Minuter är ju inte helt irrelevant i sammanhanget, det har diskuterats många gånger här på TCS, man vill ju undvika att laddarna blockerad av bilar som laddar långsamt.

En modell skulle kunna vara kWh-pris men med en minsta kostnad per minut som är samma som pris per kWh. På så sätt ”straffas” man mer och mer ju långsammare man laddar. Ju mer man använder den del av laddkurvan där effekten går under 60kW desto dyrare blir varje kWh.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av josve »

En sak till;

Samtliga på OKQ8 som kommer jobba med detta projekt bör där det är aktuellt med tjänstebil/personalbil framledes enkom få välja rena elbilar.

Om Ni dessutom ser till att OKQ8:s tio bäst betalda tjänstemän får en tjänstebilspolicy där de får välja enkom elbilar så kommer ni dels visa att ni menar alvar med er satsning dels kommer er interna kompetens öka dramatiskt att fatta rätt beslut framåt i dessa frågor ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av fth »

josve skrev:
En sak till;

Samtliga på OKQ8 som kommer jobba med detta projekt bör där det är aktuellt med tjänstebil/personalbil framledes enkom få välja rena elbilar.

Om Ni dessutom ser till att OKQ8:s tio bäst betalda tjänstemän får en tjänstebilspolicy där de får välja enkom elbilar så kommer ni dels visa att ni menar alvar med er satsning dels kommer er interna kompetens öka dramatiskt att fatta rätt beslut framåt i dessa frågor ;)
”Samtliga på OKQ8”, punkt! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av HenrikC »

Jag tänker ta mig friheten att använda de andra medlemmarnas argument som mina egna:
EnTraktor skrev:
Förslag
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Hög effekt - alltså absolut minst 100 kW per laddare, helst 150 kW+
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Minst 4 laddare per station. Man planerar stoppen där det är störst chans att det finns lediga laddare, med bara 1-2 laddare är det stor risk att det kommer vara upptaget.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
* Inte lika viktigt, men en stor fördel om ni kommer med en bra app. Ingen snabblösning, utan bra karta, status/tillgänglighet samt eventuellt möjlighet att betala genom appen.
* Enkel betalning - även för utländska turister (alltså ej bara Swish eller mobilbetalning)
Jag håller helt med på dessa punkter. Det är oftast betalningen som är problemet: alla - utom Bee - hänvisar till en app. Varje gång man ska ladda är man utloggad ur appen. Sedan ska man välja laddare på en karta. Alla fungerar lika dåligt. Som grädde på moset har laddarna och appen ofta dålig kontakt.

Bästa betallösningen är den som finnns på bensinmackarna: En stolpe där man sätter in sitt betalkort. Fungerar alltid, för alla. Hur man kan välja något annat som bas är obegripligt. Ska man som tillägg till detta göra en app som man betalar med, gör som parkeringsapparna med en kod på laddplatsen.

Just fyra laddare per station är faktiskt lite av ett magiskt tal. Den bästa uppställningen är i min mening den som pumparna ofta har på bensinmackarna, d.v.s. två pumpar i rad med bilar på vardera sida. De två främre bilarna delar på den ena dubbla pumpen/laddaren och de bakre på den andra. På mindre station förslagvis två laddare. Jag är medveten om att detta är ett Tesla-forum och användarna älskar synen av ett stort antal laddare på samma ställe. Men i mig svider det att se massor av lediga laddare. Det är kunderna som får betala för oanvända laddare.

Placering och kabellängd är små saker med obetydlig påverkan på kostnaden, men ack så viktig för att alla ska kunna ladda. Jag har sett ett antal laddare i landet som har placerats så att bilarna har svårt att komma till, vilket leder till sträckta kablar och onödigt slitage på laddarna. Typiska misstag är att påkörningsskydden är överdimensionerade och/eller placerade på för stort avstånd till laddare.
LarsL skrev:
Snabbladdare
Viktigast är driftsäkerhet! Laddaren måste fungera och vara lediga annars vågar jag inte lita på landstället utan måste ha marginal för att ta mig till nästa laddare. Driftsäkerheten löser man genom att ha flera laddare på samma ställe.
Driftsäkerhet är viktigt. En aspekt på detta är att det ska vara OKQ8 som driver laddarna på OKQ8s stationer, inte en tredje part. Det ska kunna lita på OKQ8, att man kan betala och att laddarna är i drift. Är det fel ska man kunna tala med personalen, som kan förklara hur den fungerar och vid fel kan starta om en laddare eller beställa service på den. Att ha bemanning på plats är en enorm fördel som inte ska underskattas.
Teslaspolen skrev:
Ifall ni tänkt er en app, så gör det lilla extra i appen. Visst, man ska kunna se om laddaren är ledig eller upptagen, trasig eller fungerande. Men! Det finns en del stackars bilar med helt hopplöst dåliga bil-specifika appar (Nissan...) eller ingen app alls (Hyundai...) som exempel. Vad som hade varit guld värt för dessa förare är att kunna se laddstatus på sin egna laddsession via appen och få en push notis om laddningen avbryts oväntat.

Det finns inget så irriterande som att ställa sin bil på laddning, försvinna iväg i affären i 40 minuter och återvända till bilen bara för att upptäcka att laddningen gav ett error efter tio minuter och laddningen stannade.
Det är ett bra förslag på bra användning av appen. Jag startar ibland laddningen åt min fru när hon kör elbil. Eftersom jag inte är på plats vet jag inte om det fungerat och hur mycket ström bilen fått.

På en punkt tycker jag att de tidigare inläggen är fel: Jag tycker att man inte ska ha tak på laddarna. Istället bör fokus vara på att få in kunderna i butiken för att maximera merförsäljningen. En laddningsession är längre än en vanlig tankning. Detta bör gå att utnyttja för att generera ökade intäkter. Kunden ska fås att lämna bilen under tiden den laddar och inte komma tillbaka förrän den laddat tillräckligt. Laddare utan tak, en bra app som säger till när bilen är klar och en inbjudande fikahörna kan utgöra de tre benen i en sådan strategi.

En annan punkt som jag inte riktigt håller med är prisnivån: Eftersom elbilar snabbladdas huvudsakligen på långresor kan marknaden förmodligen tolerera en mycket hög prisnivå. Smärtgränsen kan nog vara så hög som 10 kr/kWh. I takt med stigande konkurrens kommer prisnivån att pressas, men det är viktigt att branschen uppnår lönsamhet.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mans71 »

Glöm heller inte att laddplatsen måste anpassas för att man ska kunna ladda med påkopplat släp - sjukt struligt annars om man tvingas koppla bort släpet innan man ska ladda!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av matsm »

Ojoj vad många bra repliker här fanns. Kom på några till.:
* Se till att lägga laddplatserna så dom inte riskerar att ockuperas av fossilbilar.
Skylta rätt dvs "Parkering förbjuden" - skylt med tilläggstavla "Gäller ej elbilar som laddas". Se till att samarbeta med vaktbolag som kan lappas bilar som inte följer regeln.
* Fräscha toaletter!
* Gärna lounge/sitt-platser inne och aktivitetsyta/picnic/lekplats ute är viktigt då man stannar ca 20-45 min
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Joohan »

Dom få gånger jag har laddat på mackar med "snabbladdning" så saknar jag att kunna komma in på macken och ordna betalningen.

Någon gång har jag fått köpa ett "förladdat" kort till klever. Jag fattar inte hur man kan ge bort affären till en tredje part så lättvindigt..

En annan gång har de varit slut med de förladdade korten så macken ringde supporten och fixade en gratisladdning.

Borde ju vara enkelt att lösa med att kunna starta laddningen omedelbart och komma in och betala/reservera maxbelopp och betalningen går igenom när laddningen är klart.

Givetvis skall det även gå att betala med kort vid laddaren, men ni borde ju vara rädd om möjligheten till merförsäljning..
Användarvisningsbild
MG_68
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2019 17:42
Ort: Umeå

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av MG_68 »

Många laddplatser är förstås bra, men risk för kö blir det säkert ändå emellanåt. Med traditionella pumpar är de flesta införstådda med att ställa sig bakom någon som tankar och kör sedan fram när det blir ledigt. Det förutsätter att bilen framför kan köra framåt förstås.
De flesta laddplatser jag sett (det är dock inte så många) så får man backa, eller köra fram mot en stolpe (beroende på var uttaget sitter) för att sedan köra åt motsatt håll när man är klar. Hur köar man då?
Eftersom laddning kan pågå ett tag så blir köandet än mer komplext med ökad risk för sura miner.
Intressant tanke tidigare i tråden att kunna se laddprocent, och större variation av fordon torde också öka kraven på flexibel ”laddningslayout”.
En utmärkt övning i funktionell design!
Finns det genomtänkta lösningar som någon kan lyfta fram som förslag?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av tor »

Mycket bra i denna tråd!

Skulle man kunna tänka sig en tavla där status på laddning visas på de olika bilarna som laddar? Typ stolpe 1 50% laddar, stolpe 2 20% fel, stolpe 3 ledig? Både i "fikahörnan" men även ute? Det minskar behovet av att ha en app för att hålla koll på status men då är det även enkelt att se när en laddare blir ledig vid köbildning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av bylund »

Några tankar från mig, lite nytt och lite upprepningar:
  • Jag ser det som viktigt för OKQ8 lanserar detta i egen regi. Man bör som OK-medlem få återbäring även då drivmedlet är el. Och som nämnts tidigare, att man kan prata med personalen om trasig laddare precis som man gör med en trasig bensinpump.
  • Betalningen bör inte vara krångligare än för flytande drivmedel, så absolut OK-kort och vanliga bankkort, men som många varit inne på, utnyttja möjligheterna att låta bilen identifiera sig, så man kan knyta bilen till sitt OK-kort (kanske ett sätt att få in elbilister som medlemmar i OK?), och då debiteras automatiskt.
  • Man måste börja någonstans, och jag skulle då prioritera stationer som ligger i städer vid genomfartsleder, så att det kan serva både bilister på resande fot och mer lokala behov.
  • Redundans - se till att det finns flera laddare på varje plats. Hellre färre stationer man kan lita på än många som man ändå inte vågar räkna med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av PatrikS »

En idé som ni kan stjäla fritt är att ge ett incitament för elbilsladdare att handla hos er, exv, ni tar en summa betalt på laddstolpen (men precis som med fossila bränslen) så är det inte primärt här ni tjänar pengar.
Utan ge cashback i form av värdekupong (gärna direkt vid laddtillfället) i er affär så kommer kunden garanterat handla och samtidigt känna att det inte blev så dyrt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Jerker »

Jag tror att allt redan redan är sagt, så jag vill bara tacka OKQ8 för initiativet och hoppas på att dessa åsikter tas emot på rätt sätt ända upp i ledningen och att de inte sorteras ut som "önsketänkande" eller "orealistiskt"!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag tror att allt redan redan är sagt, så jag vill bara tacka OKQ8 för initiativet och hoppas på att dessa åsikter tas emot på rätt sätt ända upp i ledningen och att de inte sorteras ut som "önsketänkande" eller "orealistiskt"!
Mycket bra. När man läser igenom den här tråden så fattar man att en bensinbilist aldrig någonsin hade kunnat komma på allt detta. Samtliga inlägg är extremt relevanta, jag känner igen mig i nästan allt som har skrivits. Vilket fantastiskt forum!
Stort tack till OKQ8 att ni vågar fråga här och ni (förhoppningsvis) inte bara hittar på ytterligare nånting som är bara halvbra, som så många andra aktörer har gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ett antal 150 kW snabbladdare är förstås toppen.

Tänk på att de drar väldigt mycket ström från elnätet, de flesta mackar verkar ha rätt så klena elnätsanslutningar idag.

Elnäten fram till mackarna kommer behöva förstärkas rejält, det kan ta många år innan den lokala elnätsägaren lyckas lösa detta.

Var ute mycket i god tid med att beställa från dem.

Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av kangru »

Mycket bra input redan!

Enkel och bekymmersfri snabbladdning (100kW eller över) med ett antal stolpar är en start.

Bra mat till hela faniljen och möjlighet att aktivera barnen, toalett och Wi-Fi på laddplatser som ligger längs längre resrutter.

Om automatisk identifiering och betalning via bilens id funkar och den ekonomiska modellen hanterar abonnemang så sälj in detta.

Gör som Tesla och ta ut höga avgifter om platsen används för parkering om laddningen är färdig eller bilen inte laddas och beivra detta hårt.

Finns det plats för längre tids parkering i städer eller vid besöksmål kan 11/22kW laddstolpar med typ2 vara aktuellt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av mati »

Jag skulle inte vilja ladda med 25kW, inte ens i e-Golfen. Bara i yttersta nödfall, men inte så länge det finns alternativ där jag kan ladda snabbare, och dessa alternativ finns ju numera inom räckviddsavstånd för de flesta elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av nek0 »

Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.
Det jag tänkte skulle vara som en övergångslösning för att kunna erbjuda någon form av laddning redan nu.

Men det kanske ändå är bättre OKQ8 ber kunden återkomma om tre år istället, och föreslå dem att åka någon annanstans så länge?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av LarsL »

Jag tycker faktiskt det är bättre. Om de väljer att sätta upp något som är långsammare än 50 kW så bör de hålla tyst om det och hänvisa till någon annan.
Enda anledningen till att ha långsamma laddare är om det finns något att göra på stället där laddaren finns. Ska jag ta en lång middag eller shoppa tex då kan det vara bra att bilen inte blir färdig laddad mitt i, men detta gäller knappast en mack.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av robpow »

Vilket fantastiskt uppslut med bra svar!

Det enda jag kan komma på att understryka är att det måste finnas en 24/7 serviceorganisation som kan rycka ut och fixa trasiga stolpar mm omedelbart. Andra leverantörer har varit mycket dåliga med att prioritera underhåll och reparationer och inget är mer frustrerande än att komma fram till en laddstation som är offline och ibland förblir så i veckor.

Mattias
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av Jerka »

Jag tror på enhetlighet. Tänk om man visste att ALLA OKQ8-mackar hade bra, tillförlitlig och snabb laddning. Man skulle bli glad och lättad varje gång man såg skylten!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inlägg av GreenMachine »

Off Grid Byggaren skrev:
LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.
Det jag tänkte skulle vara som en övergångslösning för att kunna erbjuda någon form av laddning redan nu.

Men det kanske ändå är bättre OKQ8 ber kunden återkomma om tre år istället, och föreslå dem att åka någon annanstans så länge?
50 laddare skulle ju kunna funka i ett shoppingcenter, citygarage eller stor matbutik där man hittar på något under tiden men längs en motorväg så går det ju fetbort.
Skriv svar