Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.

Cirkelkaffe... :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.
Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.
Ja, arbetet med Värnamo började 21/6 och allt markarbete har varit klart en längre tid nu. Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av micke_r »

Svenssons skrev:
Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
Hehehe.. Lärarna, autocomplete är fantastiskt. Bild Bild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
Har inte använt vare sig autocomplete eller autocorrect på åratal. Tycker det är värdelöst.

Min egen tolkning av snabbmatskedjan med bensin som sidosyssla ovan var helt medveten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tor »

Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).

Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

tor skrev:
Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).

Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Ska funka betydligt bättre numera.
I värsta fall får du starta om laddningen nån gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Testade ionity vid resa tor sthlm karlskrona i helgen med min e-tron och det funkade bra dit och till slut även hem. Startade laddaren med appen först och pluggade in efter betalningen var genomförd och allt gick bra. Hem testade jag med plugsurfing tag och då snurrade det ngn minut som det gör men sen kom laddningen är klar upp på skärmen. Testade med appen och fick samma resultat. En laddare var ur funktion och en upptagen. Återstod en som jag testade med appen och allt funkade perfekt. Har bara testat en annan ionity tidigare (utan problem) och en mcd 50 kW ccs som också gick bra. Man blir ju lite smånojjig i ngn minut när det inte klaffar och man har 15% SoC.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PhR34k »

Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Helt sinnessjuka priser. Det blir alltså runt 26 kr milen för min model x. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

Det där priset är dumt, det måste betyda att de vill stänga ute de som inte varit med och betalat. Antar att man skulle kunna öppna SuC också för andra som betalar tre-fyra gånger priset som vi som betalar på SuC gör. Vi behöver inte göra så stor sak av detta pris, vi skiter i deras abbonnemang och laddare och får invänta Teslas utbyggnad och alla blir glada och nöjda ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Skulle vara intressant att få veta vad ett abonnemang kan kosta. Har för mig att mati har skrivit nåt om vad Audi erbjuder, och det var, enligt min minnesbild, verkligen inte förmånligt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mans71 »

Dom måste ju ha en stor skattkista eftersom dom kan avstå affärer och tvinga in dom som saknar alternativ in i deras abonnemangsmodell. Det behövs mao en ny aktör så konkurrens uppstår.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av slugger75 »

Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Ionity har sagt att 8€ är introduktionspris under tidig utbyggnad av nätet. Så att priserna kommer höjas är helt klart. Att det blir kraftiga höjningar är inte heller orimligt då företagen bakom Ionity knappast vill sponsra laddning åt Tesla och andra märken. Köper man en bil från nått av företagen bakom Ionity kommer man säkert få en bra deal, dom andra får betala ordentligt. Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

EnTraktor skrev:
Ionity har sagt att 8€ är introduktionspris under tidig utbyggnad av nätet. Så att priserna kommer höjas är helt klart. Att det blir kraftiga höjningar är inte heller orimligt då företagen bakom Ionity knappast vill sponsra laddning åt Tesla och andra märken. Köper man en bil från nått av företagen bakom Ionity kommer man säkert få en bra deal, dom andra får betala ordentligt. Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Kanske blir standard att man som i ID3 fallet får gratis 2000kWh första året, men sen tar man bra betalt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henrik Torphammar »

EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Henrik Torphammar skrev:
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Henrik Torphammar skrev:
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.
Problemet är inte att det står Teslor som tar plats som skulle tagits av ett tyskt bilmärk, problemet är det knappt rullar några tyska elbilar som har nytta av Ionity. Platserna hade varit tomma annars.

För mig blir det en kostnad på 39:- milen eftersom jag normalt gör av med 3kWh per mil i min Model X. Även ifall det är undantagsfall på längre resor så blir det ordentligt dyrt. Blir ca 2000:- extrakostnad för en resa Kalmar-Göteborg ToR t.ex för att spara kanske 45 minuters total restid när väl Ionity Värnamo är på plats knappt 2700:- per timme alltså.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PhR34k »

EnTraktor skrev:
Henrik Torphammar skrev:
EnTraktor skrev:
Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.
Men det måste vara för att det finns typ 10 Tesla bilar på varje Vag elbil just nu? Men jag förstår din poäng.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

slugger75 skrev:
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
Sant. Men tyvärr har vi sett liknande prisbilder från andra operatörer, dvs, om man inte skaffar abonnemang då.

Problemet med abonnemangsbiten är att nätverken i dagsläget är långt ifrån täckande samt att de flesta laddar hemma till 90+%. Ganska många kommer nog inse att det kan dröja månader mellan gångerna man måste snabbladda. Och då vill man inte betala för ett abonnemang, än mindre flera. Och man vill heller inte betala 25 kr/mil de gånger man faktiskt kör längre sträckor. Visst, det kanske inte blir stora summor totalt sett men det ser inte bra ut. Dålig reklam.

Jag tror att man får svårt att konkurrera med Tesla om man inte löser detta på ett bättre sätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av JoeMad »

Hittade denna, men har inte följt hela tråden så ursäkter om den redan publicerats

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

point1 skrev:
Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.

Ja, ser absolut skumt ut...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar