Takräcke till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av thogr »

Jag tror jag har proride 591. Funkar perfekt. Skulle inte tro det är några problem med 598.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Joohan »

Snubblaren skrev:
Någon som provat med thule proride 598 på teslas takräcke? :)
Jepp, funkar kanon.
Har kört med 4st och det går lätt in.
Ufta
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2019 09:30

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Ufta »

Tjänna, försökte hitta någon info här om hur bilen ska må efter att man plockat bort räcket efter sommarsäsongen...

Hittade inget, men i mitt fall är nu gummilisten (man petade lite åt sidan vid montering) inte "tät" längre där fästena suttit - utan glipar.
Efter ett dygn har de inte gått tillbaka till ursprunglig form.

Någon som vet om man bara ska vänta eller göra något åt detta?
Gör det något om det rinner in vatten, eller kanaliseras vattnet ut någonstans längre ner?
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MEL »

För den som undrar kan jag meddela att whispbar wb300, som jag använt till Model S, även fungerar till Teslas eget takräcke till Model 3.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av slugger75 »

Testade med vår Thule Touring Alpine idag, på Teslas takräcken. Verkar fungera bra.
84F4F659-F189-4916-A02F-A8AE1C4E630F.jpeg
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Svim »

Lite klurigt att få dit räcket men annars funkar det klockrent med denna. Packline Basic.
41695E24-5D0E-4CAB-ACFC-F9D96D65DB6F.jpeg
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 sep 2019 21:25
Ort: Kungsholmen, Stockholm

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av AndersBo »

Härligt att se att packline boxen funkar så fint som det ser ut på bilden. Inväntar beställd bil men har redan sedan tidigare en likadan box i förrådet.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Snubblaren »

Svim skrev:
Lite klurigt att få dit räcket men annars funkar det klockrent med denna. Packline Basic.
Hur mycket ökar förbrukningen?
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Svim »

10-15%
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Jonny »

Hämtar snart beställd M3 LR men skulle behöva veta vilket avstånd det är mellan Model 3:s takräcken. Detta för att i förväg bedöma om min nuvarande takbox kan passa hyfsat bra. Står säkert någonstans i tråden men inget jag snabbt kunde hitta. Så supertacksam om nån kan ange måttet från framkant på främre räcket till bakkant på bakre räcker.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Oskobe »

C-c 71 cm. Räckena 7-8 cm breda.
MartinSWE
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2019 20:11

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MartinSWE »

Jag ser många fina takboxlösningar men någon som har någon slimmad och nära taket?
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Teslasse »

Takräckena verkar vara slut igen...
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Inca
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 aug 2019 11:04
Ort: Vallentuna

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Inca »

MartinSWE skrev:
Jag ser många fina takboxlösningar men någon som har någon slimmad och nära taket?
Har en Skiguard 830. Ligger 2-3 cm över taket. Smäller högt om stenskott kommer in där bara.
91ED8C9A-F371-4BD1-8028-5120E35632CA.jpeg
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av erbo73 »

Model 3 har iaf bättre vinkel på sitt räcke jämfört med Model S där det bakre ligger något lägre. I profil syns det tydligt att takboxen pekar något uppåt på en S.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Teslasse »

Teslasse skrev:
Takräckena verkar vara slut igen...
Det var visst väldigt tillfälligt. Gick att beställa idag igen.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Rab72
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2020 08:41

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Rab72 »

Joohan skrev:
Snubblaren skrev:
Någon som provat med thule proride 598 på teslas takräcke? :)
Jepp, funkar kanon.
Har kört med 4st och det går lätt in.
Har precis fått min Model S 2020, köpt Teslas takräcke, köpte Thule Upride för cykel på taket. Nu till min fråga: jag tycker det är väldigt tight att skjuva in Thules "t-bult", trycka ner gummilisten lite och så att säga föra in bulten från kortsidan. Fästet fram på min Upride har dessutom två bult (en bult bak). Det kommer tar lång tid att ta av och sätta på Upride fästet på Teslas orginal tackräcke om jag gör rätt? Kan jag be dig utveckla lite hur du fäste dina Thule cykelhållare på Teslas takräcke?
Se bilden så kanske det blir tydligare hur jag menar med bulten (på bilden har jag inte tryckt ner gummilisten)
IMG_2448.jpg
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Jag har kört med siliconfett för att enklare få in fästerna i T-spåret.
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av jonasl »

På Thules egna takräcken så klipper man av listen och drar ut den på ena sidan för att föra in t-spårs-fästena. Det finns marginal i fötterna för att låta den sticka ut nån cm.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av DrSweden »

https://www.taptes.com/products/roof-ra ... la-model-3

kr 1.824,83 SEK utgår en massa frakt och tull osv... Så kanske 2500? Känns rätt billigt och lösningen ser säker ut, men inte like snygg som original...
Roof_Rack_for_Tesla_Model_3_5.jpg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av RagWal »

DrSweden skrev:
https://www.taptes.com/products/roof-ra ... la-model-3

kr 1.824,83 SEK utgår en massa frakt och tull osv... Så kanske 2500? Känns rätt billigt och lösningen ser säker ut, men inte like snygg som original...
Roof_Rack_for_Tesla_Model_3_5.jpg
Tycker det ser läskigt ut för kromlisten. Jag har haft problem med liknande varianter men då på bilar utan kromlist om man inte dragit fast rejält hårt. Då med Thulegrejjor. De säljs dessutom inte längre. Kanske av en anledning. Jag skulle inte chansa på dessa.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av DrSweden »

RagWal skrev:
DrSweden skrev:
https://www.taptes.com/products/roof-ra ... la-model-3

kr 1.824,83 SEK utgår en massa frakt och tull osv... Så kanske 2500? Känns rätt billigt och lösningen ser säker ut, men inte like snygg som original...
Roof_Rack_for_Tesla_Model_3_5.jpg
Tycker det ser läskigt ut för kromlisten. Jag har haft problem med liknande varianter men då på bilar utan kromlist om man inte dragit fast rejält hårt. Då med Thulegrejjor. De säljs dessutom inte längre. Kanske av en anledning. Jag skulle inte chansa på dessa.
Ah, fattar. Du har en poäng.
Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2020 12:28

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Lars L »

Lastbågarna sätter man nog på en gång, sedan får de sitta där. Med rostiga muttrar under plaststyckena misstänker jag, någon som kollat efter en tid? Funderar på att åtminstone lägga på ett lager rostskyddsolja (blir väl som linoljefernissa) eftersom jag inte har någon zaponlack hemma.
Man skulle kunna tänka sig en plastbit att sätta på varje torn om man tar av själva bågarna. Småningom ger sig säkert någon fästklack till täcksidorna förstås. Tenderar att hålla med dem som säger att Tesla inte är så bra när det kommer till karossen. Dragkrokslösningen är ju också något som behöver moddas.
Någon som sett anmärkningen på lappen med däcktryck? "Maximum weight of occupants plus cargo is 414 kg" Rena skämtet för en femsitsig bil. Det går ju knappt in tre typiska amerikaner...
Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2020 12:28

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Lars L »

Försöker montera Teslas dyra original-lastbågar men de gängade "tornen" är för korta på främre bågen. Fått fast ena sidan men inte den andra. Provat att värma gummit så att det går att trycka ihop, provar att montera av gavelstycket från själva bågen, då kunde jag få fast gavelstycket i tornet men kunde inte få ihop bågen och gavelstycket...Man behöver vara två för att kunna hålla grejerna på plats, nytt försök i morgon. Försöker låna en skruvtving av grannen att klämma ihop gummit med, de jag har är av olämpligt format.
Nån som har bättre tips?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Xeik »

Lars L skrev:
Försöker montera Teslas dyra original-lastbågar men de gängade "tornen" är för korta på främre bågen. Fått fast ena sidan men inte den andra. Provat att värma gummit så att det går att trycka ihop, provar att montera av gavelstycket från själva bågen, då kunde jag få fast gavelstycket i tornet men kunde inte få ihop bågen och gavelstycket...Man behöver vara två för att kunna hålla grejerna på plats, nytt försök i morgon. Försöker låna en skruvtving av grannen att klämma ihop gummit med, de jag har är av olämpligt format.
Nån som har bättre tips?
Märkligt. Har varit enkelt från första början för mig. Har tagit av och på flertalet ggr utan några problem.
Har därför inga tips tyvärr. Du är helt hundra på att du har gummina på rätt håll och till rätt båge antar jag?
Skriv svar