Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
Det var inte tänkt som nån jämförelse. Jag bara noterade att min M3 drog rejält mkt mer i regn på motorväg.
Blev då fundersam över hur det påverkar en etron.
Helt enkelt nyfiken på vad den drar i snabbare takt på motorväg i regn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
Ioniq är snålare än Model 3. e-Golf är det inte...

Det är på gränsen om man jämför med M3 Performance, men då har vi en bil på 16" hjul och en på 20" hjul. En bil som är hopplöst långsam och en som är ruskigt snabb.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
D4605DE7-64D9-4952-A4DD-E2FADDB30167.jpeg
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Vill också ha ! Grattis.

Privat eller leasing ?
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Tjänstebil i det egna företaget. Den tidigare tjänstebilen var en Porsche Macan S som jag sålde i tisdags. Blir skönt med ett lägre förmånsvärde.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Grattis! Riktigt snygg, vad är det för färg?
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Grattis! Snygg i optikpaketet.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Grattis. Läcker färg. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Nilp skrev:
NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Grattis! Riktigt snygg, vad är det för färg?
Tackar! Det är navarrablå med svart optikpaket.
88CF653F-042B-4911-B706-687200AD52FC.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Den svarta nosen hade jag inte tvekat en sekund att beställa. Fanns tyvärr inte för modellår 2019.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 931
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Grattis! Riktigt snygg i den färgen och med svart optik!

Har själv precis kört norrort ned till Nyköping tor idag. Motorväg hela vägen men en tredjedel genom Sthlm med lite lägre hastighet 70-90. Lite blöta vägar ner och rak motvind ca 20 km/h. Landade på 27.5 i förbr. Hemåt var det vindstilla och torrt och då landade förbrukning på 25.3. Jag är helt nöjd beaktat 21-tummare. Kör med farthållare och assistans ca lagligt max 5-10 över.
Bilens navigation känns rätt pessimistisk tycker jag men räckviddsmätaren anpassar sig snabbt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Kan inte någon som är duktig på Photoshop se hur det skulle se ut om man skippade grillen och fick en mer Teslaliknande front? Audi har ju alldeles för stora grillar och på elbil blir det extra fel.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Kan inte någon som är duktig på Photoshop se hur det skulle se ut om man skippade grillen och fick en mer Teslaliknande front? Audi har ju alldeles för stora grillar och på elbil blir det extra fel.
Gimp och usel men en liten glimt av hur den kunde se ut får man kanske:
audi-e-tron-nogrill.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Kan inte någon som är duktig på Photoshop se hur det skulle se ut om man skippade grillen och fick en mer Teslaliknande front? Audi har ju alldeles för stora grillar och på elbil blir det extra fel.
Gimp och usel men en liten glimt av hur den kunde se ut får man kanske:
audi-e-tron-nogrill.png
Klart snyggare :D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Klart snyggare :D
Kisar man bara lite så :-) Men jag håller med, den skulle bli betydligt snyggare utan grill. Sen får den lite mer kombilikt utseende utan tycker jag, vilket inte är fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Helt klart snyggt. Också med tanke på att grillen på e-tron till största delen inte är någon grill utan ren fejk. Tekniskt skulle det alltså fungera, ett litet luftinsläpp där ringarna sitter räcker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Det där blev ju riktigt bra :) verkligen konstigt att Audi inte vågade sig på nåt sådant, snacka om att vara såld på gamla ideer :?

Edit: hade säkert ökat räckvidden också!
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

HelectriC skrev:
Det där blev ju riktigt bra :) verkligen konstigt att Audi inte vågade sig på nåt sådant, snacka om att vara såld på gamla ideer :?

Edit: hade säkert ökat räckvidden också!
De enda jag tycker har lyckats med en front utan grill är Tesla med Model S facelift och framåt. Alla andra (Soul, Niro, Ioniq och så vidare) har sett sämre ut än varianterna med grill, så det är inte konstigt om Audi tvekade.

Men E-Tron renderingen utan grill är snyggare och modernare än originalet med grillen. Ser snyggt futuristisk ut. Skicka in bilden till InsideEVs, de brukar gilla renderingar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Det där blev ju riktigt bra :) verkligen konstigt att Audi inte vågade sig på nåt sådant, snacka om att vara såld på gamla ideer :?

Edit: hade säkert ökat räckvidden också!
Tack :-)

Jag ställer mig också undrande till varför de inte vågade ta bort grillen. Ser man på VW's kommande elbilar så har de ingen grill, ID Crozz , ID.3 osv. Audi har ju ett emblem som är lätt att känna igen också och de kan alltid göra det lite tydligare om man är orolig för att ingen ska känna igen deras bilar, svart emblem på ljusare bilar och vice versa, ex:
audi-e-tron-nogrill_blacklogo.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

HenrikC skrev:
De enda jag tycker har lyckats med en front utan grill är Tesla med Model S facelift och framåt. Alla andra (Soul, Niro, Ioniq och så vidare) har sett sämre ut än varianterna med grill, så det är inte konstigt om Audi tvekade.

Men E-Tron renderingen utan grill är snyggare och modernare än originalet med grillen. Ser snyggt futuristisk ut. Skicka in bilden till InsideEVs, de brukar gilla renderingar.
De flesta av dem har väl en fake grill fast målad i samma färg som bilen. Minsta möjliga insats.

Känns inte som att kvaliteten på snabbhacket här är bra nog för att skickas någonstans :-) Men lägger man ner några timmar så går det säkert att få till något som inte ser alltför pjåkigt ut även vid närmare granskning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
HenrikC skrev:
De enda jag tycker har lyckats med en front utan grill är Tesla med Model S facelift och framåt. Alla andra (Soul, Niro, Ioniq och så vidare) har sett sämre ut än varianterna med grill, så det är inte konstigt om Audi tvekade.

Men E-Tron renderingen utan grill är snyggare och modernare än originalet med grillen. Ser snyggt futuristisk ut. Skicka in bilden till InsideEVs, de brukar gilla renderingar.
De flesta av dem har väl en fake grill fast målad i samma färg som bilen. Minsta möjliga insats.

Känns inte som att kvaliteten på snabbhacket här är bra nog för att skickas någonstans :-) Men lägger man ner några timmar så går det säkert att få till något som inte ser alltför pjåkigt ut även vid närmare granskning.
Audi hade ju mer än 15min på sig att utveckla bilen, så det borde de klarat!
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Jag ställer mig också undrande till varför de inte vågade ta bort grillen. Ser man på VW's kommande elbilar så har de ingen grill, ID Crozz , ID.3 osv. Audi har ju ett emblem som är lätt att känna igen också och de kan alltid göra det lite tydligare om man är orolig för att ingen ska känna igen deras bilar, svart emblem på ljusare bilar och vice versa, ex:
Jag gissar att detta beror på att bilarna är konverterade avgasbilskontruktioner/designer. Då är det lättast att bara hänga dit en fejk grill eller en plastkåpa. Sen finns det ju en vana och igenkänningsfaktor i grillen, även Model S hade ju grill i början.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Misstänker att det fanns goda skäl vid design för att Audi skulle ha grillen kvar. Om man vet hur processen fungerar så blir det inte så konstigt även om själva upplägget är lite konstigt i slutändan.


1. Designern får info om bilen och vad som krävs. Och designar bilen därefter. Exempel på hur E-tron kanske togs fram kan vara ”designa en bil som skall vara elektrisk. Elektroniken skall vara luftkyld så lös det” designen nyttjar Audis kännetecken grillen för att skapa en diskret kylning. Designen godkänns och sen går den vidare till ingenjörerna.

2. Ingenjörerna har insett att kylningen inte alls behöver vara så som man sagt från början, ändringar blir men designen kvarstår (för lång tid att ändra) så man jobbar med det dom har istället.

Finns en sådan miss hos Audi där en bil skulle varit bensindriven och designen blev därefter.
Sedan beslutade man sig för att byta till diesel istället. I designen var det plats för avgas på vardera sida men då man bytte till diesel nyttjade man platsen för ena avgasröret till en annan sak och man drog enbart avgas till ena sidan. Men då bilen var designad för dubbla avgas så upptäckte man vid vinterkörning att ena sidan blev ren från snö medans andra blev helt igensnöad så nu blev helt plötsligt båda utblåsen fejkade och avgaserna fick gå ner i backen.

Designen sätta helt enkelt för tidigt innan man ens har bestämt sig för hur bilen skall drivas,kylas osv. Man har en input men under det året kan mycket hända.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Audi gör ju en stor grej av själva formen på grillen. Det ska numera vara deras igenkänningsfaktor, ungefär som BMWs njurar. Lite dumt då när man plötsligt inte längre har behov av någon grill. Svårt att tänka om liksom.
I det sammanhanget har jag också funderat kring M:et i BMW som ju stor för Bayerische Motoren Werke. Extremt jobbigt när framtida bilar inte längre byggs runt omkring en motor i den meningen som företaget definierar sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Audi gör ju en stor grej av själva formen på grillen. Det ska numera vara deras igenkänningsfaktor, ungefär som BMWs njurar. Lite dumt då när man plötsligt inte längre har behov av någon grill. Svårt att tänka om liksom.
På tal om BMW's njurar:

Bild

BMW svarade på kritiken de fick från de europeiska BMW kunderna (vackert är det inte), menade på att det var förväntat med kritik från europeiskt håll men att både 7 serien och X7 sålde mest i Kina och där vill man ha bilar som sticker ut.

Så det kanske både är en del konservatism samt att e-Tron ska börja tillverkas lokalt i Kina 2020. Säkrast att behålla grillen då :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar