Hybrider kan oftast inte DC-ladda ändå. Det är mig veterligen bara Mitsubishi Outlander som har en Chademo-kontakt. Alla andra laddar AC, oftast bara enfas dessutom.nek0 skrev:Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Moderator: Redaktion
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Varför inte bygga tillräckligt många laddare med både TYP2 och CCS kabel på varje istället. Man behöver ju inte dimensionera så att alla ska klara maximal effekt utan räkna på att en del kommer ladda långsammare och lösa det med lastbalansering ifall hela Tesla-klubben kommer och ska ladda samtidigt.mati skrev:Hybrider kan oftast inte DC-ladda ändå. Det är mig veterligen bara Mitsubishi Outlander som har en Chademo-kontakt. Alla andra laddar AC, oftast bara enfas dessutom.nek0 skrev:Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Folk i allmänhet är inte elektroingenjörer och många förstår inte skillnad på 1-fas, 3-fas, AC, DC. Det måste vara enkelt att ladda utan en massa tekniska specifikationer.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Långsam laddning ska andra sköta, som butiker och restauranger och så. Finns det en vägkrog vid OKQ8 som inte är macken i sig får nog detta ligga på vägkrogens bord att sätta upp typ-2-laddning.kikat skrev:Varför inte bygga tillräckligt många laddare med både TYP2 och CCS kabel på varje istället. Man behöver ju inte dimensionera så att alla ska klara maximal effekt utan räkna på att en del kommer ladda långsammare och lösa det med lastbalansering ifall hela Tesla-klubben kommer och ska ladda samtidigt.mati skrev:Hybrider kan oftast inte DC-ladda ändå. Det är mig veterligen bara Mitsubishi Outlander som har en Chademo-kontakt. Alla andra laddar AC, oftast bara enfas dessutom.nek0 skrev:Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Folk i allmänhet är inte elektroingenjörer och många förstår inte skillnad på 1-fas, 3-fas, AC, DC. Det måste vara enkelt att ladda utan en massa tekniska specifikationer.
Jag spår för övrigt att typ-2-laddning kommer vara standard på alla butiksparkeringsplatser och restaurangparkeringsplatser. Har man butikernas app får man ladda gratis om man handlar något i butiken. Så alltså inget för OKQ8 som inte har den typen av yta alltså.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Som alla säger: flera stolpar på varje station, minst 4. Inte bara för tillförlitligheten men även pga att man inte vill köa 30 minuter.
Inga fler RFIDlösningar. It ends here.
Inga fler RFIDlösningar. It ends here.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hoppas hon inte blev bortskrämd! Otroligt bra input här! Ta OKQ8-macken i övik som mall; förutom att de 6 laddarna utanför dörren råkar vara SuC så har den allt det här. Trevlig lounge, bra butik, bra läge, snabb laddning, sömlös betalning, fräscha toaletter osv.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Samt närheten till Burger King, Vägkrogen, över gatan Max osv...samuelsu skrev:Hoppas hon inte blev bortskrämd! Otroligt bra input här! Ta OKQ8-macken i övik som mall; förutom att de 6 laddarna utanför dörren råkar vara SuC så har den allt det här. Trevlig lounge, bra butik, bra läge, snabb laddning, sömlös betalning, fräscha toaletter osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hej Tibor,TiborBlomhall skrev:Jag gråter av glädje, det är exakt så här jag hoppades mitt forum skulle kunna användas!
Angående frågorna:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Dåligt. Av följande anledning:
- Oftast bara en enda 50 kW snabbladdare tillgängligt per ställe. Vilket gör att man som elbilist inte vågar lita på om den fungerar. Tänk om man kommer fram och den är trasig eller upptagen?
- Betalning är ett djungel med massor med olika kort och RFID brickor
- Svårt att hitta till laddarna. Dels dålig karta, dels dålig skyltning, dels svårt att hitta en anonym grå laddstolpe på en bensinmack. Läs artikeln http://teslaclubsweden.se/de-osynliga-snabbladdarna/
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Framför allt enkel betalning med kreditkort.
Men även fler snabbladdare med högre laddeffekt.
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Förutom ovanstående med kreditkort och snabbladdarna så har ni även flera trumfkort på hand. Bensinstationerna kan locka elbilister med fikahörna, biltvätt och liknande. En konkret sak ni skulle kunna fixa är vatten och fönsterskrapa vid snabbladdarna så man kan fixa vindrutan medan man laddar. Gärna nåt erbjudande om nybakta bullar ni kan locka in medan man väntar också.
Lite fler synpunkter:
Glöm vanliga laddstolpar, semisnabbladdare och allt vad det heter på bensinstationer. Endast snabbladdare duger där. Man vill inte stanna i timmar.
Glöm särskilda laddkort eller RFID-brickor. Man betalar med kort för bensinen, man ska kunna göra det för elen också.
Ta betalt per kWh inte minut. Bensin säljs också efter liter. Däremot kan ni ta straffavgift om man inte flyttar på bilen efter avslutad laddning.
Ända till i fjol "dög" det med en ensam 50 kW snabbladdare, men så är det inte längre. Med Teslas Supercharger-stationer med dussintals snabbladdare bredvid varandra, och Ionitys, Fortums, Bee mfl laddnätverk med flera snabbladdare med högre effekt på varje ställe som konkurrens gäller det att ni också vågar satsa stort. Kanske 4 stycken 150 kW snabbladdare per ställe att börja med - och plats för expansion med färdiga rör framdragna till framtida snabbladdare. Så ni slipper riva upp asfalten igen om några år.
Se och lär er av utvecklingen i Norge: http://teslaclubsweden.se/framtidens-energimack/
Har ni byggt en snabbladdare någonstans se till att elbilisterna hittar till den! Lägg upp den på uppladdning.nu, plugshare.com och Google maps. Glöm andra kartor, elbilister använder inte dem. Framför allt: utveckla inte en egen kart-app och tro att kunder kommer använda den.
Tack för dina idéer och välkomnande till ditt forum!
Vi vill gärna bjuda in dig till ett möte med projektgruppen för att diskutera den input vi har fått och hur vi på bästa sätt jobbar vidare med den.
Jag kommer att skicka en inbjudan i ett separat mejl.
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hej,
Tusen tack till alla er som har tagit tiden att dela med er av era tankar och idéer kring elbilsladdning!
Vi kommer att gå igenom allt material och ta med oss det till ritbordet för att skapa ett så bra ladderbjudande som möjligt.
Jag kommer att återkomma med mer info i och med projektets fortlöpande, men vill återigen tacka för all den input vi hittills har fått!
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Tusen tack till alla er som har tagit tiden att dela med er av era tankar och idéer kring elbilsladdning!
Vi kommer att gå igenom allt material och ta med oss det till ritbordet för att skapa ett så bra ladderbjudande som möjligt.
Jag kommer att återkomma med mer info i och med projektets fortlöpande, men vill återigen tacka för all den input vi hittills har fått!
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Lycka till! Stå på dig. Det kommer vara de inom organisationen som tycker något helt annat än undersökningen här visar. Se till att alla i projektgruppen gör minst en långresa med elbil.Isabella skrev:Hej,
Tusen tack till alla er som har tagit tiden att dela med er av era tankar och idéer kring elbilsladdning!
Vi kommer att gå igenom allt material och ta med oss det till ritbordet för att skapa ett så bra ladderbjudande som möjligt.
Jag kommer att återkomma med mer info i och med projektets fortlöpande, men vill återigen tacka för all den input vi hittills har fått!
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Många, kanske t.o.m. de flesta, bensinpumpar har tak över sig.
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Gärna tak där man ska stå för att betala och sätta igång laddningen. Över hela ytan med bil och allt är dock inte nödvändigt, utan riskerar väl mest att öka kostnaderna (vilka någon gång måste tas igen på priserna).taliz skrev:Många, kanske t.o.m. de flesta, bensinpumpar har tak över sig.
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Om ni på OK/Q8 verkligen menar allvar med en satsning på elbilskunder så tror jag att det är bra att titta rätt noga på Teslas koncept med Superchargers eftersom det till stor del gör det ”lika enkelt” att ladda en elbil som det är att tanka en vanlig bil. Det är det man vill ha och det vet ni ju redan på OKQ8 hur man gör samt vilken service och krav man behöver för att det ska fungera.
Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..
Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .
.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.
Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.
Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..
Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .
.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.
Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Kan bara instämma med föregående personer!
- Minst 150kW
- Minst 4 laddplatser
- Möjlighet att kunna se lediga platser (Och kanske möjlighet för andra aktörer att integrera mot detta också)
- Enkel betalning med kort eller CCS avläsning (Eller iaf erbjuda avläsning av andra RFID, t.ex. Audi Charging Service, Mercedes me Charge)
- Tydligt pris utan krångel med "per minut".
- Tydligen markering på befintliga tavlor som visar att macken har laddningsmöjlighet.
- 24/7 service kring trasiga stolpar
- Möjlighet att också felanmäla. Behöver inte nödvändigtvis vara stolpen i sig utan något som strular runt omkring
- Minst 150kW
- Minst 4 laddplatser
- Möjlighet att kunna se lediga platser (Och kanske möjlighet för andra aktörer att integrera mot detta också)
- Enkel betalning med kort eller CCS avläsning (Eller iaf erbjuda avläsning av andra RFID, t.ex. Audi Charging Service, Mercedes me Charge)
- Tydligt pris utan krångel med "per minut".
- Tydligen markering på befintliga tavlor som visar att macken har laddningsmöjlighet.
- 24/7 service kring trasiga stolpar
- Möjlighet att också felanmäla. Behöver inte nödvändigtvis vara stolpen i sig utan något som strular runt omkring
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.
- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.
- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.
- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.
- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.
- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.
- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
MYLR-24
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag tycker inte att man måste ha 4 laddare/station i absurdum. Eller 150 kW för den delen. Det kan vara 2x100 kW i mindre orter, åtminstone initialt. Men det ska finnas laddare på varje OK/Q8 station så snabbt det är möjligt. Täck in de vita fläckarna på kartan så gör ni elbilsägarna en större tjänst än om ni bygger 8x150 kW stationer där det redan finns bra laddmöjligheter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Fyra laddare per station tycker jag är helt rimligt, två stycken är hygien nivå. Har de fyra laddare så finns det en rimlig chans att hålla igång åtminstone en av dem hela tiden. Den största skillnaden mellan Leaf och Model 3 SR+ är att du vågar köra den med full fart in mot laddaren för du vet att du kommer få laddning på Superchargern. Enda gången du har samma möjlighet i en Leaf är när du är på väg hem och har koll på vad du har för grejer.
OKQ8 borde vara laddstationer med garanterad åtkomst 24/7. Om en kundunderlag lyckas få laddning ska OKQ8 se till att kunden kommer till en laddare som fungerar... det hade varit revolutionerande.
OKQ8 borde vara laddstationer med garanterad åtkomst 24/7. Om en kundunderlag lyckas få laddning ska OKQ8 se till att kunden kommer till en laddare som fungerar... det hade varit revolutionerande.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?_TonyV skrev:Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.
- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.
- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.
- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Tydlig prisinformation i kr/kWh samt tydlig info om laddkapacitet (t.ex. ”4 st laddpunkter 150kW, 2,50 kr/kWh”)
Prissättning med annat än kr/kWh är vilseledande och/eller otydligt.
Att betala med kreditkort/OKQ8-kort precis som när man tankar soppa funkar lika bra för elladdning, anser jag.
En prissättning som är mer än dubbel så dyr som hemma känns överdrivet, i min mening. Då blir laddningen en nödlösning som jag gör enbart i undantagsfall. Således är ca 2,50kr/kWh max pris som jag tycker det är motiverat att ta ut. Chansen är nog överhängande att laddkunder kommer spendera betydligt mer inne i caféerna jämfört med soppakunder.
Prissättning med annat än kr/kWh är vilseledande och/eller otydligt.
Att betala med kreditkort/OKQ8-kort precis som när man tankar soppa funkar lika bra för elladdning, anser jag.
En prissättning som är mer än dubbel så dyr som hemma känns överdrivet, i min mening. Då blir laddningen en nödlösning som jag gör enbart i undantagsfall. Således är ca 2,50kr/kWh max pris som jag tycker det är motiverat att ta ut. Chansen är nog överhängande att laddkunder kommer spendera betydligt mer inne i caféerna jämfört med soppakunder.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.GreenMachine skrev:Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.
MYLR-24
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Helt ok att ha som en alternativ betalningsmetod, så länge som det även går att betala med kort, eller annat allmänt betalsätt som gemene bilist har tillgång till._TonyV skrev:För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.GreenMachine skrev:Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Har skaffat brickor till Teslan också. Det är så smidigt att slippa trassla med appar och betalkort för laddstolpar. Sen ska jag väl säga att gillar parkeringsapparna tex EasyPark som ju faktiskt också funkar som laddapp på vissa ställen. Och ja, det vore smidigt om man bara hade kunnat dutta betalkortet mot stolpen som ett rfid._TonyV skrev:För mig så är det inte värdelöst att ha 3-4 RFID brickor liggandes i bilen som inte kostar mig något när de inte används.GreenMachine skrev:Även pm RFID är gratis så är det en värdelös betalningsmetod eftersom du är/blir bunden till en särskild tag eller bricka. Varför trixa till det så fasligt?
RFID visst men det förutsätter att alla andra betalmetoder redan fungerar och är möjliga.
Men så har jag inte heller bekvämligheten att stanna till på en SuC med allt av bekvämlighet det innebär. Allt är relativt.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Siktet måste vara på minst fyra laddare/station. Men jag ser inte att man behöver göra det initialt, ex som Tesla i Poultikasvaara. OK/Q8 har mackar i Arvidsjaur, Jokkmokk, Övertorneå, Pajala, Porjus, Sorsele osv. Där behöver man inte ha fyra laddare/station i detta skede som jag ser det. Två räcker så länge de hålls efter. Alternativt om man kan ha fyra laddare med delad effekt, 200 kW totalt förslagsvis.LarsL skrev:Fyra laddare per station tycker jag är helt rimligt, två stycken är hygien nivå. Har de fyra laddare så finns det en rimlig chans att hålla igång åtminstone en av dem hela tiden...
Kortfattat så ser jag hellre att man fixar yttäckning i första hand. Att man ser till att en OK/Q8 station betyder att det finns laddmöjligheter. De får mycket goodwill om de gör det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Alla som förespråkar RFID som betalmetod har uppenbarligen inte tagit deras elbil på semester utomlands.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Sätter man upp laddningen vid en OKQ8-station är det ju extremt enkelt då man kan använda befintlig betalinfra och välja "pump" till en laddare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Verkar sikta på laddning vid alla mackar: https://teknikensvarld.se/snabbladdning ... q8-mackar/
"Nu sätter man nämligen upp som mål att samtliga ska erbjuda laddning för elbilar.
Man vill erbjuda ett helhetskoncept, allt för att förenkla elbilsägandet. Företagskunder men en blandad fordonsflotta ska nu kunna använda samma kort för laddning av el som tankning av bränsle och få allt på samma faktura."
"Även möjlighet att öppna upp sin egen laddare för laddning och försäljning till mackens kortkunder kommer att finnas
Något datum när arbetet ska vara klart anges inte. OKQ8 har 700 mackar i Sverige."
"Nu sätter man nämligen upp som mål att samtliga ska erbjuda laddning för elbilar.
Man vill erbjuda ett helhetskoncept, allt för att förenkla elbilsägandet. Företagskunder men en blandad fordonsflotta ska nu kunna använda samma kort för laddning av el som tankning av bränsle och få allt på samma faktura."
"Även möjlighet att öppna upp sin egen laddare för laddning och försäljning till mackens kortkunder kommer att finnas
Något datum när arbetet ska vara klart anges inte. OKQ8 har 700 mackar i Sverige."
Elbilist sedan 2014