https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suvÄgare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.
Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.
Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.
Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.
Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.
E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.
Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.
Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.
Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.
E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Zalman3 skrev:https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suvÄgare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
Det är lätt att bli bekväm med appen, fast bilen fungerar förstås utan den också.
Jag ställer alltid in laddningsplaneringen i bilens skärm när jag parkerar, och läser av indikeringslampan vid laddporten när jag stoppat i laddkontakten så jag vet att allt fungerar.
Laddtimer, parkeringsvärme och förvärmning kan även ställas in inuti bilen.
För min del är det endast fjärrstart av värmen efter kundbesök jag brukar använda appen till.
Och kollar även ibland att laddningen fungerar med appen efter ett tag, det är förstås en viktigt funktion.
Helt klart finns det mycket som kunde förbättras med appen, men den känns stabilare och snabbare nu efter förra veckans stopp.
Körjournalen är ett skämt.
Audi e-tron
Rätt logiskt då en etron tom är billigare än en XC60 i Norge.Wilson skrev:För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.
Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.
Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.
Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.
Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.
E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
X är för många lite för stor och lite för dyr. Därför säljer den sämre nu när det finns alternativ.
Skulle dock tippa på att Y kommer göra att etron tappar betydligt även i Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Audi e-tron
Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Re: Audi e-tron
En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.nek0 skrev:Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Intressant att de totalt missat det i artikeln...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
nek0 skrev:Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Bra. Slipper det bli sån trängsel vid laddarna.
Noterar också att artikelförfattaren gör samma tankevurpa som många andra. Att det behövs fler snabbladdare på landsbygden för att folk där också ska kunna ha elbil...
Sjukt att den där "åka till macken"-fixeringen sitter så hårt.
Re: Audi e-tron
+1Legato skrev:En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.nek0 skrev:Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Intressant att de totalt missat det i artikeln...
Tänkte också på det plus att man kanske sparar elbilar för Eu nästa år.
Re: Audi e-tron
Tycker att det är alldeles för tidigt att tala om en inbromsning för elbilsförsäljningen i Norge efter en månad. Vet inte vad Christina Bu (Norska elbilsföreningen) snackar om när hon kopplar utvecklingen till sämre elbilsförmåner, men det är väl hennes jobb att säga så.
Precis som ni säger är det som händer att Model 3 står för en extrem andel av försäljningen, och de månader de inte levereras i Norge, ser det ut som att hela elbilsmarknaden bromsar in. Model 3 levereras som vi vet i stora volymer innan kvartalssluten.
I mars hade 3an en marknadsandel på 29%, i juni 20% och i september 21%. Klart som tusan att det ser ut som att elbilarna dalar när Tesla inte levererar.
Model 3 tar inte bara kunder av fossilbilar, utan så klart även av andra elbilar. Leaf har tappat 49% hittills i år. Man har helt enkelt prisat bort sig. En 62kWh Tekna kostar på kronan lika mycket som en SR+.
eGolf håller ställningarna hyfsat tack vare kraftiga rabatter. Och koreanerna har svårt att leverera. Kunderna handlar alltså fortfarande elbilar (Tesla), men blir tvungna att vänta ytterligare någon månad till kvartalssluten.
SR+ har knappt börja levereras i Norge. Endast 844 av 14000 3or i Norge är SR+. Så när den kommer i volymer, hämtar sig siffrorna snabbt... Återstår bara att se om bilarna kommer innan årsskiftet.
Precis som ni säger är det som händer att Model 3 står för en extrem andel av försäljningen, och de månader de inte levereras i Norge, ser det ut som att hela elbilsmarknaden bromsar in. Model 3 levereras som vi vet i stora volymer innan kvartalssluten.
I mars hade 3an en marknadsandel på 29%, i juni 20% och i september 21%. Klart som tusan att det ser ut som att elbilarna dalar när Tesla inte levererar.
Model 3 tar inte bara kunder av fossilbilar, utan så klart även av andra elbilar. Leaf har tappat 49% hittills i år. Man har helt enkelt prisat bort sig. En 62kWh Tekna kostar på kronan lika mycket som en SR+.
eGolf håller ställningarna hyfsat tack vare kraftiga rabatter. Och koreanerna har svårt att leverera. Kunderna handlar alltså fortfarande elbilar (Tesla), men blir tvungna att vänta ytterligare någon månad till kvartalssluten.
SR+ har knappt börja levereras i Norge. Endast 844 av 14000 3or i Norge är SR+. Så när den kommer i volymer, hämtar sig siffrorna snabbt... Återstår bara att se om bilarna kommer innan årsskiftet.
Re: Audi e-tron
Hej
någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.
Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.
Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
Re: Audi e-tron
D-J skrev:Hej
någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.
Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
Ja, vad tror du själv? Tillverkarna tjänar massor av pengar på varje elbil de levererar på andra sidan årsskiftet.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Audi e-tron
nu har jag vid två tillfällen snabbladdat på ionity efter att ha kört endast ca 30 min innan. Det är ngn minus ute och jag har toppat på ”endast” 120 kW som byggts upp successivt från 80 vid start. Började på ca 50% SoC. Ngn med e-tron som upplevt samma. Är batteriet för kallt? Har varit på Ionity södertälje båda gångerna kan tilläggas. Ska testa annan vid tillfälle men de tre gånger jag kört andra Ionityladdare innan har laddningen toppat på 155 kW. Coldgate?
Re: Audi e-tron
D-J skrev:Hej
någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.
Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
När beställde du din bil?
Re: Audi e-tron
Tidigt Q1, ja inga bilar i år pga EU. Intressant att se hur gärna biltillverkarna vill sälja elbilar nästa år, mycket ladd hybrid reklam nu tycker jag på tv och internet.D-J skrev:Hej
någon som har hört när leveranser kan börja av Audi e-tron 50?
Enligt återförsäljaren är bilen jag beställt redan producerad, men får inte lämna fabrik förrän bilen fått ett typgodkännande.
Är detta bara ett svepskäl för att inte behöva leverera bilen under 2019 utan man väntar på att leverera under 2020 när EU:s nya utsläppsregler träder i kraft?
Re: Audi e-tron
När jag laddade hos Ionity i Karlstad förra veckan stannade effekten vid 80kW. Sen jobbade den upp sig, men den kom aldrig över 110kW. Då hade jag kört 10 mil med husvagn, kallt batteri kan man alltså utesluta. Jag åkte sedan vidare till Kristinehamn och laddade färdigt. Där hoppade laddeffekten direkt upp till över 150kW som vanligt. Det var alltså Ionity-laddaren som inte kunde leverera mer effekt. Jag såg också att spänningen var endast runt 410V. Det brukar vara mer i vanliga fall. Dålig kräm helt enkelt. Inte bilens fel.macky skrev:nu har jag vid två tillfällen snabbladdat på ionity efter att ha kört endast ca 30 min innan. Det är ngn minus ute och jag har toppat på ”endast” 120 kW som byggts upp successivt från 80 vid start. Började på ca 50% SoC. Ngn med e-tron som upplevt samma. Är batteriet för kallt? Har varit på Ionity södertälje båda gångerna kan tilläggas. Ska testa annan vid tillfälle men de tre gånger jag kört andra Ionityladdare innan har laddningen toppat på 155 kW. Coldgate?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ok, skönt att veta att det förmodligen inte är bilen. Å andra sidan trist om Ionity har skruvat ned effekten eller ngt. Får testa annan vid tillfälle.
Re: Audi e-tron
Jag har varit med om det en gång förut, i Fredricia i Danmark. I båda fallen klagade bilen faktiskt över för låg effekt i laddaren. Men meddelandet visas bara en kort stund precis efter att laddningen har påbörjats. Det är lätt att missa det eftersom man troligen står vid laddaren och undrar vad som händer.macky skrev:Ok, skönt att veta att det förmodligen inte är bilen. Å andra sidan trist om Ionity har skruvat ned effekten eller ngt. Får testa annan vid tillfälle.
I fallet med Karlstad laddade jag även dagen innan detta hände, och då funkade allt som vanligt, dvs fullt kräm. Det är alltså troligen ett temporärt problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
blåljusfolket i Norge har lite åsikter om den étron dom testar, runt 9 min
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Hej på Er,
Nu har jag också kommit in i elbilsvärlden och blivit med e-tron. Kommer närmast från A6 allroad och Q7. Har läst och följt tråden ett tag och har hjälpt mig mycket för att försöka förstå och anpassa sig till detta nya liv, tack för bra tråd och information.
Har kört ca 300 mil på 6v och kan inte annat än konstatera att det är en riktigt vass bil. Finns egentligen bara en nackdel och det är förbrukningen. I motorvägsfart (115-120 med farthållare) ligger den konstant mellan 3,0-3,4 beroende lite på väder och vind. Finns det hpc laddare längs vägen är detta inget större problem men om man enbart kan välja 50kw och lägre blir stoppen lite väl långa.
Ska prova en sväng till Holland om några veckor så då får jag lite mer referenser.
Annars supernöjd.
Nu har jag också kommit in i elbilsvärlden och blivit med e-tron. Kommer närmast från A6 allroad och Q7. Har läst och följt tråden ett tag och har hjälpt mig mycket för att försöka förstå och anpassa sig till detta nya liv, tack för bra tråd och information.
Har kört ca 300 mil på 6v och kan inte annat än konstatera att det är en riktigt vass bil. Finns egentligen bara en nackdel och det är förbrukningen. I motorvägsfart (115-120 med farthållare) ligger den konstant mellan 3,0-3,4 beroende lite på väder och vind. Finns det hpc laddare längs vägen är detta inget större problem men om man enbart kan välja 50kw och lägre blir stoppen lite väl långa.
Ska prova en sväng till Holland om några veckor så då får jag lite mer referenser.
Annars supernöjd.
Senast redigerad av Nickej19, redigerad totalt 2 gång.
Re: Audi e-tron
Om man ska vara lite nyanserad så har de samma åsikt om Model X. Att räckvidden är sämre än Model S och det var därför de valde en Model S.taliz skrev:blåljusfolket i Norge har lite åsikter om den étron dom testar, runt 9 min
Re: Audi e-tron
Grattis till fin bil! Ser ut att vara manhattangrå som jag också har, eller? Tycker att förbrukningen är ok (har också 21” på sommarhjulen) men jag har inte varit över 30 i snitt på långfärd och då kör jag 115 eller 125 på farthållaren. Använd efficiencyläget och adaptiv farthållare. Sen har alla mina längre motorvägsresor innefattat att köra igenom Stockholm så man ligger på lägre förbrukning först innan man kommer ut på riktig motorväg. Körde precis från Nyk till Sthlm i riktigt regnrusk samt motvind men var ”bara” uppe i 31,5 som mest. Så över 30 ska man inte behöva ligga om inte förhållanden är väldigt dåliga.Nickej19 skrev:Hej på Er,
Nu har jag också kommit in i elbilsvärlden och blivit med e-tron. Kommer närmast från A6 allroad och Q7. Har läst och följt tråden ett tag och har hjälpt mig mycket för att försöka förstå och anpassa sig till detta nya liv, tack för bra tråd och information.
Har kört ca 300 mil på 6v och kan inte annat än konstatera att det är en riktigt vass bil. Finns egentligen bara en nackdel och det är förbrukningen. I motorvägsfart (115-120 med farthållare) ligger den konstant mellan 3,0-3,4 beroende lite på väder och vind. Finns det hpc laddare längs vägen är detta inget större problem men om man enbart kan välja 50kw och lägre blir stoppen lite väl långa.
Ska prova en sväng till Holland om några veckor så då får jag lite mer referenser.
Annars supernöjd.
Re: Audi e-tron
Tack, stämmer Manhattan grå. Riktigt nöjd med denna färg.
Tack för tipset, ska prova det läget vid nästa längre trip. Ska också tilläggas att mina motorvägs stinter inte varit längre än 8-9 mil i taget, påverkar också kanske men borde inte tycker jag.
Tack för tipset, ska prova det läget vid nästa längre trip. Ska också tilläggas att mina motorvägs stinter inte varit längre än 8-9 mil i taget, påverkar också kanske men borde inte tycker jag.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Körde förra helgen Gävle t/r med vinterdäck på 19 tums fälgar.
Då det är 120 långa sträckor på E4 norrut så låg jag runt 125-130.
Nu fanns det 11 kW laddstolpe vid Gävle konserthus som var destinationen, så det var inga bekymmer. (förutom glappkontakt i den fasta laddkabeln)
Lite knappt annars att komma 33 mil i högre farter på en laddning.
Då det är 120 långa sträckor på E4 norrut så låg jag runt 125-130.
Nu fanns det 11 kW laddstolpe vid Gävle konserthus som var destinationen, så det var inga bekymmer. (förutom glappkontakt i den fasta laddkabeln)
Lite knappt annars att komma 33 mil i högre farter på en laddning.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Ser ju bra ut. Verkar som däck storleken faktiskt betyder en hel del som även tidigare noterats i tråden.
Ska skifta om två veckor och blir spännande att se vad det innebär.
Ska skifta om två veckor och blir spännande att se vad det innebär.