Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av Saab99turbo »

Hej allesammans!
Jag undrar hur bilen resonerar kring automatisk hastighetsanpassning när man kör med autostyrning.

Ibland följer den skyltarna, dvs sänker farten från 90 till 70 osv. Ibland håller den kvar hastigheten, trots att hastighetsbegränsningen ändras och trots att bilen själv säger det. Dvs den fortsätter att köra 90 och varnar för att jag kör för fort för att den känner av att det bara är 70.

Ibland höjer den inte heller hastigheten, så jag får göra det manuellt.

Det är lite okonsekvent men verkar vara beroende av platsen.

Den känns också för långsam med att sänka farten. Dvs är det en fartkamera eller kontroll strax efter en 70-skylt så skulle det bli böter om jag inte aktivt bromsade.

Så min undran är väl varför det är lite som ett lotto med hastigheten samt om ni andra också upplever att den är väl långsam med att förutse och genomföra sänkning av farten.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av spacecoin »

Bilen använder inte skyltavläsning, utan kartdata. Det blir ryckigt och fel.

Min Nissan Qashqai 2015 hade skyltavläsning, men inte min min MX Raven...
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av Saab99turbo »

Aha. Men då måste den ju använda både och, eftersom den ju visar rätt skylthastighet i instrumentpanelen?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av e5m1r »

Det handlar om begränsade vägar
Alla vägar som inte är avskilda från mötande trafik borde vara sånna men det baseras på gps databas och den är som den är.
Då är ap begränsad till skyltad/gps hastighet ( + eventuell avikelse man matat in i inställningar )
Om du tittar noga så står nåt i stil med att hastighet begränsad när den sänker.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av Saab99turbo »

e5m1r skrev:
Det handlar om begränsade vägar
Alla vägar som inte är avskilda från mötande trafik borde vara sånna men det baseras på gps databas och den är som den är.
Då är ap begränsad till skyltad/gps hastighet ( + eventuell avikelse man matat in i inställningar )
Om du tittar noga så står nåt i stil med att hastighet begränsad när den sänker.

Aha, nu börjar jag fatta! Men man (iallafall jag) vill ju att den faktiskt ska sänka farten när det blir ny tillåten hastighet. Detta skulle alltså ha att göra med om det enligt gps:en är en väg med möte eller ej? Då hoppas jag på att autojusteringen blir bättre med uppdateringarna... :-)
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av Latt »

MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
Model S 100D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av spacecoin »

Latt skrev:
MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7218
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Latt skrev:
MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
Detta är ytterligare ett tecken på att patentsystemet helt har slutat fungera, hur i h-e kan man få patent på att tolka skyltar och trafikljus?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Latt skrev:
MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
Detta är ytterligare ett tecken på att patentsystemet helt har slutat fungera, hur i h-e kan man få patent på att tolka skyltar och trafikljus?

/fth
Ja, tänker detsamma. Bild-igenkänning är ju bildigenkänning oavsett kan man tycka...
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av Elbilisten »

Min killgissning är att patentet endast gäller kopplingen till farthållaren.
Användarvisningsbild
Kaiser_Tesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 mar 2019 09:34
Ort: Trosa

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av Kaiser_Tesla »

Saab99turbo skrev:
Hej allesammans!
Jag undrar hur bilen resonerar kring automatisk hastighetsanpassning när man kör med autostyrning.

Ibland följer den skyltarna, dvs sänker farten från 90 till 70 osv. Ibland håller den kvar hastigheten, trots att hastighetsbegränsningen ändras och trots att bilen själv säger det. Dvs den fortsätter att köra 90 och varnar för att jag kör för fort för att den känner av att det bara är 70.

Ibland höjer den inte heller hastigheten, så jag får göra det manuellt.

Det är lite okonsekvent men verkar vara beroende av platsen.

Den känns också för långsam med att sänka farten. Dvs är det en fartkamera eller kontroll strax efter en 70-skylt så skulle det bli böter om jag inte aktivt bromsade.

Så min undran är väl varför det är lite som ett lotto med hastigheten samt om ni andra också upplever att den är väl långsam med att förutse och genomföra sänkning av farten.

Jag upplever samma sak som dig. Som exempel så kan jag när jag ger mig ut på min närmaste 70-väg accelerera upp till 100 km/h, slå på farthållaren sedan autopiloten och då anpassar sig hastigheten direkt till hastigheten på vägen +/- eventuellt inställd offset. MEN vid en sträcka på 300-400 meter på ovan nämnda väg så slutar anpassningen vara aktiv och den kommer accelerera upp till den hastighet jag ställde farthållaren på när jag slog på autopiloten, i exemplet ovan till 100 km/h. Mycket märkligt, samt sker alltid på samma ställe. Har märkt av samma beteende på andra platser i Sverige där jag, innan autopiloten slagits på, har haft farthållaren ställd högre än gällande hastighet när autopiloten slagits på.
__________________________
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...

Inlägg av McMagnus »

spacecoin skrev:
fth skrev:
spacecoin skrev:
Latt skrev:
MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
Detta är ytterligare ett tecken på att patentsystemet helt har slutat fungera, hur i h-e kan man få patent på att tolka skyltar och trafikljus?

/fth
Ja, tänker detsamma. Bild-igenkänning är ju bildigenkänning oavsett kan man tycka...
Mmm, med lite generösa tolkningar av "camera" och "image processor" kanske man kan hävda att varenda människa kan göra samma sak och alltså har patentet ingen verkshöjd. Sen ser det lite oklart ut om det är godkänt i EU?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Skriv svar