Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Moderator: Redaktion
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Hej allesammans!
Jag undrar hur bilen resonerar kring automatisk hastighetsanpassning när man kör med autostyrning.
Ibland följer den skyltarna, dvs sänker farten från 90 till 70 osv. Ibland håller den kvar hastigheten, trots att hastighetsbegränsningen ändras och trots att bilen själv säger det. Dvs den fortsätter att köra 90 och varnar för att jag kör för fort för att den känner av att det bara är 70.
Ibland höjer den inte heller hastigheten, så jag får göra det manuellt.
Det är lite okonsekvent men verkar vara beroende av platsen.
Den känns också för långsam med att sänka farten. Dvs är det en fartkamera eller kontroll strax efter en 70-skylt så skulle det bli böter om jag inte aktivt bromsade.
Så min undran är väl varför det är lite som ett lotto med hastigheten samt om ni andra också upplever att den är väl långsam med att förutse och genomföra sänkning av farten.
Jag undrar hur bilen resonerar kring automatisk hastighetsanpassning när man kör med autostyrning.
Ibland följer den skyltarna, dvs sänker farten från 90 till 70 osv. Ibland håller den kvar hastigheten, trots att hastighetsbegränsningen ändras och trots att bilen själv säger det. Dvs den fortsätter att köra 90 och varnar för att jag kör för fort för att den känner av att det bara är 70.
Ibland höjer den inte heller hastigheten, så jag får göra det manuellt.
Det är lite okonsekvent men verkar vara beroende av platsen.
Den känns också för långsam med att sänka farten. Dvs är det en fartkamera eller kontroll strax efter en 70-skylt så skulle det bli böter om jag inte aktivt bromsade.
Så min undran är väl varför det är lite som ett lotto med hastigheten samt om ni andra också upplever att den är väl långsam med att förutse och genomföra sänkning av farten.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Bilen använder inte skyltavläsning, utan kartdata. Det blir ryckigt och fel.
Min Nissan Qashqai 2015 hade skyltavläsning, men inte min min MX Raven...
Min Nissan Qashqai 2015 hade skyltavläsning, men inte min min MX Raven...
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Aha. Men då måste den ju använda både och, eftersom den ju visar rätt skylthastighet i instrumentpanelen?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Det handlar om begränsade vägar
Alla vägar som inte är avskilda från mötande trafik borde vara sånna men det baseras på gps databas och den är som den är.
Då är ap begränsad till skyltad/gps hastighet ( + eventuell avikelse man matat in i inställningar )
Om du tittar noga så står nåt i stil med att hastighet begränsad när den sänker.
Alla vägar som inte är avskilda från mötande trafik borde vara sånna men det baseras på gps databas och den är som den är.
Då är ap begränsad till skyltad/gps hastighet ( + eventuell avikelse man matat in i inställningar )
Om du tittar noga så står nåt i stil med att hastighet begränsad när den sänker.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
e5m1r skrev:Det handlar om begränsade vägar
Alla vägar som inte är avskilda från mötande trafik borde vara sånna men det baseras på gps databas och den är som den är.
Då är ap begränsad till skyltad/gps hastighet ( + eventuell avikelse man matat in i inställningar )
Om du tittar noga så står nåt i stil med att hastighet begränsad när den sänker.
Aha, nu börjar jag fatta! Men man (iallafall jag) vill ju att den faktiskt ska sänka farten när det blir ny tillåten hastighet. Detta skulle alltså ha att göra med om det enligt gps:en är en väg med möte eller ej? Då hoppas jag på att autojusteringen blir bättre med uppdateringarna...
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
Model S 100D
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.Latt skrev:MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7218
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Detta är ytterligare ett tecken på att patentsystemet helt har slutat fungera, hur i h-e kan man få patent på att tolka skyltar och trafikljus?spacecoin skrev:Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.Latt skrev:MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Ja, tänker detsamma. Bild-igenkänning är ju bildigenkänning oavsett kan man tycka...fth skrev:Detta är ytterligare ett tecken på att patentsystemet helt har slutat fungera, hur i h-e kan man få patent på att tolka skyltar och trafikljus?spacecoin skrev:Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.Latt skrev:MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
/fth
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Min killgissning är att patentet endast gäller kopplingen till farthållaren.
- Kaiser_Tesla
- Teslaägare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 17 mar 2019 09:34
- Ort: Trosa
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Saab99turbo skrev:Hej allesammans!
Jag undrar hur bilen resonerar kring automatisk hastighetsanpassning när man kör med autostyrning.
Ibland följer den skyltarna, dvs sänker farten från 90 till 70 osv. Ibland håller den kvar hastigheten, trots att hastighetsbegränsningen ändras och trots att bilen själv säger det. Dvs den fortsätter att köra 90 och varnar för att jag kör för fort för att den känner av att det bara är 70.
Ibland höjer den inte heller hastigheten, så jag får göra det manuellt.
Det är lite okonsekvent men verkar vara beroende av platsen.
Den känns också för långsam med att sänka farten. Dvs är det en fartkamera eller kontroll strax efter en 70-skylt så skulle det bli böter om jag inte aktivt bromsade.
Så min undran är väl varför det är lite som ett lotto med hastigheten samt om ni andra också upplever att den är väl långsam med att förutse och genomföra sänkning av farten.
Jag upplever samma sak som dig. Som exempel så kan jag när jag ger mig ut på min närmaste 70-väg accelerera upp till 100 km/h, slå på farthållaren sedan autopiloten och då anpassar sig hastigheten direkt till hastigheten på vägen +/- eventuellt inställd offset. MEN vid en sträcka på 300-400 meter på ovan nämnda väg så slutar anpassningen vara aktiv och den kommer accelerera upp till den hastighet jag ställde farthållaren på när jag slog på autopiloten, i exemplet ovan till 100 km/h. Mycket märkligt, samt sker alltid på samma ställe. Har märkt av samma beteende på andra platser i Sverige där jag, innan autopiloten slagits på, har haft farthållaren ställd högre än gällande hastighet när autopiloten slagits på.
__________________________
Re: Fundering kring bilens autojustering av hastighet...
Mmm, med lite generösa tolkningar av "camera" och "image processor" kanske man kan hävda att varenda människa kan göra samma sak och alltså har patentet ingen verkshöjd. Sen ser det lite oklart ut om det är godkänt i EU?spacecoin skrev:Ja, tänker detsamma. Bild-igenkänning är ju bildigenkänning oavsett kan man tycka...fth skrev:Detta är ytterligare ett tecken på att patentsystemet helt har slutat fungera, hur i h-e kan man få patent på att tolka skyltar och trafikljus?spacecoin skrev:Verkar inte troligt att Tesla kan ha FSD utan detta och patentet går ut 2030, så dom får väl göra som alla andra och hosta upp lite pengar för en licens.Latt skrev:MobileEye äger patent på skyltavläsning, därför alla Teslor med AP2 eller nyare inte kan läsa skyltar och inte kommer kunna göra det heller, förän patentet går ur.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
MobilEye har även ett patent på Streetlight detection:
https://patents.google.com/patent/US756 ... 80137908A1 och det tänker ju Tesla göra inom kort vad jag förstår.
/fth
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD