Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Alltså jag kommer garanterat få massa mothugg här nu. Men jag har länge funderat på detta påstående och på E-tron verkar det påverka mycket.

”Elbilen är överlägsen fossilbilen när det gäller verkningsgrad”

Alltså att elbilen tar vara på betydligt mer effekt än vad en fossilbil gör. Men någonstans funderar jag på om detta verkligen stämmer i slutändan.
Att elmotorn är effektiv det köper jag fullt ut, men är det rätt att jämföra elmotorn mot fossilmotorn? Kanske man måste jämföra hela paketet med batteri också. För ett kallt batteri kommer inte ge lika många mil som ett varmt, men förbrukningen kanske visar samma oavsett?
Ex en fossilbil är ju inte alls lika känslig mot kallt/varmt klimat eller snöslask och regn. Stora och små hjul osv.

Jag märker extremt stort tapp på el i min hybrid i olika väder. Men bränslet påverkar inte alls i samma utsträckning.

Vad säger ni ?
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Alltså jag kommer garanterat få massa mothugg här nu. Men jag har länge funderat på detta påstående och på E-tron verkar det påverka mycket.

”Elbilen är överlägsen fossilbilen när det gäller verkningsgrad”

Alltså att elbilen tar vara på betydligt mer effekt än vad en fossilbil gör. Men någonstans funderar jag på om detta verkligen stämmer i slutändan.
Att elmotorn är effektiv det köper jag fullt ut, men är det rätt att jämföra elmotorn mot fossilmotorn? Kanske man måste jämföra hela paketet med batteri också. För ett kallt batteri kommer inte ge lika många mil som ett varmt, men förbrukningen kanske visar samma oavsett?
Ex en fossilbil är ju inte alls lika känslig mot kallt/varmt klimat eller snöslask och regn. Stora och små hjul osv.

Jag märker extremt stort tapp på el i min hybrid i olika väder. Men bränslet påverkar inte alls i samma utsträckning.

Vad säger ni ?

Värmen har du gratis i en fossilbil eftersom verkningsgraden just är så låg. Har även för mig att verkningsgraden höjs en aning med lite tyngre motstånd. Dvs slask, släpvagn, högre hastighet osv blir inte lika utslagsgivande.

Dock värms ju batteriet så den tappar inte av den anledningen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Det korta svaret är att fossilförbrukningen visst stiger 2-3 ggr på vintern. När motorn blir genomvarm drar den inte mer än annars. Kupévärmen förbrukar inte någon energi ytterligare eftersom den är spillvärme som annars bara kyles bort. Men inte heller elbilen drar så mycket när den väl blir varm. På vintern går det att köra med obetydligt ( <ca 10 %) högre förbrukning. Kupévärmen måste tas från ytterligare energitillförsel, kanske 0,5-1 kW när bilen väl är varm. Mycket mer när den är kall.
En hybrid blir väldigt känslig för dessa skillnader då batteriet är så litet, för en riktig elbil har det mindre betydelse, men är märkbart.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

En fossilbil kamouflerar det ökade energibehovet som uppstår i höga hastigheter, med större hjul, körning med släp, i snöslask osv. Det beror på att en förbränningsmotor får bättre verkningsgrad under hög last. Man kan uttrycka det såhär: i vanlig körning i lagom hastighet är en fossilmotor extremt dålig. Förbrukningen är ganska hög i förhållande till hur mycket motorn behöver jobba. Vid högre belastning blir motorn allt mindre dålig, dvs förbrukningen ökar inte i samma takt som energibehovet eftersom verkningsgraden samtidigt ökar.
En elmotor har visserligen inte heller konstant verkningsgrad över hela effektområdet, men kurvan är mycket plattare än hos en förbränningsmotor. Förenklat skulle man kunna säga att det går åt dubbelt så mycket el när det går dubbelt så tungt. Och det är ju bara logiskt att det är så. Det är också därför man kan öka räckvidden genom att köra långsammare. I en fossilbil är det inte riktigt alltid så.
Det är därför man upplever att en elmotor blir "sämre" i allehanda jobbiga körsituationer. Men egentligen är det bara en direkt återspegling av det ökade energibehovet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

När man kört avgasbil efter man kört elbil ett tag noterar, och förstår, man mer gällande vädrets påverkan på förbrukning.
Plötsligt såg man att bilen tex drog 0,6l/mil istf 0,5 när det var blött. Låter som en struntsak, men det är ju faktiskt 20% mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många avgasbilar på den Nordiska marknaden har även en extra fossildriven värmare som drar igång.

Den förbrukningen redovisas normalt inte på färddatorn heller. Handlar väl om 0,4-0,6 liter per timme.

Många har även eldriven motor & kupévärmare som kan förbruka några kWh redan innan bilen har startas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Samt att färddatorn i en fossilbil inte sällan redovisar fantasisiffror. Tanka fullt och kolla hur mycket soppa som har gått åt. Det är det enda som funkar. Jag har gjort det så länge jag haft körkort, och det har aldrig stämt överens med vad bilens färddator visat. Ibland inte ens nära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Samt att färddatorn i en fossilbil inte sällan redovisar fantasisiffror. Tanka fullt och kolla hur mycket soppa som har gått åt. Det är det enda som funkar. Jag har gjort det så länge jag haft körkort, och det har aldrig stämt överens med vad bilens färddator visat. Ibland inte ens nära.
Kör på det viset och min färddator stämmer faktiskt skrämmande bra. Pendlar i dagsläget 11 mil om dagen så har rätt bra koll på förbrukningen och hur långt jag kommer.

Får se om jag tänker annorlunda den dagen det står en elbil på uppfarten
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av DSV »

För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av DSV »

Stevvee skrev:
DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

DSV skrev:
Stevvee skrev:
DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.
Tappet sådär låter så himla mycket emellanåt. Men förbrukningen är mindre än en småbil. Men man märker nog inte tappet på samma sätt som det låter då man sällan gör sådana långresor. Jag gör ibland det resorna där laddning skulle krångla till även om jag har tiden för att ladda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.
Tack !
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Det är inga problem att köra fortare med Tesla. Optimal fart är runt 190 om man skall komma fram snabbast möjligt. Men det är förstås inte så klokt...
Brukar "köra på kortet" själv, dvs max 30+.

Finns en app som heter chargemap där man kan filtrera på hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Johan B skrev:

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
De Teslor som ligger i högerfilen är nog de som har Autopiloten påslagen och kopplar av. Det går inte köra snabbare än 150 med Autopiloten på motorväg och max 10km/h på begränsade vägar med mötande trafik.

Själv har jag delvis ändrat min körstil. Kör jag med Autopiloten påslagen så blir det lugnare körning. Ibland väljer jag dock att köra själv och då går det oftast lite ryckigare.

Jag antar att du kollat på A better Route Planner? https://abetterrouteplanner.com/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Audi e-tron

Inlägg av Frippanecci »

Verdi skrev:
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:
Finns inget omoget med det.. :mrgreen:
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Audi e-tron

Inlägg av Frippanecci »

Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)

Bara att köpa.

Jag kommer från RS6or, Porschar, M5or.. Tesla slår alla bilar jag haft, alla dagar i veckan.

Jag tittar inte ens på andra bilar längre, fnyser mest inombords och tänker ”pappskallar”.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.
Ca 190 med Model 3 och S raven. Teslabjörn har testat och räknat. Bild
(Tror iofs det var med SUC begränsade till 120kw, dvs kan vara ännu högre optimal hastighet när dom nu ger 150kw).
X kanske är 160.
Sen är 90 till 110kmh 20kmh mer. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Tänkte beställa en kabel att ha fastlåst i laddstationen hemma.

Funderar på https://laddstoppet.se/laddkablar/audi/ ... -tron-2019
eller
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-m-p48976

Vet att E-tron max klarar 11 kW men hittar inte någon sådan.

Vilken kabel hade du valt av de två ovan? eller hade du köpt en annan kabel?
Skriv svar