Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart ;)
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

cosmos skrev:
Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart ;)
Om det blir fel går det väl att ändra ganska snabbt. Model3 har ju inte direkt några långa leveranstider men hoppar du av polestar2 kan du ju få vänta till efter sommaren om du ångrar dig.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Polestar 2

Inlägg av kallekula »

För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.

Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Delta »

kallekula skrev:
För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.

Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Polestar 2

Inlägg av zed »

Om någon är inne på leasing så har autolease PS2 i sin konfigurator. Hur den står sig mot PS egen abonnemangsmodell är okänt...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:

Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Så länge en biltillverkare inte sätter upp eget stängt laddnätverk som är mer utbyggt än Teslas eller köper in sig i Teslas SuperChsrger-nätverk så kommer de inte i kapp. Ingen tillverkare verkar ha planer på detta och det tar mer än ett par år att bygga ett nät större än SuperChargernätet även ifall det slängs miljarder på det.

Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp. Dels kommer dock inte detta nät komma i kapp Teslas inom kommande åren som planerna ligger nu och dels så kan ju Tesla ladda på dessa stationer också. Frågan blir dock allt mindre viktig ju fler stationer som byggs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av bylund »

Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Den viktigaste frågan är väl om man behöver teslas laddnätverk? Om man gillar polestar2.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... nstebilar/
Förmånsvärde Polestar 2
För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.

En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Magfo
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 sep 2019 15:37

Re: Polestar 2

Inlägg av Magfo »

Teknikens Värld skriver dock fel... Siffrorna är precis samma som TM3. 3791 utan tillbehör.
Screenshot_20191111-185121.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Lovande. Får hoppas den är hyfsat buggfri och att de kan leverera tillräckligt.
Många som varit anti-tesla kanske kan tänka sig en. Och ju fler diesel-Volvos vi slipper på vägarna desto bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp.
Har aldrig sett en Ionity stolpe i verkligheten ännu.
Och tyvärr verkar det dröja innan det kommer någon norr om Sundsvall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 2

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
wait hwat?
[...]
Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Comparison is the thief of joy.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Nja. Har man lite högre lön har man också oftast högre tjänstepension, och tar man då ut en tjänstebil minskas den avsevärt. I slutänden lönar det sig sällan(såvida inte företaget kompenserar för det, men det verkar få stora bolag göra).
Däremot om man är egenföretagare... men de flesta av dem är ju enmansbolag där långt ifrån alla kan ta fem veckor semester osv..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Mickep skrev:
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Vad yrar du om?

En företagsägd bil ska också betalas och har samma värdeminsknings om en privatägd.

Vänder man på steken skulle man kunna raljera och säga att en företagsägd bil kostar mer eftersom man betalar både bilens värdeminskning OCH förmånsvärde. Allt handlar om vad respektive anställd har för överenskommelse med sin arbetsgivare och där har vi hela spektrat från enmansbolag till stora multinationella bolag.

Det finns ingen gratis lunch!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av frippe »

Zalman3 skrev:
Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
Zalman3 skrev:
Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Jag kan inte läsa artikeln så jag skrev inga kommentarer först. Men det är alltså på det viset att rubriken till stor del är en traditionell klickmagnet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

hur kan man skriva "visar Polestar var skåpet ska stå med sin kompakta elsuv"? Har dom ens sett bilen i verkligheten? Det är ju inget som ger intryck av en SUV??? När journalisterna sa att iPace var en SUV, så reagerade jag, men PS2 är ju ändå mindre en SUV.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Är ju svårt detta. Vet ärligt talat inte vilket ben man ska stå på. Å ena sidan gillar jag Tesla med SuC och all excentricitet och nytänkande som märket står för. Men å andra sidan så längtar jag även efter en mer solid kärra som har rejäl ljudisolering och där man faktiskt kan ringa till verkstaden osv.

Edit: Dock trist att chefredaktören Alrik Söderlind pratar i termer som att Model 3 inte är en riktig bil.
Det som framför allt lockar med Polestar 2 är att den känns som en "riktig" bil, med exempelvis konventionella dörrhandtag, normal instrumentering och hög byggkvalitet.
Och att journalisten Jörn Thomas gör sig mer än lite lustig över Tesla.
Polestarteamet är väldigt noga med att påpeka att bilen vi får köra är en prototyp och inget annat. Lite lustigt blir det, framför allt när man precis har kört Teslas storsäljande Model 3. Om den här bilen är en förseriebil vill man nog inte gärna köra den amerikanska prototypen. Kanske har Teslafolket tyckt så mycket om sin förseriebil att man har försökt att införliva så många karaktärsdrag av prototypen som möjligt i seriebilens detaljarbete?

Nej, nu ska vi vara snälla, men faktum är att Polestar 2 redan i det här stadiet ligger långt före Model 3 när det gäller byggkvalitet.
Det som är irriterande med detta är att vi innerst inne vet att det stämmer i viss mån. Men det skapar ändå nåt slags "vi mot dom"-känsla och gör det extremt svårt att köpa nåt annat än en Tesla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.

När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.

När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.

Det är så det är helt enkelt. Men när det varit så på en Mustang eller Corvette har det varit charmigt. När det är en elbil så är det tydligen katastrof. Dubbelmoral.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.
Fast just ljudisoleringen ska tydligen vara betydligt bättre i S Raven. Samt även då nya 3:or enligt Elon.

Jag kan köpa att det kommer att vara bättre överlag på Polestar 2, problemet är när det bara blir något man vräker ur sig för att det är lätt att göra det. Utan satt specificera vad man menar. Ser det ganska ofta på FB där folk som inte ens provkört en 3:a har åsikter i ämnet.

Var förresten ganska intressant att se denna recension av Model 3 - Kina byggda:



Mycket bättre kvalitet jämfört med den amerikanska personen ägde :-) Sen behöver det förstås inte bara vara propaganda (inslaget innehöll en del sånt tyckte jag). Ny fabrik, Tesla har lärt sig av misstagen. Bilarna som byggs nu kan man förstås också ta sin tid med, precis som Polestar 2. Tesla har inte haft den lyxen med USA byggda Model 3. Fram till kanske nu då när Kina fabriken drar igång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Det verkar som om de förbättrat ljudisoleringen. iallafall i kina fabriken (sades ingenting om hur det blir i usafabriken). Men kommer säkert införas där också. Bilarna som byggs i kina har som sagt haft mer tid på sig (och man kan gissa att usafabriken stressat fram produktionen vilket kan leda till kvalitetsbrister).
Jag tror att det är metoderna som är skillnaden, lärdomarna från kina introduktionen kommer med största sannolikhet införas överallt. Tror det mesta handlar att ha tid att upptäcka och förändra saker, en lyx som inte alltid har funnits. (obs model3 har förbättras hela tiden, men just ljudisoleringen har det klagats på tidigare och det verkar som kineserna (eller eg de teslaanställda) har funnit en lösning, det kunde lika väl ha varit en amerikan). om man får tolka videon.
Skriv svar