Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Den övre har bättre IP-klassning, dvs den är tåligare mot fukt. Att båda klarar 32A är ju bara en fördel.
Längden kanske inte spelar roll i ditt fall?
Längden kanske inte spelar roll i ditt fall?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja, det kan den.taliz skrev:Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.
Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...
Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover
Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...
Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover
Re: Audi e-tron
Var försiktig med "Alla"... Med Tesla är det inget som helst problem eftersom SUC numera ligger tätt "överallt". Dessutom är Tesla effektivast. Kör man annan elbil är man nog ofta så illa tvungen att ta det lugnt dock, jag har inget intresse av att prövaJohan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...
Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?
Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.
Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...
Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?
Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...
Får nog ändra min körstil...
Svaret gällande E6 vs E4 är på vilken av dessa du tror flest norrmän färdas...
Jag kommer också från prestandabilar och prestandan är den största anledningen att jag valde Tesla. Ingen annan bil har bättre vardagsprestanda.
Nu har man dock vant sig vid att ha autopilot också, så en bil utan det kommer inte på fråga
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.Johan B skrev:Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.
Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...
Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover
Re: Audi e-tron
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.Verdi skrev:Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.Johan B skrev:Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.
Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...
Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Du måste ju åka dit och testa själv jumati skrev:Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.Verdi skrev:Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.Johan B skrev:Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.
Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...
Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...Moelito skrev:[OFF-TOPIC]Fredrik j skrev:Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
Ja skoja inte, glad att jag inte är involverad i det projektet. Undrar vilken klassificering de kör på, D? Svårt att se att de kan komma undan med B men kan ju ha fel.
Har haft problem med *speglarna" på min e-tron men det finns ingen uppdatering att få än som åtgärdar problemet.
[/OFF-TOPIC]
Vad är det för problem med backspeglarna?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
mati skrev:Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.Verdi skrev:Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.Johan B skrev:Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.
Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...
Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover
Det finns en knapp på Audis UMC som skiftar om till Norskt IT-nät, borde ju fungera då om själva stickproppen passar.
Re: Audi e-tron
Vad jag hört är att de ibland helt enkelt dör och blir svarta. Det är iof rykten men för mig har följande hänt mig två ggr :Bjelke skrev:
För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...
Vad är det för problem med backspeglarna?
Vänster skärm går ner på lägsta bakgrundsbelysning och det går inte längre att konfigurera backspeglara, dvs den tar inte emot touch. Det gör att det är svårt att se någonting i dagsljus.
Felet har avhjälpt sig självt med hjälp av en vanlig power cycle, dvs det funkar igen nästa gång jag använt bilen.
Jag har även två vertikala störningar på höger skärm vid mörkerkörning, det felet är alltid där när det är dåliga ljusförhållanden (när det är riktigt mörkt ute). Störningarna är två brusande cm breda streck rätt över mitten på skärmen,men BARA på höger skärm!
Ingen deal breaker för man ser fortfarande bra men det är irriterande.
Audi säger att de vet om problemet men att det inte finns någon uppdatering än och att de hör av sig så fort det finns.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Ser på motor talk att ngn där ska få bilen fixad nu, så uppdatering verkar vara redo. De skriver att det gäller ljussensorn för speglarna vet inte om det hänger ihop med de problemen du nämner.
Re: Audi e-tron
Digitala sidospeglar borde vara en jättebra grej, men inte som på e-tron där skärmarna sitter i dörrsidorna och alltså lägre än fysiska speglar. Skärmarna borde sitta ungefär på var sida om ratten så att man har dem i blickfånget och inte behöver vrida på huvudet för att se i dem och så att man ser rörelser i speglarna utan att behöva ta blicken från vägen. Fattar inte varför de inte passade på att göra det ordentligt när de ändå brydde sig.
Re: Audi e-tron
Håller med. Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht. Kunde ju ha kunnat lösts.Jerker skrev:Digitala sidospeglar borde vara en jättebra grej, men inte som på e-tron där skärmarna sitter i dörrsidorna och alltså lägre än fysiska speglar. Skärmarna borde sitta ungefär på var sida om ratten så att man har dem i blickfånget och inte behöver vrida på huvudet för att se i dem och så att man ser rörelser i speglarna utan att behöva ta blicken från vägen. Fattar inte varför de inte passade på att göra det ordentligt när de ändå brydde sig.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Det finns en anledning att jag vägrade beställa en bil med virtuella speglar. Det var därför det blev en Proline och inte en Proline Advanced. Det kändes inte som att de tillförde nånting, det fanns i mina ögon inget problem som behövde lösas och som bara virtuella speglar kan. Ball-faktorn är liksom inte tillräckligt stor för att kunna motivera dem. Däremot så riskerar man att skapa en massa problem istället. När jag nu läser och hör om alla konstiga bekymmer som folk verkar ha så är jag glad att jag stod på mig och valde bort dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där.Moelito skrev:Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.taliz skrev:Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där.Moelito skrev:Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.taliz skrev:Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där.Moelito skrev:Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Man ska helst inte ha bebisar och småbarn i framsätet av säkerhetsskäl. Det finns en anledning till att i princip inga tillverkare erbjuder isofix-fästen fram längre. Förr fanns isofix fram som extrautrustning på BMW men de tog bort det helt sen.
Re: Audi e-tron
Vad är det för "säkerhetsskäl"?Verdi skrev:mati skrev:I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.taliz skrev:Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där.Moelito skrev:Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Man ska helst inte ha bebisar och småbarn i framsätet av säkerhetsskäl. Det finns en anledning till att i princip inga tillverkare erbjuder isofix-fästen fram längre. Förr fanns isofix fram som extrautrustning på BMW men de tog bort det helt sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Audi e-tron
Jag tror de virtuella speglarna främst är framtagna som en jippo-grej. Funktion var nog inte högsta prio.mati skrev:I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.taliz skrev:Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där.Moelito skrev:Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
De tänkte nog att med dem verkar étron lite mer "framtid" än avgasbilarna, som annars ser likadana ut.
Med det sagt så tror jag på en framtid för virtuella speglar. Men de behöver bli betydligt mer funktionella. Att ha något som sticker ut känns dumt.
Tänker mig istället tex vidvinkelkameror i A och/eller B-stolpe, som via mjukvara vävs ihop med kameror bak. Då kan man skapa en bild som ger MYCKET bättre överblick än dagens speglar.
Sen är nog optimal vy att kunna se dem framför sig, i instrumentkluster eller annan display så högt upp som möjligt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
taliz skrev:
Vad är det för "säkerhetsskäl"?
Dels så är det svårt att se backspegeln på passagerarsidan om man har en större bakåtvänd barnstol. Babyskyddet brukar dock gå hyfsat bra så länge inte föraren är väldigt kort.
Men det främsta skälet är väl att det inbjuder till att fippla med nappflaskor, nappar och annat under färd. Sitter ungen och skriker i baksätet så är man tvingad att stanna bilen först innan man kan göra något.
Re: Audi e-tron
Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.Verdi skrev:taliz skrev:
Vad är det för "säkerhetsskäl"?
Dels så är det svårt att se backspegeln på passagerarsidan om man har en större bakåtvänd barnstol. Babyskyddet brukar dock gå hyfsat bra så länge inte föraren är väldigt kort.
Men det främsta skälet är väl att det inbjuder till att fippla med nappflaskor, nappar och annat under färd. Sitter ungen och skriker i baksätet så är man tvingad att stanna bilen först innan man kan göra något.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Verdi skrev:taliz skrev:
Vad är det för "säkerhetsskäl"?
Dels så är det svårt att se backspegeln på passagerarsidan om man har en större bakåtvänd barnstol. Babyskyddet brukar dock gå hyfsat bra så länge inte föraren är väldigt kort.
Men det främsta skälet är väl att det inbjuder till att fippla med nappflaskor, nappar och annat under färd. Sitter ungen och skriker i baksätet så är man tvingad att stanna bilen först innan man kan göra något.
Samt att en avstängd airbag kan lösas ut. Vet inte om det hänt, men sannolikheten säger att det kan hända.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14