Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Den övre har bättre IP-klassning, dvs den är tåligare mot fukt. Att båda klarar 32A är ju bara en fördel.
Längden kanske inte spelar roll i ditt fall?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
Ja, det kan den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Var försiktig med "Alla"... Med Tesla är det inget som helst problem eftersom SUC numera ligger tätt "överallt". Dessutom är Tesla effektivast. Kör man annan elbil är man nog ofta så illa tvungen att ta det lugnt dock, jag har inget intresse av att pröva ;)

Svaret gällande E6 vs E4 är på vilken av dessa du tror flest norrmän färdas...

Jag kommer också från prestandabilar och prestandan är den största anledningen att jag valde Tesla. Ingen annan bil har bättre vardagsprestanda.

Nu har man dock vant sig vid att ha autopilot också, så en bil utan det kommer inte på fråga :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.
Du måste ju åka dit och testa själv ju ;) :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Moelito skrev:
Fredrik j skrev:
Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
[OFF-TOPIC]
Ja skoja inte, glad att jag inte är involverad i det projektet. Undrar vilken klassificering de kör på, D? Svårt att se att de kan komma undan med B men kan ju ha fel.

Har haft problem med *speglarna" på min e-tron men det finns ingen uppdatering att få än som åtgärdar problemet.
[/OFF-TOPIC]
För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...
Vad är det för problem med backspeglarna?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.

Det finns en knapp på Audis UMC som skiftar om till Norskt IT-nät, borde ju fungera då om själva stickproppen passar.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Bjelke skrev:

För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...
Vad är det för problem med backspeglarna?
Vad jag hört är att de ibland helt enkelt dör och blir svarta. Det är iof rykten men för mig har följande hänt mig två ggr :
Vänster skärm går ner på lägsta bakgrundsbelysning och det går inte längre att konfigurera backspeglara, dvs den tar inte emot touch. Det gör att det är svårt att se någonting i dagsljus.
Felet har avhjälpt sig självt med hjälp av en vanlig power cycle, dvs det funkar igen nästa gång jag använt bilen.

Jag har även två vertikala störningar på höger skärm vid mörkerkörning, det felet är alltid där när det är dåliga ljusförhållanden (när det är riktigt mörkt ute). Störningarna är två brusande cm breda streck rätt över mitten på skärmen,men BARA på höger skärm!
Ingen deal breaker för man ser fortfarande bra men det är irriterande.

Audi säger att de vet om problemet men att det inte finns någon uppdatering än och att de hör av sig så fort det finns.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ser på motor talk att ngn där ska få bilen fixad nu, så uppdatering verkar vara redo. De skriver att det gäller ljussensorn för speglarna vet inte om det hänger ihop med de problemen du nämner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Digitala sidospeglar borde vara en jättebra grej, men inte som på e-tron där skärmarna sitter i dörrsidorna och alltså lägre än fysiska speglar. Skärmarna borde sitta ungefär på var sida om ratten så att man har dem i blickfånget och inte behöver vrida på huvudet för att se i dem och så att man ser rörelser i speglarna utan att behöva ta blicken från vägen. Fattar inte varför de inte passade på att göra det ordentligt när de ändå brydde sig.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Jerker skrev:
Digitala sidospeglar borde vara en jättebra grej, men inte som på e-tron där skärmarna sitter i dörrsidorna och alltså lägre än fysiska speglar. Skärmarna borde sitta ungefär på var sida om ratten så att man har dem i blickfånget och inte behöver vrida på huvudet för att se i dem och så att man ser rörelser i speglarna utan att behöva ta blicken från vägen. Fattar inte varför de inte passade på att göra det ordentligt när de ändå brydde sig.
Håller med. Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht. Kunde ju ha kunnat lösts.



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det finns en anledning att jag vägrade beställa en bil med virtuella speglar. Det var därför det blev en Proline och inte en Proline Advanced. Det kändes inte som att de tillförde nånting, det fanns i mina ögon inget problem som behövde lösas och som bara virtuella speglar kan. Ball-faktorn är liksom inte tillräckligt stor för att kunna motivera dem. Däremot så riskerar man att skapa en massa problem istället. När jag nu läser och hör om alla konstiga bekymmer som folk verkar ha så är jag glad att jag stod på mig och valde bort dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.

Man ska helst inte ha bebisar och småbarn i framsätet av säkerhetsskäl. Det finns en anledning till att i princip inga tillverkare erbjuder isofix-fästen fram längre. Förr fanns isofix fram som extrautrustning på BMW men de tog bort det helt sen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.

Man ska helst inte ha bebisar och småbarn i framsätet av säkerhetsskäl. Det finns en anledning till att i princip inga tillverkare erbjuder isofix-fästen fram längre. Förr fanns isofix fram som extrautrustning på BMW men de tog bort det helt sen.
Vad är det för "säkerhetsskäl"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.
Jag tror de virtuella speglarna främst är framtagna som en jippo-grej. Funktion var nog inte högsta prio.
De tänkte nog att med dem verkar étron lite mer "framtid" än avgasbilarna, som annars ser likadana ut.

Med det sagt så tror jag på en framtid för virtuella speglar. Men de behöver bli betydligt mer funktionella. Att ha något som sticker ut känns dumt.
Tänker mig istället tex vidvinkelkameror i A och/eller B-stolpe, som via mjukvara vävs ihop med kameror bak. Då kan man skapa en bild som ger MYCKET bättre överblick än dagens speglar.
Sen är nog optimal vy att kunna se dem framför sig, i instrumentkluster eller annan display så högt upp som möjligt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Vad är det för "säkerhetsskäl"?

Dels så är det svårt att se backspegeln på passagerarsidan om man har en större bakåtvänd barnstol. Babyskyddet brukar dock gå hyfsat bra så länge inte föraren är väldigt kort.

Men det främsta skälet är väl att det inbjuder till att fippla med nappflaskor, nappar och annat under färd. Sitter ungen och skriker i baksätet så är man tvingad att stanna bilen först innan man kan göra något.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Vad är det för "säkerhetsskäl"?

Dels så är det svårt att se backspegeln på passagerarsidan om man har en större bakåtvänd barnstol. Babyskyddet brukar dock gå hyfsat bra så länge inte föraren är väldigt kort.

Men det främsta skälet är väl att det inbjuder till att fippla med nappflaskor, nappar och annat under färd. Sitter ungen och skriker i baksätet så är man tvingad att stanna bilen först innan man kan göra något.
Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".

När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Vad är det för "säkerhetsskäl"?

Dels så är det svårt att se backspegeln på passagerarsidan om man har en större bakåtvänd barnstol. Babyskyddet brukar dock gå hyfsat bra så länge inte föraren är väldigt kort.

Men det främsta skälet är väl att det inbjuder till att fippla med nappflaskor, nappar och annat under färd. Sitter ungen och skriker i baksätet så är man tvingad att stanna bilen först innan man kan göra något.

Samt att en avstängd airbag kan lösas ut. Vet inte om det hänt, men sannolikheten säger att det kan hända.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".

När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar