Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Håller med om mycket av det du skriver men "Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser" är lite som att säga att Apple knappt har några intäkter från Mac eller iPad.

Alphabets omsättning exklusive sök är större än tex Ericssons, Volvo Cars eller HMs omsättning...
De flesta skulle nog instämma i uttrycket "Apple tjänar nästan alla sina pengar på iPhone".
(Det håller dock på att ändras, man tjänar allt mer på "Services").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Du bygger appar menar du? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Du bygger appar menar du? Bild
Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...
Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Hur som helst så ligger det fortfarande på biltillverkaren att lyckas med gränssnittet och funktionaliteten men man slipper iaf lägga tid på underliggande system.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Du bygger appar menar du? Bild
Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Då borde du ju ha lite koll på vad som faktiskt krävs kan man tycka.
Kanske du kan förklara varför det är så svårt för andra än Samsung att bygga en välfungerande Android-platta?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...
Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.
Hur då? Deras grejer ju inte open source.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...
Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...
Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.
Hur då? Deras grejer ju inte open source.
Nej men kunskapen om hur man går tillväga finns rimligen där ute.
Jag har ingen aning vem som är inblandad i utvecklingen av Adroid Automotive men rimligen är det inte bara studenter rakt från skolan. Kanske finns det resurser som arbetat med det innan...
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.
Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Du bygger appar menar du? Bild
Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Då borde du ju ha lite koll på vad som faktiskt krävs kan man tycka.
Kanske du kan förklara varför det är så svårt för andra än Samsung att bygga en välfungerande Android-platta?
Känner inget direkt behov att förklara för dig hur allt funkar, det får du ta reda på på egen hand.

Däremot kan man säga så här att det är en fröjd att jobba med Google när man har projekt ihop. De är tillgängliga, fokuserade och öppna kring sina roadmaps. Det är något helt annat med Apple (iaf centralt) som helt verkar sakna intresse att dela med sig av information, är dåliga på att dokumentera och hjälpa integratörer/utvecklare.

Om Google har samma mindset med Automotive som med Android TV eller Google Assistant så förstår jag att många väljer att hoppa på och bygga sina infotainment system på Automotive, de får en modern plattform och en partner som hjälper dem.

Om det är bra eller dåligt i sig är såklart subjektivt, några kommer säkert att välja bort bilen av sekretessskäl, andra kommer att älska hur det integreras i deras vardag.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:
Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Håller med om mycket av det du skriver men "Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser" är lite som att säga att Apple knappt har några intäkter från Mac eller iPad.

Alphabets omsättning exklusive sök är större än tex Ericssons, Volvo Cars eller HMs omsättning...
De flesta skulle nog instämma i uttrycket "Apple tjänar nästan alla sina pengar på iPhone".
(Det håller dock på att ändras, man tjänar allt mer på "Services").
Inte någon som har koll.... iPhone står ju "bara" för runt hälften av Apples omsättning.

Services eller Mac var för sig skulle kvala in som topp 3 svenskt företag sett till omsättning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
Jag testade ProPilot i Volvon (PS2 ska ju ha nåt liknande eller bättre) och det funkade faktiskt förvånansvärt bra. Mycket bättre än eGolf och iPace. Kändes faktiskt som Teslanivå, men utan nervösa ryck och bromsmanövrar. Väldigt skönt att slippa pling-plong varje gång man går ut och in av autopilot och väldigt skönt att kunna ta över styrningen en stund och att sedan få tillbaks det utan att manuellt aktivera igen. Jag var väldigt skeptisk först till att det skulle fungera lika bra, men är nu säker på att PS2 inte kommer göra mig besviken på just den fronten.
Jag själv har inte kört med Teslas AP för att kunna jämföra men tycker som dig att Volvo pilot assist fungerar väldigt bra för det mesta. Pendlar 5 mil dagligen i Stockholmstrafiken och den har verkligen gjort pendlandet avslappnat.

Nu skulle just P2 och även nya XC40 recharge få nytt ADAS system från Zenuity vilket i teorin borde vara ännu bättre men det kan också ge lite annan karaktär på autopiloten, kanske likt HW3 vs HW2 som det har pratats om i Model S trådar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Roj79 »

filippb skrev:
HelectriC skrev:
filippb skrev:
cosmos skrev:
Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nu

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.
Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nu

Skickat från min SM-N950F via
Senast redigerad av Roj79, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Vad är poängen med att sälja den? Är inte alla som reserverar innan nyår garanterad bil i 2020?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tror att bokningar på polestar2 är lika meningslöst som att boka model3 2016. Det kommer finnas bilar till alla som vill ha. Det där med förbokning av bilar är ju något nytt knep att låtsas att det är snart slutsålt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Vad är poängen med att sälja den? Är inte alla som reserverar innan nyår garanterad bil i 2020?
Jag kan förstå varför man vill sälja. Men vad är poängen att köpa?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Vad är poängen med att sälja den? Är inte alla som reserverar innan nyår garanterad bil i 2020?
Jag kan förstå varför man vill sälja. Men vad är poängen att köpa?
Hahaha, du är rolig du :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Polestar designas och utvecklas i Göteborg, men byggs i Kina. Den nya modellen börjar att serietillverkas i februari 2020 och ska på sikt finnas på marknaden i olika versioner för mellan  400 000 och 600 000 kronor.
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-v ... a-gor-det/

Kinatillverkade Polestar är kaxiga och säger att tillverkning börjar i februari 2020.
Hoppas att det är i rejäla volymer.
Volvo/Polestarfolket är ivriga att få sin förbokade elbil!

Den kommer att blir en fossilbilsdödare av rang!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

De som köper för att sälja (dvs ren spekulation) kan göra en vinst.
Det går inte att göra med tesla längre. men med polestar 2 eftersom de görs i mindre antal, och därmed längre utbud. (om inte går de över till de **** norrmännen) 60 000 i vinst minimum oavsett.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
De som köper för att sälja (dvs ren spekulation) kan göra en vinst.
Det går inte att göra med tesla längre. men med polestar 2 eftersom de görs i mindre antal, och därmed längre utbud. (om inte går de över till de **** norrmännen) 60 000 i vinst minimum oavsett.
Så du har beställt då... eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Jag var på e-car expo i GBG igår och kikade på polestar 2 som jag har reserverat. Jädrar vad folk det var runt denna bilen. För att få sitta bakom ratten så var det 25 meter kö. Jag kör idag en MS 75D och polestaren är givetvis en storlek mindre bil. Bagaget är väl ok med halvkombilucka och med krok kommer jag klara mig bra. Interiört känns den ombonad men aningen tight mot mittkonsolen som på porschemaner är ganska brant uppåtvinklad mot instrumentbrädan. Mediaskärmen är tydlig med ett snyggt interface. Tog 2 sec att förstå sig på den. Måste också säga att dom ramlösa backspeglarna är så läckra. Jag fick också en pratstund med polestars marknadschef, Nils Rylen, och han sa att bilen kommer ha samma garantier som Volvo har. Dvs 2 års nybilsgaranti oavsett körsträcka. 8 år på batteriet. För mig som kör ca 7000 mil per år så är denna garanti perfekt. Kör man 2000 mil om året så är Teslas 4 år bättre. Han sa också att i januari är det dax för alla med reservationer att omvandla dessa till skarpa beställningar. Beställer man i januari så har man bilen före 2020 är slut. Själva leveranserna av bilen kommer ske hos vissa utvalda Volvohandlare som även blir dom som kommer hjälpa till med reparationer. Tre års fri service är det också på bilen vad som nu ska göras på denna. Jag glömde fråga om självrisken på vagnskadeförsäkringen. De 17000 kr jag har på Teslan idag är ju helt galet. Det kändes som att det här är en bil som kommer bli väldigt populär bland förstaköpare av elbil. Otroligt intresse hur som helst på mässan.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Skriv svar