Starka halvljus
Moderator: Redaktion
Starka halvljus
Har problem med starka halvljus.
Blir ständigt ”helljustutad” då mina halvljus är för starka/felinställda.
Har justerat ner vinkeln på ljusbilden från bilens skärm men verkar inte riktigt vara tillräckligt. Har dock inte vinklat ner dem i ”botten” ännu.
Någon som haft samma problem? Någon som varit i kontakt med Tesla kring detta?
Blir ständigt ”helljustutad” då mina halvljus är för starka/felinställda.
Har justerat ner vinkeln på ljusbilden från bilens skärm men verkar inte riktigt vara tillräckligt. Har dock inte vinklat ner dem i ”botten” ännu.
Någon som haft samma problem? Någon som varit i kontakt med Tesla kring detta?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Starka halvljus
Hade samma problem och vinklade ner på känn via skärmen. Det har funkat bra sedan dess.
Re: Starka halvljus
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Starka halvljus
Tack för tipset! Kommer testas inom kort!tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Starka halvljus
Men pärsk vilket lyse bilen har ..
Kom hem nu efter en hel dags körande...och ser nu att det är bättre lyse än xc70 xeon. Fifaen bad gött
Kom hem nu efter en hel dags körande...och ser nu att det är bättre lyse än xc70 xeon. Fifaen bad gött
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Starka halvljus
Det låter bra. Allt ljus som kan få det att blänka till i ett älgöga är ju bra ljus, och då kanske jag klarar mig utan att behöva leta ersättare till NBB 225:ornasnowtroll skrev:Men pärsk vilket lyse bilen har ..
Kom hem nu efter en hel dags körande...och ser nu att det är bättre lyse än xc70 xeon. Fifaen bad gött
Re: Starka halvljus
Låter bra, det var en av de saker jag var absolut minst nöjd med på min S. Riktigt kassa jämfört med motsvarande bilar.snowtroll skrev:Men pärsk vilket lyse bilen har ..
Kom hem nu efter en hel dags körande...och ser nu att det är bättre lyse än xc70 xeon. Fifaen bad gött
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Starka halvljus
Skönt att höra! har haft den funderingen länge om ljusen ska vara bra. Bor i norrlands mörker under 8 månader....
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 859
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Starka halvljus
Kör fortfarande min Leaf i väntan på nya bilen. Leaf har så dåligt helljus att ingen blinkar om man råkar glömma det på.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Starka halvljus
Kan vara värt att dubbelkolla att det är korrekt lyktor monterade, fick min leverans uppskjuten i våras pga upptäckten att det var felaktiga (amerikanska) lyktor monterade. De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
Re: Starka halvljus
Det är ju värt att kolla upp skillnaderna. Är det bara styrkan som skiljer så är jag helt klart spekulant på en uppsättning :pPeje85 skrev:De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
Re: Starka halvljus
De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.s-o skrev:Det är ju värt att kolla upp skillnaderna. Är det bara styrkan som skiljer så är jag helt klart spekulant på en uppsättning :pPeje85 skrev:De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
Re: Starka halvljus
Blir man inte bländad när man kör bil på andra sidan Atlanten?
Varför har man en annan ljusbild i staterna?
Varför har man en annan ljusbild i staterna?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Starka halvljus
Amerikansk ljusbild DOT är bättre på sexfiliga motorvägar eftersom den inte bländar (lika mycket) i backspeglarna på framförvarande lastbilar som ligger långt till höger. Gissar att det är anledningen till att den ser ut som den gör.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Starka halvljus
Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?Java skrev:De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.Peje85 skrev:De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Starka halvljus
OK... visst starkare (killgissning?) men ointressant då de ej är lagliga inom EU, vet ej vad lumen värdet är på de symmetriska lamporna i USA.Nicke Nyfiken skrev:Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?Java skrev:De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.Peje85 skrev:De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
Inom EU gäller max 2000 lumen om inte fordonet har automatisk nivåreglering av strålkastarna. Alla strålkastare måste ha asymmetrisk ljusbild oavsett ljusmediatyp(Halogen, LED Xenon).
Så de "kanske starkare" strålkastarna i USA är ej lagliga inom Eu då de har symmetrisk ljusbild.
De MS som har Xenon kan ju modifieras med en annan ballast för lite mer kräm men är inte godkända då.
Re: Starka halvljus
pefreli skrev:Har problem med starka halvljus.
Blir ständigt ”helljustutad” då mina halvljus är för starka/felinställda.
Har justerat ner vinkeln på ljusbilden från bilens skärm men verkar inte riktigt vara tillräckligt. Har dock inte vinklat ner dem i ”botten” ännu.
Någon som haft samma problem? Någon som varit i kontakt med Tesla kring detta?
Har också samma problem! Blivit ”helljusblinkad” flera ggr, då mina halvljus är för starka/felinställda.
Skall åka in till Tesla och be dem justera. Jag lyckas inte hitta var man kan göra detta själv?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Starka halvljus
Kan avslöja att det blir mer än ”lite mer kräm” med 35 W ballast och lampor.Java skrev:
De MS som har Xenon kan ju modifieras med en annan ballast för lite mer kräm men är inte godkända då.
Upp till 7600 lumen istället för 4000 gör stooor skillnad.
Alltså inte för att jag har sådana på min bil, för det är ju olagligt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Starka halvljus
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Re: Starka halvljus
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.Jejfe skrev:Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Model 3 SR+ vit, drag.
Re: Starka halvljus
Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.KalleL skrev:Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.Jejfe skrev:Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Starka halvljus
Åka till någon bilverkstad? Kolla med bilprovningen/dekra? Teslas verkstad? Det måste finnas någon schysst som kan hjälpa till med att justera ljusinställning.Jejfe skrev:Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.KalleL skrev:Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.Jejfe skrev:Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.tor-ake skrev:I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Re: Starka halvljus
Jag tycker att jag har lite kort halvljus. Jag började fundera över detta när jag hade dragit släp och hade kopplat av och körde iväg. Då såg jag att symbolen för släp lyste fortfarande men var röd. Så jag bockade ur släpet (tänkte inte på att bocka ur det eftersom bilen själv upptäcker släpet och bockar i det) och hoppades på att halvljuset skulle stiga något då, men det gjorde det inte. Då stannade jag bilen, la i P och öppnade dörren och då! höjdes halvljuset igen!
Men så i morse när jag åkte till jobbet så var halvljuset så där kort igen och det hjälpte inte med samma åtgärd som jag jag vidtog igår.
Men så i morse när jag åkte till jobbet så var halvljuset så där kort igen och det hjälpte inte med samma åtgärd som jag jag vidtog igår.
Re: Starka halvljus
Samma här. Tycker också att jag har kort ljus.
Väldigt starkt, men kort. Blir nog att börja skruva
Väldigt starkt, men kort. Blir nog att börja skruva
Re: Starka halvljus
Är det inte tvärt om? Har sett på amerikanska forum att man kan "låsa upp" strålkastarna i nyare BMW och då få europeiska funktioner med bättre ljus. Tydligen är dynamiska helljus inte lagliga i US. Kanske har ändrats nyligen. Det var ett tag sedan jag hörde om det.Nicke Nyfiken skrev:Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?Java skrev:De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.Peje85 skrev:De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.