Smuts innanför dörrarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Smuts innanför dörrarna

Inlägg av mbryo »

Hej, har inte hittat nån tråd om detta, kanske bara är dålig på att söka iofs. I alla fall:

När jag kör min M3 under blöta förhållanden får jag in en _massa_ smuts och klet på trösklar och karm. Inga små mängder heller, utan riktigt rejält med smuts. Och ja, jag kör med dörrarna stängda. Är detta en designmiss av Tesla, eller nåt fel på just min M3? Nu är jag inte petig, tvättar min Tesla alldeles för sällan egentligen, men vi snackar en hel lerinpackning på bilstackarn.
Jag förstår att man säkert kan täta genom att sätta dit gummilister eller nån fog, men det är tjänstebil så vill inte göra nån åverkan alls helst.

Är det nån idé att kontakta SC om detta eller får man leva med det? Det är en fantastisk bil på många sätt, men det här är inte riktigt top notch om man säger så.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jjakobb »

mbryo skrev:
Hej, har inte hittat nån tråd om detta, kanske bara är dålig på att söka iofs. I alla fall:

När jag kör min M3 under blöta förhållanden får jag in en _massa_ smuts och klet på trösklar och karm. Inga små mängder heller, utan riktigt rejält med smuts. Och ja, jag kör med dörrarna stängda. Är detta en designmiss av Tesla, eller nåt fel på just min M3? Nu är jag inte petig, tvättar min Tesla alldeles för sällan egentligen, men vi snackar en hel lerinpackning på bilstackarn.
Jag förstår att man säkert kan täta genom att sätta dit gummilister eller nån fog, men det är tjänstebil så vill inte göra nån åverkan alls helst.

Är det nån idé att kontakta SC om detta eller får man leva med det? Det är en fantastisk bil på många sätt, men det här är inte riktigt top notch om man säger så.
Det handlar väl om att listerna sitter "ganska långt in", det finns kit där man adderar en extra list, kan hjälpa lite eller mycket beroende på applicering och kvalle på kittet. Ingen idé med SC, bilen är ju bara konstruerad så (förutsatt att du inte menar att smuts kommer in i själva bilen).
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jeppe_E »

Så är det när man sätter gummilisten långt in på dörren. Då blir det smutsigt i trösklarna. Bara att tvätta/torka bort. Det är inget fel, mer än då en designmiss.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av LarsL »

Du menar utanför gummilisten? Där blir det väl alltid smutsigt, åtminstone på de bilar jag haft.

Sen kan jag tycka att den här bilen är en riktig smutsgris. Om jag tvättar bilen på väg hem från jobbet så är den smutsig igen när jag kommer hem... hopplöst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Så är det när man sätter gummilisten långt in på dörren. Då blir det smutsigt i trösklarna. Bara att tvätta/torka bort. Det är inget fel, mer än då en designmiss.
Har inte alla bilar så? De jag har haft nu det senaste åren har alla varit så.
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av mbryo »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:
Så är det när man sätter gummilisten långt in på dörren. Då blir det smutsigt i trösklarna. Bara att tvätta/torka bort. Det är inget fel, mer än då en designmiss.
Har inte alla bilar så? De jag har haft nu det senaste åren har alla varit så.
Inte vad jag har märkt på vare sig Saab, Ford eller Renault... Alltså lite grann som man får torka bort, men här snackar vi brunsvart mot vit bakgrund, räcker knappt med en hel hushållsrulle... ;-)
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av tor-ake »

Du ska inte torka bort skiten, det förstör lacken i dörrgångarna. Använd alkalisk avfettning och spola med högtryckstvätt.



Men håll i spolmunstycket med båda händerna så det inte svajar och sprutar vatten där det inte skall vara! Om du sedan vaxar i i dörrgångarna så blir det inte lika skitigt sen, vattnet rinner ner och ut.

I dag hittade jag en liten sten på en av bakdörrarnas trösklar. :o Osäker om den flugit in genom någon springa eller om nån av ungarna haft med den under skon. :?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av wector »

Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av tor-ake »

Undrar om det räcker med att sätta S-listerna längst fram och bak på dörrarna för att hindra luftström och vatten som följer karossidan? Skulle inte vilja ha list längst ned eftersom den gnuggar den smuts som trots allt hamnar där, och skit från barnens skor, mot lacken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Matte »

wector skrev:
Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.
Var köpte du listerna?
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av wector »

Matte skrev:
wector skrev:
Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.
Var köpte du listerna?
eBay
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av pefreli »

wector skrev:
Matte skrev:
wector skrev:
Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.
Var köpte du listerna?
eBay
Upplever du även förbättring med ljuddämpning?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

På min Zoe var det där ett fruktansvärt problem. Mycket avhjälptes med stänkskydd, men inte allt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Smuts innanför dörrarna

Inlägg av taliz »

Var likadant på förra bilen, en vit Volvo V60.
Jag bryr mig inte så noga om där är smuts. Syns det inte finns det inte. (Dörrarna är ju stängda för det mesta)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Var likadant på förra bilen, en vit Volvo V60.
Jag bryr mig inte så noga om där är smuts. Syns det inte finns det inte. (Dörrarna är ju stängda för det mesta) Bild
Men det blir ju mer jobb att tvätta bilen. Och ju längre man väntar desto hårdare sitter det. Jag vet, för jag har testat. :roll:
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av TeslaM3 »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Var likadant på förra bilen, en vit Volvo V60.
Jag bryr mig inte så noga om där är smuts. Syns det inte finns det inte. (Dörrarna är ju stängda för det mesta) Bild
Men det blir ju mer jobb att tvätta bilen. Och ju längre man väntar desto hårdare sitter det. Jag vet, för jag har testat. :roll:
Glöm inte att lägga på vax där. Lätt att glömma men underlättar tvätt rejält!
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Ulfie2 »

Jag tyckte också att bilen blev väldigt skitig innanför dörrarna.
Så jag köpte det paketet från Goloho på eBay med extra-lister, för att få bort lite smuts.

Det gör stor skillnad, framförallt den listen som sitter längst ned på dörrarna och stänger ute stor del av smutsen.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av wector »

pefreli skrev:
wector skrev:
Matte skrev:
wector skrev:
Jag ser avsevärd skillnad med extra lister längre ut på dörren. Behöver knappt rengöra där nu jämfört med hur det var innan då det var sjukt skitigt.
Var köpte du listerna?
eBay
Upplever du även förbättring med ljuddämpning?
Mja kanske lite. Bättre "thoumph" i dörrarna framförallt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

Har beställt lister nu. Bit för bit blir bilen bättre. Det som inte går att fixa med uppdateringar OTA får man fixa själv. 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Smuts innanför dörrarna

Inlägg av taliz »

Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av TeslaM3 »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Att addera stänkskydd torde väl vara tämligen okontroversiellt med tanke på att Tesla själva skickar med och eftermonterar nu för tiden? Sätter man dit diverse gummilister i efterhand får man väl vara noggrann med att de inte stänger in någon fukt eller annat som inte är tänkt att vädra ut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av Jerker »

TeslaM3 skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Att addera stänkskydd torde väl vara tämligen okontroversiellt med tanke på att Tesla själva skickar med och eftermonterar nu för tiden? Sätter man dit diverse gummilister i efterhand får man väl vara noggrann med att de inte stänger in någon fukt eller annat som inte är tänkt att vädra ut.
Det blir ju inga lister i överkant, så jag tror inte det är några problem med att vädra ut kondens.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av TeslaM3 »

Jerker skrev:
TeslaM3 skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jag är allmänt tveksam till sånt där. Risken med hemlagade "förbättringar" är att de inte är helt genomtänkta, och istället får oanade konsekvenser.
Ta stänkskydd som exempel. Om de inte monteras rätt kan de skava bort lacken, eller slita sönder innerskärmen tex.
Monterar man extra lister kan det ju göra att smuts/väta tar andra vägar, som kanske leder till problem man inte tänkt på...
Vi får väl se. Jag är beredd att ta risken. Jag anser tvärtemot att det är designen som inte är helt genomtänkt. Det är väl OK med den lösningen på soliga och torra vägar på västkusten i USA, men inte här. Och stänkskydden monterar de naturligtvis inte eftersom det ger nån hundradel snabbare acceleration utan dem. Fåfänga ger jag inte mycket för.
Att addera stänkskydd torde väl vara tämligen okontroversiellt med tanke på att Tesla själva skickar med och eftermonterar nu för tiden? Sätter man dit diverse gummilister i efterhand får man väl vara noggrann med att de inte stänger in någon fukt eller annat som inte är tänkt att vädra ut.
Det blir ju inga lister i överkant, så jag tror inte det är några problem med att vädra ut kondens.
Tänkte mer undertill som skulle täcka till ev avrinning inifrån dörren. Men jag antar att man tydligt ser vilka öppningar som man skall undvika.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Smuts innanför dörrarna

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Har beställt lister nu. Bit för bit blir bilen bättre. Det som inte går att fixa med uppdateringar OTA får man fixa själv. 8-)

Vilka/var ifrån blev det. Funderar också på sådana...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar