https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-motorer/Porsches hemliga test med fyra elmotorer: "Går som på räls"
"Det är nästan som om du hade en separat gaspedal för varje hjul. Det går som på tågräls", säger Ulf Hintze på Porsche Engineering.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Elbilar är helt överlägsna fossilbilar, vilken fossilbil har en motor per hjul?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Oj Zalman3. Vilken Mission E kan dra husvagn på 2t? Äpplen och päronen du vetZalman3 skrev:Elbilar är helt överlägsna fossilbilar, vilken fossilbil har en motor per hjul?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-motorer/Porsches hemliga test med fyra elmotorer: "Går som på räls"
"Det är nästan som om du hade en separat gaspedal för varje hjul. Det går som på tågräls", säger Ulf Hintze på Porsche Engineering.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vet att Porsche inte är ett företag som satsar på att göra bilarna effektiva men detta gör mig besviken, 201 Miles räckvidd enligt EPA...
https://electrek.co/2019/12/11/porsche- ... ssion=true
https://electrek.co/2019/12/11/porsche- ... ssion=true
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Räcker den ens mellan två Ionity laddare på Autobahn, i Porsche-fart!?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verkar som att det är den sämsta elbilen EPA har testat någonsin när det kommer till effektivitet. Tur att den har snabb laddning så att km/min blir bra ändå om man nu hittar en snabbladdare med hög effekt.
https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSe ... owLimit=10
Efter senaste uppdateringen så drar nya Model 3 SR Plus mindre än hälften av vad Taycan drar.
https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSe ... owLimit=10
Efter senaste uppdateringen så drar nya Model 3 SR Plus mindre än hälften av vad Taycan drar.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche i ett nötskal.HelectriC skrev:Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme
MX LR (Raven) 2019
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ingår ratt och elektriska fönster?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ratt lär inte ingå i framtida Teslor....Tars skrev:Ingår ratt och elektriska fönster?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kul med spökinbromsningar då.Svenssons skrev:Ratt lär inte ingå i framtida Teslor....Tars skrev:Ingår ratt och elektriska fönster?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Porsche Taycan (Mission E)
De fås med eller utan ratt, kostar inget extra.Tars skrev:Kul med spökinbromsningar då.Svenssons skrev:Ratt lär inte ingå i framtida Teslor....Tars skrev:Ingår ratt och elektriska fönster?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har beställt och min landar på drygt 1,5. Och det är som du säger, minst 350” vill man langa på i smet.HelectriC skrev:Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme
När jag byggde den första första gången så landade den på 1,7
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Här i Norge börjar 4S på 900k och jag behöver upp i 1250k för att den ska verka som en modern bil. Lite tråkigt tycker jag, hade kunnat tänka mig en om startpriset någorlunda representerade komplett bil.SolnaGnagarn skrev:Har beställt och min landar på drygt 1,5. Och det är som du säger, minst 350” vill man langa på i smet.HelectriC skrev:Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme
När jag byggde den första första gången så landade den på 1,7
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du är inte ensam om att tycka det är lite tråkigt att Porsches bilar är så dyra...HelectriC skrev:Här i Norge börjar 4S på 900k och jag behöver upp i 1250k för att den ska verka som en modern bil. Lite tråkigt tycker jag, hade kunnat tänka mig en om startpriset någorlunda representerade komplett bil.SolnaGnagarn skrev:Har beställt och min landar på drygt 1,5. Och det är som du säger, minst 350” vill man langa på i smet.HelectriC skrev:Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme
När jag byggde den första första gången så landade den på 1,7
Dom har liksom gjort en grej av det.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
De hade ju inte sålt om de varit billiga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Porsche Taycan (Mission E)
De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.BrooklynS skrev:De hade ju inte sålt om de varit billiga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!Verdi skrev:De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.BrooklynS skrev:De hade ju inte sålt om de varit billiga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, det stämmer inte.HelectriC skrev:Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!Verdi skrev:De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.BrooklynS skrev:De hade ju inte sålt om de varit billiga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De tjänar faktiskt inte ens mest pengar inom VW. Audi genererar mest vinst inom VW, men för 2018 var det jämnt:
Audi: €4,7 miljarder
Porsche: €4,1 miljarder
Volkswagen: €4,0 miljarder
Både Mercedes och BMW tjänar i sin tur mer än Audi, för att inte tala om tex Toyota.
Däremot har Porsche väldigt fina marginaler. Historiskt har de nog haft bäst marginaler av alla, men på senare år har Ferrari gått om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
De tjänar alltså bäst. Inte mest.Legato skrev:Nej, det stämmer inte.HelectriC skrev:Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!Verdi skrev:De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.BrooklynS skrev:De hade ju inte sålt om de varit billiga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De tjänar faktiskt inte ens mest pengar inom VW. Audi genererar mest vinst inom VW, men för 2018 var det jämnt:
Audi: €4,7 miljarder
Porsche: €4,1 miljarder
Volkswagen: €4,0 miljarder
Både Mercedes och BMW tjänar i sin tur mer än Audi, för att inte tala om tex Toyota.
Däremot har Porsche väldigt fina marginaler. Historiskt har de nog haft bäst marginaler av alla, men på senare år har Ferrari gått om.
Antar att det är svårt att skala upp omsättningen och vinsten utan att trampa Audi på tårna. De måste ju förhålla sig till varandra inom VAG.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag menade per producerad bil, men det är möjligt att Ferrari gått om.Legato skrev:Nej, det stämmer inte.HelectriC skrev:Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!Verdi skrev:De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.BrooklynS skrev:De hade ju inte sålt om de varit billiga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De tjänar faktiskt inte ens mest pengar inom VW. Audi genererar mest vinst inom VW, men för 2018 var det jämnt:
Audi: €4,7 miljarder
Porsche: €4,1 miljarder
Volkswagen: €4,0 miljarder
Både Mercedes och BMW tjänar i sin tur mer än Audi, för att inte tala om tex Toyota.
Däremot har Porsche väldigt fina marginaler. Historiskt har de nog haft bäst marginaler av alla, men på senare år har Ferrari gått om.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Grejen med Porsche ÄR ju att inte alla skall ha råd... Så bli inte förvånade, det är en del av affärsidën att såväl bil som tillval är dyra.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Med tanke på antal bilar sålda tjänar Porsche grymt bra per bil, ligger före Vw som måste sälja enormt många mer bilar. Porsches marginal måste vara grymt bra per producerad bil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
I USA är det kunder som fått leverans av sina Taycan och det verkar inte vara helt smärtfritt med laddning, fönster som fryser fast med mera
https://www.taycanforum.com/threads/new ... oiler.744/
https://www.taycanforum.com/threads/new ... oiler.744/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förstår inte hur dom tänkt när de sätter laddporten nästan mitt på sidan.
Fram, bak eller i nått hörn är enda rimliga IMO.
Fram, bak eller i nått hörn är enda rimliga IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Karmlösa rutor är kass på vintern oavsett märke....hooked skrev:I USA är det kunder som fått leverans av sina Taycan och det verkar inte vara helt smärtfritt med laddning, fönster som fryser fast med mera
https://www.taycanforum.com/threads/new ... oiler.744/