Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Cay skrev:
Det är ju inte elförbrukningen i sig som är det viktiga här, Taliz, utan hur mycket du kan förlänga körsträckan i batteriet.
Det är nog sällan man kör 100% till 0% va?
Kör man långt stannar man ju oftast och snabbladdar ändå, och då har ju batteriet hunnit bli varmt under körningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Funderar också en del på det här med att förvärma, om räckvidd inte spelar någon roll vad skall man göra det då? För min del kommer räckvidden inte spela någon roll de allra flesta dagarna utan egentligen mer intressant med total kostnad. Kan ladda både på jobbet och hemma men kommer betala på jobbet också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Förvärmning har man för att slippa skrapa rutor och få kupén varm och go.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Johan B skrev:
Funderar också en del på det här med att förvärma, om räckvidd inte spelar någon roll vad skall man göra det då?
Jag förvärmer för min egen skull. Det finns ingen anledning att sätta sig i en iskall bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Varför går det egentligen inte att stänga av uppvärmningen av batteriet? Det är ju inget problem som är specifikt för e-tron att den drar massor under uppvärmningsfasen. Min Model S drog också ofantliga mängder med elektroner de första milen när man startade med kall bil. Även om det verkar vara än mer extremt i e-tron så kan man ju fråga sig vad det är bra för. Så länge man inte avser att köra långt, dvs att man inte behöver snabbladda, kan man väl lika bra strunta i att värma upp batteriet.
E-Golfen, som saknar batterivärme, förbrukar lika mycket oavsett om man kör 5 km eller 5 mil. Regenereringen påverkas bara marginellt av att batteriet är kallt, detta gäller både Golfen och e-tron. Jag ser ingen direkt fördel i att slösa en massa ström på batterivärmaren. E-Tron går visserligen att köra i range mode, men då funkar inte kupévärmen heller. Dessutom har den då samma temperament som en Fiat Panda eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Grejen är väl att Audi satt som högsta prio att bilen ALLTID ska kunna ta emot 150Kw laddeffekt. Då måste ju batteriet konstant hålla optimal temp.
Trevligt om man ofta kör långt men lite slöseri om man mest laddar hemma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Jag förvärmer bilens kupé med appen och har heller inte bilen inkopplad i laddboxen varje dag.
Bryr mig inte om att den drar 30+ fram och tillbaka till jobbet så länge jag slipper momentet att koppla i och ur sladden. Orkar inte ta i en kall sladd :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag testade idag att inte förvärma. Körde till byn och tillbaka, 2 mil totalt. Med några minuters förvärmning som jag brukar göra för den sträckan hade jag i vanliga fall hamnat runt 24-25kWh/100km. Nu, alltså med helt kall bil, blev det 33. Och det beror främst på de första kilometrarna där förbrukningen var extremt hög.
Siffran kan vara något missvisande eftersom det ligger någon centimeter fastfrusen och skrovlig snö på vissa ställen. Osäkert hur mycket det påverkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

macky skrev:
Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.
Hur kraftigt värmeelement har du i Etron?

Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.
Jag har ingen aning. Det är ju en värmepump först och främst, men det går inte att se hur mycket den drar. Eller så har jag bara inte kommit på ett sätt att avläsa det. E-tron har bara en analog stapel utan vettiga skalstreck som visar momentam förbrukning. Ungefär som Tesla. Jag hade föredragit en digital display som i e-Golfen. Den visar kWh/h (alltså ett krångligt sätt att skriva kW) när bilen står still.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Finns ju en värmepump också för effektivare upptag av spillvärme. Men total värmeeffekt har jag inte sett.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Men värmen är bra. Är det ett par minus grader ute tar det bara någon minut att få varmt i bilen även om man inte förvärmt. Då kör jag ändå i Efficiency läget.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

Jag skulle nog säga tvärt om, gör av med väldigt lite spolarvätska, inget som spolas automatiskt på min, kameran bak tvättas om jag tvättar bakrutan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Moelito skrev:
Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Upplever inte att den drar mycket spolarvätska. Fyllt på ngn liter eller två sedan oktober och redan kört 600 mil. Kameran rengörs när man spolar bakrutan. Finns en knapp för det när man backar också men den hinner oftast inte pumpa fram ngt tycker jag.

Kanske har du ngt läckage?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.
Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Moelito skrev:
Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag har märkt samma sak. Jag har använt mer spolarvätska första halvåret med eTron än jag gjorde på 3 år med förra bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.
Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?
Ja det verkar så, tyvärr... Och här sommartid :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tyckte att kameran på min AP2 Model S hölls betydligt renare än den som satt på min första pre-AP Model S. På den bilen var kameran skitig efter några meter i regnväder. Den nya verkar ha nån form av ytskikt som gör att kletet fäster lite sämre. Men det är fortfarande för dåligt om kameran ska kunna användas under färd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Nu fyllde jag iaf på 3 liter spolarvätska idag igen. Får se hur länge det räcker den här gången...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.

Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.

Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?

Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.

Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.

Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Skriv svar