Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.

Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.

Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?

Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.

Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.

Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Precis, men även backkameran rengörs titt som tätt automatiskt. Rätt kladdigt här på västkusten medBild
Man tycker väl iof att 3 liter borde räcka lite längre än en vecka.. Kör iof ca 7 mil varje vardag men ändå. Lite surt att behöva åka till macken och tanka spolarvätska oftare än man tankade sin fossilbil.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Hej,
Nu har det hänt lite med min beställning. Bilen producerades v 48 dvs för lite mer än en vecka sen. I torsdags fick jag veta från säljaren att Audi fakturerat bilen så den ”är inte långt borta” och han sa även att den är på väg till Sverige men kunde inte se var. Har någon en känsla för vad dessa utsagor betyder i dagar/tid till leverans? Man hoppas ju innan jul.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
OTP skrev:
Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
Jag har 21-tummare och de drar mer men absolut inga problem att komma under 30 på längre körningar. Har aldrig varit över 30 med varken sommar- eller vinterdäck (20” på vintern). Har heller inte hunnit köra på sommaren utan bara höstkörning. Ligger på 28 i snitt alles och då är det 200 mil sommar och 400 mil vinterdäck. Lägsta förbrukning långresa med sommardäck är knappa 25 (motorväg och genom stockholm) och samma sträcka med vinterdäck precis under 23.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippan »

Finns det någon samband med Night vision och hög förbrukning av spolarvätska?
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
OTP skrev:
Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
Lyckats komma ner till 26 med mina 21 tummare på en 3-milssträcka men det är inte lätt Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

frippan skrev:
Finns det någon samband med Night vision och hög förbrukning av spolarvätska?
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Verkar så! Se ovan. Jag har dock inte night vision men det går åt en väldans massa spolarvätska iaf. Idag på turen "släppa barnen vid skolan - 3 mil till jobbet" hörde jag spolarvätska pumpen (arna?) mist 4 ggr, dvs de rengjorde kamerorna automatiskt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har varit inne på verkstan och bokat tid idag. Det är några barnsjukdomar som behöver åtgärdas. Bakljuset spökar ibland och bilen indikerar att det är nåt fel. Det händer bara ibland och varje gång jag tror att det har självläkt dyker felet upp igen. Enligt verkstan behöver hela bakre ljusrampen bytas ut. Känns ju lite onödigt ur hållbarhetssynpunkt. Men men... Tydligen ett inte helt ovanligt fel.
Sen fick jag lite problem med dörrhandtaget vänster bak. Det går lite trögt ibland och bilen säger då att det är fel på centrallåset. Även detta händer enbart sporadiskt och det handlar tydligen om en vajer som måste bytas. Även detta är ett känt fel.
- Är det inget mer du upplever, frågade de mig. Nä, inget jag kan komma på. Men tydligen finns det en hel drös med saker som vissa kunder har klagat över. Det mesta åtgärdas via mjukvaruupdateringar som jag förstår.
Under tiden som bilen är inne på verkstan får jag en låne e-tron. Det var inget snack om nånting annat längre. De har börjat förstå att en elbilist inte vill ha avgasbilar som lånebil. :)

Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Jag har varit inne på verkstan och bokat tid idag. Det är några barnsjukdomar som behöver åtgärdas. Bakljuset spökar ibland och bilen indikerar att det är nåt fel. Det händer bara ibland och varje gång jag tror att det har självläkt dyker felet upp igen. Enligt verkstan behöver hela bakre ljusrampen bytas ut. Känns ju lite onödigt ur hållbarhetssynpunkt. Men men... Tydligen ett inte helt ovanligt fel.
Sen fick jag lite problem med dörrhandtaget vänster bak. Det går lite trögt ibland och bilen säger då att det är fel på centrallåset. Även detta händer enbart sporadiskt och det handlar tydligen om en vajer som måste bytas. Även detta är ett känt fel.
- Är det inget mer du upplever, frågade de mig. Nä, inget jag kan komma på. Men tydligen finns det en hel drös med saker som vissa kunder har klagat över. Det mesta åtgärdas via mjukvaruupdateringar som jag förstår.
Under tiden som bilen är inne på verkstan får jag en låne e-tron. Det var inget snack om nånting annat längre. De har börjat förstå att en elbilist inte vill ha avgasbilar som lånebil. :)

Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
Så....det är inte BARA Tesla som dras med kvalitetsproblem på runt miljonen-bilar....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Det där att LED-ljus går sönder verkar drabba typ alla.
Blev omkörd av en BMW med flimrande bakljus häromdan.
Förstår inte varför det skall vara så svårt att få dem att hålla. De "ska" ju ha enormt mkt längre livslängd i teorin.
Är det styrelektroniken som fallerar eller vad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.
På höger sida är det en typ 2 kontakt utan DC-laddning, med sin låsningsfunktion, en eldriven lucka och belysning. Och så kabel till växelriktaren, kan väl inte vara så kostsamt.

Väldigt praktiskt som sagt, men det kanske är få som väljer denna option då prislappen är 4100:-
Laddport.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Nilp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!

Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.

Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Ok, om du får mer info om vad uppdateringen innebär hade det varit intressant att veta samt din upplevelse efter uppdateringen. På en så pass ny produkt och teknik så vill man ju ha en jämn ström av uppdateringar och inte vänta på nästa service tillfälle som enligt min bil är 701 dagar bort :)
Min bil är byggd i april och levererad i maj.

Följande uppdateringar håller verkstaden på med just nu. Hoppas det löser problemen med skumma felmeddelanden.
Uppdate_1.jpg
Uppdate_2.jpg

Nu har jag kört några veckor och 200 mil efter uppdateringarna, inga felmeddelanden har dykt upp ännu.

Så det verkar funka för min del ivarjefall.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Så....det är inte BARA Tesla som dras med kvalitetsproblem på runt miljonen-bilar....
Knappast. Är det nån som har påstått det? E-tron har en hel drös med barnsjukdomar. Visserligen inte lika många som min Model S hade, men det spelar inte så stor roll heller. Det finns nämligen en stor skillnad. Audi-verkstaden kan jag ringa till, eller mejla, eller bara åka förbi efter lunch, så som idag. De vet vem jag är, de frågar mig när det passar mig bäst, och så bokar de en tid utifrån mina önskemål. Reservdelar finns tillgängliga, det tar någon dag att ta hem dem (dragkrokar räknas inte som reservdel ;) ). Det är inte i första hand antalet fel på en bil som bestämmer om man är nöjd eller missnöjd, det är serviceorganisationen som tar hand om felen och deras agerande gentemot mig som kund.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.
På höger sida är det en typ 2 kontakt utan DC-laddning, med sin låsningsfunktion, en eldriven lucka och belysning. Och så kabel till växelriktaren, kan väl inte vara så kostsamt.

Väldigt praktiskt som sagt, men det kanske är få som väljer denna option då prislappen är 4100:-
Laddport.jpg
Jag skulle välja till det 8 dagar i veckan! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.
På höger sida är det en typ 2 kontakt utan DC-laddning, med sin låsningsfunktion, en eldriven lucka och belysning. Och så kabel till växelriktaren, kan väl inte vara så kostsamt.

Väldigt praktiskt som sagt, men det kanske är få som väljer denna option då prislappen är 4100:-
Laddport.jpg
Jag skulle välja till det 8 dagar i veckan! :)
Jag tror att många har valt till det. Säljaren som berättade det för mig var tämligen upprörd att det inte längre kommer att finnas som tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Ja idag tex så var halva rutan vid "min" laddare icead och det var fan precis på
håret att sladden räckte, hade varit niemas problemas om jag hade haft ett uttag på andra sidan
också, speciellt eftersom jag kan köra både CCS och vanlig typ 2 i värsta fall... (Inte brådis vid
laddning på jobbet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Walker skrev:
Så....det är inte BARA Tesla som dras med kvalitetsproblem på runt miljonen-bilar....
Knappast. Är det nån som har påstått det? E-tron har en hel drös med barnsjukdomar. Visserligen inte lika många som min Model S hade, men det spelar inte så stor roll heller. Det finns nämligen en stor skillnad. Audi-verkstaden kan jag ringa till, eller mejla, eller bara åka förbi efter lunch, så som idag. De vet vem jag är, de frågar mig när det passar mig bäst, och så bokar de en tid utifrån mina önskemål. Reservdelar finns tillgängliga, det tar någon dag att ta hem dem (dragkrokar räknas inte som reservdel ;) ). Det är inte i första hand antalet fel på en bil som bestämmer om man är nöjd eller missnöjd, det är serviceorganisationen som tar hand om felen och deras agerande gentemot mig som kund.
det håller jag verkligen med om. På min första Tesla hade jag MÄNGDER av fel, men i stort sett så ordnades det väldigt snabbt och effektivt, det var aldrig nåt problem att få lånebil och min bil fick t.o.m lite extra kärlek (tvätt eller curtesy inspection tex) när den var inne för fix av samma problem för andra eller tredje gången. Jag fick uppföljning av de som jobbade där och det var liksom inget stort problem för mig i vardagen att bilen krånglade. Med senaste Teslan så har jag nästan inte haft några fel, men det lilla som är där har blivit så sjukt jobbigt att hantera; kan inte få tag på folk, får ingen lånebil, får ingen uppföljning etc etc! DET är huvudgrunden till att jag seriöst funderar på att lämna Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Idag indikerar bilen för låg nivå spolarvätska igen. Fyllde på i Lördags! 3 liter. Kört kanske 20 mil..
Kan ju bara inte stämma. Dags att kontakta verkstaden.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Synd vädret är så kass, annars borde man ju nästan kunna spåra var det tar vägen om det försvinner flera liter i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

3 liter på 20 mil är väl inte konstigt i det här vädret? Strålkastarspolningen tar väl en hel del, minst lika mycket som rutorna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Moelito skrev:
Idag indikerar bilen för låg nivå spolarvätska igen. Fyllde på i Lördags! 3 liter. Kört kanske 20 mil..
Kan ju bara inte stämma. Dags att kontakta verkstaden.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Läser på audiworld att det finns ett känt fel med spolarvätska som går åt för snabbt. Se i denna tråd: https://www.audiworld.com/forums/audi-e ... 209/page2/
För övrigt mycket snack där från amerikanska handlare om mjukvaruuppdatering ändå. Kanske för amerikanska marknaden... ;)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Stevvee skrev:
Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!
Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.

Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.

Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.
Kortkorning.jpg
Skriv svar