”Bjelkemetoden” DIY
Moderator: Redaktion
”Bjelkemetoden” DIY
Tanken var att sätta upp en laddbox även i stugan utanför Hemavan. Detta för att vi tillbringar ganska mycket tid där och att det är 10-15 mil till närmaste SuC i Mo i Rana eller Storuman.
Jag lät därför installera ett trefasuttag med tanke på framtida möjligheter att bygga ett litet garage och därför tänkte jag göra detta stegvis med hjälp av förlängningskabel ned till parkeringen.
Läste då på forumet om ”Bielkemetoden” och kom fram till att en mobil lösning skulle passa perfekt.
Köpte därför några 400V förlängningskablar (kort+lång) och några förskruvningar. Sedan blev det till att sätta ihop paketet.
Det svåraste var faktiskt att få bort den grå skyddskåpan/ytterhöljet. Det kändes omöjligt att ”snäppa” loss den men det skulle vara så.
Efter att ha fått dit allting och dubbelkollat kopplingar och avlastning (viktigt) så var det dags för funktionskontrollen.
Som synes fungerade det som det skall, dioderna strömmar vackert grönt och då har jag för en billig penning fixat trefasladdning ”varsomhelst”. Portabelt om än lite klumpigt. Men ffa så blir det perfekt i stugan så länge.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag lät därför installera ett trefasuttag med tanke på framtida möjligheter att bygga ett litet garage och därför tänkte jag göra detta stegvis med hjälp av förlängningskabel ned till parkeringen.
Läste då på forumet om ”Bielkemetoden” och kom fram till att en mobil lösning skulle passa perfekt.
Köpte därför några 400V förlängningskablar (kort+lång) och några förskruvningar. Sedan blev det till att sätta ihop paketet.
Det svåraste var faktiskt att få bort den grå skyddskåpan/ytterhöljet. Det kändes omöjligt att ”snäppa” loss den men det skulle vara så.
Efter att ha fått dit allting och dubbelkollat kopplingar och avlastning (viktigt) så var det dags för funktionskontrollen.
Som synes fungerade det som det skall, dioderna strömmar vackert grönt och då har jag för en billig penning fixat trefasladdning ”varsomhelst”. Portabelt om än lite klumpigt. Men ffa så blir det perfekt i stugan så länge.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: ”Bielkemetoden”
Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Re: ”Bielkemetoden”
Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5544
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...Svenssons skrev:Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Ser framemot då denna kommer till ett förhoppningsvis bra pris.Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
https://chargestorm.se/produkter/njord/
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.Gustafsson skrev:Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...Svenssons skrev:Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5544
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Tænkte bara att man måste ha en STOR UMC i en STOR bil som X før att behålla proportionerna (dvs en WC). Det ær ju så mycket utrymme i en X att den lilla UMCn kan vara svår att hitta.... Således ingen seriøs kommentar ....Svenssons skrev:Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.Gustafsson skrev:Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...Svenssons skrev:Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Ahh, jag har använt min WallConnecter som en "UMC" men det har bara hänt två gånger. Att kunna använda WC som har CEE-handske är inte en ersättning för UMC i mitt fall utan ger mig en möjlighet att koppla in WC på semifast plats som kan variera. Jag har ett tre trefasuttag hemma, föräldrarna har och sommarstugan har. Hittills har jag dock bara använt den på de olika trefasuttagen här hemma. Var smidigt att kunna byta plats utan några bekymmer.Gustafsson skrev:Tænkte bara att man måste ha en STOR UMC i en STOR bil som X før att behålla proportionerna (dvs en WC). Det ær ju så mycket utrymme i en X att den lilla UMCn kan vara svår att hitta.... Således ingen seriøs kommentar ....Svenssons skrev:Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.Gustafsson skrev:Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...Svenssons skrev:Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!
I en framtid hoppas jag dock att min Model X är min lilla bil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Kul regnummer på en X!Svenssons skrev:Ahh, jag har använt min WallConnecter som en "UMC" men det har bara hänt två gånger. Att kunna använda WC som har CEE-handske är inte en ersättning för UMC i mitt fall utan ger mig en möjlighet att koppla in WC på semifast plats som kan variera. Jag har ett tre trefasuttag hemma, föräldrarna har och sommarstugan har. Hittills har jag dock bara använt den på de olika trefasuttagen här hemma. Var smidigt att kunna byta plats utan några bekymmer.
I en framtid hoppas jag dock att min Model X är min lilla bil...
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: ”Bielkemetoden”
Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?
Re: ”Bielkemetoden”
Bjelkemetoden är inte fast installation...Snubblaren skrev:Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?
Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.Svenssons skrev:Bjelkemetoden är inte fast installation...Snubblaren skrev:Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?
Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Sa inget emot detta även ifall jag är rätt säker på att JFB Typ A fungerar alldeles utmärkt för elbilsladdning. Inget som skiljer elbilsladdning från många andra laster som CEE används till.infelicitas skrev:Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.Svenssons skrev:Bjelkemetoden är inte fast installation...Snubblaren skrev:Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?
Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...
Svensk Standard SS 436 40 00 gäller för Sverige. I Svensk Standard anger reglerna att JFB Typ B gäller fast installation. Nu var detta Polen och ej fast installation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Jag använder en NRGkick 11 kW att ladda med hemma och borta vid behov. Den har en JFB B inbyggd.
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Skillnaden är att det handlar om likström, vilket typ A bara klarar 6mA av. Men visst, det finns inget som tvingar en att använda jordfelsbrytare. Jag personligen tycker att det är bra att ha.Svenssons skrev:Sa inget emot detta även ifall jag är rätt säker på att JFB Typ A fungerar alldeles utmärkt för elbilsladdning. Inget som skiljer elbilsladdning från många andra laster som CEE används till.infelicitas skrev:Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.Svenssons skrev:Bjelkemetoden är inte fast installation...Snubblaren skrev:Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?
Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...
Svensk Standard SS 436 40 00 gäller för Sverige. I Svensk Standard anger reglerna att JFB Typ B gäller fast installation. Nu var detta Polen och ej fast installation.
"Anläggningar som kan behöva jordfelsbrytare typ B är laddstationer för elfordon, solcellsanläggningar,
utrustningar och applikationer med frekvensomriktare, medicinska utrustningar, röntgenapparater, hissar,
rulltrappor, UPS-anläggningar, svetsutrustningar och laboratorieutrustningar. För sådana anläggningar, bland
annat beskrivet i standard IEC 60364-7-722 och SS-EN 50178, anges att en jordfelsbrytare av typ B ska finnas i
kretsen och anläggningen."
finns även lite info här: https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Jordfelsbrytare är väl självklart? Frågan är ju om det måste vara en typ B. Ja, det är ett extra skydd för likström och minskar risken att ha en JFB Typ B. Likström skall dock inte förekomma och förekommer normalt inte. Vill man minska risken kan man även sänka strömstyrkan. 5A är säkrare än 10A. Det leder till mindre värmeutveckling och mindre risk. Skadlig värme skall dock inte förekomma och förekommer normalt inte vid laddning på 10A. Ännu säkrare blir det med 1A... Misstänker att risken för mer än 6 mA likström från laddning av bil är ungefär lika stor som laddning av mobiltelefon.infelicitas skrev:
Skillnaden är att det handlar om likström, vilket typ A bara klarar 6mA av. Men visst, det finns inget som tvingar en att använda jordfelsbrytare. Jag personligen tycker att det är bra att ha.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: ”Bjelkemetoden” DIY
Jordfelsbrytare B skall man ha. Men just den artikeln håller inte faktagranskning när det antyds att alla jordfelsbrytare A kommer slås ut i det tysta. Det har diskuterats utförligt kring läckströmmar härinfelicitas skrev:...
finns även lite info här: https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
viewtopic.php?f=29&t=18912&p=389930&hil ... 6m#p389930
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013