Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jans »

point1 skrev:
bylund skrev:
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av renes »

jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av JonasPersson »

renes skrev:
jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Det går ju inte att se om det är kö.

Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
henriksek
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 maj 2019 15:19

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av henriksek »

2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.

Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.

Sveriges minsta supercharger, kanske?

Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).

Ska de bygga båda?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Tesla's karta är inte mycket att ha och den uppdateras sällan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Lembritt »

henriksek skrev:
2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.

Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.

Sveriges minsta supercharger, kanske?

Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).

Ska de bygga båda?
Oooooh! Lysande! Jag ska passera Sveg på lördag och behöver ladda.

Den ensamma laddaren vid ICA brukar ofta vara upptagen och det är inte roligt att köa med trötta ungar i bilen.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av KnightRider »

Det vore bra om laddarna fanns med i Teslas navigator så att förvärmningen av batteriet kan starta innan laddningen. Det minskar definitivt laddtiden och det är extra viktigt när det bara är två laddare och på en plats som är hårt ansatt under vintern.

Hur lång tid kan det ta för Tesla att få in det i navigatorn? Någon som har en uppfattning hur lång tid det brukar ta?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

Det brukar ta c:a ett dygn. Jag misstänker att denna är en tillfällig lösning, och kanske därför inte dyker upp i bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av LarsL »

EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Är nog inte helt orimligt att det införs snart. Tesla drar ju redan ner laddningen till 80% när det är trängsel. Känns inte alls orimligt om de gör så att det kostar några kronor om man själv höjer upp laddningen över den nivån.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av KalleL »

JonasPersson skrev:
renes skrev:
jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Det går ju inte att se om det är kö.

Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.
Man hoppas att något sådant finns i Teslas backlog! Dock visar diskussionen här att det kan vara svårt att hitta ett system som alla tycker är acceptabelt. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kan uppfattas som oförskämt att lämna en lapp med telefonnummer.

Själv har jag i väntan på Model 3 en Leaf 2019 och laddar alltså ofta ganska länge, på ställen där det bara finns en enda DC-laddare. Jag har en lapp där det står vilken tid jag hade tänkt köra vidare (postit-block för ifyllande av tid gör den enkelt återbruklig) så att nästa som kommer vet om den måste vänta i ungefär fem eller ungefär 40 minuter för att få ladda -- det hade jag själv velat veta, för är det det sistnämnda kör jag hellre vidare till en annan laddare.

På lappen står även mitt telefonnummer och en uppmaning att ringa eller SMS:a om jag överskrider tiden, så att jag själv kan koppla av mer under min bortavaro, utan att behöva fundera på om det står en väldigt otålig person där när jag kommer släntrande en kvart för sent till min 97%-laddade bil.

Men jag inser att problemet är mindre vid SuC än vid typ Bees singelladdare i Ringarum...
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Lembritt »

Laddar i Sveg nu :)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av macksie »

Lembritt skrev:
Laddar i Sveg nu :)
Vad bra.. Vad fick du för effekt?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Lembritt »

macksie skrev:
Lembritt skrev:
Laddar i Sveg nu :)
Vad bra.. Vad fick du för effekt?
Strax över 90 kW när jag kollade.
DSC_0298.JPG
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bodes_dad »

Lembritt skrev:
macksie skrev:
Lembritt skrev:
Laddar i Sveg nu :)
Vad bra.. Vad fick du för effekt?
Strax över 90 kW när jag kollade.
Hade också bra fart i fredags, över 100..
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av macksie »

Vad bra, tack för svar
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Chrille »

Ytterhogdal är nu borttagen på Teslas SuC-karta!
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av macksie »

Chrille skrev:
Ytterhogdal är nu borttagen på Teslas SuC-karta!
Och Sveg är inte tillbaka.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av macksie »

Rättar mig själv.

Den finns inte på Teslas karta. Men den finns här:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger

Listad som
"8 Superchargers, available 24/7, up to 120kW"

Håller tummarna att de är klara med 8 platser till sportlovet. Passerade för några dar sen och hade turen att ladda ensam. Denna plus Hudik gör resan till Funäsdalen från Stockholm till en helt annan upplevelse än innan.

Tesla, om ni kollar här. Stort tack för att ni valde Sveg istället för Ytterhogdal
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Mats79 »

Finns 8 superchargers i drift redan nu Sveg? Eller avser texten det som planeras? Har sett bilder på 2 men om 8 är igång är det en stor förbättring tex för många av skidorterna i närheten.
Användarvisningsbild
jela
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 okt 2019 08:21
Ort: Järvsö

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jela »

Mats79 skrev:
Finns 8 superchargers i drift redan nu Sveg? Eller avser texten det som planeras? Har sett bilder på 2 men om 8 är igång är det en stor förbättring tex för många av skidorterna i närheten.
Nej det är två i drift där nu. Troligen är dom tillfälliga i väntan på att åtta permanenta ska byggas.
VW e-Golf, 2019
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Tyvärr innhåller Teslas egna karta ganska mycket olika fel. www.supercharge.info är en bättre och mer uppdaterad källa.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Enligt en ansiktsboken så byggs 12 laddare varav en del V3 i Sveg.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Fiddlerontheroof
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jul 2017 01:20

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Fiddlerontheroof »

Befinner mig i Sveg just nu. Jag kan bekräfta att bygget av 12 st permanenta laddpunkter är på gång nu. Äntligen.
F317FAEF-C32C-40AB-95B6-801B23918E56.jpeg
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Jocce »

Fiddlerontheroof skrev:
Befinner mig i Sveg just nu. Jag kan bekräfta att bygget av 12 st permanenta laddpunkter är på gång nu. Äntligen.

Säker på att du inte är i Australien? ;)

Kul i vilket fall, jag hoppades så klart på Ljusdal (mycket bättre för mig personligen) men bra för alla som åker t.ex. till Vemdalen! :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Verdi »

Jocce skrev:
Fiddlerontheroof skrev:
Befinner mig i Sveg just nu. Jag kan bekräfta att bygget av 12 st permanenta laddpunkter är på gång nu. Äntligen.

Säker på att du inte är i Australien? ;)

Kul i vilket fall, jag hoppades så klart på Ljusdal (mycket bättre för mig personligen) men bra för alla som åker t.ex. till Vemdalen! :)


/Jocce

Tror Ljusdal är för långt från fjällen och för nära Hudiksvall. Men i korsningen mellan Riksväg 83 (Tönnebro - Bollnäs - Ljusdal - Ånge) och Riksväg 84 (Hudiksvall - Ljusdal - Sveg - Funäsdalen) hade det ju teoretiskt kunnat passa med en station. Finns ju plats för en sån där också. Kanske kommer i framtiden.
Skriv svar