Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Filipleven »

Hade tänkt att skaffa M3. Men Polestar 2 ser ju lockande ut med samma pris som M3LR, bra markfrigång och 1500 kg på kroken.

Jag betalade in reservationen i veckan. Så jag får väl räkna med att vänta ett år.

Vilka förhoppningar har ni andra på leverans av Polestar 2?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Filipleven skrev:
Hade tänkt att skaffa M3. Men Polestar 2 ser ju lockande ut med samma pris som M3LR, bra markfrigång och 1500 kg på kroken.

Jag betalade in reservationen i veckan. Så jag får väl räkna med att vänta ett år.

Vilka förhoppningar har ni andra på leverans av Polestar 2?
Det är sagt att alla som reserverar 2019 ska få bil 2020, men 2020 kan ju vara 23 dec, så då är det 1år :? själv reserverade jag första dagen det var möjligt och räknar med leverans innan sommaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Jag har en reservation på ps2. Om jag lägger en skarp order på den så gissar jag på leverans efter sommaren. Hur tänker ni andra kring performance paketet? Är det värt det. Varför kan man inte få en röd metallic? Tycker man valt en lite diskret färgskala.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

cosmos skrev:
Jag har en reservation på ps2. Om jag lägger en skarp order på den så gissar jag på leverans efter sommaren. Hur tänker ni andra kring performance paketet? Är det värt det. Varför kan man inte få en röd metallic? Tycker man valt en lite diskret färgskala.
Kunde definitivt varit fler färgval. Polestarblå borde ju varit valbart. Jag ska absolut ha perf paketet, de journalister som kört säger det är mkt bra och så ser det bättre ut :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.
Känns som det var Tesla som startade tråkfärgslistan, 50 shades of grey plus röd :( fanns ju många trevliga färger tidigare, magnesium, grön, brun, mörkare blå. Polestar har ju hängt sig på Teslas affärsmodell på flera andra punkter också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Polestar 2

Inlägg av mans71 »

Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Den stora skillnaden är att en elbil inte tar permanent skada av att inte servas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Polestar 2

Inlägg av PhR34k »

De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
För Model S ich Model X så är det löst.

Inte skickat från dotterns Motorola via ICQ!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Klassisk skrivning för att tvinga ägare att ge leverantören pengar, brukar
motiveras med att dom måste ha en chans att på sin fina verkstad kunna
inspektera bilen för begynnande fel så att åtgärderna kan sättas in tidigt för bästa resultat (dvs lägsta kostnaden för dom, speciellt eftersom då kunden får
betala för denna inspektion)...
Svårt att argumentera mot men i Fords fall för mig så erbjöd jag dom att
inspektera bilen hur mycket dom ville men utan att jag betalar en enda krona, och såg
till att få skriftligt på det, dom hade inte ett skit att sätta emot och jag fick rätt.
Den bilen hade jag köpt privat vilket säkert underlättade :)
Skit ska skit ha helt enkelt, jäkla hycklare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.
Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Polestar 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Verkar lovande för efterfrågan
Volvo dealers fight Polestar's plan for sales with only select retailers
Ten dealerships in Illinois are fighting Polestar Automotive USA's plans to work with only select Volvo stores as the subsidiary rolls out electric vehicles in the U.S. Dealer associations in other states are watching closely.
https://www.autonews.com/sales/volvo-de ... -retailers
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Även tidigare när Tesla erbjöd service planer så har de sen så länge jag kan minnas sagt att service inte krävs för att behålla garantin.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.
Dom inspekterar inte det. Inte så konstigt heller eftersom det skulle kunna innebära kostnader för dom.
Alla andra punkter kan de ju lägga kostnader direkt på kund.
Som sagt först om kund klagar på rost så inspekterar de, men det är alltid kund som får betala ändå i slutänden eftersom villkoren är skrivna så att det i praktiken aldrig är tillverkarens fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.


När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.


När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar