Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.
Dom inspekterar inte det. Inte så konstigt heller eftersom det skulle kunna innebära kostnader för dom.
Alla andra punkter kan de ju lägga kostnader direkt på kund.
Som sagt först om kund klagar på rost så inspekterar de, men det är alltid kund som får betala ändå i slutänden eftersom villkoren är skrivna så att det i praktiken aldrig är tillverkarens fel.
Jag brukar få stenskott granskade vid service. Visst skulle jag kunna göra det själv och gör även det. Men att det skulle vara helt värdelöst för en kund som äger sin bil är krystat.
Det är ingen stor kostnad vi pratar om. Service minus oljebytet blir väl ca 2000kr/år.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.
När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.
Visst. Men kanske skulle du kunna erkänna att det skulle kunna bli en bit att åka? Vad är det vi diskuterar egentligen? Dom flesta delar väl uppfattningen att teslas bilar bättre än eftermarknadsupplevelsen och att det är av kostnadsskäl? Tesla har prioriterat bort det helt enkelt.
Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.
Nej det behöver du inte göra. Ska jag vara ärlig tror jag inte dom lägger många sekunder på det på min bil heller. Dom lägger även tid på att smörja upp dörrar och lås något jag inte heller tror är helt nödvändigt på en ny bil.
Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.
Bor man i saltland (dvs där det saltas regelbundet om vintern), så rekommenderar Tesla och de flesta andra elbilsproducenter att smörja bromsarna en gång om året (fördelaktigast när våren kommer) för att slippa dåliga och igengrodda bromsar. Elbilar har större behov av detta eftersom bromsarna inte konditioneras lika ofta som på en fossilbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.
Bor man i saltland (dvs där det saltas regelbundet om vintern), så rekommenderar Tesla och de flesta andra elbilsproducenter att smörja bromsarna en gång om året (fördelaktigast när våren kommer) för att slippa dåliga och igengrodda bromsar. Elbilar har större behov av detta eftersom bromsarna inte konditioneras lika ofta som på en fossilbil.
Eco-driving var ju det sämsta som hänt bromsarna på fossilbilar så jag kan verkligen tänka mig att ditt påstående stämmer och man bör verkligen kolla bromsarna då och då.
Märker man på en elbil när bromsarna används eller ej ?
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.
När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.
Visst. Men kanske skulle du kunna erkänna att det skulle kunna bli en bit att åka? Vad är det vi diskuterar egentligen? Dom flesta delar väl uppfattningen att teslas bilar bättre än eftermarknadsupplevelsen och att det är av kostnadsskäl? Tesla har prioriterat bort det helt enkelt.
Beror såklart på var man bor, precis som med alla andra tillverkare.
Själv har jag 13km till SC.
Jag tror inte de flesta delar den upplevelsen, de flesta är nöjda med Teslas service och support. Du har fått den uppfattningen för att du lusläser detta forum och sugit åt dig en handfull klagomål här. Men du glömmer att det nu finns många tusen ägare i Sverige som INTE klagar.
Återigen, lusläser du vilket märkesforum som helst så kommer du få uppfattningen att allt är katastrof.
Jag vet att en volvo sliter lite mer på bromsarna när man kör med pilot assist. Bilen lägger då an bromsarna lite för att hålla värmen uppe och för att systemet ska kunna räkna med full bromsprestanda direkt. Jag har tagit upp det tidigare och blivit tydligt tillrättavisad att en tesla inte använder bromsarna alls under normal körning och entusiast påstod t.o.m. att bromsarna på en tesla skulle kunna hålla livet ut.
Precis som HelectrC skriver så är min erfarenhet att bromsar som används ofta behöver minst underhåll. Man klarar sig med klossar. Använder man dom sällan, eller t.o.m. aldrig får man problem med både ok och skivor.
Man måste faktiskt inte lämna in sin fossilbil på service. Det räcker att underhållet är fackmannamässigt utfört. Men det blir ju krångligt att bevisa det.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.
När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.
Visst. Men kanske skulle du kunna erkänna att det skulle kunna bli en bit att åka? Vad är det vi diskuterar egentligen? Dom flesta delar väl uppfattningen att teslas bilar bättre än eftermarknadsupplevelsen och att det är av kostnadsskäl? Tesla har prioriterat bort det helt enkelt.
Beror såklart på var man bor, precis som med alla andra tillverkare.
Själv har jag 13km till SC.
Jag tror inte de flesta delar den upplevelsen, de flesta är nöjda med Teslas service och support. Du har fått den uppfattningen för att du lusläser detta forum och sugit åt dig en handfull klagomål här. Men du glömmer att det nu finns många tusen ägare i Sverige som INTE klagar.
Återigen, lusläser du vilket märkesforum som helst så kommer du få uppfattningen att allt är katastrof.
Ok. Då har vi inte samma bild. Håller med om att det lätt blir en informationsbubbla. Hänger man i facebookgruppen i slutet av ett kvartal får man ju intrycker att alla köper tesla och att man sprutar ut bilar.
Tillbaka till polestar. Har för mig att polestar i början sa att man bara skulle sälja bilarna via nätet (med tesla som förebild). Jag tror man nu lutar sig mot kundundersökningar som säger att kunderna även i fortsättningen vill ha en fysisk återförsäljarorganisation.
Jag tror många spekulanter, likt jag, fått intrycket att teslas lågbudget-variant inte fungerar så bra. Om man inte bor 13km från ett servicecenter vill säga. Själv har jag tre volvoverkstäder inom 13km. Troligtvis någon för mycket i det långa loppet...
Den jag använder gör det.
Man får ju vara bra dum i huvet om man vänder sig till en återförsäljare som tidigare har misslyckats.
Well, hur ska man annars kräva sin rätt?
Var tvungen att byta EGR på min V60. Efter det började den dra massa olja. Klagade. De hittade inget. Jag var inte så sugen på att betala någon annan massvis med pengar för att undersöka...
Blir bra med tre års fri service på PS2. Räcker med dyr service på hustruns 1-serie och M2:an som ibland kommer ur garaget. Har någon läst om det är milbegränsning på den fria servicen?
Blir bra med tre års fri service på PS2. Räcker med dyr service på hustruns 1-serie och M2:an som ibland kommer ur garaget. Har någon läst om det är milbegränsning på den fria servicen?
Det är ju oljan som sätter milbegränsningen 3000 mil mellan servicarna så rimligtvis borde det ju inte finnas någon på en PS2.
Blir bra med tre års fri service på PS2. Räcker med dyr service på hustruns 1-serie och M2:an som ibland kommer ur garaget. Har någon läst om det är milbegränsning på den fria servicen?
Det är ju oljan som sätter milbegränsningen 3000 mil mellan servicarna så rimligtvis borde det ju inte finnas någon på en PS2.
Hur förklarar dom det? Fossilmotorer kör man ju 3000mil. Det är inte bra och jag byter personligen oftare.
Étron har också krav på årlig service AFAIK. Även Zoe, Leaf etc(?).
Tror nog det tom gäller samtliga elbilar från avgasbilstillverkare?
De måste ju roffa in stålarna nånstans, och de motiverar det med alla möjliga och omöjliga "kontroller".
När jag fick serviceförslag på Volvon senaste ville de ha 500 bara för att rengöra framför kameran, så fantasi saknar de inte...
Hur förklarar dom det? Fossilmotorer kör man ju 3000mil. Det är inte bra och jag byter personligen oftare.
Étron har också krav på årlig service AFAIK. Även Zoe, Leaf etc(?).
Tror nog det tom gäller samtliga elbilar från avgasbilstillverkare?
De måste ju roffa in stålarna nånstans, och de motiverar det med alla möjliga och omöjliga "kontroller".
När jag fick serviceförslag på Volvon senaste ville de ha 500 bara för att rengöra framför kameran...
Det är väl timkostnad...
Naturligtvis måste dom finansiera sitt verkstadsnät om kunderna vill ha det när bilen går sönder. Klart man skulle kunna baka in en schablon i nypriset men då är det ju bättre att man får lite underhåll för pengarna.
Hur förklarar dom det? Fossilmotorer kör man ju 3000mil. Det är inte bra och jag byter personligen oftare.
Étron har också krav på årlig service AFAIK. Även Zoe, Leaf etc(?).
Tror nog det tom gäller samtliga elbilar från avgasbilstillverkare?
De måste ju roffa in stålarna nånstans, och de motiverar det med alla möjliga och omöjliga "kontroller".
När jag fick serviceförslag på Volvon senaste ville de ha 500 bara för att rengöra framför kameran...
Det är väl timkostnad...
Naturligtvis måste dom finansiera sitt verkstadsnät om kunderna vill ha det när bilen går sönder. Klart man skulle kunna baka in en schablon i nypriset men då är det ju bättre att man får lite underhåll för pengarna.
Hittade förslaget i mailen. Gott om filter...
Ta bort olja/olje&bränslefilter så har du nog ungefär vad det kommer stå på en PS2 vid service. + kanske lite nytt de hittat på...
Översta 7 raderna blir det väl. 2400.
Vad kostar teslaverkstan i timmen om man trots allt vill ha hjälv med underhållet Musk tycker ägaren ska göra?
Mja, 9 kan vi väl säga åtminstone. Men det finns säkert en hel del filter även på en PS2...
Av dom där 9 raderna är det endast 1 som faktiskt gör nån nytta(kupefilter).
Sådant som Tesla förslår skulle rimligen tillkomma på Volvon. https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Översta 7 raderna blir det väl. 2400.
Vad kostar teslaverkstan i timmen om man trots allt vill ha hjälv med underhållet Musk tycker ägaren ska göra?
Mja, 9 kan vi väl säga åtminstone. Men det finns säkert en hel del filter även på en PS2...
Av dom där 9 raderna är det endast 1 som faktiskt gör nån nytta(kupefilter).
Sådant som Tesla förslår skulle rimligen tillkomma på Volvon. https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Slitage / drivlinekontroll är ju riktiga servicepunkter? Om nu tesla vill att man ska balansera hjulen..