Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Walker »

Mickep skrev:
Att sponsra tesla tror jag är det mest ärliga svaret.
Visst är funktionerna trevliga men hittills kan jag ej se att det är värt 60+kkr.
Jag skulle värdera det till 15-20 kkr.
Självparkering är 5000.
Linjehållning 2-3000.
Läsa skyltar 3000.
Det som ändå motiverar ett högre pris är alla kameror. Men dessa har man redan betalat för.
Den läser inte skyltar
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Jerker »

Det där med sponsring tycker jag att jag gör nog ändå bara genom att köpa en Tesla som är dyr redan utan FSD. Jag har inte råd att ge Tesla ännu mer pengar, tyvärr.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Jerka »

Jag hade aldrig valt FSD eftersom jag av principskäl tycker det är fel att sälja något som inte finns.

Jag tycker Tesla borde väntat tills funktionen fanns innan de började sälja den.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av themax »

Jag tillhör också dem som fick FSD som plåster på såren vid prissänkningarna tidigare i år. Hade helt klart föredragit en prissänkning.

Tillbringar julhelgen i Hälsingland, och den minsta snösträng i mitten får bilen att tappa bort sig och vägra ens AP. Så vintervägar är bara att glömma och Tesla borde lösa det först. Och fickparkera kan jag göra själv. Det är väl bara filbytesassistenten jag använder mig av - när vägarna är snöfria och flerfiliga. Skulle klara mig utan det också.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8632
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev:
Att sponsra tesla tror jag är det mest ärliga svaret.
Visst är funktionerna trevliga men hittills kan jag ej se att det är värt 60+kkr.
Jag skulle värdera det till 15-20 kkr.
Självparkering är 5000.
Linjehållning 2-3000.
Läsa skyltar 3000.
Det som ändå motiverar ett högre pris är alla kameror. Men dessa har man redan betalat för.
Vad menar du med linjehållning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av BjornS »

Jag köpte till FSD eftersom jag vill "vara med på resan" och få alla stegvisa förbättringar som jag gissar kommer att släppas under tiden FSD utvecklas. Det är lite som att köpa en lott och hoppas att man vinner roliga saker. Inte särskilt rationellt. :)

Fullt medhåll om att dagens minimala funktionalitet på intet sätt är värd den stora prislappen.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av default »

themax skrev:
Jag tillhör också dem som fick FSD som plåster på såren vid prissänkningarna tidigare i år. Hade helt klart föredragit en prissänkning.

Tillbringar julhelgen i Hälsingland, och den minsta snösträng i mitten får bilen att tappa bort sig och vägra ens AP. Så vintervägar är bara att glömma och Tesla borde lösa det först. Och fickparkera kan jag göra själv. Det är väl bara filbytesassistenten jag använder mig av - när vägarna är snöfria och flerfiliga. Skulle klara mig utan det också.
Tillhör också denna grupp och hade precis som du hellre valt prissänkningen då. Nu när jag ändå har det tycker jag såklart det är kul att följa utvecklingen av självkörning. Jag har pendlat fram och tillbaka i förtroende för potentialen. Jag tyckte deras FSD day vad väldigt imponerande men sanningen är att sedan mars har inte mycket hänt. Med tanke på hur sofistikerad deras utvecklingsmodell är (shadow mode, förmågan att träna edge case, den enorma flottan, snabba itereringar och shadow feedback etc) så är det illavarslande att utvecklingen inte går snabbare. Det spelar ju mindre roll för oss som egentligen inte betalat för det :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Att sponsra tesla tror jag är det mest ärliga svaret.
Visst är funktionerna trevliga men hittills kan jag ej se att det är värt 60+kkr.
Jag skulle värdera det till 15-20 kkr.
Självparkering är 5000.
Linjehållning 2-3000.
Läsa skyltar 3000.
Det som ändå motiverar ett högre pris är alla kameror. Men dessa har man redan betalat för.
Linjehållning ingår ju i Autopilot som är standard på bilarna numera.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Jonsson3 »

Jag köpte det för att jag vill vara med och "träna" vad jag tror blir den tidigaste och bästa självkörande bilen. Gillar företag som gör saker annorlunda och i mitt tycke i detta fall bättre än alla andra.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av BrooklynS »

Köpte inte. Sämre användning av 66.000 SEK är nämligen svårt att hitta. Borde däremot ha köpt Tesla-aktier för pengarna där i september...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Nico »

Köpte inte pga den väldigt begränsade funktionaliteten och jag tror inte det kan bli självkörande på riktigt förens om 10 år eller mer med betydligt vassare kameror och sensorer som gör så bilen klarar skogsvägar/grusvägar.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av GreenMachine »

Nico skrev:
Köpte inte pga den väldigt begränsade funktionaliteten och jag tror inte det kan bli självkörande på riktigt förens om 10 år eller mer med betydligt vassare kameror och sensorer som gör så bilen klarar skogsvägar/grusvägar.
Körde just från Sälen till Stockholm och man inser då ganska snabbt hur otroligt långt det är kvar tills man ens kommer att komma i närheten av något som kan kallas självkörande. Visst! A sunny day in Carlifornia - är kanske inte fullt lika långt bort om man ser till motorvägs och landsvägs-körning men här där vi har våta vägar 9-10 månader om året så har jag faktiskt rätt svårt att se hur ett kamerabaserat system ens ska kunna fungera om man inte samtidigt kan hålla rent kamerorna?

Blir ju som att bygga en bil utan vindrutetorkare :D
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av metchristian »

GreenMachine skrev:
Nico skrev:
Köpte inte pga den väldigt begränsade funktionaliteten och jag tror inte det kan bli självkörande på riktigt förens om 10 år eller mer med betydligt vassare kameror och sensorer som gör så bilen klarar skogsvägar/grusvägar.
Körde just från Sälen till Stockholm och man inser då ganska snabbt hur otroligt långt det är kvar tills man ens kommer att komma i närheten av något som kan kallas självkörande. Visst! A sunny day in Carlifornia - är kanske inte fullt lika långt bort om man ser till motorvägs och landsvägs-körning men här där vi har våta vägar 9-10 månader om året så har jag faktiskt rätt svårt att se hur ett kamerabaserat system ens ska kunna fungera om man inte samtidigt kan hålla rent kamerorna?

Blir ju som att bygga en bil utan vindrutetorkare :D
Autopilot klarar inte kurvorna hos mig så näää det känns lååångt borta innan den kommer klara av det. I Kalifornien är vägarna inte riktigt så kurviga som i Europa.
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Jo-el »

default skrev:
themax skrev:
Jag tillhör också dem som fick FSD som plåster på såren vid prissänkningarna tidigare i år. Hade helt klart föredragit en prissänkning.

Tillbringar julhelgen i Hälsingland, och den minsta snösträng i mitten får bilen att tappa bort sig och vägra ens AP. Så vintervägar är bara att glömma och Tesla borde lösa det först. Och fickparkera kan jag göra själv. Det är väl bara filbytesassistenten jag använder mig av - när vägarna är snöfria och flerfiliga. Skulle klara mig utan det också.
Tillhör också denna grupp och hade precis som du hellre valt prissänkningen då. Nu när jag ändå har det tycker jag såklart det är kul att följa utvecklingen av självkörning. Jag har pendlat fram och tillbaka i förtroende för potentialen. Jag tyckte deras FSD day vad väldigt imponerande men sanningen är att sedan mars har inte mycket hänt. Med tanke på hur sofistikerad deras utvecklingsmodell är (shadow mode, förmågan att träna edge case, den enorma flottan, snabba itereringar och shadow feedback etc) så är det illavarslande att utvecklingen inte går snabbare. Det spelar ju mindre roll för oss som egentligen inte betalat för det :)
Fast nu tycker jag att det händer grejer i USA. Trafikkonor, trafikljus, stoppskylt har kommit senaste månaden.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Hok »

metchristian skrev:
Autopilot klarar inte kurvorna hos mig så näää det känns lååångt borta innan den kommer klara av det. I Kalifornien är vägarna inte riktigt så kurviga som i Europa.
Jag hoppas att du är ironisk eller har du aldrig sett videor på Youtube från diverse canyons runt Los Angeles, där är det kurviga vägar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av LarsL »

Jag tycker komponenterna för framgång finns där. Jag kör nästan alltid med AP, drar igång den så fort den grå ratten syns. Min bil går alltså 80-90% av tiden på AP. Det stör mig lite att bilen inte klarar vissa lägen vilka den borde klara, tex rondeller. Jag förstår ju att den kan klara det, den har det ju i sig.
Fredrik j
Inlägg: 10897
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Fredrik j »

Någon som förstått hur FSD känner igen polismans tecken?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Någon som förstått hur FSD känner igen polismans tecken?
Gör den det än? Jag har inte hört om något sånt.
Fredrik j
Inlägg: 10897
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Någon som förstått hur FSD känner igen polismans tecken?
Gör den det än? Jag har inte hört om något sånt.
Känns som en förutsättning för en fullt självkörande bil. Måste väl finnas någon teori om hur bilen ska hantera situationen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6429
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Någon som förstått hur FSD känner igen polismans tecken?
Gör den det än? Jag har inte hört om något sånt.
Känns som en förutsättning för en fullt självkörande bil. Måste väl finnas någon teori om hur bilen ska hantera situationen?
Jag tror du behöver läsa vad Tesla säger att de ska leverera vad gäller ”Total självkörningsförmåga” och inte utgå från marketing ”robotaxi”-påhittet. Idagsläget klarar bilen inte konsekvent att köra bra på motorväg i regn med filbyten... Summon är en gimmick och det går snabbare att gå 20 m än att ta upp telefonen, väcka bilen och vänta tre minuter på att den ska komma till dig.

Från Tesla.com :

”Kommer senare:

Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
Automatisk körning på stadsgator.
Uppgraderad Summon – din parkerade bil letar upp dig på en parkeringsplats.”
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Någon som förstått hur FSD känner igen polismans tecken?
Gör den det än? Jag har inte hört om något sånt.
Känns som en förutsättning för en fullt självkörande bil. Måste väl finnas någon teori om hur bilen ska hantera situationen?
Just den delen är ju en väldigt lätt implementationer, nästan i nivå med att läsa skyltar. Det finns betydligt svårare problem att lösa än det.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Valde ni FSD? Varför/varför inte?

Inlägg av grenhall »

Valde inte FSD på grund av för lite funktionalitet i nuläget.

Det faktum att bilen med FSD har i princip samma funktionalitet som min gamla Model S AP1 hade fast aningen sämre gör det otroligt ovärt. Med 125 körda kilometer tycker jag AP funkar riktigt bra.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Skriv svar