Köpte någon en Standard Range?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Nu kom ett sms, den 30 dec är det dags för hämtning!
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av KKER »

Beställde också en standard range, låg en hel drös ute för 839 varav en blå med 21" som jag knep.
Inte direkt lätt att ha kontakt med Tesla, leveransavdelningen skulle kontaktat mig idag men icke.

Min första Tesla och jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, några år sedan jag ens åkte med i en..
SR ska vad jag förstår ha 75 batteriet, hur långt man kommer på 80% laddning om man som jag inte är van att snålköra undrar jag?

Går från en knappt två år gammal V90 diesel jag hoppas jag inte blir besviken.
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av pubbe »

KKER skrev:
Beställde också en standard range, låg en hel drös ute för 839 varav en blå med 21" som jag knep.
Inte direkt lätt att ha kontakt med Tesla, leveransavdelningen skulle kontaktat mig idag men icke.

Min första Tesla och jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, några år sedan jag ens åkte med i en..
SR ska vad jag förstår ha 75 batteriet, hur långt man kommer på 80% laddning om man som jag inte är van att snålköra undrar jag?

Går från en knappt två år gammal V90 diesel jag hoppas jag inte blir besviken.
Förbrukningen i 110 på motorväg på vintern ligger på ca 215, dvs 21,5kw / 100 km. Kapaciteten i 75 batteriet är 72,6 kw.

Du kan omöjligt bli besviken i en tesla om du kommer från en Volvo. Faktum är att teslan är en roligare bil även om du står på parkeringen jämfört med om du kör Volvon. Jag har precis lagt in en beställning på min andra tesla :)
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Har inte heller läst på så noga men standard range funkar för mig med räckvidd. Särskilt när man kan ladda på SC. Gillar det tysta och effektiva med elbilar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av OfarligTesla »

KKER skrev:
Beställde också en standard range, låg en hel drös ute för 839 varav en blå med 21" som jag knep.
Inte direkt lätt att ha kontakt med Tesla, leveransavdelningen skulle kontaktat mig idag men icke.

Min första Tesla och jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, några år sedan jag ens åkte med i en..
SR ska vad jag förstår ha 75 batteriet, hur långt man kommer på 80% laddning om man som jag inte är van att snålköra undrar jag?

Går från en knappt två år gammal V90 diesel jag hoppas jag inte blir besviken.
Jag körde den gamla 75D i 18 månader så en SR är effektivare än den, med 21or är det nog samma förbrukning som min med 19. Enda gångarna det blev lite tradigt med laddning var hem från Åre i snöstorm när man behövde sitta lite väl länge på en mack i Sundsvall (nu när de byggt Hudiksvall är det löst) samt köra snabbt på motorväg i ösregn.

I annat fall kommer man överallt man vill utan problem.

Är som sagt lite bitter för jag inte lyckades knipa en SR med rabatt och tvingas ta en 3a istället, usch.
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av KKER »

Förhoppningsvis får Tesla ordning på sitt så jag kan hämta min SR i början på januari.

Läst en del om MS och försökt hänga med på alla förändringar som införs men är ändå inte helt säker på vad jag köpt :)

Säljaren har svarat mig att det är 75 batteriet. Han har också svarat att det är en Raven. Ska rullat ut från fabriken i september 19. Vet inte hur snabbt de brukar komma till Sverige men jag bokade min 7/12 då hade den funnits som lagerbil en tid.

Till frågorna, har det hänt något efter att min bil producerades i september som jag kan gått misste om?
Hur verifierar jag att det var september den blev tillverkad? Framgår ju inte av VIN?
Hur verifierar jag ens att den är en Raven?

Jag har köpt många bilar tidigare men erfarenheten med Tesla är unik då man köper på webben med knappt någon information till hands, får man mot förmodan tag på en säljare känns det inte som de har så mycket koll heller.
Jag uppskattar att ha lite koll på vad jag lägger mina slantar på :D
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av helix »

KKER skrev:
Förhoppningsvis får Tesla ordning på sitt så jag kan hämta min SR i början på januari.

Läst en del om MS och försökt hänga med på alla förändringar som införs men är ändå inte helt säker på vad jag köpt :)

Säljaren har svarat mig att det är 75 batteriet. Han har också svarat att det är en Raven. Ska rullat ut från fabriken i september 19. Vet inte hur snabbt de brukar komma till Sverige men jag bokade min 7/12 då hade den funnits som lagerbil en tid.

Till frågorna, har det hänt något efter att min bil producerades i september som jag kan gått misste om?
Hur verifierar jag att det var september den blev tillverkad? Framgår ju inte av VIN?
Hur verifierar jag ens att den är en Raven?

Jag har köpt många bilar tidigare men erfarenheten med Tesla är unik då man köper på webben med knappt någon information till hands, får man mot förmodan tag på en säljare känns det inte som de har så mycket koll heller.
Jag uppskattar att ha lite koll på vad jag lägger mina slantar på :D
Grattis till ett bra köp!

Det är definitivt en Raven om den är byggd i september så det behöver du inte oroa dig för. Tror brytpunkten på VIN för Raven Model S ligger runt 311xxx.

Det enda som hänt vad jag vet är att det nu är något omgjorda framstolar. Om de är bättre eller sämre är ingen som vet då de ändrades ganska nyligen.
https://electrek.co/2019/12/07/tesla-up ... ts-design/
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Låter ju perfekt med nya stolar! Jag valde S mycket med tanke på att jag inte gillar stolarna i m3. För korta utan stöd för låren tycker jag.

Raven är ju nice också. Det enda jag funderar på nu är ju askträ. Gillar man det efter ett tag eller känns det som en båt inuti? Funderar starkt på att foliera/täcka med annat. Någon som har provat?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av HelectriC »

Elelvis skrev:
Låter ju perfekt med nya stolar! Jag valde S mycket med tanke på att jag inte gillar stolarna i m3. För korta utan stöd för låren tycker jag.

Raven är ju nice också. Det enda jag funderar på nu är ju askträ. Gillar man det efter ett tag eller känns det som en båt inuti? Funderar starkt på att foliera/täcka med annat. Någon som har provat?
Fast stolarna är ju bra sedan tidigare i X och S. Det som hänt nu är att du INTE får inställbara nackskydd :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Min är ju producerad i september. Bör ha de tidigare sätena? På gott och ont.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Bjelke »

Elelvis skrev:
Min är ju producerad i september. Bör ha de tidigare sätena? På gott och ont.
Det är en värdslig sak som Karlsson på taket sa ;)
Det som verkligen betyder något är ju att bilen är typ felfri så man slipper strula med service center :)
(vilket dom allra flesta trots allt slipper :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av KKER »

Elelvis skrev:
Min är ju producerad i september. Bör ha de tidigare sätena? På gott och ont.
Visst var det imorgon du skulle hämta din? Taggad eller? ;)

Dela gärna med dig av hur det går och vad du tycker om din nya SR till en som väntar på att få hämta sin :D
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Ja imorgon var planen men får inte till det med barn, sjukdomar etc så försöker byta till torsdag. Då har dessutom mina vinterfälgar kommit. Hade nog mest varit jobbigt att ha den i garaget utan att kunna köra..

Men absolut taggad!
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Folke »

Jag ska hämta min standard range under dagen.
Blev en liten spontanare när de sänkte priset med 60,000 samtidigt som mitt dörrhandtag gick sönder på min 2014.
Känslan när man ska behöva strula med sånt öppnade ögonen för ny. Och ett dygn senare var bilen som sagt lite billigare..

Detta blir kul!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Zalman3 »

Folke skrev:
Jag ska hämta min standard range under dagen.
Blev en liten spontanare när de sänkte priset med 60,000 samtidigt som mitt dörrhandtag gick sönder på min 2014.
Känslan när man ska behöva strula med sånt öppnade ögonen för ny. Och ett dygn senare var bilen som sagt lite billigare..

Detta blir kul!
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Folke skrev:
Jag ska hämta min standard range under dagen.
Blev en liten spontanare när de sänkte priset med 60,000 samtidigt som mitt dörrhandtag gick sönder på min 2014.
Känslan när man ska behöva strula med sånt öppnade ögonen för ny. Och ett dygn senare var bilen som sagt lite billigare..

Detta blir kul!
Hur gick det? Första intrycket?
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Folke »

Elelvis skrev:
Folke skrev:
Jag ska hämta min standard range under dagen.
Blev en liten spontanare när de sänkte priset med 60,000 samtidigt som mitt dörrhandtag gick sönder på min 2014.
Känslan när man ska behöva strula med sånt öppnade ögonen för ny. Och ett dygn senare var bilen som sagt lite billigare..

Detta blir kul!
Hur gick det? Första intrycket?
Det är ju som att köra merca i kvalitetskänsla. Att fsd krävs för att köra om med autopilot var negativ nyhet dock.

Sen är det ett konstant tjutande från främre motorn vid gas i högre hastigheter(80 och uppåt). Hade ett DU byte på min gamla bil och påminner till viss del om det. Så ska ta en vända till tesla på torsdag.

Allt som allt fantastiskt go bil och tjutandet tvekar jag inte på att Tesla löser!

Gott nytt!!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av taliz »

Vad står det för range på displayen?
400 vid 100% ?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Vad står det för range på displayen?
400 vid 100% ?
Borde vara ännu lite mer. Är väl drygt 380 på en ny S75D.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Folke »

Det är 450km på 100%

Tror det är typ 163 som är typical.. hyffsat nåbart tror jag då jag ganska lätt när under 200(om jag ligger under 110) på vintern med skitväglag.
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Elelvis »

Hämtar min på fredag då plåtarna hade blivit försenade...

Vad har ni för försäkring? Pris?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Legato »

Folke skrev:
Det är 450km på 100%

Tror det är typ 163 som är typical.. hyffsat nåbart tror jag då jag ganska lätt när under 200(om jag ligger under 110) på vintern med skitväglag.
Intressant! Det är ju nästan 20% ökning. Betydligt mer än skillnaden på övriga modeller Non Raven->Raven.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Folke »

Legato skrev:
Folke skrev:
Det är 450km på 100%

Tror det är typ 163 som är typical.. hyffsat nåbart tror jag då jag ganska lätt när under 200(om jag ligger under 110) på vintern med skitväglag.
Intressant! Det är ju nästan 20% ökning. Betydligt mer än skillnaden på övriga modeller Non Raven->Raven.
Och jämför du 200 i typical mot 163 är det nästan 20% :)

Sen om man kommer ha det snittet de räknar jag såklart inte med.. men återigen hyffsat näbart(om man vill)
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Köpte någon en Standard Range?

Inlägg av Folke »

Elelvis skrev:
Hämtar min på fredag då plåtarna hade blivit försenade...

Vad har ni för försäkring? Pris?
Man får trygg Hansa så jag kör väl vidare med det.. var 8000 om året tror jag.. i gbg
Skriv svar