Skydda pärlan

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

Läste någonstans om att sätta folie på glaset. Någon som vet mer? Jag brukar få laga rutan flera gånger per vinter.

Stänkskydd, är det att rekommendera? Vilka då? (har för mig jag läst om det också, men allt jag hittar när jag söker rör M3.)

Vilka självriskeliminerar finns det som var något att ha? OKQ8, men mer? Vad gäller med dem? (återigen har jag läst men hittar nu bara OKQ8 när jag söker.

Jag ringde Trygg Hansa och fick muntligt (!) förslag på försäkring på 12000 kr för 3000 mil, men så såg säljaren att bilen var ny och att jag skulle få offert efter prova på som skulle innebära lägre pris. När offerten kom var den fortfarande på 12000 kr. Men för 1500 mil. Vafan!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Skydda pärlan

Inlägg av spacecoin »

Ang Stänkskydd. Jag beställde dessa i går:
https://www.ebay.com/itm/4x-Car-Mud-Fla ... 3223992653

Ska även behandla bilden med Opticoat Pro i nästa vecka. Det var låång kötid på Rosenbergs inpol, typ tre månader...
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

Tack, ska kolla på skärmarna. Finns det färdiga hål att fästa dem i?

Jag ska foliera bilen så lackbehandling behövs inte.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Skydda pärlan

Inlägg av fth »

John Galt skrev:
Jag brukar få laga rutan flera gånger per vinter.
Lite nyfiken, vad är det som gör att du behöver laga rutan så ofta?

Jag har kört >10000 mil med min X och bara bytt ruta en gång (dessutom helt överflödigt i mina ögon, ett litet stenskott i synfältet som dom vägrade laga och jag hade ändå 0:- i självrisk via min NonStop-försäkring).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

Har klippkort till Carglass känns det som pga limma stenskott. Men nu var det iofs ett tag sedan.

Non stop-försäkring?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Skydda pärlan

Inlägg av fth »

John Galt skrev:
Non stop-försäkring?
NonStop självriskreducering, den hade mycket bättre villkor förut, nu tror jag det är max 2000:- dom tar av självrisken, men dom tar också upp till 1500:- av självrisken för glasskada per år, så byter man ruta varje år så lönar den sig eftersom premien är 899:-/år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Skydda pärlan

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev:
Tack, ska kolla på skärmarna. Finns det färdiga hål att fästa dem i?
Ingen aning.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

spacecoin skrev:
John Galt skrev:
Tack, ska kolla på skärmarna. Finns det färdiga hål att fästa dem i?
Ingen aning.
Beställde jag med. Bild

Leverans mellan 20/1 och 3/3 (!). Vi får hoppas det blir tidigt snarare än sent.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Skydda pärlan

Inlägg av Teslared »

Det finns inga färdiga hål på X:en för stänkskydden. Borra med skyddet som mall!
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

fth skrev:
John Galt skrev:
Jag brukar få laga rutan flera gånger per vinter.
Lite nyfiken, vad är det som gör att du behöver laga rutan så ofta?

/fth
Så, fem veckor tog det innan första stenskottet som satte jack i rutan! Dock inte tillräckligt djupt för att behöva/kunna lagas.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Skydda pärlan

Inlägg av [JM] »

Du kan väl sätta stenskottsfilm på övre halvan av rutan där inte vindrutetorkaren når.
Jag har satt på film på takglaset på FW-dörrarna. Det glaset tror jag inte täcks av försäkringen.
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Skydda pärlan

Inlägg av Lillys »

Hämtade ut min nya TMX strax innan jul och fick stenskott direkt. Lagade det nu på Carglass, de bjuder just nu på självrisken så det är ett tips om man har stenskott som går att laga.

Gällande stänkskydd köpte jag mina på evconcept. Passformen var kanon men de sitter inte så tight som jag skulle önska. Använder bara stänkskydden fram och där fanns ett färdigt håll som man använder med medföljande plugg. Övriga två fästpunkter är med skruv som man sätter i plastskärmen jag drog i mina med skruvdragaren. Men stänkskydd behövs min blev blästrad efter bara 200 mil, framförallt plasten på nedre sidokjolen och längst bak på FWD.

Utöver detta så hittade dottern en isskrapa i garaget som hon körde längs ena sidan när bilen var skitig :cry: :cry:

Stackars bil....
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

[JM] skrev:
Du kan väl sätta stenskottsfilm på övre halvan av rutan där inte vindrutetorkaren når.
Jag har satt på film på takglaset på FW-dörrarna. Det glaset tror jag inte täcks av försäkringen.
Bra idé. Jag ska snart foliera. Kan kolla om de kan fixa även det.

Edit: Anledningen till min fråga var att jag läste om någon ny folie för hela vindrutan. Ingen aning hur bra det är. Men ffa på vingarna var ju bra eftersom jag inte heller tror de går på försäkringen.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Skydda pärlan

Inlägg av John Galt »

Lillys skrev:
Hämtade ut min nya TMX strax innan jul och fick stenskott direkt. Lagade det nu på Carglass, de bjuder just nu på självrisken så det är ett tips om man har stenskott som går att laga.

Gällande stänkskydd köpte jag mina på evconcept. Passformen var kanon men de sitter inte så tight som jag skulle önska. Använder bara stänkskydden fram och där fanns ett färdigt håll som man använder med medföljande plugg. Övriga två fästpunkter är med skruv som man sätter i plastskärmen jag drog i mina med skruvdragaren. Men stänkskydd behövs min blev blästrad efter bara 200 mil, framförallt plasten på nedre sidokjolen och längst bak på FWD.

Utöver detta så hittade dottern en isskrapa i garaget som hon körde längs ena sidan när bilen var skitig :cry: :cry:

Stackars bil....
Stackars bil. Bild

Är anledningen till att du inte satt där bak att de är svårare att sätta dit?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Skydda pärlan

Inlägg av Lillys »

John Galt skrev:
Lillys skrev:
Hämtade ut min nya TMX strax innan jul och fick stenskott direkt. Lagade det nu på Carglass, de bjuder just nu på självrisken så det är ett tips om man har stenskott som går att laga.

Gällande stänkskydd köpte jag mina på evconcept. Passformen var kanon men de sitter inte så tight som jag skulle önska. Använder bara stänkskydden fram och där fanns ett färdigt håll som man använder med medföljande plugg. Övriga två fästpunkter är med skruv som man sätter i plastskärmen jag drog i mina med skruvdragaren. Men stänkskydd behövs min blev blästrad efter bara 200 mil, framförallt plasten på nedre sidokjolen och längst bak på FWD.

Utöver detta så hittade dottern en isskrapa i garaget som hon körde längs ena sidan när bilen var skitig :cry: :cry:

Stackars bil....
Stackars bil. Bild

Är anledningen till att du inte satt där bak att de är svårare att sätta dit?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Nej anledningen är att jag tycker det inte ser så bra ut med stänkskydd bak. Men du måste nog av med hjulet för att sätta dit de bakre, fram räckte det med att vrida på ratten. Det smattrade rejält från gruset på vägarna när jag hämtade bilen på 22 tummarna, de stack ut mer än 20 tummarna som jag har på v-däcken. Så vi får väl se om jag på sikt tvingas krypa till korset och sätta på de bakre också.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Oscar6003
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 okt 2019 09:33

Re: Skydda pärlan

Inlägg av Oscar6003 »

Jag behandlade min mx med mrcap formula u som enligt dem är bättre än de keramiska lösningarna.

Självklart är jag skeptisk till vad företaget själva säger men löser man hur de genomförde testet så genomfördes det av statens provningsanstalt. De borde vara hyfsat objektiva. Enligt testet var formula u extremt mycket bättre än de andra. Sen kan man ju alltid säkert vända och vrida på tester?

Hur som helst skulle jag vilja höra med er om ni tycker jag är lurad och det jag tror inte alls stämmer. Skillnaden i pris är ju enorm om man jämför mrcap med andra keramiska behandlingar!

Oscar
15792683256251115395974917084430.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skydda pärlan

Inlägg av OfarligTesla »

Oscar6003 skrev:
Jag behandlade min mx med mrcap formula u som enligt dem är bättre än de keramiska lösningarna.

Självklart är jag skeptisk till vad företaget själva säger men löser man hur de genomförde testet så genomfördes det av statens provningsanstalt. De borde vara hyfsat objektiva. Enligt testet var formula u extremt mycket bättre än de andra. Sen kan man ju alltid säkert vända och vrida på tester?

Hur som helst skulle jag vilja höra med er om ni tycker jag är lurad och det jag tror inte alls stämmer. Skillnaden i pris är ju enorm om man jämför mrcap med andra keramiska behandlingar!

Oscar
Min far har haft MrCap Formula U på olika bilar, och la väl en ny så sent som 2019. Inte alls samma hydrofobiska effekt eller enkelhet vid tvätt. Effekten försvinner även väldigt snabbt jämfört med en keramisk variant.
Skriv svar