Oh nejRichardk skrev:Nu är 100kWh batteriet också begränsat.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Moderator: Redaktion
Oh nejRichardk skrev:Nu är 100kWh batteriet också begränsat.
Finns det något att läsa om det? 12min film orkar jag inte med. (Jag har googlat lite utan bra svar)PhR34k skrev:Oh nejRichardk skrev:Nu är 100kWh batteriet också begränsat.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Mobilen har en teknisk livslängd på kanske 6 år (även om många byter tidigare och accepterar ett batteribyte om man har den så länge), priset på batteribytet på just de drabbade telefonerna sänktes till 29 USD. Vilket är typ 2-3% av telefonens nypris.taliz skrev:Varför skulle de marknadsföra det?GreenMachine skrev:”Nu har Tesla lärt sig av det och finjusterat laddkurvor”
Så om nu Tesla lärt sig detta och som så frenetiskt försvarar deras agerande utifrån en bergsäker förståelse för varför ”Tesla gör som de gör” kanske då skulle kunna peka ut vart denna nyvunna kunskap framgår i dras marknadsföring att din bil kan närhedlt komma att strypas av Tesla närhelst de själva finner det lämpligt?
Jag kan inte dra mig till minnes någon tillverkare som frivilligt gör det.
Det är liksom underförstått att saker slits och blir sämre med åren, oavsett om det är en bil, en mobiltelefon eller whatever.
Apple fick förövrigt rätt mkt skit när det kom fram att de ströp prestandan för iPhones med dåliga batterier. Men kunderna fick inte nya batterier för det. De fick möjligheten att välja att telefonerna skulle krascha istället, och tillfälligt lägre pris på batteribyte.
Kort och gott.Remuz skrev:Finns det något att läsa om det? 12min film orkar jag inte med. (Jag har googlat lite utan bra svar)PhR34k skrev:Oh nejRichardk skrev:Nu är 100kWh batteriet också begränsat.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det vi inte vet är hur det begränsas, av vad folk rapporterat i USA verkar det ju vara gradvis, kan ju vara först vid 8k kWh begränsningen når 5 kW från max osv.Remuz skrev:2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
Bra poäng. Skulle vara intressant med kurvorOfarligTesla skrev:Det vi inte vet är hur det begränsas, av vad folk rapporterat i USA verkar det ju vara gradvis, kan ju vara först vid 8k kWh begränsningen når 5 kW från max osv.Remuz skrev:2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
Nu är väl detta mer en principdiskussion omkring rätten att aktivt förlänga laddtider för att undvika garantifel men du har givetvis en poäng att man kanske inte ska dra några större växlar på detta i Januari eftersom utomhustemperaturen givetvis kan spela en hel del ägare ett spratt vid laddstolpen. Upplever att det numera tar mycket längre tid att få upp värmen i batteriet. Körde igår (+2 ute) över tio mil innan bilen gav full regen så jag tror som du att man kanske ska vara försiktig med slutsatser som är baserade på erfarenheter utifrån laddning på vintern.taliz skrev:Kom ihåg att det är vinter nu.
Som någon annan skrev, klagomål om långa laddtider dyker alltid upp just på vintern...
En hel del av de som tror att de blivit begränsade är nog inte det, utan de kommer få bättre hastighet till sommaren.
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddarJojo skrev:Sådär, nu har det hänt igen . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...
Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.
Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?Remuz skrev:Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
Skulle givetvis också vara intresserad av att höra hur man på bästa och mest vetenskapliga sätt mäter det över tid? Taliz har onekligen en poäng (bland allt annat knas att man måste tänka på att det är vinter nu så det skulle ju därför vara värdefullt om man kunde hitta ett sätt att mäta detta över tid.Credde skrev:Nu när fler och fler ser ut att vara/bli drabbade av längre laddtider på superchargers, hur ska man ställa sig / kontrollera om en enskild bil är drabbad? Tänker nu när jag själv så småningom letar efter en begagnad model S.
Jojo skrev:Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?Remuz skrev:Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar