Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
PhR34k skrev:
Verkar sjukt rörigt, finns det något sammanhang varför de ibland säger ja och i vissa fall nej?
Watercircles garvade när jag frågade för mitt företag medans de säger ja till vissa privatpersoner tex?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas någon rim och reson i detta, rena vilda västern, inget bolag verkar veta vad dom pysslar med. Jag har försökt få besked om vilka parametrar det är som ger mig de absurda premierna, men inte lyckats få något vettigt svar från något bolag. Skadefri i >30 år, låst och 24h bevakat garage, och den billigaste premien jag kan få är >32k/år hos TH märkesförsäkring :(

/fth
Stockholm? Är det villa i bättre område eller lägenhet i förorten? Förutom hur länge man har haft körkort t.ex. så är bostadsort en stor faktor. De flesta tar inte hänsyn till just din parkering längre (vissa har kvar ett symboliskt avdrag om det inte är gatuparkering) utan går till stor del på området.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Försäkring

Inlägg av NEO »

Betalar 9821kr helår hos TH med märkesförsäkring, 20000km, självriskrabatt, hyrbil. Norra Stockholm, 29år, 20% samlingsrabatt. Bilen är registrerad med 772hk och försäkrat värde över 1mSEK.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
PhR34k skrev:
Verkar sjukt rörigt, finns det något sammanhang varför de ibland säger ja och i vissa fall nej?
Watercircles garvade när jag frågade för mitt företag medans de säger ja till vissa privatpersoner tex?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas någon rim och reson i detta, rena vilda västern, inget bolag verkar veta vad dom pysslar med. Jag har försökt få besked om vilka parametrar det är som ger mig de absurda premierna, men inte lyckats få något vettigt svar från något bolag. Skadefri i >30 år, låst och 24h bevakat garage, och den billigaste premien jag kan få är >32k/år hos TH märkesförsäkring :(

/fth
Stockholm? Är det villa i bättre område eller lägenhet i förorten? Förutom hur länge man har haft körkort t.ex. så är bostadsort en stor faktor. De flesta tar inte hänsyn till just din parkering längre (vissa har kvar ett symboliskt avdrag om det inte är gatuparkering) utan går till stor del på området.
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.
Vad får du för premie hos TH?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.
Vad får du för premie hos TH?

/fth
Är utan Tesla just nu, väntar på den nya. Min S75D fick typ 1400/mån för halvförsäkring efter första årets rabatt, då hade jag Trygg Hansas Teslaförsäkring med "stor bilförsäkring". Helförsäkring skulle gått på typ 900 kr mer per månad.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

John Galt skrev:
LF Sthlm nekade min via företaget. Har hemförsäkring hos dem.

Min försäkring går ut idag. Jag försökte nu få offert från IF (enligt tips ovan). 32000 skulle de ha.

Jävla cirkus det här. Någon ovan fick 7000:- (Kungsbacka dock)?

Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

John Galt skrev:
Jävla cirkus det här.
Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.
John Galt skrev:
Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
John Galt skrev:
Jävla cirkus det här.
Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.
John Galt skrev:
Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
Den är inte direkt slumpmässig, 2 personer med samma förutsättningar som bor på samma ställe kommer få samma premie helt enkelt. Var man bor och vilken typ av bostad gör stor skillnad helt enkelt, de som får lägst premie bor i villa utanför städerna.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

fth skrev:
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
Rimligt. Sedan har företaget verksamheten i Göteborg även om jag bor och det är registrerat i Stockholm. Jag får försöka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
John Galt skrev:
Jävla cirkus det här.
Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.
John Galt skrev:
Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
Den är inte direkt slumpmässig, 2 personer med samma förutsättningar som bor på samma ställe kommer få samma premie helt enkelt. Var man bor och vilken typ av bostad gör stor skillnad helt enkelt, de som får lägst premie bor i villa utanför städerna.
Mellan bolagen är det iaf närmast slumpmässigt, jag har fått priser från min nuvarande 32k upp till >500k per år från olika bolag :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
John Galt skrev:
Jävla cirkus det här.
Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.
John Galt skrev:
Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
Den är inte direkt slumpmässig, 2 personer med samma förutsättningar som bor på samma ställe kommer få samma premie helt enkelt. Var man bor och vilken typ av bostad gör stor skillnad helt enkelt, de som får lägst premie bor i villa utanför städerna.
Mellan bolagen är det iaf närmast slumpmässigt, jag har fått priser från min nuvarande 32k upp till >500k per år från olika bolag :roll:

/fth
P.S. även inom bolag verkar det vara olika bud, jag har fått svaret "vi försäkrar inte Tesla öht" från bolag där jag vet att flera medlemmar här har sin försäkring.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Mellan bolagen är det iaf närmast slumpmässigt, jag har fått priser från min nuvarande 32k upp till >500k per år från olika bolag :roll:

/fth
Bolagen går på sin egna statistik över skadekostnaden så det kan diffa ordentligt, de som tar 500k+ säger det bara för att de inte vill försäkra bilarna. Det beror också mycket på när de senast uppdaterade premiesättning också. Att prata med säljarna är dock ett lotto då de kan ge vilka svar som helst, de har noll koll på allt mer eller mindre. Premiemodellerna är dock som sagt allt annat än slumpmässiga men de diffar ju såklart mellan bolagen.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

Detta kanske skulle vara något för Tibor att skriva artikel om? :D
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Försäkring

Inlägg av fimpen »

Hej

Jaa, rena cirkusen detta. Har ni offerter på 1/2-försäkring av en MXP på;

27000 - If
17000 - via Swedbank
14500 - LF
7600 - TH

Tala om spridning minsann...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Försäkring

Inlägg av Elelvis »

Fick bud från Trygg Hansa på cirka 18 k per år för halvförsäkring ink hyrbil etc för 1500 mil. IF ville ha 32 k för 4000 mil. Flera andra sa bara att de inte försäkrar Tesla. Verkar som om riskgubbarna fått mycket att säga till om. Snittåldern på en Teslaägare lär väl vara 40+..

Gäller Model S Standard Range uttagen precis.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Försäkring

Inlägg av metchristian »

Elelvis skrev:
Fick bud från Trygg Hansa på cirka 18 k per år för halvförsäkring ink hyrbil etc för 1500 mil. IF ville ha 32 k för 4000 mil. Flera andra sa bara att de inte försäkrar Tesla. Verkar som om riskgubbarna fått mycket att säga till om. Snittåldern på en Teslaägare lär väl vara 40+..

Gäller Model S Standard Range uttagen precis.
Olagligt för försäkringsbolagen att inte gå med på det:
Lag på att att försäkringsbolag minimum skall kunna försäkra trafikförsäkring. Dock kan de ge vilket pris som helst (för på så sätt komma undan).
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Försäkring

Inlägg av [JM] »

Länsförsäkringar Stockholm ca 7000kr. (har villaförsäkringen där så det blir rabatt) 1500Mil/År
Man, över 40år, boende norra förort till STHLM i villa med garage.

Finns mer data om olika försäkringsbolag i denna tråd:
viewtopic.php?f=11&t=10644&hilit=l%C3%A ... ar#p211548
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Försäkring

Inlägg av pitemacc »

Plötsligt händer.

LF ringde och frågade om de fick räkna på Teslan ?, Ja ni kan ju räkna om ni vill. Fick då detta pris. 12500:-/helförsäkring/helår/2500 mil/ 6000:- i självrisk.
Ringde TH och frågade om man kunde annullera försäkringen, 2 dagar över 14 dagar ånger rätten. De gick med på det.
Det var ju snällt.

Så då tjänade man 8500:- på ett kick. :D :D
Då har man klar 1 st 22' sommar fälg o däck, 3 kvar då bara..
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

pitemacc skrev:
Plötsligt händer.
Bara att gratulera!

Jag kanske skall kolla med LF Stockholm igen, men dom var ju väldigt skeptiska tidigare tyvärr :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring

Inlägg av Legato »

Märkligt för mig detta.

Bytte från en X100D 2017 till en XP100DL 2018.

Hos Trygg Hansa steg priset från ca 12000:- - > 16000:-, ungefär som jag väntade mig.

Watercircles däremot så ändrades priset från ca 11000:- - > 10000:-...

Hyfsat märkligt. Kändes så billigt så jag la till deras "Superbil" med bla olycksfall och landade på 10700:-
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Märkligt för mig detta.

Bytte från en X100D 2017 till en XP100DL 2018.

Hos Trygg Hansa steg priset från ca 12000:- - > 16000:-, ungefär som jag väntade mig.

Watercircles däremot så ändrades priset från ca 11000:- - > 10000:-...

Hyfsat märkligt. Kändes så billigt så jag la till deras "Superbil" med bla olycksfall och landade på 10700:-
Ja det är verkligen en total cirkus detta med att försäkra en Tesla alltså :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkring

Inlägg av pejvic »

Har någon jämfört Trygg Hansa och Länsförsäkringar alltså inte i pris, utan självrisker mm?

jag har en 3a som löper ut, Sthlm city, företag, eget garage. TH vill ha 15300 för halvförsäkring och LF vill ha 14600. Endast 1500 mil.
Då är trafikdelen ungefär 3500:-

LF vill ha 1800 självrisker och TH ca 2300.

Är det någon som vet vilka av de två som omfattar mest? priset är ju ungefär samma.
Sen undrar jag om jag uppfattar det rätt att de 10000 i halv är för brand, stöld, glas.

Om jag då hoppar den biten - gäller då helförsäkringsbiten som ingick vid köpet? Så att man får ersättning vid krockar mm.
Jag tänkte att jag isåfall tar halv-biten på semestern bara.
Tycker att 15000 för halvförsäkring är svindyrt, och min bil blir ej stulen elller vandaliserad, förutom på semestern.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

När man jämför varandras försäkringar ska man tänka på att Länsförsäkringar inte är ett och samma bolag i hela landet. Det är fristående försäkringsbolag som använder samma namn.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Försäkring

Inlägg av swegarm »

I Göteborg/Bohuslän har LF via något som kallas motorlinan.
Alla model 3 8k/år fria mil
S/X 15k/år fria mil
Tjänstebilar.
Skriv svar