Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

Lägre spänning, men med höjningen på SuC borde denna ånga på i 125kW kan man gissa. Vore ju vettigt
P85D svart/svart med gratis SuC
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av juristen »

Remuz skrev:
Lägre spänning, men med höjningen på SuC borde denna ånga på i 125kW kan man gissa. Vore ju vettigt
Vikten borde väl också bli lägre, då det är ett 100-pack, fast med färre moduler. Funderar på att installera senaste uppdateringen och se vad som händer...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Att det fick just 85kwh måste ju nästan betyda att det är till för garanti-byten på gamla 85or.
Eller är det kanske nya SR-batteriet? (Är inte nuvarande 75 också en variant av 100-packet?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Inte så konstigt egentligen då biltillverkare måste hålla reservdelar en viss tid, läs år.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Om det är samma spänning som 75- batteriet men 10 kWh större så borde ju ett 100 batteri kunna bli drygt 110 kWh med samma celler förutsatt att modulerna är likadant organiserade som tidigare. Förtjänar nästan en egen tråd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Om det är samma spänning som 75- batteriet men 10 kWh större så borde ju ett 100 batteri kunna bli drygt 110 kWh med samma celler förutsatt att modulerna är likadant organiserade som tidigare. Förtjänar nästan en egen tråd.
Vore lite av en besvikelse om det bara blir 10% ökning IMO.
Tror nog Plad-batteriet blir 120-130 åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Jo fast i detta fall skulle man ju bara behöva använda en nyare och billigare och bättre cell utan att behöva ändra något för övrigt tänkte jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Provade starta bilen vid 7grader ute och ställde in suc som ligger ca 10min bort som destination.
Soc på ca 40%
Coolant heater kickar igång på ca 6kw 100% . Det tar tyvärr ca 20min att få upp temperaturen i batteri från ca 10grader till 20grader, utan att köra bilen.
Bms effekten hamnade då på ca 90kw
Körde sen till suc och coolant heater fortsatte vara igång en stund efter suc var inkopplad.

Cellspänning för 90% 4.185
Screenshot_2020-01-16-18-01-31-464_com.emon.canbus.tesla.jpg
Screenshot_2020-01-16-18-12-10-551_com.emon.canbus.tesla.jpg
Screenshot_2020-01-16-18-42-10-083_com.emon.canbus.tesla.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
”Nu har Tesla lärt sig av det och finjusterat laddkurvor”

Så om nu Tesla lärt sig detta och som så frenetiskt försvarar deras agerande utifrån en bergsäker förståelse för varför ”Tesla gör som de gör” kanske då skulle kunna peka ut vart denna nyvunna kunskap framgår i dras marknadsföring att din bil kan närhedlt komma att strypas av Tesla närhelst de själva finner det lämpligt?
Varför skulle de marknadsföra det?
Jag kan inte dra mig till minnes någon tillverkare som frivilligt gör det.
Det är liksom underförstått att saker slits och blir sämre med åren, oavsett om det är en bil, en mobiltelefon eller whatever.

Apple fick förövrigt rätt mkt skit när det kom fram att de ströp prestandan för iPhones med dåliga batterier. Men kunderna fick inte nya batterier för det. De fick möjligheten att välja att telefonerna skulle krascha istället, och tillfälligt lägre pris på batteribyte.
Nej kunderna fick inte nya batterier men Apple fick lite böter
"Apple har gått med på att betala 264 miljoner kronor till franska myndigheter för att ha saktat ned gamla modeller av Iphone. Kritiker menar att bolaget gjort gamla telefoner långsamma för att få kunderna att köpa nya modeller, medan Apple försvarar sig med att det varit nödvändigt"
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... 48,33270&=
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Credde skrev:
https://www.marketscreener.com/news/Bat ... -29064528/

Tydligen ligger det redan ett class action lawsuit i USA, utklipp

” The second lawsuit, titled "David Rasmussen v. Tesla, Inc.," case number 5:19-cv-04596-VDM was filed in the U.S. District Court, Northern District of California and arose after owners of affected Tesla vehicles began reporting significant range decreases following a series of software updates in May 2019 that appear to have bene issued by Tesla in response to recent cases of battery fires worldwide.

After several months of investigating potential causes for the range decrease, it appears that the most likely culprit is that Tesla discovered a widespread defect involving its Model S and Model X vehicles and knew that their vehicles would be at a high risk of catching on fire if charged to 4.2 volts, or 100% capacity, as advertised and sold to customers.

Lead counsel Edward Chen commented, "Tesla advertises these cars by their battery capacities like 60, 70, 75, 85 kWH etc. Tesla sold these cars with the advertised capacities and knew that they wouldn't be safe if charged fully to max battery capacity. Tesla knew that they shipped out and delivered cars with this defect, yet they failed to inform customers of the defect. They thought that they could sneak around disclosure by using software updates to limit the ability to fully charge the batteries. What happened after, of course, is that owners like [David] my client saw an immediate range drop of approximately 30 miles or so after updating his car with Tesla's updates [2019.16.1 and 2019.16.2].

What's even worse is Tesla's failure to acknowledge the fact that their own software updates limited the battery cap and throttled performance of their cars. They knew this and blatantly lied to people like [David] my client when he tried to get his battery replaced under warranty. ”

Nu texten från ena sidan i saken, men intressant att se vad som har hänt eller händer.

EDIT:
Det pågår nu medling mellan partnerna och fristen är satt till 28/2-2020
https://www.courtlistener.com/docket/16 ... tesla-inc/
Nu framflyttad till April/Maj:

"Defendant’s deadline to respond to Plaintiff’s
Class Action Complaint shall be April 14, 2020 and the Case Management Conference currently
scheduled for March 26, 2020, at 11:00 a.m. shall be continued to May 21, 2020 at 11:00 a.m.,"

https://www.courtlistener.com/docket/16 ... tesla-inc/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Credde skrev:
Credde skrev:
https://www.marketscreener.com/news/Bat ... -29064528/

Tydligen ligger det redan ett class action lawsuit i USA, utklipp

” The second lawsuit, titled "David Rasmussen v. Tesla, Inc.," case number 5:19-cv-04596-VDM was filed in the U.S. District Court, Northern District of California and arose after owners of affected Tesla vehicles began reporting significant range decreases following a series of software updates in May 2019 that appear to have bene issued by Tesla in response to recent cases of battery fires worldwide.

After several months of investigating potential causes for the range decrease, it appears that the most likely culprit is that Tesla discovered a widespread defect involving its Model S and Model X vehicles and knew that their vehicles would be at a high risk of catching on fire if charged to 4.2 volts, or 100% capacity, as advertised and sold to customers.

Lead counsel Edward Chen commented, "Tesla advertises these cars by their battery capacities like 60, 70, 75, 85 kWH etc. Tesla sold these cars with the advertised capacities and knew that they wouldn't be safe if charged fully to max battery capacity. Tesla knew that they shipped out and delivered cars with this defect, yet they failed to inform customers of the defect. They thought that they could sneak around disclosure by using software updates to limit the ability to fully charge the batteries. What happened after, of course, is that owners like [David] my client saw an immediate range drop of approximately 30 miles or so after updating his car with Tesla's updates [2019.16.1 and 2019.16.2].

What's even worse is Tesla's failure to acknowledge the fact that their own software updates limited the battery cap and throttled performance of their cars. They knew this and blatantly lied to people like [David] my client when he tried to get his battery replaced under warranty. ”

Nu texten från ena sidan i saken, men intressant att se vad som har hänt eller händer.

EDIT:
Det pågår nu medling mellan partnerna och fristen är satt till 28/2-2020
https://www.courtlistener.com/docket/16 ... tesla-inc/
Nu framflyttad till April/Maj:

"Defendant’s deadline to respond to Plaintiff’s
Class Action Complaint shall be April 14, 2020 and the Case Management Conference currently
scheduled for March 26, 2020, at 11:00 a.m. shall be continued to May 21, 2020 at 11:00 a.m.,"

https://www.courtlistener.com/docket/16 ... tesla-inc/
Hela den förhandlingen verkar mest handla om begränsad räckvidd och inte ha så mycket att göra med begränsningar i laddhastighet.
Model Y LR.
Model S70D
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Efter påtvingad uppdatering är laddningen mer eller mindre begränsad till (max bms charge) 40kw ~90-100A efter 50% ... Men lustigt nog försöker bilen beräkna laddtiden som om den laddar med närmare dubbla effekten.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Henkens »

kontakten2 skrev:
Efter påtvingad uppdatering är laddningen mer eller mindre begränsad till (max bms charge) 40kw ~90-100A efter 50% ... Men lustigt nog försöker bilen beräkna laddtiden som om den laddar med närmare dubbla effekten.
Ja den beräknar lite knasigt. Om jag kommer in med 5% så visar den 50 minuter upp till 90% Men det tar längre än så.
Har ingen statistik på det men när du säger det så känner jag igen det.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Skall skriva mer omfattande inlägg om laddhastigetsstrypningen, men pga tidsbrist kommer här en kort variant först:

- Som ovanstående skriver beräknas återstående laddtid helt fel; t. ex. en halvtimme blir i praktiken ca 50 min.
- Kall väderlek är inte en del i det vi diskuterar, har nu vistats i varma trakter = svensk högsommartemp och under långfärd, ändå samma problem med att hela laddkurvan är rejält nedförskjuten.
- Anmält det som ett fel på bilen, fått svaret att det inte är något fel på bilen utan att Tesla aktivt begränsat laddhastigheten via uppdatering av styrprogrammet för laddningen.

Läser i dag att Apple får böta ca 5 miljarder för att ha gjort samma begränsning i telefonerna.
Troligen en direkt parallell och möjligen prejudicerande för hur Teslas agerande kommer att bedömas .
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Det verkar vara få i Sverige som är drabbade eller uppfattar det som ett reellt fel.

I Norge, där jag köpte bilen, är det flera som lämnat in klagan till förbrukarrådet om detta. Borde gjorts motsvarande här i Sverige för att pröva saken. Danskarna har även gjort det.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Apple fick böta ”hela” 250 kr / telefon läste jag någonstans?

Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.

Vad är svensk motsvarighet till ”förbrukarrådet”? Känner inte igen namnet... Kanske vi få som drabbats/bryr sig skulle kunna göra något motsvarande?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Motsvarigheten bör vara ARN, om det gäller privatköptafordon. Om det är leasing med företag inblandade är det nog enbart vanlig stämning i tingsrätt som gäller.
http://www.arn.se
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

mans71 skrev:
Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.
Precis vad jag också tycker. Bara att Tesla inte vill fatta det :evil:
Användarvisningsbild
V-lund
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 aug 2019 14:11

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av V-lund »

Jag tänker tvärt om skulle vilja kunna välja om det inte är fullt på SC att tex ta det lugnt och ladda tryggt så batteriet håller 30år. Sedan Supercharger hastighet när det är bråda av någon anledning..
Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Tyvärr är det ju inte bara maxeffekt som påverkas, hela laddkurvan har skiftats "till vänster" en bra bit, det påverkar total laddtid rejält.

Jag körde min första längre tripp efter "chargegate" i helgen, Stockholm - Malmö ToR, och det var inte så kul, laddstoppen fördubblades nästan jämfört med tidigare när jag toppade på 120kW och höll >100kW en bra bit över 50% SoC.

Så kul är det inte att sitta och glo på Rasta i Markaryd :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Idesta »

Jag körde Åre->Sthlm i lördags med vår Model SP100D från mars 2017 med dryga 10 000 mil körda. Blev glatt överraskad, laddhastighet 145 kW i början, fortsatt 110 kW vid 50%. Ensam vid stolpparet i Hudiksvall. Bra hastighet i Fullerö/Uppsala också.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Gustafsson skrev:
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Det är ju snarare så att andrahandsvärdet påverkas negativt av den nedsatta laddningshastigheten...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Jojo skrev:
Gustafsson skrev:
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Det är ju snarare så att andrahandsvärdet påverkas negativt av den nedsatta laddningshastigheten...
Om man hänger mycket på landsväg så köper man väl hellre en 100 eller M3. Kör man som folk gör mest har det ju ingen större betydelse trots allt. Snabbare är ju bättre förstås. Ingen dealbraker. Ingen som sett laddkurvor från typ ABRP ? Tar det dubbelt så lång tid förstår jag bättre problemet dock...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

4380-Ladekurver.jpg
Från abrp . Rejäl skillnad.
Skriv svar