Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

Get up-to-speed on Tesla !



Donut media. Good fun :D
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

nek0 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... -elbilarna
Så långt kom elbilarna

Tesla Model 3 Long Range: 43 mil
Kia e-Niro: 41 mil
Jaguar I-Pace: 36 mil
Audi e-tron: 33 mil
Nissan Leaf: 33 mil
Mercedes EQC: 31 mil
Intressant!

Hela videon:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd

Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd

Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd

Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd

Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd

Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att det är lite orättvist mot biltillverkarna att som man i den här videon använder ordet "claimed" om vilken räckvidd bilarna förväntas ha. Det får det att låta som att det är nåt som biltillverkarna felaktigt påstår och lurar bilköparna. Men det är ju enligt WLTP vilket tillverkarna är tvingande att uppge. Och det är ju självklart att WLTP inte stämmer när de ger sig ut på enbart landsvägskörning eftersom WLTP är en mix av stadskörning om landsvägskörning.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd

Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd

Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd

Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd

Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd

Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd

Vad "påstådd"? Räckvidd är en funktion av batteristorlek och förbrukning. Förbrukning beror på mängder av saker. Precis som för bensin- och dieselbilar. Eller du kanske kör din bil på WLTP-siffrorna?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Det går ganska lätt att komma ner i samma förbrukningn som WLTP på en elbil. Det är bara att åka i bra väder och sänka hastigheten lite Precis som WLTP är specad .Det går till och med att komma under i förbrukning om man säernk hastigheten ytterligare.

Ett verkligt test som här kan ju slå lite mellan bilarna med lite olika hastighet mm.

Jag har minne av att det var rätt svårt att komma ens i närheten av specad förbrukning i mitt förra sotlok. Jag gjorde några experiment och lyckades en gång få ner visningen i färrdatorn 0,1/100km under specad förbrukning . Låg fart, hög växel, stänga av motorn i nerförsbackar. När jag väl tankade så sprack allt för då blev snittet 0,3/100km över specad så det blev aldrig under i verkligligheten. Nej nu minns jag hur det var, aldrig mer ett sotlok så länge jag inte blir tvingad.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd

Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd

Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd

Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd

Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd

Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd

Vad "påstådd"? Räckvidd är en funktion av batteristorlek och förbrukning. Förbrukning beror på mängder av saker. Precis som för bensin- och dieselbilar. Eller du kanske kör din bil på WLTP-siffrorna?
Nu är det ju siffror från videon, så eventuella frågeställningar får man ta med Carwow.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjorn skrev:
Det går ganska lätt att komma ner i samma förbrukningn som WLTP på en elbil. Det är bara att åka i bra väder och sänka hastigheten lite Precis som WLTP är specad .Det går till och med att komma under i förbrukning om man säernk hastigheten ytterligare.

Ett verkligt test som här kan ju slå lite mellan bilarna med lite olika hastighet mm.
Jag vet inte hur ett rättvist test skulle se ut men det bästa är väl helt enkelt att se på förbrukningen. Bilarna har ju olika stora batterier, väger olika etc. så att bara se hur långt en bilmodell kommer jämfört med en annan ger ju en ganska begränsad information om bilens effektivitet.

Kanske olika jämförelser:
Total räckvidd på fullt batteri
Energieffektivitet
Total körtid inkl. laddstopp
osv.

Sen får var och en som tänker köpa en bil väga samman dessa olika egenskaper med andra faktorer som pris, tillgång och närhet till serviceverkstad, tillgång till laddnätverk, bagageutrymme, plats för bilbarnstolar etc.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Xeik »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot
Vad menar du? Att vi har för "klena" ledningar för att få ut elen till vissa områden är väl klarlagt sedan länge. Inget som "fakta" personer hittat på.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot
Det är distribution det handlar om, inte produktion.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot

Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.

Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot

Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.

Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.

Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!

Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot

Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.

Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.

Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!

Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?

Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.

Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?

Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala

Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.

Intressant bygge däremot

Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.

Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.

Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!

Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?

Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.

Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?

Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.
Container lösningen
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Det är väl för att det börjar bli ekonomiskt realistiskt med batterilösningar som de börjar dyka upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Är man först så är man.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart

Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
Är man först så är man.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart

Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
Åkte över i höstas en dag när solen sken, vinden var helt stilla och sjön blank. Riktigt trevligt att stå där uppe framme å slippa höra nått brummande, bara glida fram.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.

https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

hooked skrev:
2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.

https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
Någon frivillig som vill hålla deras öl??
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.
Det sägs råda närmast panik på de övre våningarna på Volvo i Göteborg, men utåt sett håller man masken och försöker istället påskina att man är långt fram i utvecklingen av BEV. Tror det är likadant på många av de gamla biltillverkarna men ingen talar om det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?
Skriv svar