Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Get up-to-speed on Tesla !
Donut media. Good fun
Donut media. Good fun
MYLR-24
Re: Artikel i media
Intressant!nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... -elbilarna
Så långt kom elbilarna
Tesla Model 3 Long Range: 43 mil
Kia e-Niro: 41 mil
Jaguar I-Pace: 36 mil
Audi e-tron: 33 mil
Nissan Leaf: 33 mil
Mercedes EQC: 31 mil
Hela videon:
Re: Artikel i media
Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd
Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd
Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd
Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd
Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd
Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
75% av påstådd räckvidd
Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd
Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd
Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd
Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd
Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Jag tycker att det är lite orättvist mot biltillverkarna att som man i den här videon använder ordet "claimed" om vilken räckvidd bilarna förväntas ha. Det får det att låta som att det är nåt som biltillverkarna felaktigt påstår och lurar bilköparna. Men det är ju enligt WLTP vilket tillverkarna är tvingande att uppge. Och det är ju självklart att WLTP inte stämmer när de ger sig ut på enbart landsvägskörning eftersom WLTP är en mix av stadskörning om landsvägskörning.
Re: Artikel i media
dd88 skrev:Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd
Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd
Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd
Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd
Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd
Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
Vad "påstådd"? Räckvidd är en funktion av batteristorlek och förbrukning. Förbrukning beror på mängder av saker. Precis som för bensin- och dieselbilar. Eller du kanske kör din bil på WLTP-siffrorna?
Re: Artikel i media
Det går ganska lätt att komma ner i samma förbrukningn som WLTP på en elbil. Det är bara att åka i bra väder och sänka hastigheten lite Precis som WLTP är specad .Det går till och med att komma under i förbrukning om man säernk hastigheten ytterligare.
Ett verkligt test som här kan ju slå lite mellan bilarna med lite olika hastighet mm.
Jag har minne av att det var rätt svårt att komma ens i närheten av specad förbrukning i mitt förra sotlok. Jag gjorde några experiment och lyckades en gång få ner visningen i färrdatorn 0,1/100km under specad förbrukning . Låg fart, hög växel, stänga av motorn i nerförsbackar. När jag väl tankade så sprack allt för då blev snittet 0,3/100km över specad så det blev aldrig under i verkligligheten. Nej nu minns jag hur det var, aldrig mer ett sotlok så länge jag inte blir tvingad.
Ett verkligt test som här kan ju slå lite mellan bilarna med lite olika hastighet mm.
Jag har minne av att det var rätt svårt att komma ens i närheten av specad förbrukning i mitt förra sotlok. Jag gjorde några experiment och lyckades en gång få ner visningen i färrdatorn 0,1/100km under specad förbrukning . Låg fart, hög växel, stänga av motorn i nerförsbackar. När jag väl tankade så sprack allt för då blev snittet 0,3/100km över specad så det blev aldrig under i verkligligheten. Nej nu minns jag hur det var, aldrig mer ett sotlok så länge jag inte blir tvingad.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Nu är det ju siffror från videon, så eventuella frågeställningar får man ta med Carwow.Verdi skrev:dd88 skrev:Mercedes EQC: 31,2 mil
75% av påstådd räckvidd
Jaguar I-Pace: 35,8 mil
76% av påstådd räckvidd
Tesla Model 3: 43,4 mil
78% av påstådd räckvidd
Audi E-tron: 33,1 mil
81% av påstådd räckvidd
Nissan Leaf: 33,4 mil
87% av påstådd räckvidd
Kia E-Niro: 41 mil
90% av påstådd räckvidd
Vad "påstådd"? Räckvidd är en funktion av batteristorlek och förbrukning. Förbrukning beror på mängder av saker. Precis som för bensin- och dieselbilar. Eller du kanske kör din bil på WLTP-siffrorna?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Artikel i media
https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Intressant!taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Jag vet inte hur ett rättvist test skulle se ut men det bästa är väl helt enkelt att se på förbrukningen. Bilarna har ju olika stora batterier, väger olika etc. så att bara se hur långt en bilmodell kommer jämfört med en annan ger ju en ganska begränsad information om bilens effektivitet.Bjorn skrev:Det går ganska lätt att komma ner i samma förbrukningn som WLTP på en elbil. Det är bara att åka i bra väder och sänka hastigheten lite Precis som WLTP är specad .Det går till och med att komma under i förbrukning om man säernk hastigheten ytterligare.
Ett verkligt test som här kan ju slå lite mellan bilarna med lite olika hastighet mm.
Kanske olika jämförelser:
Total räckvidd på fullt batteri
Energieffektivitet
Total körtid inkl. laddstopp
osv.
Sen får var och en som tänker köpa en bil väga samman dessa olika egenskaper med andra faktorer som pris, tillgång och närhet till serviceverkstad, tillgång till laddnätverk, bagageutrymme, plats för bilbarnstolar etc.
Re: Artikel i media
Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Re: Artikel i media
Vad menar du? Att vi har för "klena" ledningar för att få ut elen till vissa områden är väl klarlagt sedan länge. Inget som "fakta" personer hittat på.Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Re: Artikel i media
Det är distribution det handlar om, inte produktion.Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Artikel i media
Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Re: Artikel i media
Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.Verdi skrev:Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!
Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?
Re: Artikel i media
Stevvee skrev:Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.Verdi skrev:Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!
Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?
Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.
Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?
Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.
Re: Artikel i media
Container lösningenVerdi skrev:Stevvee skrev:Fast debatterna handlar väll oftast om totalen eller hur. Och det många lyfter fram är att det inte finns några problem alls med elen idag och samhället.Verdi skrev:Stevvee skrev:Fast vänta är det överbelastat? Det går ju emot allt som skrivs utav ”fakta” personer.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/u ... -i-uppsala
Nordens (so far) största batteri hamnar i Uppsala.
Intressant bygge däremot
Det är inte överbelastat idag. Har aldrig haft strömavbrott på grund av den orsaken i Uppsala. Däremot börjar ju staden närma sig gränsen. Det har byggts och fortsätter byggas oerhört mycket i Uppsala. Som Pelling säger i artikeln så vill de inte riskera att hamna i ett läge där effektbrist gör att de måste säga nej till nya företag eller nya bostadsområden.
Elbilar har inget, eller väldigt lite, med effektbrist att göra. Bilar laddas oftast när övrig förbrukning inte är på maxnivå. Typ på nätter, helger osv.
Nej elbilen har inte det idag men klart det kan bli tufft för nätet framöver om det blir för mycket om alla ex börjar ladda på jobbet på dagen osv. Men dit är det långt kvar!
Men oavsett så är väll detta något som dykt upp nu och inte funnits förut, är det för att tekniken inte funnits eller något annat ? Eller har det funnits tidigare också ?
Att ladda på jobbet tror jag inte blir så vanligt att det märks. Det är nog ganska ovanligt. En del laddar på motorvärmarstolpar men det har börjat förbjudas av fastighetsägarna.
Ingen har väl förnekat att vi börjar närma oss gränsen i vissa områden? Det är väl tvärtom vida känt? Men än är vi inte där. Då hade vi ju sett stora återkommande strömavbrott. Vilket vi inte har. Att bygga ut elnätet är väl inte omöjligt. Fattar inte varför de inte gör det. Är det för att staten sålde ut de till privata aktörer?
Vad är det som dykt upp? Batterier? Att staden Uppsala närmar sig sin effektbegränsning beror på stark befolkningstillväxt under många år. Har ökat över 20% på 20 år. Ca 40 tusen nya invånare, de flesta i tätorten. Det är som ett helt Kalmar, Falun eller Kristianstad. Klart det behövs mer effekt då.
Re: Artikel i media
Det är väl för att det börjar bli ekonomiskt realistiskt med batterilösningar som de börjar dyka upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Är man först så är man.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart
Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart
Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Åkte över i höstas en dag när solen sken, vinden var helt stilla och sjön blank. Riktigt trevligt att stå där uppe framme å slippa höra nått brummande, bara glida fram.Teslaspolen skrev:Är man först så är man.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... n-overfart
Spontant känns det ju lite långt med två månader, men det är väl som det är!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.
https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.
https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
Re: Artikel i media
Någon frivillig som vill hålla deras öl??hooked skrev:2020-01-16
FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia, which lost its dominance in the handset market to Apple, the German carmaker's chief executive said.
https://finance.yahoo.com/news/vw-ceo-s ... 35597.html
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Det sägs råda närmast panik på de övre våningarna på Volvo i Göteborg, men utåt sett håller man masken och försöker istället påskina att man är långt fram i utvecklingen av BEV. Tror det är likadant på många av de gamla biltillverkarna men ingen talar om det.TiborBlomhall skrev:VW VD Herbert Diess verkar ha förstått situationens allvar iaf. Den insikten verkar inte många andra bilföretag ha nått fram till än.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Fast de har ju haft 5-7 år på sig att fixa fram elbilar och bygga batterifabriker men ändå har de inget vettigt att visa upp. Vad har de hållit på med under dessa år? Suttit och oroat sig i styrelserummet? Eller har de bara smidigt planer på baktalande och lobbyism?