Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Hade det varit billigare så hade ju fossilhybrider inte varit lika lättsålda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Gör man färre långresor på ett år så får man nog hålla sig till dom.. ska det vara värt en årsavgift på 2400 kr så får man köra bra mycket.
456kWh/år hos Ionity, om du laddar mer än så blir det billigare att betala 199kr/månad istället för den abonnemangslösa varianten. Men det är alltså minst 4000kr/år hur man än vrider och vänder på det. För 170 mil alltså. Det är fan inte billigt.
Själv tror jag faktiskt inte att jag kommer upp i detta i alla fall. Jag laddar för sällan hos ionity. Möjligen tecknar jag e-tron charging service inför sommarn, förutsatt att ett år gratis fortfarande gäller. Efter det året går leasingen på bilen ut och jag kommer sälja den i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
fnystrom skrev:
e-tron charging service:
Transit-avtalet: 3,50 kr/kWh

Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
De vore ju dumma annars. Blir lite tungt för de som inte är med. En EQC eller E-Tron blir ju mer eftertraktade än en Polestar eller I-Pace. Iaf för mig. Blir ju 10-15:-/mil i skillnad.
Eller inte... hur länge gäller i så fall den rabatten? Vågar man köpa en begagnad bil utan garanterat billigt abonnemang? Biltillverkaren vill ju sälja nya bilar och inte finansiera laddning till gamla bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Dom kommer nog justera abb-kostnader en hel del närmaste åren.
Kanske de ser det som en ny intäktskälla som kan ersätta/komplettera service-intäkterna.
Eller varför inte baka ihop det? "Väljer du orginalservice ingår årligt abbonemang hos ionity"
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Kommer ju små väldigt olika beroende på hur man använder sin elbil.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
fnystrom skrev:
e-tron charging service:
Transit-avtalet: 3,50 kr/kWh

Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
De vore ju dumma annars. Blir lite tungt för de som inte är med. En EQC eller E-Tron blir ju mer eftertraktade än en Polestar eller I-Pace. Iaf för mig. Blir ju 10-15:-/mil i skillnad.
Eller inte... hur länge gäller i så fall den rabatten? Vågar man köpa en begagnad bil utan garanterat billigt abonnemang? Biltillverkaren vill ju sälja nya bilar och inte finansiera laddning till gamla bilar.
Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
EnTraktor skrev:
point1 skrev:
En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
Det är en fri marknad och vem som helst får bygga laddnätverk. Snart kommer väl Circle-K och OKQ8 med sina prislistor och det blir förhoppningsvis lite billigare. Ionity är i grundet inte ett öppet nätverk utan sponsrat och byggt av tyska biltillverkare för tyska elbilar. Finns ett motsvarande nätverk byggt av en amerikansk biltillverkare för amerikanska elbilar.
En fri marknad, oh really? I Europa och USA har vi en i allra högsta grad reglerad marknad. Det finns väldigt tydliga konkurrensregler, regler mot monopol osv. Hade det varit en fri marknad, tror du då att roaming-avgiften hade tagits bort? Du menar att det inte finns regler för handel osv?

Teslas laddnätverk är väl knappast ett bevis för något? EU ville att alla bilar ska ha CCS och det ska finnas på laddstationer, woops så finns det CCS på alla superchargers. Det är skillnad på en liten nisch och när det blir systemkritiskt. Ingen hade brytt sig om roaming om det fanns 100 000 telefoner i Europa. Då hade det inte kommit någon lagstiftning. Det kan mycket väl komma lagstiftning i framtiden att man inte får skapa laddstationer som utesluter vissa bilmärken. Hade Ionity byggt upp ett fullskaligt nätverk i Europa, och varit den enda aktören, och så hade alla i Europa köpt elbilar och sen hade de bestämt att inga andra än Audi, VW, BMW och MB fått ladda där hade de åkt dit så det sjunger om det i EU:s domstolar.
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Eller så kom modell 3 med CCS för att EU krävde CCS på laddarna..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

point1 skrev:
Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.
Usch för reglerade marknader. Det är nog såhär det kan bli i ett hyfsat tidigt skede när fler aktörer ska in. Fler kunder ger mer fungerande konkurrens.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

point1 skrev:

Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.
Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
Vänta bara några år så kanske..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
Vänta bara några år så kanske..
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Vänta bara några år så kanske..
Inget helt orimligt antagande. Men inte särskilt sannolikt i nuläget. Beror ju på hur marknaden utvecklas. Just nu är det vilda västern i kubik med totalt random prissättning. Det är uppenbart att det inte kan fortsätta i all evighet. Annars kommer ingen att vilja köpa elbilar. Tesla har med sitt SuC-nätverk naturligtvis ett stort ess i rockärmen. Det kortet kan de spela på olika sätt. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Det är ju dessutom det bästa för klimatet enligt Preems expert. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..
Det är redan öppet sedan länge för de biltillverkare som är villiga att vara med och finansiera nätverket. Det har ju spekulerats friskt här på forumet om Volvo/Polestar ska kliva in.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snubblaren »

frippan skrev:
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddare :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Audi kanske lanserar ett abb för det också.
"Kör du étron? Skall du på semester? Teckna orginalservice-avtal så ingår hyra av Q7 på semestern!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?

I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin. :?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Snubblaren skrev:
frippan skrev:
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddare :lol:
Fortum äger Plugsurfing så där har du anledningen ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?

I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin. :?
Jag har inte kollat priserna supernoga när jag var i Tyskland förra helgen, men jag tror diesel låg runt 1:20€. En enorm skillnad mot Sverige alltså. Elen kostar ju i vanliga fall ungefär 3 ggr så mycket där nere. Men i fallet med Ionity är det samma pris. De tjänar alltså grymt mycket mer pengar på oss svenska kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Skriv svar