Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Hade det varit billigare så hade ju fossilhybrider inte varit lika lättsålda.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
456kWh/år hos Ionity, om du laddar mer än så blir det billigare att betala 199kr/månad istället för den abonnemangslösa varianten. Men det är alltså minst 4000kr/år hur man än vrider och vänder på det. För 170 mil alltså. Det är fan inte billigt.OTP skrev:Gör man färre långresor på ett år så får man nog hålla sig till dom.. ska det vara värt en årsavgift på 2400 kr så får man köra bra mycket.
Själv tror jag faktiskt inte att jag kommer upp i detta i alla fall. Jag laddar för sällan hos ionity. Möjligen tecknar jag e-tron charging service inför sommarn, förutsatt att ett år gratis fortfarande gäller. Efter det året går leasingen på bilen ut och jag kommer sälja den i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Eller inte... hur länge gäller i så fall den rabatten? Vågar man köpa en begagnad bil utan garanterat billigt abonnemang? Biltillverkaren vill ju sälja nya bilar och inte finansiera laddning till gamla bilar.Verdi skrev:De vore ju dumma annars. Blir lite tungt för de som inte är med. En EQC eller E-Tron blir ju mer eftertraktade än en Polestar eller I-Pace. Iaf för mig. Blir ju 10-15:-/mil i skillnad.fnystrom skrev:e-tron charging service:
Transit-avtalet: 3,50 kr/kWh
Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
Ionitys laddnätverk
Dom kommer nog justera abb-kostnader en hel del närmaste åren.
Kanske de ser det som en ny intäktskälla som kan ersätta/komplettera service-intäkterna.
Eller varför inte baka ihop det? "Väljer du orginalservice ingår årligt abbonemang hos ionity"
Kanske de ser det som en ny intäktskälla som kan ersätta/komplettera service-intäkterna.
Eller varför inte baka ihop det? "Väljer du orginalservice ingår årligt abbonemang hos ionity"
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.LarsL skrev:Eller inte... hur länge gäller i så fall den rabatten? Vågar man köpa en begagnad bil utan garanterat billigt abonnemang? Biltillverkaren vill ju sälja nya bilar och inte finansiera laddning till gamla bilar.Verdi skrev:De vore ju dumma annars. Blir lite tungt för de som inte är med. En EQC eller E-Tron blir ju mer eftertraktade än en Polestar eller I-Pace. Iaf för mig. Blir ju 10-15:-/mil i skillnad.fnystrom skrev:e-tron charging service:
Transit-avtalet: 3,50 kr/kWh
Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.point1 skrev:En fri marknad, oh really? I Europa och USA har vi en i allra högsta grad reglerad marknad. Det finns väldigt tydliga konkurrensregler, regler mot monopol osv. Hade det varit en fri marknad, tror du då att roaming-avgiften hade tagits bort? Du menar att det inte finns regler för handel osv?EnTraktor skrev:Det är en fri marknad och vem som helst får bygga laddnätverk. Snart kommer väl Circle-K och OKQ8 med sina prislistor och det blir förhoppningsvis lite billigare. Ionity är i grundet inte ett öppet nätverk utan sponsrat och byggt av tyska biltillverkare för tyska elbilar. Finns ett motsvarande nätverk byggt av en amerikansk biltillverkare för amerikanska elbilar.point1 skrev:En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
Teslas laddnätverk är väl knappast ett bevis för något? EU ville att alla bilar ska ha CCS och det ska finnas på laddstationer, woops så finns det CCS på alla superchargers. Det är skillnad på en liten nisch och när det blir systemkritiskt. Ingen hade brytt sig om roaming om det fanns 100 000 telefoner i Europa. Då hade det inte kommit någon lagstiftning. Det kan mycket väl komma lagstiftning i framtiden att man inte får skapa laddstationer som utesluter vissa bilmärken. Hade Ionity byggt upp ett fullskaligt nätverk i Europa, och varit den enda aktören, och så hade alla i Europa köpt elbilar och sen hade de bestämt att inga andra än Audi, VW, BMW och MB fått ladda där hade de åkt dit så det sjunger om det i EU:s domstolar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så kom modell 3 med CCS för att EU krävde CCS på laddarna..EnTraktor skrev:CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Usch för reglerade marknader. Det är nog såhär det kan bli i ett hyfsat tidigt skede när fler aktörer ska in. Fler kunder ger mer fungerande konkurrens.point1 skrev:Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..point1 skrev:
Mm, tror nog att den här marknaden kommer regleras om det inte blir en hälsosam konkurrens snart. Skulle ju vara väldigt vanskligt om t.ex. ett bilmärke inte känner sig ha råd att vara kvar i Ionity och helt plötsligt så måste alla ägare av det märket helt plötsligt betala 3 gånger mer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.EnTraktor skrev:CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vänta bara några år så kanske..mati skrev:Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.EnTraktor skrev:CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...chaffis75 skrev:Vänta bara några år så kanske..mati skrev:Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.EnTraktor skrev:CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Re: Ionitys laddnätverk
Inget helt orimligt antagande. Men inte särskilt sannolikt i nuläget. Beror ju på hur marknaden utvecklas. Just nu är det vilda västern i kubik med totalt random prissättning. Det är uppenbart att det inte kan fortsätta i all evighet. Annars kommer ingen att vilja köpa elbilar. Tesla har med sitt SuC-nätverk naturligtvis ett stort ess i rockärmen. Det kortet kan de spela på olika sätt. Vi får se.chaffis75 skrev:Vänta bara några år så kanske..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5178
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju dessutom det bästa för klimatet enligt Preems expert.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5178
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Det är redan öppet sedan länge för de biltillverkare som är villiga att vara med och finansiera nätverket. Det har ju spekulerats friskt här på forumet om Volvo/Polestar ska kliva in.chaffis75 skrev:Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Ionitys laddnätverk
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddarefrippan skrev:Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Re: Ionitys laddnätverk
Audi kanske lanserar ett abb för det också.mati skrev:Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
"Kör du étron? Skall du på semester? Teckna orginalservice-avtal så ingår hyra av Q7 på semestern!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?mati skrev:Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin.
Re: Ionitys laddnätverk
Fortum äger Plugsurfing så där har du anledningenSnubblaren skrev:Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddarefrippan skrev:Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte kollat priserna supernoga när jag var i Tyskland förra helgen, men jag tror diesel låg runt 1:20€. En enorm skillnad mot Sverige alltså. Elen kostar ju i vanliga fall ungefär 3 ggr så mycket där nere. Men i fallet med Ionity är det samma pris. De tjänar alltså grymt mycket mer pengar på oss svenska kunder.Verdi skrev:Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?mati skrev:Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.