Nissan måste göra nåt för att komma ikapp konkurrensen.
I Portugal har de sänkt priset så man kan köpa en 40kWh Leaf för 21.850 euro.
Men det pratas om nya större batterier.
Kanske vätskekylda!
Looking at the history of Nissan LEAF’s upgrades I wouldn’t be surprised if the next step is to ditch the 40 kWh battery and make the 62 kWh variant standard. The 270 km WLTP range from the 40 kWh battery is now looking ridiculous for a family electric car like the Nissan LEAF. Especially now that smaller electric cars such as the Renault ZOE or PEUGEOT e-208 have better range.
However, the NCM 811 battery cells from AESC arrive this year. With 32 % more volumetric energy density than the current NCM 523 battery cells, Nissan could make a new 82 kWh battery pack with the same size. Considering that a good TMS takes some space in the battery pack, a 75 kWh NCM 811 battery with liquid cooling would be reasonable…
I hope that the Nissan LEAF is going to get a completely new battery pack this year with NCM 811 battery cells and liquid cooling. Electric cars without long-lasting battery packs aren’t environmentally friendly products.
Det behövs en helt ny bil för att kunna konkurrera eller halverat pris.
Håller inte med om att det krävs en helt ny bil.
Gillar faktisk storleken på bilen.
Men felet är att den måste få CCS, vätskekylda/värmda batterier, 62 och 82kWh batterier och ett lågt pris.
Och en app som fungerar.
Då skulle den bli en succé.
Men just nu är den på tok för dyr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Men felet är att den måste få CCS, vätskekylda/värmda batterier, 62 och 82kWh batterier och ett lågt pris.
Eller ett riktigt låg pris på 40 kWh batteripacket. Leaf hade varit en väldigt billig bil om den hade haft bensinmotor. Anpassa priset till det och låt det vara en pendlingsbil. 40 kWh versionen kostar i dagsläget 397 000 :- , sänk det till 300k så skulle jag köpa en direkt som andrabil. Kan t.o.m leva utan CCS, de flesta 50 kW laddare har i dagsläget Chademo.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men felet är att den måste få CCS, vätskekylda/värmda batterier, 62 och 82kWh batterier och ett lågt pris.
Eller ett riktigt låg pris på 40 kWh batteripacket. Leaf hade varit en väldigt billig bil om den hade haft bensinmotor. Anpassa priset till det och låt det vara en pendlingsbil. 40 kWh versionen kostar i dagsläget 397 000 :- , sänk det till 300k så skulle jag köpa en direkt som andrabil. Kan t.o.m leva utan CCS, de flesta 50 kW laddare har i dagsläget Chademo.
Tre bilsemester senare kan jag intyga att det absolut funkar även med 40 kWh. Med snabbare laddning skulle den fungera än bättre. Men priset är som sagt för högt idag kontra vad man får.
Problemet med Leaf är att efter 2 laddningen så går hastigheten ner något bedrövligt och det blir svårt att ta sig fram med tempo. Hade min 30 kWh laddat lika fort sista laddningen som första under en resa till texStockholm hade det varit ganska okej.
Så länge laddningen bara är 50 kW kan de lika gärna ha kvar ChaDemo. Alla dessa laddare har en CCS och en ChaDemo så på sätt och vis så får du lättare tillgång till uttag än om den haft CCS.
Men som jag har lärt mig konstatera senaste tiden så är det Tesla som gäller om du åker långt ofta. Men i en bil typ som Leaf så åker du inte långt ofta utan bara vid ett fåtal tillfällen per år.
Men den nya standarden har ju satts av Opel Corsa e.
100kW CCS laddning
50kWh batteri som är vätskekyld
11kW 3fas AC laddning
330km räckvidd
Pris 19.300 euro i Tyskland
Nissan måste göra nåt för att klara den konkurrensen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fast å andra sidan så vore det grymt om de kom med vätskekylt batteripack på 80+ kWh som de monterar in i sina arbersfordon NV200 och gärna även in i NV300 och NV400 serien.
NV200 har de ju redan elmotor i, men batteristorleken 24,30 resp 40 är ju lite klent tilltaget om man skall köra fordonet mer än litegrann...
Sen om man får drömma/önska sig mera; ingå laddningsavtal med Tesla och låt alla Nissan (även begagnade mot liten avgift från ägaren) ladda på Teslas nät, samt att Nissan bidrar till nätverkets utbyggnad och drift.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Lite sent nu men jag sa för 4 år sedan att Nissan borde sätt batterierna i en bil typ Qashqai. Sedan borde de gjort en Navara och en GT-R också, kanske med samma drivlina, typ roadster/Cybertruck.
Ghosn var ju väldigt tidig med att förstå att elbilar var framtiden, i motsats till alla andra chefer inom bilindustrin. Men de lyckades på något sätt tappa bollen helt. Undrar hur det gick till? Speciellt med tanke på vad som hände med Ghosn senare.
Men den nya standarden har ju satts av Opel Corsa e.
100kW CCS laddning
50kWh batteri som är vätskekyld
11kW 3fas AC laddning
330km räckvidd
Pris 19.300 euro i Tyskland
Nissan måste göra nåt för att klara den konkurrensen.
När kan de leverera den?
Näe, 360 kkr, 400 med adaptiv farthållare, verkar för dyrt för en småbil. Tyvärr. Inget leveransdatum, suck. 2021 kanske?
Ghosn var ju väldigt tidig med att förstå att elbilar var framtiden, i motsats till alla andra chefer inom bilindustrin. Men de lyckades på något sätt tappa bollen helt. Undrar hur det gick till? Speciellt med tanke på vad som hände med Ghosn senare.
Frågan är väl om han verkligen var det. Såg en intervju med han för några år sedan där han i princip sa att den stora vitsen med elbilar var att man då kunde sälja fler fossilbilar. Lägg på det det faktum att satsningen stannade vid Leaf. Och nya Leaf är väl Leaf 1.2 snarare än 2.0.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, det är möjligt att han inte förstod heller. Konstigt att vara ute så tidigt med något så relativt bra för att sedan helt villa bort sig. Det tyder ju iofs på att man inte var särskilt intresserad i första läget heller, kanske? Eller så fick de feedbacken att bilen bara används lokalt i storstäder aldrig körs långt, aldrig snabbladdas osv så varför bygga en bil som klarar det?
För 10 år sedan var Leaf världsledande, tyvärr stannade utvecklingen nästan upp.
- Bra utrymmen
- Bekväm
- Pigg
- appstyrning för laddning/klimatisering
- gps och stor skärm
- snabbladdning 50kW
- LED halvljus
- Backkamera
- solceller till 12v batteriet
Med mer, den var väldigt välutrustad med 2010 års mått.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler