Kia e-Niro 2020 på gång

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Svampen »

Verdi skrev:
Svampen skrev:
Givetvis finns många faktorer som spelar in, men Kias idé om att få in kosing på servicen gör att tanken på att skippa servicen/garantierna väcks.
Hos mig väcks tanken på att inte köpa en Kia. :)
Haha ja verkligen.
5000kr i snittpris med 1500muls intervall.
Det är riktigt dyrt!
Hyfsat dyra fossilbilar ligger i den prisklassen, men med betydligt längre intervall.
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Svampen »

taliz skrev:
Svampen skrev:
taliz skrev:
Svampen skrev:
Nu är det i princip bekräftat.
12000kr för var tredje service eller 4500mil.
Nog värt att skippa garantin nu.
Om batteriet rasar ihop blir det nog betydligt dyrare än 12k dock...
Har svårt att finna motivationen att betala 36.000kr för 3 vätskebyten.
Om du har låg degenerering av batteriet efter tex 6000mul så ska det mycket till för att batteriet ska klappa ihop innan 15000mil.
Hos Tesla byter dom ju batteriet om en säkring i det går tex.
Vem vet, kanske nån säkring eller kontrollerkort eller whatever går i Kian och enda lösningen är att byta packet....
Batterierna är ju väldigt tight integrerade och förslutna system som man inte bara öppnar och byter en trasig komponent i hur som helst.
Isf hade jag nog sålt min Kia illa kvickt för risken finns att den kommer svalna på begagnatmarknaden när det här blir känt.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av ochso »

Borde man inte känna sig hyfsat trygg om man betalar för ett dyrt byte efter 36 månader och sedan nöjer sig med det. Då har man i praktiken garantin ytterligare 36 månader, alltså totalt 6 år. Då kommer man ju hinna upptäcka om det finns allvarliga fel osv på bilen, då andra sannolikt hunnit köra längre med bilen osv.

Detta är ju exakt samma upplägg som Toyota tillämpar, säljer pålitliga bilar (relativt andra avgasbilar iaf...) och sedan lockar man med 8 års garanti om man bara servar bilen dyrt på märkesverkstad. Jag har själv en 6 år gammal Toyota och kommer göra nästa service hos en annan billigare verkstad och därmed vaska garantin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av taliz »

Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av ochso »

taliz skrev:
Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av taliz »

ochso skrev:
taliz skrev:
Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.
Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.
Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.
Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.

Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Tellus »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.
Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.
Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.

Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tellus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.
Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.
Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.

Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.
Är det så illa?

I så fall lär garantitiden för en KIA vara 3 år. Men sedan kan märkesverkstaden förlänga nybilsgarantin ett år vid varje servicetillfälle, upp till 7 år.

Ungefär som Tesla gör med begangnade bilar som de själva säljer.
Model Y P
Model S P
Model S P
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av ochso »

Nicke Nyfiken skrev:
Tellus skrev:
Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.
Är det så illa?

I så fall lär garantitiden för en KIA vara 3 år. Men sedan kan märkesverkstaden förlänga nybilsgarantin ett år vid varje servicetillfälle, upp till 7 år.

Ungefär som Tesla gör med begangnade bilar som de själva säljer.
Jo, det är så det är på Toyota också, för att få de 8 åren krävs auktoriserad Toyota-verkstad. Lagstadgad garanti kommer de ju inte undan, men sedan har de en egen också. Sjukt smart trick, folk blir nojiga och servar dyrt och vips så har man flyttat vinsten från försäljningen till servicen och kan hålla låga priser i bilhallarna.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag var precis inne på KIA.com och försökte hitta garantivillkoren. När jag tryckte på en länk som anger villkoren för att 7 års garanti ska gälla, får man upp följande text:
Sidan har upphört
Sidan du söker finns tyvärr inte, det kan bero på felaktig inmatning, förändrad URL-struktur eller så har sidan har tagits bort.
:lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av LarsL »

Låter lite som de där 30 års rostskyddsgarantin som Mercedes hade när deras bilar rostade ihop totalt. Du skulle betal en ”service” kostnad varje år på bilen, fast på 30 år hade du förmodligen betalat bilen en gång till så jag gav uppochner servade själv.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tellus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.
Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.
Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.

Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.
Nu hittade jag en fungerande länk till KIAs garantivillkor.

Bilen behöver inte vara servad på KIAs märkesverkstad för att den 7 åriga garantin ska gälla.
Gäller nybilsgarantin till nästa ägare om jag säljer min bil?
Ja, den 7-åriga nybilsgarantin följer med vid ägarbyte förutsatt att bilen fortfarande är inom garantitiden. Bilen måste även vara servad på auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden, dvs från första servicetillfället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Jerker »

Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Leo »

Biltillverkarna kan kräva ”ackrediterad/auktoriserad verkstad” inte märkesverkstad.

Innebär kort att de måste godkännas av bilfabrikanten att de uppfyller vissa grundläggande saker. Rutiner/verktyg/utbildning osv.

Biltillverkaren kan inte neka någon att få auktorisering så länge de gör det de ska. (=lika miniminivå för alla)

Så de flesta stora kedjorna Mekonomen, Meca osv har det för de flesta stora märken. MEN samtidigt brukar man gladeligen skicka de knepiga felsökningsfallen till märkesverkstäderna osv. Då de helst vill hålla på med de lönsamma standardjobben, service osv. Det ÄR oftast ganska stor skillnad på hur mycket/(lite) kompetens de har på ett specifikt bilmärke.

De små skuttverkstäderna väljer ofta att gå med i någon av de stora kedjorna alt, lösa EN/TVÅ auktorisationer själv för att de hållit på med märket länge eller så skiter de i det och fortsätter som liten lokal allverkstad utan auktorisationer.

Så personligen har jag alltid tyckt att man definitivt ska hålla sig till en auktoriserad märkesverkstad under garantitiden. (Som på många märken varit 3år)

När nu garantitiden börjar bli längre på olika delar på bilen. Kia ska börja ta orimligt mycket för att byta kylvätskan i batteriet orimligt ofta börjar jag fundera på tänka annorlunda. Fram för allt för den som tänker behålla bilen länge, kan göra vissa enklare saker själv, är beredd att ”ta smällen” om det skiter sig osv.

Jag köper t ex aldrig till vitavaruförsäljarnas ”extraförsäkring”, räknar alltid på olika självriskernivåer på bil, mc, moped, avbokningsskydd, hyrbilstillägg, mobiltelefonförsäkring osv innan jag väljer

Allt fler bolag lever allt mer på ”halvdyra många bäckar små =abbonemang”.

Räknar regelbundet igenom alla ”abbonemang/löpande” kostnader för hela familjen och försöker paketera ihop det bra =man blir ändå mörkrädd när man lägger ihop det :(
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Tars »

Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Mr_Ewing »

Jerker skrev:
Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Zalman3 »

Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Ca 1,60kr per mil.
Man kan tycka att det inte är så dyrt, problemet är bara att om konkurrenterna tar 0,8kr per mil, så är det halva priset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Bjelke »

Mr_Ewing skrev:
Jerker skrev:
Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.
Fast dom har väl inte riktigt pudlat klart än, återstår att se om det verkligen blir någon förbättring, fast ganska troligt för annars hade dom bara försvarat det
som redan sagts och fortsatt som vanligt... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Mr_Ewing »

Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.

EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av FlyingBlue »

Mr_Ewing skrev:
Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.

EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Mr_Ewing »

FlyingBlue skrev:
Mr_Ewing skrev:
Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.

EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.
Desto mindre anledning att använda en dyr vätska...
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Swede1 »

Behöver ni byta kylvätska på Tesla bilarna?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Swede1 skrev:
Behöver ni byta kylvätska på Tesla bilarna?
Man behöver inte göra någonting på en Tesla. Garantin gäller ändå.
Model Y P
Model S P
Model S P
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Inlägg av Svampen »

Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Jag tycker det är dyrt för en elbil som bör vara billigare än fossilbilar att serva.
Skriv svar