Biltillverkarna kan kräva ”ackrediterad/auktoriserad verkstad” inte märkesverkstad.
Innebär kort att de måste godkännas av bilfabrikanten att de uppfyller vissa grundläggande saker. Rutiner/verktyg/utbildning osv.
Biltillverkaren kan inte neka någon att få auktorisering så länge de gör det de ska. (=lika miniminivå för alla)
Så de flesta stora kedjorna Mekonomen, Meca osv har det för de flesta stora märken. MEN samtidigt brukar man gladeligen skicka de knepiga felsökningsfallen till märkesverkstäderna osv. Då de helst vill hålla på med de lönsamma standardjobben, service osv. Det ÄR oftast ganska stor skillnad på hur mycket/(lite) kompetens de har på ett specifikt bilmärke.
De små skuttverkstäderna väljer ofta att gå med i någon av de stora kedjorna alt, lösa EN/TVÅ auktorisationer själv för att de hållit på med märket länge eller så skiter de i det och fortsätter som liten lokal allverkstad utan auktorisationer.
Så personligen har jag alltid tyckt att man definitivt ska hålla sig till en auktoriserad märkesverkstad under garantitiden. (Som på många märken varit 3år)
När nu garantitiden börjar bli längre på olika delar på bilen. Kia ska börja ta orimligt mycket för att byta kylvätskan i batteriet orimligt ofta börjar jag fundera på tänka annorlunda. Fram för allt för den som tänker behålla bilen länge, kan göra vissa enklare saker själv, är beredd att ”ta smällen” om det skiter sig osv.
Jag köper t ex aldrig till vitavaruförsäljarnas ”extraförsäkring”, räknar alltid på olika självriskernivåer på bil, mc, moped, avbokningsskydd, hyrbilstillägg, mobiltelefonförsäkring osv innan jag väljer
Allt fler bolag lever allt mer på ”halvdyra många bäckar små =abbonemang”.
Räknar regelbundet igenom alla ”abbonemang/löpande” kostnader för hela familjen och försöker paketera ihop det bra =man blir ändå mörkrädd när man lägger ihop det
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil