Vinterdäck till X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alvnas1500
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2019 20:33
Ort: Ekerö

Vinterdäck till X

Inlägg av Alvnas1500 »

Leveransen av min model X närmar sig och jag funderar på vinterdäcken. Hur har ni andra gjort?
Har ni gått på något av paketen som Tesla erbjuder? Eller har ni valt annat? Fördelar/nackdelar?
Jag bor i Stockholm så jag tänkte mig gå på dubbfritt. Tänker jag ”rätt”?

Om ni inte köpt via Tesla, vad har ni då köpt för fälg och däck? Tips mottages tacksamt!
Model X
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av fth »

Jag köpte däck själv och låter min däckskille kränga om gummit när det är dags att byta. Det har fungerat perfekt för mig i snart tre år nu.

Nokian R2 odubbat, överlägset bästa vinterbil jag kört, och då körde jag dubbat innan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Alvnas1500
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2019 20:33
Ort: Ekerö

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av Alvnas1500 »

Någon speciell anledning till att du kränger?
Rent praktiskt, hur gick du till väga? Halka fram på sommardäcken vid leveransen till däckverkstaden?
Model X
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av fth »

Alvnas1500 skrev:
Någon speciell anledning till att du kränger?
Rent praktiskt, hur gick du till väga? Halka fram på sommardäcken vid leveransen till däckverkstaden?
Nä, hur menar du nu? Jag köpte bilen på våren, körde med sommardäcken tills det började bli vinter, köpte vinterdäck av min däckskille och lät honom kränga dessa. Sen har jag upprepat detta vår/höst sedan dess.

Och varför, tja, finns det någon bra anledning att ha två uppsättningar (svindyra) fälgar egentligen? Kränger man så slipper man dessutom förmånsbeskattning för vinterdäcken (lite beroende på hur man väljer att tolka skatteverkets riktlinjer).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av John Galt »

Köper du privat eller genom företag?
Användarvisningsbild
Alvnas1500
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2019 20:33
Ort: Ekerö

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av Alvnas1500 »

Min fundering var hur man praktiskt går tillväga om man inte köper vinterdäck av Tesla och får leverans på vintern

Köper via mitt egna företag.
Model X
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av Bjelke »

Då får det väl bli att rulla upp den på ett bilsläp i värsta fall, om det är vinterväglag vill säga...
Och sedan frakta den till det ställe man tänkt skifta gummit på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av fimpen »

Alvnas1500 skrev:
Min fundering var hur man praktiskt går tillväga om man inte köper vinterdäck av Tesla och får leverans på vintern

Köper via mitt egna företag.

Hämtade precis en X, vinterväglaget var ju inte så utmanande i Göteborg förra veckan så det gick fint att "krypa" någon km till en närliggande däckverkstad. Tesla hjälper inte till om du inte köper deras vinterhjul med fälgar, d.v.s. du kan inte köpa en bil på vinterdäck om du inte vill ha dubbla uppsättningar kompletta hjul, (vilket ju blir onödigt dyrt på en förmånsbil).

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av GreenMachine »

Tror nog att du kan köra på dina sommardäck till verkstaden. Vinterväglaget har ju inte direkt utmanade i Stockholm den här vintern och skulle det vara så att det smällde på just den dagen du ska hämta så kan du låta bilen stå kvar i Trosta en dag till eller två så är det ju löst.

Bytte under vintern från Hakkas R2 & R3 på min X-en då var för mjuka och inte riktigt funkar på en så tung prestandabil till Continental Viking Contact SUV utan att kompromissa märkbart på snö/is egenskaper. Funkar hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Alvnas1500
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2019 20:33
Ort: Ekerö

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av Alvnas1500 »

Jag har sett att Nokia kan kännas för mjukt. Hur stor skillnad upplever du?
Är helt inne på kränga så nu blir det till att hitta vilka däck, pris och verkstad
Någon som vet vilken dimension som passar 20” tvåfärgade Slupstream fälgarna?
Model X
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av John Galt »

Andra har skrivit om förmånsvärdet, beroende på hur du vill tolka reglera så kan förmånsvärdet minska om du tar dem separat.

Det finns däckfirmor relativt nära Trosta som kan hjälpa dig byta. Sannolikt är det is- och snöfritt när du hämtar, annars kan du åka den korta sträckan på snökedjor som finns för några hundralappar hos Biltema.

Inte för att kedjorna direkt behövs av praktiska skäl men däremot av försäkringsskäl.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Senast redigerad av John Galt, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av fth »

GreenMachine skrev:
Bytte under vintern från Hakkas R2 & R3 på min X-en då var för mjuka och inte riktigt funkar på en så tung prestandabil [...]
R2/R3 finns både i "vanlig" och SUV-version, jag har kört tre vintrar på R2 SUV med 3.2 bar i tryck, upplever ingen svampighet eller mjukhet.

Är du säker på att du hade SUV-versionen på dina däck? Vilket tryck hade du i däcken?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av GreenMachine »

Alvnas1500 skrev:
Jag har sett att Nokia kan kännas för mjukt. Hur stor skillnad upplever du?
Är helt inne på kränga så nu blir det till att hitta vilka däck, pris och verkstad
Någon som vet vilken dimension som passar 20” tvåfärgade Slupstream fälgarna?
Jag tycker att Conti-däcken håller emot mycket bättre och är klart stabilare än Nokkian men man får såklart komma ihåg att det är över 2,5 ton bil med en jäkla effekt så det är såklart skillnad mot sommardäck. Vid kraftig accelerationer kan man visserligen ändå känna att lamellerna viker sig lite men jag tror inte att man kommer ifrån det om man vill ha ett däck som också greppar bra på is/snö.

Kan dock inte tänka mig att köra på något annat än ett riktigt nordiska vinterdäck och går redan lite utanför min konfortrzon genom att köra odubbat. Var över julen uppe i fjällen och körde på riktig snö och glansis och måste nog säga att resultat var långt bättre än vad jag hade förväntat mig men gissar att både vikten samt en makalös ESP säkert också gör sitt :D .

Utifrån fälgarnas konstruktion samt att det är bredare fälgar bak, så kan du inte ha smalare vinterdäck än sommardäck. Kontaktade Svinninge Däck dom kan hantera Tesla, ligger Norr om Stockholm även om det inte är just i kvarteret intill Trosta men om man ändå ska köra så gör nog ett par mil vare sig till eller ifrån. Bra service och tillgång till tider och fakturerar (om du har bolag) utan konstigheter. Betalade tror jag ca 16000 ink för däck, skifte och samt förvaring av sommardäck.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av GreenMachine »

fth skrev:
GreenMachine skrev:
Bytte under vintern från Hakkas R2 & R3 på min X-en då var för mjuka och inte riktigt funkar på en så tung prestandabil [...]
R2/R3 finns både i "vanlig" och SUV-version, jag har kört tre vintrar på R2 SUV med 3.2 bar i tryck, upplever ingen svampighet eller mjukhet.

Är du säker på att du hade SUV-versionen på dina däck? Vilket tryck hade du i däcken?

/fth
Nu hade jag inte R2 utan R3 SUV så jag ska kanske erkänna att just R2orna har jag inte kört. Kommer inte ihåg vilket tryck det var/är exakt men har alltid kört på tryck enligt specifikation.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av [JM] »

Köpte 21" samt Hakka 9 SUV för 25tkr inkl sensorer från en webbshop.
Tesla tar väl ca 35tkr för sina 20" med Hakka 9 SUV om jag minns rätt.

Dvs du hittar garanterat billigare däck från webshoppar än Tesla.

Viktigt att kolla så att fälgarna tål 900kg i maxlast dock. Har sett vissa webbverktyg som rekommenderar fälgar med för klen maxlast.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av TeslaX Anders »

Hej.

Kört flera vintrar nu med Nokian WR3 SUV på vår MX. Mkt nöjd. Kört mest i södra Sverige och upptill Värmland.

Bytte nu till Nokian WR4 SUV som är en nyare variant av WR3.

Detta är ett dubbfritt däck av kontinentaltyp och perfekt för oss i södra halvan av Sverige. Däcket är lite hårdare än de nordiska varianterna så de är perfekta till en tung MX. Däcktryck ca 3.0.

Perfekta för ev resa till Alperna i vinter. Köp till snökedjor som är krav i flera alpländer.
Mvh Anders
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 02 maj 2019 13:07
Ort: Stockholm

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av worldcitizen »

Hej,
Har ny MXP, köpte original tesla 20´fälgar med Nokian Hakka R3 SUV som funkar alldeles utmärkt, bara "rejtade" som 190km/h men det är ju vinterdäck så ...
Jag tycker dom är tysta, inte svampiga, det är nog mer själva bilen och eventuellt vilken "mode" du kör i som gör att det känns "svampigt"
Cheers,
magnus
2015 Model S 85D - Såld
2017 Audi A6 TDI quattro automat - företags bil.
2019 Model X Performance, svart, 5 dörrars, svarta 20 slipstream, "total självkörningsförmåga", ådrad askdekor inredning. Levererad aug 2019. (utan Ludicrous Mode)
Användarvisningsbild
Alvnas1500
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2019 20:33
Ort: Ekerö

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av Alvnas1500 »

Slog till på fyra Nokian på bythjul som har verkstad i Arlanda stad. Sedan blir det kränga. Inte värt att köpa fälg. Hamnade under halva priset mot Tesla. Nu gäller det bara att hålla tummarna att det milda vädret fortsätter
Model X
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av AGCF »

Jag säljer 4 st Nokian R2. Nu var jag precis för sen här.

1 st helt nytt.

De andra tre visar 6 mm kvar enligt Nokians mönsterdjupsindikator.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av kallekula »

Kör också r3 SUV på min MXP och upplever dem som för mjuka. Bor i Skåne så har ju knappt haft en dag under fem grader plus än så länge. Vianor rekommenderade faktiskt ett annat Nokian, ett europadäck. Jag ångrar egentligen att jag inte tog dem istället. Kanske kommer några vinterdagar till sist som gör att jag blir mer nöjd.
NinjaNiklas

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av NinjaNiklas »

R2 SUV 265/50/R20 tesla fälgar. Dubbfria

Kör inte som en blådåre dock...
Har inga problem med dem, men blankis e dom riktigt kassa på, då far man dit Murphy önskar.

Dock tycker jag bilen upplevs alla tiders i djuuuup snö och på klar asfalt. Förra året med very high i fjädring körde jag enkelt igenom 1m snö som vilken plogbil som helst. Jag är verkligen nöjd med mina fyra finländare!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av [JM] »

När man ska ploga sig genom djup snö då sätter man lämpligen fjädringen på very low. När bilen sen kör fast så höjer man den till högsta läget så den lossnar och sen backar man bak. Sänker bilder och gör om proceccen.

Om du börjar på högsta läget så kan du inte komma loss om bilen hänger på underredet.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vinterdäck till X

Inlägg av GreenMachine »

Är ju inte expert på däck, men utifrån vad jag förstod så har Conti-däcket en lite hårdare stomme än Nokkian SUV. Därav lite bättre egenskaper för en så pass tung bil som X. Mina funkar i alla fall finfint och jag upplever dom i alla fall som stabilare än R3.
Skriv svar