Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lawe skrev:
Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.

PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur" :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.
Jag har aldrig förstått vad som skiljer en AC-anläggning som bara ger kyla från en värmepump som kan ge både värme och kyla. Alla bilar som kan få kyla i kupén måste ju ha en AC, vilket väl är en värmepump? Varför använder man inte också den till värme när den väl sitter där? På Zoen är det ju så.

Men när man designade Sono Sion så valde de bort "värmepump" sa de, för att det blev en för dyr pryl och de kunde inte få in den i det pris de utlovat. Men ändå har bilen AC kan bilen ge kyla på sommaren.

Är det nån som kan förklara skillnaden på en AC som enbart ger kyla och på en värmepump som kan ge både värme och kyla?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lawe skrev:
Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.

PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur" :D
Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

Det behöver den visst.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

PapaD skrev:
Det behöver den visst.
Visst. Om behovet av kyla är så stort att det blir minusgrader inne i bilen.
På en värmepump är det ofrånkomligt att det blir isbildning på utedelen vid minusgrader.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lawe skrev:
Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.

PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur" :D
Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.
Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar riktigt. Det hänger liksom inte ihop med det jag skrev. Det var kanske heller inte meningen?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.

PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur" :D
Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.
Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar riktigt. Det hänger liksom inte ihop med det jag skrev. Det var kanske heller inte meningen?
Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.

I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.

I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.

Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.

Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Fredrik j skrev:
Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.

I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.

I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.

Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.

Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
Ja men det jag skriver är ju att man med värmepump måste filura på avfrostning. Sen tekniskt så är ju en AC en värmepump också, kanske där det gled iväg? En bil med AC har ju en värmepump, den gör i det fallet kyla i kupén. Att marknadsföra en bil som även kan göra värme med sin AC som att den har värmepump är ju i min mening dels fel då även AC är en värmepump samt att en till kupén värmeproducerande värmepump i en bil antagligen inte gör så mycket nytta pga isbildningen.

En Tesla har alltså en värmepump med sig (elektriskt driven kompressor) men dom har aktivt valt att inte låta den gå baklänges och även kunna göra kyla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.

I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.

I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.

Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.

Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
Ja men det jag skriver är ju att man med värmepump måste filura på avfrostning. Sen tekniskt så är ju en AC en värmepump också, kanske där det gled iväg? En bil med AC har ju en värmepump, den gör i det fallet kyla i kupén. Att marknadsföra en bil som även kan göra värme med sin AC som att den har värmepump är ju i min mening dels fel då även AC är en värmepump samt att en till kupén värmeproducerande värmepump i en bil antagligen inte gör så mycket nytta pga isbildningen.

En Tesla har alltså en värmepump med sig (elektriskt driven kompressor) men dom har aktivt valt att inte låta den gå baklänges och även kunna göra kyla.
Teoretiskt ja, men praktiskt skulle man nog behöva ha två parallella system av förångare och kondensator även om själva pumpen säkert skulle kunna gå att använda. Man kan ju även tänka sig att använda spillvärme från elmotorn/batteri för att avfrosta.
Men antagligen är orsaken till att man inte väljer värmepump för uppvärmning att det är betydligt enklare att alstra värme genom ett vanligt glödtrådselement. Att alstra kyla är inte lika enkelt att göra effektivt.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Chocken har lagt sig lite efter gårdagens käftsmäll från IONITY, och jag kommer gå vidare med beställning av PS2 när jag får mailet från dom. När den leveras i sommar/höst är jag övertygad om att Polestar och Volvo har löst något åt sina kunder vad gäller publik laddning. Om koreanerna anslöt sig till IONITY kanske det blir så även i detta fallet. Hur som helst så blir det ett spännande år. :D
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av bylund »

Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Jag har utifrån mitt körmönster kommit fram till jag inte hade valt charging service à la Audi ändå eftersom jag skulle nyttja snabbladdning enbart på semestern. Ingen stor förlust att Polestar inte ingår i samarbetet för min del men förstås lite synd att fastprismodellen försvinner. Det var iofs oundvikligt och antagligen bättre på sikt då man slipper trängas med Teslor iaf.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av bylund »

bylund skrev:
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Och med Statoil menar jag Sirkelkå, men ni fattar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
bylund skrev:
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Och med Statoil menar jag Sirkelkå, men ni fattar...

Ionity står på Circle K mackar. De sätter upp egna där Ionity inte vill bygga. Tror inte de kommer konkurrera med sin samarbetspartner direkt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Möjligt att man kan ge laddare status som samhällsviktig, och därmed få ned kostnaden. (Industrin har skattelättnader och dess el är väldigt billig, ex har man lockat serverhallar med billig svensk ström). Men det kräver politisk påverkan. Tror inte det är främmande att göra ett EU-projekt av det hela. Men jag tror det krävs att skapa opinion. Att säga att man går tillbaka till suc och ionity kan sticka och brinna är fel väg att gå. Tesla kan omöjligt ensamt serva alla med bil och laddare, så det ligger i allas intresse att få en bra lösning på det hela.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Möjligt att man kan ge laddare status som samhällsviktig, och därmed få ned kostnaden. (Industrin har skattelättnader och dess el är väldigt billig, ex har man lockat serverhallar med billig svensk ström). Men det kräver politisk påverkan. Tror inte det är främmande att göra ett EU-projekt av det hela. Men jag tror det krävs att skapa opinion. Att säga att man går tillbaka till suc och ionity kan sticka och brinna är fel väg att gå. Tesla kan omöjligt ensamt serva alla med bil och laddare, så det ligger i allas intresse att få en bra lösning på det hela.
Räckte inte de första 390 miljonerna? Borde ha ingått som ett krav redan då att erbjuda laddning till skäligt pris.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

bylund skrev:
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.

Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.

Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
bylund skrev:
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.

Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.

Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller bara dyrt om du inte kör tesla.

Jodå, OKQ8 och Circle K ska bygga 150kW-laddare och det finns redan ett gäng 100kW-laddare i Dalarna som ägs av Dalakraft (tror jag).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jo, då flera 150kW runt i Europa, men Sverige kanske inte har så mycket mer än Tesla och Ionity?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 2

Inlägg av Surfaren »

Snap02 skrev:
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.
Circle K skrev:
Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
Snap02 skrev:
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.
Circle K skrev:
Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
En del av Cirkel K:s "supersnabbladdare" är Ionitys laddare men inte alla eller?

https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
Circle K skrev:
Stationerna som erbjuder supersnabbladdare idag är:

Circle K Spekeröd
Circle K Strömstad E6
Circle K Varberg Nord
Circle K Vintrie (Malmö)
Circle K Mantorp
Circle K Ytterån Nälden
Circle K Södertälje Verkstadsvägen.
Circle K Karlstad V:a Infarten
Circle K Enköping Salatullen
Circle K Örebro Västhaga
Circle K Värnamo
Circle K Oskarshamn
Circle K Norrköping G:a Övägen
Circle K Kristianstad

Vi arbetar kontinuerligt med utrullningen av supersnabbladdare och inom kort kommer supersnabbladdning även finnas på: Circle K Helsingborg Bergarondellen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Svenssons skrev:
Surfaren skrev:
Snap02 skrev:
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.
Circle K skrev:
Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
En del av Cirkel K:s "supersnabbladdare" är Ionitys laddare men inte alla eller?

https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
Circle K skrev:
Stationerna som erbjuder supersnabbladdare idag är:

Circle K Spekeröd
Circle K Strömstad E6
Circle K Varberg Nord
Circle K Vintrie (Malmö)
Circle K Mantorp
Circle K Ytterån Nälden
Circle K Södertälje Verkstadsvägen.
Circle K Karlstad V:a Infarten
Circle K Enköping Salatullen
Circle K Örebro Västhaga
Circle K Värnamo
Circle K Oskarshamn
Circle K Norrköping G:a Övägen
Circle K Kristianstad

Vi arbetar kontinuerligt med utrullningen av supersnabbladdare och inom kort kommer supersnabbladdning även finnas på: Circle K Helsingborg Bergarondellen.
Någon som vet vad det kostar att ladda hos Circle K?
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Snap02 skrev:
bylund skrev:
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.

Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.

Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
Alltid lika roligt med tvärsäkra killgissare som är helt ute i det blå....
BC1AF069-DAA2-44A1-8B60-54823A1E85A1.png
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

Nej cirkel k har bara samarbete med bee o IONITY o då är det antingen 50 kw eller IONITY som gäller. Dom har ingen laddning på 100kw som jag skrev.
D1E0844E-7575-41B8-936E-96BDA55667A1.png
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

Walker skrev:
Snap02 skrev:
bylund skrev:
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.

Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.

Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
Alltid lika roligt med tvärsäkra killgissare som är helt ute i det blå....
BC1AF069-DAA2-44A1-8B60-54823A1E85A1.png

2,50 per minut? Knappast bra pris.
Skriv svar