Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Elix747 »

Det är ju ändå lite kul. Som medlem på TCS och teslaägare under 1 år så måste IONITYs prissättning vara det som drivit överlägset flest inlägg på så kort tid. Å då handlar det inte ens om Tesla. Så jag kan inte låta bli att kommentera det också.
För de flesta teslaägare kommer IONITY troligtvis vara en sällankaddare och inte spela någon egentlig roll, såvida inte Tesla får några hemska idéer.
Priset på IONITY känns i dyraste laget. Men om antalet elbilar fortsätter att öka starkt så blir det förmodligen laddstationernas marknad och inte elbilisternas. Det löser sig nog när marknaden har stabiliserat sig om några år.
Jag har klarat mig fantastiskt bra på Tesla SC och kommer nog inte i framtiden ladda på IONITY heller. Jag tycker nog att de 110 kW jag har fått på Tesla SC räcker gott och då har jag ändå kört 145 mil i sträck som längst. Kissepaus och kaffe då har man fått el för många fler mil. Om något så hade jag önskat laddare på fler ställen hellre än 350 kW.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

Edis skrev:
Oavsett vad man tycker om prissättningen, så är det HELT förödande när sådana här nyheter om priserna kommer ut, det är såååå många elbils-skeptiker som får vatten på sin kvarn nu och framförallt, de som funderar på elbil blir ju väldigt skeptiska.

Det ÄR ett stort steg att våga gå över till ebil för de flesta och den här typen av nyheter kan vara det som avgör om man gör det eller inte.

Det är riktigt klantigt gjort. Men jag förstår att de vill "stänga ute" Tesla-bilar med flera...

Ärligt talat, för oss som kör elbil så är det bra att övergången går sakta.
Dom bra skattemässiga villkoren kommer ändras så fort tillräckligt många svischat.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Limokungen skrev:
Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
:roll:
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Limokungen skrev:
Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Min bror har en Audi e-tron 55 som han körde t.o.r. till Österrike med nyligen. Det blev 440 mil och med Ionity flatrate blev det 1760 kr. Snittförbrukning med takbox 290 kWh/km. Utan abonnemang skulle det kosta 11000 kr. Med abonnemang 4466 kr + abonnemangskostnad. Vi åker ner med vår Model S på påsklov och sportlov och då kostar det 0 kr.

Som du ser handlar det om mer än ”några kronor extra” om man reser lite längre.

För allas bästa vore det bättre om Ionity inte hade den här nya prissättningen.

För oss blir det bra och istället för diesel som jag körde förut kan vi nu köpa två liftkort per resa istället.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Elix747 »

Verdi skrev:
Limokungen skrev:
Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
:roll:
Har aldrig köat på SuC, men någon gång skall ju vara den första.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60. 8-)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

KnightRider skrev:
Limokungen skrev:
Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Min bror har en Audi e-tron 55 som han körde t.o.r. till Österrike med nyligen. Det blev 440 mil och med Ionity flatrate blev det 1760 kr. Snittförbrukning med takbox 290 kWh/km. Utan abonnemang skulle det kosta 11000 kr. Med abonnemang 4466 kr + abonnemangskostnad. Vi åker ner med vår Model S på påsklov och sportlov och då kostar det 0 kr.

Som du ser handlar det om mer än ”några kronor extra” om man reser lite längre.

För allas bästa vore det bättre om Ionity inte hade den här nya prissättningen.

För oss blir det bra och istället för diesel som jag körde förut kan vi nu köpa två liftkort per resa istället.
Han är kanske ekonomisk oberoende. :roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?

Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Zalman3 skrev:
Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?
Ja de borde ta tillvara på att det finns så många Tesla Model 3 ute som gärna laddar på Ionity om priset är skäligt. Nu försvinner en stor mängd i ett slag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Det kanske är så att 350 kW kostar för mycket att tillhandahålla. För oss elbilsåkare räcker ju hälften mer än bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Kan ju bli lite surt för Circle K som ska ha en del av Ionityladdarna. De får gör som förr och tillskriva just Ionityström speciellt goda egenskaper - "En tiger i batteriet" typ om nån kommer ihåg den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av pubbe »

Intressant video av teslabjörnpå ämnet, kanske har postats men såg den inte:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Elof »

Det intressanta är egentligen vad ett marknadsmässigt pris på snabbladdning egentligen är. På sikt lär väl priset hamna på självkostnad plus kanske 5-10%, eventuellt något lägre om laddningen kan locka kunder till annan kommers. Killgissar på att 350kW laddning kommer att bli ganska ovanlig på grund av hög kostnad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60. 8-)
Jag laddade sex gånger med flat rate priset förra veckan när jag var i Tyskland. Denna resa var oplanerad (min morfars begravning) och det är inte bestämt om och när jag ska åka ner igen. Som tur var hade de ju inte ändrat priserna redan vid årsskiftet, det hade varit riktigt surt.
Jag kommer nog aktivera min e-tron charging service och utnyttja ett år utan årsavgift någon gång till sensommarn. Sen får vi lägga eventuella resor i år och nästa år så att de ryms inom denna perioden. Sen får man vara snabb och säga upp det hela innan det börjar kosta obligatorisk årsavgift. Leasingen på bilen går ut ett halvår därefter ungefär.
Fast jag kommer nog undvika Ionity i den mån det är möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magre »

Zalman3 skrev:
Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?

Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Fast är det verkligen självkostnadspris för Tesla (referera gärna till källa)?
Är det inte så att att Tesla går back på denna del?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Toja »

Det är bara att konstatera.

Det går bara ha en långfärdsbil och det är Tesla.
De gamla biltillverkarna har fortfarande inte förstått någonting.
De kommer inte överleva om de håller på såhär.

Vill du att elen ska vara dyrare än bensin/Diesel, så ingen ska köpa elbilarna.
Eller vad är målet med att ta ockerpriset 8:70 per kWh ?
Hade det varit att prioritera sina egna märken hade jag förstått det.
Men att ta 3:50 + månadsavgift blir också alldeles för dyrt.

Tur att man inte valt något annat märke.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Magre skrev:
Zalman3 skrev:
Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?

Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Fast är det verkligen självkostnadspris för Tesla (referera gärna till källa)?
Är det inte så att att Tesla går back på denna del?

Ja, jag tror att Tesla går back på SuC om man tittar enskilt på dessa. Däremot är det ju inget snack om att de tjänar pengar på SuC om man räknar in att de får sälja många fler bilar. Utan SuC så hade de inte sålt en tiondel av vad de nu har gjort.

Jag tror det är så Ionity också skulle ha resonerat. Att boosta försäljningen av sina elbilar med ett billigt och snabbt paneuropeiskt snabbladdarnätverk. Fast som vi alla vet så är det inte dit de vill. De vill strypa efterfrågan på sina elbilar av två skäl. 1. De har en begränsad kapacitet i fabrikerna och begränsad batteritillgång. 2. De tjänar mer pengar på sina fossilbilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Har nu kört ca 9500 mil med min Tesla S75D.
Man kan diskutera länge hur man ska ta betalt för laddningen.
Tesla lägger en slant på nypriset och säger att sen är laddning gratis, för vissa modeller.

Eftersom jag inte kan ladda hemma, och i princip nästan bara laddar på SuC, kan det inte bli bättre.

Har ännu inte betalar ett enda öre för att ladda!
Och Europa semestern har gått smärtfritt!

Har ännu aldrig hänt att jag fått köa för att ladda(Har nån enstaka gång tagit sista laddplatsen).

Nån enstaka gång har kontakten varit trasig, bytt stolpe, och har kunnat ladda.

Tryggheten att ALLTID veta att man kan ladda är guld värd!

Tack Tesla för att du har den bästa snabbladdlösningen!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Köper du en NY elbil av Ionitygruppen kommer säkerligen kampanjer med lägre priser än de som annonseras nu. Min gissning är att de ”bjuder på” t ex årsavgiften 3år” vid bilköp.

Vips har du istället ett rimligt pris på typ 3kr/kWh OCH en anledning att byta bil om 3år igen.

Dessutom gör det höga priset att DU som köpt en bil från Ionitygruppen har större chans att det är ”ledigt” när du behöver OCH ”andra” som INTE köpt bil får då ”bidra med högre intäkt” för att drifta nätet

Sen signalerar det ”höga priset” också att ”bruksvärdet” på det du får är högt eftersom det nprmalt kostar så mycket ”egentligen”

Är ju helt logiskt då Ionity-nätverket är uppbyggt för att driva på Ionitygruppens bilförsäljning.

Så tror egentligen det är ett väldigt smart och genomtänkt tänk de har.

Ungefär samma som Tesla MEN med skillnaden att Ionity är öppet för alla och har då lagt till en ”knorr” att det kostar rejält för de ”utifrån” att använda laddnätverket.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

Leo skrev:
Köper du en NY elbil av Ionitygruppen kommer säkerligen kampanjer med lägre priser än de som annonseras nu. Min gissning är att de ”bjuder på” t ex årsavgiften 3år” vid bilköp.

Vips har du istället ett rimligt pris på typ 3kr/kWh OCH en anledning att byta bil om 3år igen.

Dessutom gör det höga priset att DU som köpt en bil från Ionitygruppen har större chans att det är ”ledigt” när du behöver OCH ”andra” som INTE köpt bil får då ”bidra med högre intäkt” för att drifta nätet

Sen signalerar det ”höga priset” också att ”bruksvärdet” på det du får är högt eftersom det nprmalt kostar så mycket ”egentligen”

Är ju helt logiskt då Ionity-nätverket är uppbyggt för att driva på Ionitygruppens bilförsäljning.

Så tror egentligen det är ett väldigt smart och genomtänkt tänk de har.

Ungefär samma som Tesla MEN med skillnaden att Ionity är öppet för alla och har då lagt till en ”knorr” att det kostar rejält för de ”utifrån” att använda laddnätverket.

Smart ? Vilken signal sänder det här till dom som fungerar på att köpa en elbil från BMW, Audi,Porsche osv?
Kan nog bli en hel del som avstår eller väljer tesla istället.

Du gissar bara om kampanjer, jag skulle inte köpa en bil från den gruppen om jag inte får veta vilka villkor som gäller.

Att åka på längre semester till Europa o betala 20 kr per mil eller ännu dyrare låter ju som skitsmart eller? 8-)
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
Leo skrev:
Köper du en NY elbil av Ionitygruppen kommer säkerligen kampanjer med lägre priser än de som annonseras nu. Min gissning är att de ”bjuder på” t ex årsavgiften 3år” vid bilköp.

Vips har du istället ett rimligt pris på typ 3kr/kWh OCH en anledning att byta bil om 3år igen.

Dessutom gör det höga priset att DU som köpt en bil från Ionitygruppen har större chans att det är ”ledigt” när du behöver OCH ”andra” som INTE köpt bil får då ”bidra med högre intäkt” för att drifta nätet

Sen signalerar det ”höga priset” också att ”bruksvärdet” på det du får är högt eftersom det nprmalt kostar så mycket ”egentligen”

Är ju helt logiskt då Ionity-nätverket är uppbyggt för att driva på Ionitygruppens bilförsäljning.

Så tror egentligen det är ett väldigt smart och genomtänkt tänk de har.

Ungefär samma som Tesla MEN med skillnaden att Ionity är öppet för alla och har då lagt till en ”knorr” att det kostar rejält för de ”utifrån” att använda laddnätverket.

Smart ? Vilken signal sänder det här till dom som fungerar på att köpa en elbil från BMW, Audi,Porsche osv?
Kan nog bli en hel del som avstår eller väljer tesla istället.

Du gissar bara om kampanjer, jag skulle inte köpa en bil från den gruppen om jag inte får veta vilka villkor som gäller.

Att åka på längre semester till Europa o betala 20 kr per mil eller ännu dyrare låter ju som skitsmart eller? 8-)
Finns andra sätt att semestra på. De allra flesta åker inte på långresor med bil på det sättet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Snap02 skrev:
Smart ? Vilken signal sänder det här till dom som fungerar på att köpa en elbil från BMW, Audi,Porsche osv?
Kan nog bli en hel del som avstår eller väljer tesla istället.

Du gissar bara om kampanjer, jag skulle inte köpa en bil från den gruppen om jag inte får veta vilka villkor som gäller.

Att åka på längre semester till Europa o betala 20 kr per mil eller ännu dyrare låter ju som skitsmart eller? 8-)
Tror inte jättemånga som skall köpa bilar i spannet 700-2000k väljer en bil de tycker är sämre (annars hade de ju valt den redan) bara för att de sparar kaffepengar när de åker på bilsemester någon gång om året. Vissa kommer säkert knorra lite men det är för liten skillnad i totalkostnad för en majoritet av bilförarna att det inte spelar så stor roll.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60. 8-)
Vill bara påpeka att jag inte hindrade nån annan att ladda genom att ladda ända till 100%; det var aldrig fler än 2 av 4 laddare upptagna när jag stod där.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Audis laddningskampanj.
Audi skryter om 72 000 laddpunkter från 220 leverantörer.
Audi: 100 miljoner euro laddningskampanj fortskrider.

Hos Neckarsulm-företaget ser du dock också bortom dina egna modeller. På det här sättet samlar Audis laddningskort mer än 72 000 laddpunkter från 220 leverantörer och möjliggör därmed gränslös och bekymmersfri elektromobilitet. Du kan ladda din egen elbil från 7,95 euro . Dessutom tillkännagavs i mitten av januari 2020 att i mitten av 2022 skulle en av tio parkeringsplatser (Audi-webbplatsen) vara utrustad med en laddningsanläggning för elbilar, varav de flesta skulle vara öppna för allmänheten.
https://www.elektroauto-news.net/2020/a ... tet-voran/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

I Norge är man inte nöjd över Ionitys prissättning.
Ord som "vägrån" används i debatten!
Förstår inte marknadens betydelse
Detta säger Christina Bu, generalsekreterare för Norwegian Electric Vehicle Association, efter att Ionity tillkännagav sin nya prissättningsmodell.

Generalsekreteraren för Norwegian Electric Car Association är inte imponerad.
- Det kan tyckas som att den tyska bilindustrin inte förstår hur den norska elbilmarknaden fungerar, säger Bu och fortsätter:
En sådan prisnivå för blixtar är enastående och innebär i praktiken att IONITY prissätts högre än fossila bränslen. Dessutom väljer IONITY att kräva ett högre pris i Norge än i resten av Europa.
- Detta innebär att elbilister på den mest utvecklade marknaden kommer att utsättas för vägrån för att finansiera vidareutveckling på annat håll, säger Bu.
Norsk elbilförening har ingen tro på att kunderna kommer att acceptera de nya priserna för att säkerställa en god expansion i resten av Europa.
https://www.elbil24.no/nyheter/skjonner ... t/72040307
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar