Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Kan inte vara fel att öppna upp SuC. I Norge har antalet laddplatser (SuC) exploderat med många och stora anläggningar. Med avgifterna kan ju många fler laddare byggas även nära städer, i städer också. Skitbra . Jag har fullt förtroende för Tesla i detta fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med, om det är någon som kan bygga snabbladdare med lönsamhet så borde det väl vara Tesla?Gustafsson skrev:Kan inte vara fel att öppna upp SuC. I Norge har antalet laddplatser (SuC) exploderat med många och stora anläggningar. Med avgifterna kan ju många fler laddare byggas även nära städer, i städer också. Skitbra . Jag har fullt förtroende för Tesla i detta fall.
Dom skulle ju t.o.m kunna bygga ett helt nytt parallellt nätverk med samma teknik som inte tillåter gratis SuC, kanske i ett separat bolag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ska de öppna upp Supercharger så bör ju de bilarna betala lika mycket som jag gjorde när jag köpte min bil. Ryktesvis 20000kr, men förmodligen mindre nu. Skulle ni som köpt andra bilar betala 10-20 000kr för att få tillgång till Supercharger på samma villkor som jag?
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
KIA/Hyundai har nyligen gått med i IONITY och elbilarna från Nissan stödjer väl fortfarande bara CHAdeMO.fth skrev:Jag ser det dock inte som helt omöjligt att dom skulle släppa in Kia, Nissan, eller någon annan tillverkare som konkurrerar med Ionity-gruppen.
/fth
Kanske PSA..?
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
Kan bero på, det...
https://www.unilad.co.uk/technology/tes ... arge-cars/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet med SuC är ju att oavsett om det rör sig så får man ju inte full hastighet om man delar par så det blir ju fördröjning om man kommer in och hälften av platserna är tagna. Så för att få den riktigt snabba hastigheten på en långresa måste stationerna vara utbyggda för att inte gå över 50% utnyttjand, så där går min gräns för när jag tycker det börjar bli för fullt på SuC.Jerker skrev:Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det där var ju iofs ett extremfall, flera highways i Kalifornien var stängda över Thanksgiving pga svåra väderförhållanden, vilket medförde att alla behövde köra samma väg, med köer som följd, det var köer på bensinstationerna också, om än inte lika långa.bonath skrev:Jerker skrev:Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
Kan bero på, det...
https://www.unilad.co.uk/technology/tes ... arge-cars/
Det blev dock på vanligt manér snabbt clickbait mot elbilar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Så sent som inför jul och efter nyår när jag körde Schweiz - Stockholm var det inte i närheten av kö på SuC. En gång var det precis halvfullt en stund.
Vid ett tillfälle var det däremot kö till en Ionity station i Tyskland.
Vid samma resa sommaren 2019 var det fullt vid flera tillfällen. Jag hade turen att få sista platsen två gånger och behövde inte köa. Men flera andra fick vänta en stund.
Till sommaren lär det kunna bli mer trångt. Främst antalet 3or har ju ökat markant.
Det vore riktigt bra om Tesla tar fram ett effektivt sätt att hantera dessa köer.
Vid ett tillfälle var det däremot kö till en Ionity station i Tyskland.
Vid samma resa sommaren 2019 var det fullt vid flera tillfällen. Jag hade turen att få sista platsen två gånger och behövde inte köa. Men flera andra fick vänta en stund.
Till sommaren lär det kunna bli mer trångt. Främst antalet 3or har ju ökat markant.
Det vore riktigt bra om Tesla tar fram ett effektivt sätt att hantera dessa köer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Ionitys laddnätverk
Jag bilade till Spanien över julen. Behövde inte köa någonstans. Har aldrig behövt köa förutom vid "taxistoppet" Sollentuna.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
jpetters skrev:Så sent som inför jul och efter nyår när jag körde Schweiz - Stockholm var det inte i närheten av kö på SuC. En gång var det precis halvfullt en stund.
Vid ett tillfälle var det däremot kö till en Ionity station i Tyskland.
Vid samma resa sommaren 2019 var det fullt vid flera tillfällen. Jag hade turen att få sista platsen två gånger och behövde inte köa. Men flera andra fick vänta en stund.
Till sommaren lär det kunna bli mer trångt. Främst antalet 3or har ju ökat markant.
Det vore riktigt bra om Tesla tar fram ett effektivt sätt att hantera dessa köer.
Precis. Finns inget kösystem. Man borde kunna lösa det automatiskt. Att det visas i bilen vilken plats i kön man har och sen när en laddare blir ledig står det vilken det är i bilen. Ja, och så måste det till speciella väntplatser.
När vi köade i Ödeshög var det riktigt snurrigt. Man kommer dessutom inte åt alla laddplatser från samma köplats så man fick välja vilken kö man trodde skulle gå snabbast. Ungefär som på ICA. Och för att göra det ännu värre så köade vi bland alla parkerade fossilbilar så man fick backa och greja för att släppa ut parkerade bilar emellanåt. Att jag var trött och hungrig hjälpte inte heller. Skickade in resten av familjen på Rasta iaf. Tog nog drygt 20 minuter innan en plats blev ledig för precis som på ICA så valde jag fel kö.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet ärligt talat inte om det skulle överhuvudtaget bli ett köproblem om Tesla skulle öppna sina SuC för andra. Det har ju klagats en del över att Ionity bara har 4 laddare per site, men faktum är att det aldrig är kö hos Ionity, åtminstone inte vad jag har sett hittills. Tvärtom, det är mestadels helt tomt, trots att de har så få laddare. Eventuellt står det nån Model 3 och laddar, men några köer är det inte tal om.
Ponera nu att alla som hittills har laddat hos Ionity skulle få möjlighet att ladda på SuC, var skulle alla köer plötsligt komma ifrån? Största körisken utgörs väl i dagsläget ändå av Model 3 och så småningom Model Y. Vi får se om VW ID.3 blir en storsäljare, som så småningom skulle kunna orsaka ett köproblem, eller om VW hellre vill sälja dieslar istället.
Ponera nu att alla som hittills har laddat hos Ionity skulle få möjlighet att ladda på SuC, var skulle alla köer plötsligt komma ifrån? Största körisken utgörs väl i dagsläget ändå av Model 3 och så småningom Model Y. Vi får se om VW ID.3 blir en storsäljare, som så småningom skulle kunna orsaka ett köproblem, eller om VW hellre vill sälja dieslar istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har besökt 3 stationer med 4 laddare som alla varit fulla. Och jag kan tänka mig att Ionity knappast vill lägga pengar på att bygga ut för att Tesla och andra "främmande" bilar ska ladda. Så jag förstår absolut prissättningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Robert börjar rant runt 13 min
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Tänkte precis fråga om någon hört någon respons från ionity, känns som de måste uttala sig när så många är upprörda.OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar som det kan vara kortare köer ibland, kortare tid, om det inte är extrema väderförhållanden, specialfall. Samtidigt bygger Tesla bort köerna, Tesla verkar reagera snabbt på kö problematiken. Många tror att det blir mer köer i sommar med många model 3 som ska ladda på långfärd. Idag verkar problemet litet.
Många ser det som viktigt att det inte är kö och väntetid för att få snabbladda.
Många ser det som viktigt att det inte är kö och väntetid för att få snabbladda.
Re: Ionitys laddnätverk
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
De kör väl på klassiska ”håll tyst tills det ebbar ut”. De flesta ”skandaler” glöms ju bort efter en stund och desto mindre man kommentarer det, desto kortare pågår ”upproret”?OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...mati skrev:Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.
Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Men en Porsche kan inte ladda på SuC. Och Ionity menar att man inte kan ladda någon annanstans än hos dem om man inte har en Tesla och om man vill ladda riktigt snabbt. De har alltså in den bemärkelsen en monopolställning. Men det är ju precis som Svenssons säger, det finns i dagsläget inga icke-Teslor som kan ladda med så hög effekt i alla fall. Man kan fråga sig vad en monopolställning är värd om ingen har nytta av den.fth skrev:Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.
Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju inte riktigt sant. Hur många 175 kW-stationer finns det i Sverige? Hur många 150 kW? Hur många 100 kW? Som alltså inte är vare sig Ionity eller SuC. Och som gärna står mer än en och en. Skulle verkligen hata att behöva lita på den ensamma laddaren inte är vare sig trasig eller upptagen. Vet ju hur de som kör i3 på långresor håller på. Lägger upp noggranna Excel-ark inför varje resa med backup-laddare om en är trasig. Ibland har de även lagt in backup för backupen... Även om t ex en E-Tron har längre räckvidd så kvarstår problemet. Ionity tar bort det problemet på nästan lika bra sätt som SuC. Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...mati skrev:Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?