Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Kan inte vara fel att öppna upp SuC. I Norge har antalet laddplatser (SuC) exploderat med många och stora anläggningar. Med avgifterna kan ju många fler laddare byggas även nära städer, i städer också. Skitbra :-). Jag har fullt förtroende för Tesla i detta fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Kan inte vara fel att öppna upp SuC. I Norge har antalet laddplatser (SuC) exploderat med många och stora anläggningar. Med avgifterna kan ju många fler laddare byggas även nära städer, i städer också. Skitbra :-). Jag har fullt förtroende för Tesla i detta fall.
Håller med, om det är någon som kan bygga snabbladdare med lönsamhet så borde det väl vara Tesla?

Dom skulle ju t.o.m kunna bygga ett helt nytt parallellt nätverk med samma teknik som inte tillåter gratis SuC, kanske i ett separat bolag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Ska de öppna upp Supercharger så bör ju de bilarna betala lika mycket som jag gjorde när jag köpte min bil. Ryktesvis 20000kr, men förmodligen mindre nu. Skulle ni som köpt andra bilar betala 10-20 000kr för att få tillgång till Supercharger på samma villkor som jag?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

fth skrev:
Jag ser det dock inte som helt omöjligt att dom skulle släppa in Kia, Nissan, eller någon annan tillverkare som konkurrerar med Ionity-gruppen.

/fth
KIA/Hyundai har nyligen gått med i IONITY och elbilarna från Nissan stödjer väl fortfarande bara CHAdeMO.

Kanske PSA..?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.

Kan bero på, det... :D

https://www.unilad.co.uk/technology/tes ... arge-cars/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
Problemet med SuC är ju att oavsett om det rör sig så får man ju inte full hastighet om man delar par så det blir ju fördröjning om man kommer in och hälften av platserna är tagna. Så för att få den riktigt snabba hastigheten på en långresa måste stationerna vara utbyggda för att inte gå över 50% utnyttjand, så där går min gräns för när jag tycker det börjar bli för fullt på SuC.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

bonath skrev:
Jerker skrev:
Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.

Kan bero på, det... :D

https://www.unilad.co.uk/technology/tes ... arge-cars/
Det där var ju iofs ett extremfall, flera highways i Kalifornien var stängda över Thanksgiving pga svåra väderförhållanden, vilket medförde att alla behövde köra samma väg, med köer som följd, det var köer på bensinstationerna också, om än inte lika långa.

Det blev dock på vanligt manér snabbt clickbait mot elbilar :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Så sent som inför jul och efter nyår när jag körde Schweiz - Stockholm var det inte i närheten av kö på SuC. En gång var det precis halvfullt en stund.
Vid ett tillfälle var det däremot kö till en Ionity station i Tyskland.

Vid samma resa sommaren 2019 var det fullt vid flera tillfällen. Jag hade turen att få sista platsen två gånger och behövde inte köa. Men flera andra fick vänta en stund.

Till sommaren lär det kunna bli mer trångt. Främst antalet 3or har ju ökat markant.

Det vore riktigt bra om Tesla tar fram ett effektivt sätt att hantera dessa köer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PhR34k »

Jag bilade till Spanien över julen. Behövde inte köa någonstans. Har aldrig behövt köa förutom vid "taxistoppet" Sollentuna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Så sent som inför jul och efter nyår när jag körde Schweiz - Stockholm var det inte i närheten av kö på SuC. En gång var det precis halvfullt en stund.
Vid ett tillfälle var det däremot kö till en Ionity station i Tyskland.

Vid samma resa sommaren 2019 var det fullt vid flera tillfällen. Jag hade turen att få sista platsen två gånger och behövde inte köa. Men flera andra fick vänta en stund.

Till sommaren lär det kunna bli mer trångt. Främst antalet 3or har ju ökat markant.

Det vore riktigt bra om Tesla tar fram ett effektivt sätt att hantera dessa köer.

Precis. Finns inget kösystem. Man borde kunna lösa det automatiskt. Att det visas i bilen vilken plats i kön man har och sen när en laddare blir ledig står det vilken det är i bilen. Ja, och så måste det till speciella väntplatser.

När vi köade i Ödeshög var det riktigt snurrigt. Man kommer dessutom inte åt alla laddplatser från samma köplats så man fick välja vilken kö man trodde skulle gå snabbast. Ungefär som på ICA. :| Och för att göra det ännu värre så köade vi bland alla parkerade fossilbilar så man fick backa och greja för att släppa ut parkerade bilar emellanåt. Att jag var trött och hungrig hjälpte inte heller. Skickade in resten av familjen på Rasta iaf. Tog nog drygt 20 minuter innan en plats blev ledig för precis som på ICA så valde jag fel kö. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag vet ärligt talat inte om det skulle överhuvudtaget bli ett köproblem om Tesla skulle öppna sina SuC för andra. Det har ju klagats en del över att Ionity bara har 4 laddare per site, men faktum är att det aldrig är kö hos Ionity, åtminstone inte vad jag har sett hittills. Tvärtom, det är mestadels helt tomt, trots att de har så få laddare. Eventuellt står det nån Model 3 och laddar, men några köer är det inte tal om.
Ponera nu att alla som hittills har laddat hos Ionity skulle få möjlighet att ladda på SuC, var skulle alla köer plötsligt komma ifrån? Största körisken utgörs väl i dagsläget ändå av Model 3 och så småningom Model Y. Vi får se om VW ID.3 blir en storsäljare, som så småningom skulle kunna orsaka ett köproblem, eller om VW hellre vill sälja dieslar istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Jag har besökt 3 stationer med 4 laddare som alla varit fulla. Och jag kan tänka mig att Ionity knappast vill lägga pengar på att bygga ut för att Tesla och andra "främmande" bilar ska ladda. Så jag förstår absolut prissättningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Robert börjar rant runt 13 min

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OTP »

De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Tänkte precis fråga om någon hört någon respons från ionity, känns som de måste uttala sig när så många är upprörda.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Verkar som det kan vara kortare köer ibland, kortare tid, om det inte är extrema väderförhållanden, specialfall. Samtidigt bygger Tesla bort köerna, Tesla verkar reagera snabbt på kö problematiken. Många tror att det blir mer köer i sommar med många model 3 som ska ladda på långfärd. Idag verkar problemet litet.

Många ser det som viktigt att det inte är kö och väntetid för att få snabbladda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/
Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat" :lol:
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
De kör väl på klassiska ”håll tyst tills det ebbar ut”. De flesta ”skandaler” glöms ju bort efter en stund och desto mindre man kommentarer det, desto kortare pågår ”upproret”?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/
Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat" :lol:
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/
Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat" :lol:
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.
Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London. ;)

Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fth skrev:
Svenssons skrev:
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.
Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London. ;)

Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.

/fth
Men en Porsche kan inte ladda på SuC. Och Ionity menar att man inte kan ladda någon annanstans än hos dem om man inte har en Tesla och om man vill ladda riktigt snabbt. De har alltså in den bemärkelsen en monopolställning. Men det är ju precis som Svenssons säger, det finns i dagsläget inga icke-Teslor som kan ladda med så hög effekt i alla fall. Man kan fråga sig vad en monopolställning är värd om ingen har nytta av den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
OTP skrev:
De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/
Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat" :lol:
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...
Det är ju inte riktigt sant. Hur många 175 kW-stationer finns det i Sverige? Hur många 150 kW? Hur många 100 kW? Som alltså inte är vare sig Ionity eller SuC. Och som gärna står mer än en och en. Skulle verkligen hata att behöva lita på den ensamma laddaren inte är vare sig trasig eller upptagen. Vet ju hur de som kör i3 på långresor håller på. Lägger upp noggranna Excel-ark inför varje resa med backup-laddare om en är trasig. Ibland har de även lagt in backup för backupen... Även om t ex en E-Tron har längre räckvidd så kvarstår problemet. Ionity tar bort det problemet på nästan lika bra sätt som SuC. Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.
Skriv svar