MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus. https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.
1. Menar du att engelsktillverkade MG höll dålig kvalitet?
2. Menar du att kinatillverkade MG håller dålig kvalitet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus. https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.
1. Menar du att engelsktillverkade MG höll dålig kvalitet?
2. Menar du att kinatillverkade MG håller dålig kvalitet?
1. Engelska var riktigt dåliga. YES, precis som Rover och mycket därför det inte fungerade.
2. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu
Fossilbilar är ju döende, vem bryr sig om dom.
Däremot kan dom som kan leverera en billig och bra elbil med drag i Sverige, sälja massor.
Och är det Hyundaihandlarna som säljer och servar MG.
Då känner jag många som kan tänka sig en MG.
Och mamma SAIC som säljer ca 7 miljoner bilar per år, säger att de inte har problem att leverera stora volymer av MG.
Intressant är också vem som kommer att sälja andra SAIC märken i Sverige, som Roewe och Maxus. https://www.saicmotor.com/english/lates ... ndex.shtml
Jo men tänker på att om MG aldrig var en problemfri bil tidigare och även var deras stora akilleshäl. Har jag svårt att se att det helt plötsligt löst alla problem och nu skall fungera.
1. Menar du att engelsktillverkade MG höll dålig kvalitet?
2. Menar du att kinatillverkade MG håller dålig kvalitet?
1. Engelska var riktigt dåliga. YES, precis som Rover och mycket därför det inte fungerade.
2. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
Jag tror som Zalman3, en "billig" inte för liten elbil från en leverantör (vem som helst) som kan leverera idag kommer att sälja bra. Som läget är nu är det mycket snack och lite verkstad. Det tycks bara vara Tesla som kan (vill?) leverera. Och det var också i dessa banor som Robert i Fully Charged resonerade.
Det är så att säga öppet mål för kinesiska tillverkare, som har kapacitet och den rätt viljan, som vill etablera sig i Europa.
. Har lite erfarenhet utav Kina MG och den är inte så bra om man säger så.
Nu vet vi ju inte vilken kvalite MG har men SAIC säljer ju 7 miljoner bilar per år, och var det bara skit så borde de gått i konkurs för länge sen.
En snubbe från England klagade ju på bristfälligt rostskydd.
Och i Norge så Tectylar ÅF alla bilar för SAICs Maxus skåpbilar.
Tror inte heller att MG har jättebra kvalitet, men dom gör ett bra jobb som prispressare.
Hittar ingenstans att dom säljer 7 miljoner bilar men det har du nog inte tagit ur luften.
Vad jag förstår är det alltså MG, kopia på Rover och ssang yong dom håller på med och någon kinamodell åt VW. Alltså mycket fokus på den kinesiska marknaden som inte har så jätte höga krav direkt.
Vi får se vad som blir utav denna bil men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en MG iallafall. Om man nu inte har en plånbok utav guld.
Kan det vara så att en VW ID3 klon byggs i Kina av VW SAIC?
Vore kul om det nästa år kommer en exakt kopia av ID3, men som heter MG och till ett mycket lägre pris.
Volkswagen plans to produce three electric models based on the MEB modular electrification system together with its China partner SAIC at the new plant in Anting near Shanghai. An internal report specifying two of the three models has been unearthed.
Ur vi elbilsköpares sits så hårdnar konkurrensen rejält, det innebär att vi snart kan köpa mycket bra elbilar till ett mycket lågt pris.
De som tror att de kan fortsätta sälja fossilbilar, eller försöker sälja dåliga och dyra elbilar kommer snabbt att konkurreras ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är det sagt något om krocksäkerheten på MG? Lite tveksam
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stor skillnad om du har en massiv järnklump fram i bilen eller inte, så att jämföra fossilvarianten med elvarianten tror jag inte blir helt rätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kan det vara så att en VW ID3 klon byggs i Kina av VW SAIC?
Vore kul om det nästa år kommer en exakt kopia av ID3, men som heter MG och till ett mycket lägre pris.
Volkswagen plans to produce three electric models based on the MEB modular electrification system together with its China partner SAIC at the new plant in Anting near Shanghai. An internal report specifying two of the three models has been unearthed.
Ur vi elbilsköpares sits så hårdnar konkurrensen rejält, det innebär att vi snart kan köpa mycket bra elbilar till ett mycket lågt pris.
De som tror att de kan fortsätta sälja fossilbilar, eller försöker sälja dåliga och dyra elbilar kommer snabbt att konkurreras ut.
Ja, ja, ja.....Det där har vi hört så öronen trillar av. Dags för lite verkstad snart.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Laddluckan är ju fantastiskt illa genomtänkt. Jag kan inte komma på hur man kan göra det sämre.
Jösses!
Kan bara hålla med. Att dagligen hålla på att böka med den där luckan känns tveksamt, tror jag utesluter MG'n som andrabil pga detta.
MG har kanske dålig/tunn lack, dåligt rostskydd och krocksäkerhet.
Men med stora utrymmen, lågt pris och drag, kan den bli succé.
Med korta leveranstider, så kan det bli en rejäl succé i Sverige.
MG var ju aldrig någon succé som fossilbil med stora bekymmer. Ser inte vad som skulle ändrats nu.
MG ZS EV gör stor succé nu i Norge.
Med ett pris på 239.890Nok=232.700Sek.
Så hamnade den på topp 5 listan över mest sålda elbilar i maj i Norge.
187 bilar lyckades de sälja.
Ja, man börjar se den lite varstans. Ganska intetsägande, så man ska veta vad det är för att överhuvudtaget reagera när man ser en. De flesta hade säkert gissat på en Mazda eller nåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
När kommer MG att börja sälja sina elbilar i Sverige?
Det märkliga är att MG säljer elbilar i både Norge och Danmark redan.
Med stor framgång dessutom.
MG var den sjätte mest sålda bilen i Norge i maj.
SAIC Motor har märkena Maxus och MG.
det är som med MB EQV, trots efterfrågan på elbilar i Norge, så har dom inte bestämt när och till vilket pris de ska säljas i Norge. I Sverige däremot verkar det rulla på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag ser fram emot när (om) Tesla Björn gör 1000km test med bilen. Tragiskt att "våra" Europeiska tillverkare inte klarar att bygga bilar till samma pris, det bådar inte gott för framtiden.
Nu åker Tesla Björn till Nordkap.
En rutt på 4201km.
Björn säger att MG ZS EV är den bästa elbilen i den prisklassen.
Rymlig som en Mercedes EQC.
Har vätskekylda batterier, laddar hyfsat snabbt, går hyfsat tyst, har korta leveranstider.
När kommer MG att börja sälja sina elbilar i Sverige?
Det märkliga är att MG säljer elbilar i både Norge och Danmark redan.
Med stor framgång dessutom.
MG var den sjätte mest sålda bilen i Norge i maj.
SAIC Motor har märkena Maxus och MG.
EDIT:
MG ZS EV with improved software & summer range test
Började tröttna på väntandet varpå jag kontaktade norge för direktimport. Fick svar från MG Europa att det var emot deras policy. Deras mål sade dem var att de skall vara igång i Sverige i september.
När kommer MG att börja sälja sina elbilar i Sverige?
Det märkliga är att MG säljer elbilar i både Norge och Danmark redan.
Med stor framgång dessutom.
MG var den sjätte mest sålda bilen i Norge i maj.
SAIC Motor har märkena Maxus och MG.
EDIT:
MG ZS EV with improved software & summer range test
Började tröttna på väntandet varpå jag kontaktade norge för direktimport. Fick svar från MG Europa att det var emot deras policy. Deras mål sade dem var att de skall vara igång i Sverige i september.
Lysande!
När MG ZS EV lanserades i Norge fick andra sänka sina priser rejält!
Kan tänka mig att samma sak händer i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Började tröttna på väntandet varpå jag kontaktade norge för direktimport. Fick svar från MG Europa att det var emot deras policy. Deras mål sade dem var att de skall vara igång i Sverige i september.
Så man kan inte stega in hos en handlare i annat land än man är skriven i och köpa en bil dvs. för att kunna registrera bilen?
Började tröttna på väntandet varpå jag kontaktade norge för direktimport. Fick svar från MG Europa att det var emot deras policy. Deras mål sade dem var att de skall vara igång i Sverige i september.
Så man kan inte stega in hos en handlare i annat land än man är skriven i och köpa en bil dvs. för att kunna registrera bilen?
1. Som exempelvis Norrman i Norge kan du ju köpa en MG och köra den i Sverige utan problem i 12 månader.
2. En norrman köper ut bilen till dig och du köper den av honom. Du betalar 10% tull och dessutom 25% i moms och regar in den i Sverige.
3. Enklast är väl att åka till ett EU-land exempelvis Frankrike och köpa en 6 månader gammal bil som gått 600 mil.
Då är det bara att registrera den i Sverige.
I Frankrike kostar en ny 17.990 euro. https://mgmotor.eu/fr-FR/configurator
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MG ZS EV säljer bra och har på kort tid gått om Kia e-Niro
I försäljningstatistiken.
MG har hittills i år sålt
9369 MG ZS EV.
Medans Kia har sålt
9108 e-Niro.
Kan tänka mig att MGs försäljning ökar ännu mera nu när de börjar sälja sina bilar på allt fler marknader som exempelvis Tyskland och Sverige.
Global car sales.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension