Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vibrationsfri »

Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OTP »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OTP skrev:
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.
Tror de får äta upp sin girighet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Det gör han nog tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

De tycker helt enkelt att det är rimligt. Spännande att se vad kunderna tycker. Jag blir inte en av dem.

Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Vad kostar det egentligen? Om dom som laddar betalar alla kostnader?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Exakt så. Jag kommer inte ladda hos Ionity så länge jag kan undvika det. Hellre står jag och väntar lite längre. Jag är principfast. Vill de inte ha mig som kund så får det väl vara.
Sånt här kan jag reta upp mig på så in i h*e. Jag har redan hört många säga att de inte kommer köpa elbil eftersom det blir för dyrt att åka. Man vill ju kanske inte bara hålla sig inom räckvidden till det egna väggutaget.
Är det kanske ändå så att det är precis det som är syftet med prissättningen? Man ser till att folk inte köper elbilar och på det viset kan man fortsätta sälja fossiler i all evighet. Investeringskostnaden för Ionity blir ändå en piss i havet jämfört med pengarna de tjänar på att inte behöva sälja elbilar. Ett genidrag. Inte helt orimligt att tänka så, även om man inte är konspiratoriskt lagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

RagWal skrev:
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?
Att det ska byggas offentliga laddare gissar jag vilket de gör och har gjort.. 350kW laddare kostar en hel del mer att bygga än laddare med hälften eller ännu mindre effekt. Att ingen bil kan nyttja maxeffekten påverkar inte installation men gör väl det svårare att tjäna pengar på laddaren när intäkt är per såld kWh.

Själv anser jag att vi inte skall slänga mer skattepengar på bolaget, bättre att konkurrenter så som Bee, Charge & Drive, Allego och alla andra laddnätverk som redan har byggt +150 kW laddare konkurrerar ut Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
I USA är ju bensin väldigt billigt. Avgasbilstillverkarna har därmed inte i samma utsträckning problemet de har här, dvs att kunderna lockas av elbilar pga extremt låga milkostnader.
De har heller inte fått upp samma momentum med EA som IONITY fått här.

Jag tror också IONITY har en baktanke med att göra prisomställningen först nu, när de så tydligt blivit enda alternativet till Tesla. Det får en mycket större effekt då. Hade tex eon eller Fortum gjort samma sak hade inte många brytt sig, för de ses inte som marknadsledande utan bara en i mängden.

Ps. Bee har ju faktiskt gjort ngt liknande, vill minnas ca 13kr/kWh utan abb?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.
Det spekuleras ju om att VW har ca 400.000 reservationer på ID3.
De kan inte leverera, stallordern blir då, höj priset på laddning så tillflödet av nya reservationer minskar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Tesla har ju helt klart knäckt koden för att bygga ett fungerande laddnätverk. De finansierar det med ett påslag på bilens pris. Det är ju inte svårare än så. Det är alltid lättare att få kunden att acceptera att bilen är lite dyrare i inköp än att det kostar lite mer för stunden när man ska ladda. Det är helt irrationellt eftersom alla beräkningar visar att det för de allra flesta skulle vara billigare i längden att betala vid laddstationen än vid inköpet. Vissa enskilda förare har ett körmönster som gör att de tjänar på att slippa betala alls eller kan betala mindre vid laddning, men de är relativt få.

Detta funkar ju alltså för en biltillverkare som har som ambition att få elbilsåkandet att funka och som vill sälja elbilar. Men vill man inte det så gör man som Ionity. Man cachar in stöd från EU och skinnar sina egna elbilskunder.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth
Nä det stinker kattskit och man visar vilken typ av företag man är om man gör såhär. Att de bygger med 350kW som nu inte ens Porsche kan använda och dessutom för bidragspengar känns som ett klavertramp som de ska ha f-n för.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.

Adderas ju upp under en längre resa med flera stopp.
Skriv svar