Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Precis. Ett ex:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Precis. Ett ex:

Alla vet vad som händer och det är därför jag frågade hur länge ska man vänta på teknik och regler
Det finns och kommer inte finnas någon teknik som kan eftermonteras på gamla bilar . Ingen av oss på forumet kommer uppleva de reglerna och tekniken som gör det Svenssons pratar om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Vi får se ,vi får se ....
Till och med flygplan krockar
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av helix »

Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?

"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."

https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Vi får se ,vi får se ....
Till och med flygplan krockar
:shock: :o :shock: :o Vad säger du?!?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

helix skrev:
Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?

"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."

https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
Eller så behövde dom en ursäkt för klen försäljning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.
Det här skrev du och jag läser det som att det kommer en ny teknik som ska se till att bilarna undviker att krocka.
"Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar."
Därför frågade jag när ska vi ha den teknik och hur ska man undvika en krock mellan en Opel Corsa och Cybertrucken.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Vi får se ,vi får se ....
Till och med flygplan krockar
:shock: :o :shock: :o Vad säger du?!?
Läs en gång till så du kanske fattar.
Du pratar om "volvo oncoming lane mitigation" Kan du visa en film hur detta fungerar. Finns bara animerade filmer . Volvo oncoming lane mitigation kan fungera på en landningsbana eller på Mantorp men på en smal väg tror jag inte att bilen kan styra undan. Vart ska den ta vägen?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:

Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.

Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system

Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.

Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:



Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.

Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.

Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system

Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.

Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:



Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.

Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.
Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"
Om bilarna inte krockar så spelar vikten ingen roll. Ju färre olyckor som sker, ju mindre roll spelar viktskillnaden. Viktskillnad finns inte heller enbart mellan två personbilar utan även mellan personbil-gångare, personbil-cyklist, personbil-lastbil osv. Viktskillnader kommer alltid att förekomma, olyckor vill vi minnimera vilket kommer att ske genom teknik och regler/lagar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.

Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.

Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1603
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Jo, det hade varit trevligt om bilen blev varm och man kunde förvärma den. Men det går nog inte med elbilar. Är nog en framtid vi får leva med.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Och jorden är antagligen platt också... :lol:
Vilken tomte alltså.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Betydligt större risk att han dör i avgasbilen i snön.

https://sv.stories.newsner.com/familj/m ... -mordaren/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på? :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på? :?
Titta på filmklippet... eller inte.
5470C9E3-582A-4457-9A7A-5444564B2EF0.jpeg
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Magre »

dd88 skrev:
Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.

Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.

Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Vettigaste argumentet för Cybertruck är ju att amerikanerna kan byta sina stora bensin och diesel truckar till motsvarande elvariant.
Dock är det befängt att tusentals européer nu ska börja köra Cybertrucks som inte varit i närheten av biltypen tidigare. Fel utveckling.
Hoppas Sverige/EU skattar bort Cybertrucken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna

Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil. Bild
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på? :?
Titta på filmklippet... eller inte.
Aha! Texten brukar för det mesta vara en ren transkription av filmklippet så jag tittade inte på det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Kan inte nån kreativ människa klippa ihop det uttalandet med Teslabjörns bastufilm? :D
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Artikel i media

Inlägg av Baretta »

Höll på att sätta kvälls-tet i vrångstrupen när Börje fällde det uttalandet. Herregud...
Skriv svar