Precis. Ett ex:Svenssons skrev:Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Alla vet vad som händer och det är därför jag frågade hur länge ska man vänta på teknik och reglerLaban skrev:Precis. Ett ex:Svenssons skrev:Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
Det finns och kommer inte finnas någon teknik som kan eftermonteras på gamla bilar . Ingen av oss på forumet kommer uppleva de reglerna och tekniken som gör det Svenssons pratar om.
Re: Artikel i media
Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Re: Artikel i media
Vi får se ,vi får se ....LarsL skrev:Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Till och med flygplan krockar
Re: Artikel i media
Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?
"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."
https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."
https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
Re: Artikel i media
Vad säger du?!?nek0 skrev:Vi får se ,vi får se ....LarsL skrev:Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Till och med flygplan krockar
Re: Artikel i media
Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.nek0 skrev:"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.Svenssons skrev:nek0 skrev:Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?Svenssons skrev:
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Eller så behövde dom en ursäkt för klen försäljning...helix skrev:Hoppas bara detta är ett problem för Mercedes så inte det drabbar hela branschen. Det vore verkligen kul om det kan komma volymer av elbilar, men det verkar inte vara helt enkelt att få upp produktionstakten. Det är väl många tillverkare som krigar om kapacitet hos LG?
"FRANKFURT, Jan 23 (Reuters) - Daimler has been forced to reduce production targets for its Mercedes-Benz EQC electric car from about 60,000 to 30,000 this year, due to a supply shortage of battery cells from LG Chem, Manager Magazin said on Thursday."
https://finance.yahoo.com/news/mercedes ... 02281.html
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det här skrev du och jag läser det som att det kommer en ny teknik som ska se till att bilarna undviker att krocka.Svenssons skrev:Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.nek0 skrev:"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.Svenssons skrev:nek0 skrev:Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?Svenssons skrev:
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
"Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar."
Därför frågade jag när ska vi ha den teknik och hur ska man undvika en krock mellan en Opel Corsa och Cybertrucken.
Re: Artikel i media
Läs en gång till så du kanske fattar.LarsL skrev:Vad säger du?!?nek0 skrev:Vi får se ,vi får se ....LarsL skrev:Du ska inte vänta ny bil idag är mycket säkrare än en bil från 5 år och 10år. Det nya som kommer nu är att bilarna klarar att undvika krockar. Volvo var ju tidiga med detta.
Till och med flygplan krockar
Du pratar om "volvo oncoming lane mitigation" Kan du visa en film hur detta fungerar. Finns bara animerade filmer . Volvo oncoming lane mitigation kan fungera på en landningsbana eller på Mantorp men på en smal väg tror jag inte att bilen kan styra undan. Vart ska den ta vägen?
Re: Artikel i media
Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom rattenSvenssons skrev:Det finns ju redan idag teknik i många modeller från många modeller som undviker eller försöker undvika kollision. Regler finns också idag som sätter krav på bil och förare för att undvika kollision. Enligt din definition så är vi alltså redan där. Det kommer troligen aldrig bli hundraprocentigt och som jag redan skrivit så är det en process som pågått i decennier och som kommer fortsätta.nek0 skrev:"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.Svenssons skrev:nek0 skrev:Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?Svenssons skrev:
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Re: Artikel i media
Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.nek0 skrev:Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system
Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.
Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:
Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.
Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"Svenssons skrev:Det är inget jag hittar på. Det finns ju mängder med olika tekniker som funnits i många år men du verkar vilja ha 100-procentiga system för alla bilar. Vi kommer aldrig någonsin få detta som jag skrivit oavsett om det finns en människa bakom ratten eller ej.nek0 skrev:Nej inte enligt mig utan enligt dig.Enligt mig kommer vi inte dit så länge inte alla bilar är utrustade med sån teknik och så länge det finns en människa bakom ratten
Vill du ha lite bakgrundsinformation till teknik för att förhindra kollision kan du tex kolla upp Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision ... nce_system
Vad gäller Cybertruck så är jag övertygad om att den kommer att ha flera system för detta och med stor sannolikhet fler/bättre än vad som t.ex. finns i dagensTesla-bilar.
Vad gäller Opel Corsa så har även Opel teknik för att undvika krockar:
Jag är övertygad om att lagar och regler kommer göra det mer eller mindre obligatoriskt för en del av dessa system.
Tekniken förbättras år efter år precis som den gjort de senaste decennierna och kraven för vilka tekniska säkerhetssystem som skall finnas ökar hela tiden. Detta kommer göra det dyrare och dyrare med bilar vilket kommer göra att det blir mindre och mindre ekonomiskt försvarbart att köpa bil.
Re: Artikel i media
Om bilarna inte krockar så spelar vikten ingen roll. Ju färre olyckor som sker, ju mindre roll spelar viktskillnaden. Viktskillnad finns inte heller enbart mellan två personbilar utan även mellan personbil-gångare, personbil-cyklist, personbil-lastbil osv. Viktskillnader kommer alltid att förekomma, olyckor vill vi minnimera vilket kommer att ske genom teknik och regler/lagar.nek0 skrev:Jag säger inte emot det du nu skriver, utan den här meningen du skrev tycker jag var onödig "Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar"
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.
Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.
Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.
Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Jo, det hade varit trevligt om bilen blev varm och man kunde förvärma den. Men det går nog inte med elbilar. Är nog en framtid vi får leva med.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Och jorden är antagligen platt också...taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Vilken tomte alltså.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Betydligt större risk att han dör i avgasbilen i snön.taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
https://sv.stories.newsner.com/familj/m ... -mordaren/
Re: Artikel i media
Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på?taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Re: Artikel i media
Titta på filmklippet... eller inte.Jerker skrev:Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på?taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Re: Artikel i media
Vettigaste argumentet för Cybertruck är ju att amerikanerna kan byta sina stora bensin och diesel truckar till motsvarande elvariant.dd88 skrev:Högre vikt innebär ofta även större bil, något som infrastrukturen ofta inte är anpassad för på den här kontinenten.
Ser dagligen stora suvar stå felaktigt parkerade för att ”rutorna är för små”, andra trafikanter som får flytta på sig för att en stor suv ska fram och ”störst går först”-mentalitet.
Tror inte att det beteendet kommer försvinna för att bilen drivs på el så hade personligen gärna sett att man inte släpper in dessa bilar i stadsmiljö.
Dock är det befängt att tusentals européer nu ska börja köra Cybertrucks som inte varit i närheten av biltypen tidigare. Fel utveckling.
Hoppas Sverige/EU skattar bort Cybertrucken.
Re: Artikel i media
Aha! Texten brukar för det mesta vara en ren transkription av filmklippet så jag tittade inte på det.LarsL skrev:Titta på filmklippet... eller inte.Jerker skrev:Nu har jag läst den där artikeln flera ggr men förstår inte din kommentar. Det står inget om att elbilar inte har kupévärme. Vad syftar du på?taliz skrev:https://svt.se/nyheter/inrikes/storbola ... om-bilarna
Stackars Börje. Han skulle tydligen frysa ihjäl om han körde elbil.
Re: Artikel i media
Kan inte nån kreativ människa klippa ihop det uttalandet med Teslabjörns bastufilm?
Re: Artikel i media
Höll på att sätta kvälls-tet i vrångstrupen när Börje fällde det uttalandet. Herregud...