Tror det är typ 163 som är typical.. hyffsat nåbart tror jag då jag ganska lätt när under 200(om jag ligger under 110) på vintern med skitväglag.
Intressant! Det är ju nästan 20% ökning. Betydligt mer än skillnaden på övriga modeller Non Raven->Raven.
Och jämför du 200 i typical mot 163 är det nästan 20%
Sen om man kommer ha det snittet de räknar jag såklart inte med.. men återigen hyffsat näbart(om man vill)
Inte riktigt 200... Drygt 190 är den men minns ej exakt (har ingen S längre). Jag utgick ifrån att räckvidden är drygt 380 km på en ny S75D.
Får inte riktigt ihop det dock hur det kan vara så mycket. När jag kollar på hur X specade räckvidd påverkades av Raven så är det 5-10%. Men grymt om det stämmer i praktiken!
Den är lägre än 200 m
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu är den uthämtad! Fick en dag tidigare=bra.
Första intryck, nya säten. Lite skålade men kanske en vanesak. Tar ett tag att köra in för kalibrering. Ganska tyst. Får se med andra däck hur det låter.
Dålig passform på bakre kofångare samt frunk. Måste boka tid. Trist men ok om det blir bra sen. Ventilationen var usel tills jag tryckte igång AC och friskluft, sen inga problem.
Nya stolarna, nackstöden går att justera i höjdled. Hyfsat sköna. Ska ner och inspektera efter middagen.
Ni som beställde sent blev det några rabatter
Har hört rykten om att de sänkte S SR lagerbilar ordentligt för att sälja innan kvartalsslut
Om jag har för mig rätt, så sänktes de till 780.000 kr - mycket prisvärd när man tittar på att begagnade S75 från 2016/2017 ligger på från 650.000 och uppåt (kanske därför det är en del som ligger ute till försäljning ganska länge).
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Japp 780 för miljöpremien för en vit standard range.
Har fått på. Vinterdäcken nu och de är väldigt tysta. Det som låter är vindbrus över 80 kmh. Vet inte om det låter ovanligt mycket,får testa mer. Vägljud och däckljud tycker jag är bra dvs låter väldigt lite.
Vid kraftigare gas och broms hörs ett litet tjutamde/vinande från främre elmotorn men inte vid normal körning.
Den är snabb på att få varmt i kupén.
Nu har jag hundra frågor kvar men får väl googla svaren lite i taget. Trevlig helg!
Några Standard Range är tillbaka igen. Inget under att 2016-2017 Model S 75D/90D är svårsålda nu (ligger ute en del för runt 700k) när man kan köpa en helt ny för 780k utan bonusen.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Har nu kört 2x40 mil tor Trysil. Funkar bra i det stora. Var tajt upp till Mora på uppvägen.
Skön att köra och åka i. Laddning funkar bra men snittar runt 55-60 på suc Mora.
Usla vindrutespolare. En tredjedel av rutan blir ren. Även strålkastarna blir smutsiga snabbt.
Hur sätter man på Netflix när det endast sitter folk i baksätet? Har hittills haft ngn dörr lätt öppen. Annars stängs det av.
Eller så kan passagerarna bak trycka en gång på stora skärmen så hoppar allt igång igen.
55-60kW låter lågt för en sprillans 75kWh bil, förvärmde du och hur långt körde du innan du påbörjade laddning på SuC? 55-60kW är mycket lägre än vad min över fem år gamla S klarar.
Mora är väl 28 mil cirka och suc låg inne i navigation. Hade 2 procent så den borde släppt på mer. Var ingen annan på mitt laddpar(hur funkar det egentligen?)
När jag var själv efter en stund så hoppade den upp i 100 cirka en kort stund.
På hemvägen var det 2 bilar till på andra par. Den låg även då i 55 cirka fram till 85 procent och sen segade det rejält. Åt lunch så det spelade ingen roll men tyckte också det var lite lågt vid så få bilar.
Gällande laddpar ska du kolla på bokstaven A och B. Vissa laddpar står jämte varandra medans vissa är helt åt pipan ologiska. Ställer du dig på en laddstolpe där den ena används får du strypt hastighet.
Det går inte snabbt om du kommer in med 2% då ökar det först efter typ 15%
Mora är väl 28 mil cirka och suc låg inne i navigation. Hade 2 procent så den borde släppt på mer. Var ingen annan på mitt laddpar(hur funkar det egentligen?)
När jag var själv efter en stund så hoppade den upp i 100 cirka en kort stund.
På hemvägen var det 2 bilar till på andra par. Den låg även då i 55 cirka fram till 85 procent och sen segade det rejält. Åt lunch så det spelade ingen roll men tyckte också det var lite lågt vid så få bilar.
Vilken app är bäst för att kunna se laddkurvor?
Hej Elelvis!
Hämtade min SR 10/1. Är också nöjd i det stora hela. Ett fel är att "stämningsbelysningen" i passagerardörren inte fungerar med stängd dörr men hoppar igång när jag öppnar dörren..
Har laddat 3ggr på superladdare och upplever att jag också snittar 50kW. Kort topp på 100kW i början sen snabbt ner. När det närmade sig 80% hade jag bara 37kW, jag hade förväntat mig mycket mer fart.
Nja nu ska man nog inte jämföra en standard range med en 75D. Effektiviteten är ju ganska olika och standard har en typical förbrukning på 160. Vilket faktiskt är ganska rimligt att nå.. såvida man inte kör över 105 kmh för då börjar iaf min dra mer..
Nja nu ska man nog inte jämföra en standard range med en 75D. Effektiviteten är ju ganska olika och standard har en typical förbrukning på 160. Vilket faktiskt är ganska rimligt att nå.. såvida man inte kör över 105 kmh för då börjar iaf min dra mer..
Har just nu följande:
80% 353
90% 397
100% 441 km
Är ju i motorvägsfart det är intressant.
Förbrukning mellan dessa två i motorväg är marginell, enda hardware skillnaden är motorn fram. Att få en S att snitta 160Wh/km så behövs typ hastighet på runt 60-80 max. Vi pratar Model 3 SR+ förbrukning runt 160.
Nja nu ska man nog inte jämföra en standard range med en 75D. Effektiviteten är ju ganska olika och standard har en typical förbrukning på 160. Vilket faktiskt är ganska rimligt att nå.. såvida man inte kör över 105 kmh för då börjar iaf min dra mer..
Har just nu följande:
80% 353
90% 397
100% 441 km
Är ju i motorvägsfart det är intressant.
Förbrukning mellan dessa två i motorväg är marginell, enda hardware skillnaden är motorn fram. Att få en S att snitta 160Wh/km så behövs typ hastighet på runt 60-80 max. Vi pratar Model 3 SR+ förbrukning runt 160.
Varför är det bara det som är intressant? Där mina föräldrar bor finns inte motorväg tex..
men visst ska vi snacka motorväg så ligger jag från Kungsbacka till GBG alltid under 160. Då kör jag typ 100-110 hela vägen.. men jag kanske läser fel på min skärm då.
På motorväg nyttjar den ju den främre motorn då den ligger i konstant hastighet och inte behöver kraften från bakmotorn.. och just nya motorn som är ny på standard range..(är ju models 3s bakre motor)