Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Zalman3 »

The first person in the world to have a Tesla Powerwall battery pays just 46 cents a day for power.

Most pay for themselves, with the installation and technology costs, within seven years.

“I think the key word has become ‘resiliency’,” said Mr Williams. “People want to be more self-sufficient and less reliant on energy off the grid. The bushfire situation has been horrible but it seems to have really accelerated decisions about solar and batteries for households and business across Australia.
Dels betalar sig batterilösningen sig på 7år. Dels vill folk klara kriser, det medför att allt fler investerar i solceller och batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Svenssons »

Ytterst sällan som solceller och batterier installeras så att de kan användas vid strömavbrott i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Ytterst sällan som solceller och batterier installeras så att de kan användas vid strömavbrott i Sverige.
Nej, det är rätt märkligt. Det går ju att få den lösningen, men få verkar vilja ha den eller förstår ens att den finns att få. Visserligen lite dyrare men inte mycket. När jag installerar solceller och batteribank så ska jag definitivt ha det så.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av metchristian »

Svenssons skrev:
Ytterst sällan som solceller och batterier installeras så att de kan användas vid strömavbrott i Sverige.
Tydligen inte lagligt i Sverige har jag fått höra!
Jag va själv på g med solceller och frågade då ett företag om batterier.. sa jag vill ha så jag kan ha ström under 1hel dag i reserv då sa nä inte tillåtet.
Men det är om du fortfarande skall ha ström via elbolag. Om du kan skaffa solceller så du är helt fri från elförsörjning från leverantör så går det tydligen. För då är du inte uppkopplad mot elnätet.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Jojo »

Jo, lagligt är det, men jädrans krångligt att få ihop det. Mycket beroende på t ex nätägare. Jag håller på med detta nu i över ett år utan att det har blivit något än. Galet irriterande. :twisted:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Svenssons skrev:
Ytterst sällan som solceller och batterier installeras så att de kan användas vid strömavbrott i Sverige.
Tydligen inte lagligt i Sverige har jag fått höra!
Jag va själv på g med solceller och frågade då ett företag om batterier.. sa jag vill ha så jag kan ha ström under 1hel dag i reserv då sa nä inte tillåtet.
Men det är om du fortfarande skall ha ström via elbolag. Om du kan skaffa solceller så du är helt fri från elförsörjning från leverantör så går det tydligen. För då är du inte uppkopplad mot elnätet.
Jodå, det är lagligt. Men det måste finnas en utrustning som ser till att slå ifrån kopplingen till nätet så att husets elnät är off-grid när nätet går ner. Annars går det ut ström bakvägen i nätet och utgör en fara för de som arbetar med att lösa strömavbrottet. Som det är nu, som standardlösning, så släcker man ner husets elnät helt för att uppnå detta syfte. Då kan man inte ens dra nytta av solcellernas/batteriernas kapacitet när elnätet är nere. Så det är bara en fråga om att ha rätt utrustning så att man får önskad funktionalitet.

Att du bara fick ett nej betyder bara att företaget inte hade den lösningen i sitt sortiment eller inte själva visste att den finns.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Mickep »

Det måste gå att lösa med någon säkring som slår ifrån om ström försvinner från huvudleverantören. Dvs en mekanisk säkring som hindrar batteriet att ge ström bakvägen till nätägaren.
Har full förståelse för att nätägarens tekniker inte vill ha ström i kablar som skall vara strömlösa. Men detta borde gå att lösa. Om inte annars där utbildning krävs och där man får förutsätta att kablar alltid är strömförande.

Jag tror mångas dröm är att bli självförsörjande och klara ett längre strömavbrott.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Zalman3 »

När griden inte ger ström.
Slå om till offgridläge och kör med solceller och batteri.
Helt ofarligt eftersom du inte är kopplad till grid.

Dock har jag inte koll på hur man ska veta när man får slå på ongrid igen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Jerker »

Att det är både lagligt och funkar bevisas ju genom att samhällskritiska funktioner såsom t.ex. sjukhus har egna dieselgeneratorer som går igång automatiskt vid strömavbrott. Dessa leverera ju givetvis inte ström ut på nätet baklänges.

Så det är bara en fråga om att hitta rätt teknisk lösning. Kan inte peka ut nåt just nu, men jag hänger på några olika FB-sidor om solceller och vet att det har diskuterats där och att det finns de som har sådana anläggningar i drift.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
Att det är både lagligt och funkar bevisas ju genom att samhällskritiska funktioner såsom t.ex. sjukhus har egna dieselgeneratorer som går igång automatiskt vid strömavbrott. Dessa leverera ju givetvis inte ström ut på nätet baklänges.

Så det är bara en fråga om att hitta rätt teknisk lösning. Kan inte peka ut nåt just nu, men jag hänger på några olika FB-sidor om solceller och vet att det har diskuterats där och att det finns de som har sådana anläggningar i drift.
2 solpanelsföretag har sagt till mig att det inte va lagligt.. tyckte det lät jävligt konstigt..
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Baretta »

Men finns inte samma problem med bara solceller? Det finns väl en risk att dom skickar ut ström på nätet oavsett om man har ett batteri eller inte?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Jerker skrev:
Att det är både lagligt och funkar bevisas ju genom att samhällskritiska funktioner såsom t.ex. sjukhus har egna dieselgeneratorer som går igång automatiskt vid strömavbrott. Dessa leverera ju givetvis inte ström ut på nätet baklänges.

Så det är bara en fråga om att hitta rätt teknisk lösning. Kan inte peka ut nåt just nu, men jag hänger på några olika FB-sidor om solceller och vet att det har diskuterats där och att det finns de som har sådana anläggningar i drift.
2 solpanelsföretag har sagt till mig att det inte va lagligt.. tyckte det lät jävligt konstigt..
Tror att det är så att de antingen inte fattar vad du menar, för att inte bryta produktionen av el från solcellerna vid strömavbrott så länge som anläggningen är on-grid, det är olagligt. Eller så är de bara för bekväma för att forska i det du vill ha, för de vill bara bygga sin standardanläggning.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Baretta »

Coolt projekt i Västervik:

”Höstens näst sista projekt är vårt coolaste hittills. Björn Ulveaus och Alm Equity låter bygga ett flytande hotell i Västervik, Slottsholmen on Water och vi fick äran att ordna solen.

Hotellet är inte klart än men vi är färdiga på taket i alla fall så vi delar med oss av lite inspirationsbilder inför vintern - och lite bilder från själva installationsarbetet. Det har sin tjusning och sina utmaningar att installera på ett plåttak när vintern kommer ;-) Men tack vare ett grymt team hann vi klart i tid.

Lite senare i vinter ska det tex bogseras ut på sin plats på fjärden och ankras med ena kortsidan mot Slottsholmen där första hotelldelen redan byggts.
För er som undrar så är "hålen" i solcellsfältet plats för skyltar, takluckor, ventilationshuvar mm.

Solcellspanelerna vi monterat är SunPower X21 Signature Black i vårt speciella SunnyBlack(R) Insertsystem för plåttak. Svart, coolt och sammanhängande. 412 paneler ger ca 150 000 kWh/år och en toppeffekt på 144 kW.

Det är också coolt att solcellerna, med hjälp av batterier, kommer driva hotellet dygnet runt (i alla fall ljusa årstiden) med fläktar, luftkonditionering mm. För detta installerar vi ett likströmsnät, ett sk "Nano grid" från Ferroamp.

Men coolast av allt är att hotellet tillverkar sitt eget vatten, gjort av sol och sjövatten! Solkraftverket och batterierna kommer driva en avsaltningsanläggning som gör att alla på hotellet dricker och duschar i sötvatten. Kan det bli coolare?

Mer detaljer och flera bilder kommer när projektet är mer klart!”


Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av zyax »

Baretta skrev:
Men finns inte samma problem med bara solceller? Det finns väl en risk att dom skickar ut ström på nätet oavsett om man har ett batteri eller inte?
De växelriktare man köper till on-grid-anläggningar i Sverige är skapade så att de slår av när det inte finns inmatningsström. Du kan köpa en växelriktare som klarar off-grid eller on-grid eller den väldigt ovanliga som klarar båda. Det kommer helt klart kosta en hel del mer att köpa en sådan växelriktare samt förstås batteriet, men vill man ha det så bör det gå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av R2_m3 »

Ferroamps sytem klarar det:
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... 00-kronor/
(Bra uppgång på den aktien senaste året också :) )
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Mr_Ewing »

Lösningen består av en pneumatisk lösning som är trycksatt så länge nätet ligger uppe.
Så fort det blir strömavbrott så tappar kopplingen trycket och bryter strömmen mot nätet mekaniskt.
Därefter kickar batteripacket in och driver huset off-grid.
En elegant lösning men fortfarande ganska dyr.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
metchristian skrev:
Jerker skrev:
Att det är både lagligt och funkar bevisas ju genom att samhällskritiska funktioner såsom t.ex. sjukhus har egna dieselgeneratorer som går igång automatiskt vid strömavbrott. Dessa leverera ju givetvis inte ström ut på nätet baklänges.

Så det är bara en fråga om att hitta rätt teknisk lösning. Kan inte peka ut nåt just nu, men jag hänger på några olika FB-sidor om solceller och vet att det har diskuterats där och att det finns de som har sådana anläggningar i drift.
2 solpanelsföretag har sagt till mig att det inte va lagligt.. tyckte det lät jävligt konstigt..
Tror att det är så att de antingen inte fattar vad du menar, för att inte bryta produktionen av el från solcellerna vid strömavbrott så länge som anläggningen är on-grid, det är olagligt. Eller så är de bara för bekväma för att forska i det du vill ha, för de vill bara bygga sin standardanläggning.
Troligen att de är för bekväma Mao...
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Lönsamt med Tesla Powerwall i Australien

Inlägg av Hammar »

Skriv svar