Föruppvärna via app snabbare.

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av Eliard »

Verkar som det går fortare om man ställer upp värmen till HI direkt, istället för önskvärd temp i coupé
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av Bjorn »

Intressant jag har kollat lite på det i veckan och det är också min erfarenhet. Igår konstaterade jag via Visible Tesla att laddningen gick back på 230V 13A (3kW). Alltså värmen drog signifikant mer än 3 kW vid max inställning. Kanske är det så att man får full effekt i maxläget.

Jag gjorde ett ytterligare litet experiment medans jag skriver detta.
Bilen ej ansluten till laddning.

Biltemp 4.5°C, Full värme, Strömvisning fladdrar en del men verkade landa runt -18A
Det blir väl drygt 6kW

Biltemp 11.5°C, 22°C inställt, Än en gång fladdrar det en del men verkar landa runt -8,5A
Det blir väl c:a 3kW

Detta inte så vetenskapliga experiment tillsammans med några tidigare upplevelser ger:
Maxtemp inställt i fjärr = Full effekt på värmen.
Normaltemp inställt i fjärr = Halv effekt på värmen


Det är ur energisynpunkt bättre att värma kortare med mer effekt pga. mindre tid med värmeförlust.
Det kan dessutom vara så att bilen kör högre fläkthastighet vid maxtemp. Jag tyckte nämligen att bakrutan var renare vid samma biltemp. Det kan ju dock vara vädervariationer.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av Martinen »

Dom har sagt att styrningen av klimatet ska bli bättre i v7. Jag lite tråkigt att man ska behöva köra upp den på max bara för att den ska gå snabbare.
Om man ställer in en temp så borde sen göra sitt yttersta för att nå inställda temp så snabbt som möjligt.

Jag har samma erfarenhet när bilen är varm om man ska kyla den. Ställer man önskad temp på 20, så tar det lång tid för dem att nå dit, men sätter man den på low, så går det ganska snabbt.
Det är ganska stor skillnad på effekten vid low eller 17.5.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av HelectriC »

Jag har ofta funderat på om förvärmningen hänger ihop med temperering av batteriet? Ofta när jag kommer ut på morgonen så får jag det gula sträcket på regen (som ju indikerar att batteriet inte kan regenerera pga fel temperatur eller att batteriet är fullt, men det är det sällan hos mig på morgonen eftersom jag inte laddar hemma). Får man snabbare rätt temperatur på batteriet om man förvärmer via app? Kan hända att jag har förvärmt för kort tid för att det ska hinna temperera batteriet och det är därför det gula sträcket är där trots att jag har förvärmt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av chpaulin »

Kan man sätta önskad kupétemperatur vid en specifik tid? Om inte så hade ju det varit ett ypperligt tillfälle för bilen att själv räkna ut hur den mest effektivt kan värma, max effekt strax innan eller lägre effekt under längre tid. Bör bero på temperaturskillnaden mellan önskad temp och ute då värmeförlusterna missgynnar långsam uppvärmning som tidigare nämnts.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av bylund »

Nej. Bara "smart preconditioning", då bilen försöker räkna ut det själv baserat på ens vanor. Det vore bättre att kunna schemalägga det själv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av chpaulin »

Känns inte så svårt att få till. Miljön är ju känd och att ta fram en kurva från -10-+15 lär väl inte vara så svårt heller.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Föruppvärna via app snabbare.

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Jag har ofta funderat på om förvärmningen hänger ihop med temperering av batteriet? Ofta när jag kommer ut på morgonen så får jag det gula sträcket på regen (som ju indikerar att batteriet inte kan regenerera pga fel temperatur eller att batteriet är fullt, men det är det sällan hos mig på morgonen eftersom jag inte laddar hemma). Får man snabbare rätt temperatur på batteriet om man förvärmer via app? Kan hända att jag har förvärmt för kort tid för att det ska hinna temperera batteriet och det är därför det gula sträcket är där trots att jag har förvärmt?
Jag märker ingen direkt skillnad om jag förvärmer eller ej. Vet verkar alltså inte som om förvärmning av bilen även värmer batteriet.
Skriv svar