Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av NEO »

LarsL skrev:
Mariestad blir bra när man åker från mig, Göteborgich. Jung ligger alldeles för nära både som laddstopp och matstopp.
Verkligen, brukar åka rätt ofta västkusten-sthlm och då blir Jung (speciellt med Xen) allt för nära.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Hertsh »

Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av erbo73 »

Hertsh skrev:
Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).
Stödjer hellre en station i Malung!
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Hertsh »

erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).
Stödjer hellre en station i Malung!
Visst, men den är i princip alltid full när jag är där. (Stockholmare som kör till fjällen). Jag håller med, Malung vore bättre. Alltid bättre med fler än stora om jag måste välja.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av greenstreet »

joikast skrev:
bonath skrev:
Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.

Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.

Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
För min del låter Kungsbacka perfekt. Spenderar somrarna på en mindre ort precis söder om Kungsbacka där det är svårt att ladda. Det finns ju en rastplats med lite restauranger (lilla laxen) strax utanför Kungsbacka som vore rimlig.

Som boende i Jönköpingstrakten är det synd att det inte kommit en här ännu. Vetlanda hjälper på resor åt kalmarhållet, vilket jag ofta gör. Kör då t/r över dagen men att sitta och ladda i Kalmar vid 50% SoC är inte direkt optimalt för att kunna komma hem igen. Med gratis supercharging vore det förstås bekvämt och ekonomiskt att ha en på hemmaplan.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gretsch »

Fast dom som pendlar mellan Varberg och Borås hade nog tyckt att en supercharger i Varberg hade varit bra. Men annars så tycker jag väl med att en supercharger i Kungsbacka hade varit mer logiskt. Men vem vet, det kanske kommer både i Varberg och Kungsbacka i framtiden då elbilen tar över mer och mer.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Enligt de norska forumet så är byggnaden av en SuperCharger i Storlien nu under uppbyggnad men jag är osäker, är det verkligen fundament till Superchargers? Det är rapporterat till supercharg.info men jag tycker det ser ut som fyrkantiga, brukar det inte vara mer avrunda eller det kanske finns olika varianter? Det norska forumet borde dock veta i och för sig...

https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.1230
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Var kan man se bilder?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Bild
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Henrik »

Det här har kanske diskuterats tidigare :?:

Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?

Någon kanske har bättre koll än jag?

(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Bild
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

vigge50 skrev:
Bild
Jag ser inte bilden, gissar att det beror på att man måste vara registrerad på forumet för att se den.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

819DACC0-5C0A-4994-851F-5FE21E74AE5E.png
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Henrik skrev:
Det här har kanske diskuterats tidigare :?:

Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?

Någon kanske har bättre koll än jag?

(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Bild
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.

Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
Henrik skrev:
Det här har kanske diskuterats tidigare :?:

Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?

Någon kanske har bättre koll än jag?

(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Bild
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initallet ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Precis, och denna är med största sannolikhet placerad där för att både avlasta E18 men även ta RV26. Nu har jag ingen Tesla så har väll lite och säga till om men om jag hade haft så hade jag också önskat Örebro men då framförallt för att ta RV50 när man kommer från Ödeshög/Motala och ska fortsätta norr om Örebro.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

vigge50 skrev:
EnTraktor skrev:
Henrik skrev:
Det här har kanske diskuterats tidigare :?:

Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?

Någon kanske har bättre koll än jag?

(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)

Bild
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initallet ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.
Precis, och denna är med största sannolikhet placerad där för att både avlasta E18 men även ta RV26. Nu har jag ingen Tesla så har väll lite och säga till om men om jag hade haft så hade jag också önskat Örebro men då framförallt för att ta RV50 när man kommer från Ödeshög/Motala och ska fortsätta norr om Örebro.
Norr om Örebro typ Lindesberg eller Kopparberg hade nog varit populärt. Kanske kommer nästa år.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Henrik »

EnTraktor skrev:
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.

Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
Helt enig!

Hade inte koll på att det var därför det blev 2 st i Karlstad, det förklarar saken!

Gjorde nyligen en resa från Leksand -> Linköping, kommer ca 42 mil med min Tesla så var inga problem men tänker att en laddare i Örebro hade kanske underlättat för andra som åker denna sträcka (dvs från Dalarna -> linköping)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Nu verkar första SuC vara på gång i Serbien enligt supercharge.info

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Erhafal »

Henrik skrev:
EnTraktor skrev:
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.

Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
Helt enig!

Hade inte koll på att det var därför det blev 2 st i Karlstad, det förklarar saken!

Gjorde nyligen en resa från Leksand -> Linköping, kommer ca 42 mil med min Tesla så var inga problem men tänker att en laddare i Örebro hade kanske underlättat för andra som åker denna sträcka (dvs från Dalarna -> linköping)
Ja nu när Ionity inte lägre är ett alternativ "Fattas" t.ex. Örebro om man åker nord-sydlig riktning t.ex. Leksand - Skara.
Öst - Väst så finns det ju bra alternativ.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Nu är även Plovdiv i Bulgarien på gång! Så om nån vecka kan man äntligen köra ner sin Tesla till Turkiet med bara SuC :D

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Tessi19 »

Enligt Mariestads tidning blir det en SUC i Mariestad vid Dinners restaurangen som håller på att byggas.

Hmmm beställa en M3 igen, eller en MS beg. ?
Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

Mariestad är ju uselt mot Laxå, men den är väl mer för de mindre trafikerade vägarna än E20 då
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Elix747 »

Remuz skrev:
Mariestad är ju uselt mot Laxå, men den är väl mer för de mindre trafikerade vägarna än E20 då
Mariestad är ju bra för både E20 och nord-syd på väg r26.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

Elix747 skrev:
Remuz skrev:
Mariestad är ju uselt mot Laxå, men den är väl mer för de mindre trafikerade vägarna än E20 då
Mariestad är ju bra för både E20 och nord-syd på väg r26.
E20 ligger den ju för nära Ljung för att vara vettig
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av oscfor »

Bild från Varberg norra, tagen idag (Hittad på fb).
DE660866-90AC-4DC4-92FD-202756A9DEDB.jpeg
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar