Energiförlust vid laddning
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Energiförlust vid laddning
Är det någon här som har koll på vilken energiförlust det är vid laddning, dvs. om bilen (i mitt fall modell 3 LR) under en dag förbrukat 20kWh och på kvällen kopplar på laddning, då visar displayen i bilen alltid fler kWh som skall fyllas på, typ 8 timmar x 3kW= 24kWh vilket blir den verkliga förbrukningen. Finns det några siffror på skillnad i förluster mellan laddning med AC och DC ?
Re: Energiförlust vid laddning
Blir ju skillnader om du har varmt eller kallt batteri när du påbörjar laddningen.
Extremfallet när det är svinkallt ute och man försöker ladda ett kallt batteri med en fas 10A. Då är det inte mkt av energin som hamnar i batteriet.
Dvs när du parkerar och bilen visar 20kwh med varmt batteri så kanske det blir 24kwh senare på kvällen med kallt.
Extremfallet när det är svinkallt ute och man försöker ladda ett kallt batteri med en fas 10A. Då är det inte mkt av energin som hamnar i batteriet.
Dvs när du parkerar och bilen visar 20kwh med varmt batteri så kanske det blir 24kwh senare på kvällen med kallt.
Re: Energiförlust vid laddning
Når man snakker om energitap ved lading mener man ikke om batteriet er kaldt og må varmes opp. Den faktoren kommer ekstra. Det man mener er energitapet pga batteriets indre motstand som må overvinnes av ladeenheten.
Ladetapet ligger på mellom 10-15%. Hvis du i tillegg må varme opp eller kjøle et batteri før eller under lading er tapet noe større.
Ladetapet ligger på mellom 10-15%. Hvis du i tillegg må varme opp eller kjøle et batteri før eller under lading er tapet noe større.
Re: Energiförlust vid laddning
Tack, tror du det är någon skillnad till det bättre vid Supercharging (likström) ?
Re: Energiförlust vid laddning
När du laddar AC så är det bilens ombordladdare som skapar likström, DC, till batteriet.Linkan skrev:Tack, tror du det är någon skillnad till det bättre vid Supercharging (likström) ?
När du snabbladdar så har redan SuC:en omformat AC till DC.
Konverteringen har en förlust på ca 2-5% för de flesta korrekt designade AC/DC omformare.
Skillnaden här är att förlusten med AC-laddning hamnar i din bil men med snabbladdning hamnar den förlusten i SuC:en.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Energiförlust vid laddning
Det har gjorts en del tester av detta med olika modeller, t.ex. ett med Model S som påvisade ganska stora skillnader i förluster vid AC-laddning beroende på vilken effekt som användes.
3*13A gav i det testet bäst effektivitet, högre/lägre effekt gav större förluster.
Andra tester har visat liknande resultat, men vid andra nivåer, beroende på om det var en S/X/3, vilken årsmodell etc.
Det finns alltså inget entydigt svar på detta att hämta, svaret är nog tyvärr "det beror på", men konsensus verkar iaf vara att högsta möjliga effekt inte alltid är mest effektivt vid AC-laddning.
/fth
3*13A gav i det testet bäst effektivitet, högre/lägre effekt gav större förluster.
Andra tester har visat liknande resultat, men vid andra nivåer, beroende på om det var en S/X/3, vilken årsmodell etc.
Det finns alltså inget entydigt svar på detta att hämta, svaret är nog tyvärr "det beror på", men konsensus verkar iaf vara att högsta möjliga effekt inte alltid är mest effektivt vid AC-laddning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options