Energtapp vid parkering?
Moderator: Redaktion
Energtapp vid parkering?
Jag åker sedan slutet på förra året en ny MX LR. Härlig bil på många vis men jag har några funderingar som jag behöver hjälp att reda ut.
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning.
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.
Har ni andra liknande beteende hos era bilar?
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning.
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.
Har ni andra liknande beteende hos era bilar?
Re: Energtapp vid parkering?
Att det blir mindre räckvidd när bilen stått ett tag, beror delvis på "vampiredrain", delvis på att räknar den försiktigt på räckvidden.Antin skrev:Jag åker sedan slutet på förra året en ny MX LR. Härlig bil på många vis men jag har några funderingar som jag behöver hjälp att reda ut.
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning.
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.
Har ni andra liknande beteende hos era bilar?
Har hänt nu på vintern att jag tappat 10km i räckvidd på i timmes lunch.
Då har jag inte tappar kWh i batteriet, utan att GOM gissar att jag helt enkelt kommer kortare sträcka på samma antal kWh.
Den är feg när den gör räckviddsbedömningen helt enkelt.
För Tesla tycker det är mest praktiskt att göra en ny bedömning vid avresa för en ny tur, än att ändra räckvidden så mycket under färd.
Min systers Nissan Leaf tappat inte så mycket räckvidd när bilen står parkerad, men när man kör så ändras räckvidden hela tiden så man litar inte lika mycket på räckvidden som hos Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Energtapp vid parkering?
Det där var en riktig dålig analys. Han menar såklart att typical-räckvidden sjunker och den påverkas inte av nån "bedömning" eller GOM.Zalman3 skrev:Att det blir mindre räckvidd när bilen stått ett tag, beror delvis på "vampiredrain", delvis på att räknar den försiktigt på räckvidden.Antin skrev:Jag åker sedan slutet på förra året en ny MX LR. Härlig bil på många vis men jag har några funderingar som jag behöver hjälp att reda ut.
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning.
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.
Har ni andra liknande beteende hos era bilar?
Har hänt nu på vintern att jag tappat 10km i räckvidd på i timmes lunch.
Då har jag inte tappar kWh i batteriet, utan att GOM gissar att jag helt enkelt kommer kortare sträcka på samma antal kWh.
Den är feg när den gör räckviddsbedömningen helt enkelt.
För Tesla tycker det är mest praktiskt att göra en ny bedömning vid avresa för en ny tur, än att ändra räckvidden så mycket under färd.
Min systers Nissan Leaf tappat inte så mycket räckvidd när bilen står parkerad, men när man kör så ändras räckvidden hela tiden så man litar inte lika mycket på räckvidden som hos Tesla.
Re: Energtapp vid parkering?
Låt säga att du har en räckvidd på 40 mil(en resa) under gynnsamma omständigheter.
Om du då på vintern istället kör 10st korta resor på 3 mil innan strömmen är slut, då kommer du bara 30 mil.
Alltså har du tappat 10 mil i räckvidd.
Du tappar alltså 1 mil vid varje kallstart.
Detta kan redovisas antingen som att du inte har någon förbrukning alls när bilen är avstängd, men den "drar" 4 mil på en 3 mils resa. Eller så tar den bort ca 1 mil vid varje kallstart så att 3 mils körning "drar" 3 mil i räckvidd.
Så första milen dras väldigt mycket ström, detta måste på nåt sätt redovisas.
Om du då på vintern istället kör 10st korta resor på 3 mil innan strömmen är slut, då kommer du bara 30 mil.
Alltså har du tappat 10 mil i räckvidd.
Du tappar alltså 1 mil vid varje kallstart.
Detta kan redovisas antingen som att du inte har någon förbrukning alls när bilen är avstängd, men den "drar" 4 mil på en 3 mils resa. Eller så tar den bort ca 1 mil vid varje kallstart så att 3 mils körning "drar" 3 mil i räckvidd.
Så högspänningsbatteriet tappar minimalt med ström när bilen sover, problemet är då bilen vaknar, då ska 12V batteriet laddas fullt igen, och kupén värmas.När bilen sover är högspänningsbatteriet frånslaget och strömuttaget från 12V-batteriet minimeras till LTE-uppkoppling (Wifi är avstängt när bilen sover), bluetooth, larmet och dörrhandtagen.
Så första milen dras väldigt mycket ström, detta måste på nåt sätt redovisas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: Energtapp vid parkering?
Har gjort en liten test som kan vara till nytta för andra.
Lämnade min model 3 LR på garageuppfarten och åkte
på semester, räckvidd 355 km. Efter 15 dagar är denna
342 km. Nu har den skånska vintern varit extremt mild kanske
kring 5 grader i snitt. Jag har väck upp bilen 2 ggr med mobilen.
Är faktiskt imponerad, min gamla Model S tappade mer.
Nu kan man lämna bilen på flygplats utan oro några veckor.
Lämnade min model 3 LR på garageuppfarten och åkte
på semester, räckvidd 355 km. Efter 15 dagar är denna
342 km. Nu har den skånska vintern varit extremt mild kanske
kring 5 grader i snitt. Jag har väck upp bilen 2 ggr med mobilen.
Är faktiskt imponerad, min gamla Model S tappade mer.
Nu kan man lämna bilen på flygplats utan oro några veckor.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
Re: Energtapp vid parkering?
La Liberte skrev:Har gjort en liten test som kan vara till nytta för andra.
Lämnade min model 3 LR på garageuppfarten och åkte
på semester, räckvidd 355 km. Efter 15 dagar är denna
342 km. Nu har den skånska vintern varit extremt mild kanske
kring 5 grader i snitt. Jag har väck upp bilen 2 ggr med mobilen.
Är faktiskt imponerad, min gamla Model S tappade mer.
Nu kan man lämna bilen på flygplats utan oro några veckor.
Låter ju perfekt!
Så har jag upplevt att mina andra elbilar funkat men definitivt inte min MX.
Den tappar ju mer energi på 10 h än vad din gör på två veckor.
Jag ska prova att låta den stå ett par dagar vid tillfälle, så får jag se vad som händer?
Re: Energtapp vid parkering?
Har du sentry påslaget? Har för mig datorn drar runt 300W. Det blir ju 3kWh på 10timmar.
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: Energtapp vid parkering?
Det låter ju som att datorn inte somnar som den ska, utan är igång.
Om bilen stått 1 timme typ, och du startar appen, hur lång tid tar det då för dig att komma åt bilen?
Om bilen "sover" som den ska, så bör det ta iallafall 10 sekunder innan du får kontakt med den. Går det snabbt så tyder det på att den är "vaken", och då kan jag tänka mig att det går åt den mängden energi hela tiden...
Om bilen stått 1 timme typ, och du startar appen, hur lång tid tar det då för dig att komma åt bilen?
Om bilen "sover" som den ska, så bör det ta iallafall 10 sekunder innan du får kontakt med den. Går det snabbt så tyder det på att den är "vaken", och då kan jag tänka mig att det går åt den mängden energi hela tiden...
Re: Energtapp vid parkering?
Dags för lite återkoppling. Bilen har nu varit stående några dagar i olika omgångar. Och helt plötsligt verkar det funka som det ska. Den tappar endast någon enstaka km. Jag har inte gjort några ändringar av inställningar. Kan dock direkt koppla detta till innertemperaturen i bilen vid vila som nu är samma som omgivningen utanför bilen. Tidigare låg den alltid 6-8 grader över.
Nu har bilen dock somnat in helt, har inte fått kontakt med den idag. I morse gick jag gå ned till den med nyckeln i fickan, så tände den upp och kopplade upp sig mot appen direkt. När jag hämtade den i eftermdiddags fick jag inte kontakt, utan sitta och ventilera i 5 min innan jag kunde köra iväg. Får inte kontakt med den nu ikväll heller.
Jaja, den lever sitt eget liv, kanske vaknar till liv morrn..
Nu har bilen dock somnat in helt, har inte fått kontakt med den idag. I morse gick jag gå ned till den med nyckeln i fickan, så tände den upp och kopplade upp sig mot appen direkt. När jag hämtade den i eftermdiddags fick jag inte kontakt, utan sitta och ventilera i 5 min innan jag kunde köra iväg. Får inte kontakt med den nu ikväll heller.
Jaja, den lever sitt eget liv, kanske vaknar till liv morrn..
Re: Energtapp vid parkering?
Att du inte får kontakt med bilen beror förmodligen på dålig/knepig mobiltäckning.
Frugan har samma problem på sitt jobb. Vare sig hon eller jag får kontakt med bilen på hennes arbetsplats.
I övrigt går det jättebra överallt och den vaknar på max en minut.
Jag menar bara att problemen kanske inte är direkt kopplade till varandra utan att det kanske finns andra faktorer man inte alltid tänker på.
Frugan har samma problem på sitt jobb. Vare sig hon eller jag får kontakt med bilen på hennes arbetsplats.
I övrigt går det jättebra överallt och den vaknar på max en minut.
Jag menar bara att problemen kanske inte är direkt kopplade till varandra utan att det kanske finns andra faktorer man inte alltid tänker på.
Re: Energtapp vid parkering?
Tror inte heller att det har med varandra att göra. Det spelar ingen roll var jag är. Sitter nu hemma med wi-fi, funkar inte.
Väcker jag bilen med nyckel hoppar appen igång..
Väcker jag bilen med nyckel hoppar appen igång..
Re: Energtapp vid parkering?
Kör du med teslafi?
Där kan man ju tvinga bilen att sova. Tror defaultinställningen är djupsömn. Kan vara värt att kolla upp.
Där kan man ju tvinga bilen att sova. Tror defaultinställningen är djupsömn. Kan vara värt att kolla upp.
Re: Energtapp vid parkering?
Jag registrerade mig för teslaFi men hann inte sätta mig in i hur det fungerade så provperiod har löpt ut. Bilen sover fortfarande djupt men jag har iaf ingen ”vampier drain” .ganska frustrerande. Måste jag betala ett år för teslFi nu för att kolla denna inställning.
Jag stör mig också på att jag måste initiera nyckeln nästan varje gång jag ska köra. Om jag är själv och öppnar dörren funkar det oftast. Men om jag öppnar bakluckan och sidodörrar för att släppa in ungarna måste jag börja rota i fickorna efter nyckeln för att kunna starta bilen. Hittar ingen inställning och heller inget på forumet.?
Jag stör mig också på att jag måste initiera nyckeln nästan varje gång jag ska köra. Om jag är själv och öppnar dörren funkar det oftast. Men om jag öppnar bakluckan och sidodörrar för att släppa in ungarna måste jag börja rota i fickorna efter nyckeln för att kunna starta bilen. Hittar ingen inställning och heller inget på forumet.?
Re: Energtapp vid parkering?
Teslafi kan man betala per månad om man vill.
Har du passive entry påslaget? Då räcker det ju med att ha nyckeln i närheten för att låsa upp bilen.
Nackdelen är att du bör lägga nycklarna i en burk hemma så att inte bilen låser upp sig själv hela tiden när ni rör er i hemmet.
Aktivera också pin2drive så att du minskar risken för stöld.
Har du passive entry påslaget? Då räcker det ju med att ha nyckeln i närheten för att låsa upp bilen.
Nackdelen är att du bör lägga nycklarna i en burk hemma så att inte bilen låser upp sig själv hela tiden när ni rör er i hemmet.
Aktivera också pin2drive så att du minskar risken för stöld.
Re: Energtapp vid parkering?
Har du värmen på i bilen hela tiden? Vad är poängen? Det räcker väl om den värmer upp tills du ska åka?
Re: Energtapp vid parkering?
Jag tror du behöver läsa igenom tråden en gång till lite noggrannare.Fredrik j skrev:Har du värmen på i bilen hela tiden? Vad är poängen? Det räcker väl om den värmer upp tills du ska åka?
Re: Energtapp vid parkering?
Tolkade det här[JM] skrev:Jag tror du behöver läsa igenom tråden en gång till lite noggrannare.Fredrik j skrev:Har du värmen på i bilen hela tiden? Vad är poängen? Det räcker väl om den värmer upp tills du ska åka?
"Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still."
som att bilen håller kupén 6-8 grader varmare.
Hur ska jag läsa det menar du?
Re: Energtapp vid parkering?
Vi har tex diskuterat det faktum att datorn i bilen konsumerar ca 300W kontinuerligt vilket naturligtvis får till följd att innertempen är några grader varmare än ute trots att värmen inte är på.Fredrik j skrev:Tolkade det här[JM] skrev:Jag tror du behöver läsa igenom tråden en gång till lite noggrannare.Fredrik j skrev:Har du värmen på i bilen hela tiden? Vad är poängen? Det räcker väl om den värmer upp tills du ska åka?
"Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still."
som att bilen håller kupén 6-8 grader varmare.
Hur ska jag läsa det menar du?
Det är ju faktumet att det är varmare i bilen utan att värmen är på som oroar trådskaparen. Samt den påverkan på räckvidd som detta medför.
Re: Energtapp vid parkering?
Tack för ert engagemang.
Ska aktivera teslafi igen och kolla om det har blivit någon märklig inställning.
När bilen laddar har jag inga problem att koppla upp mig. När laddning har nått inställd maxgräns kopplar bilen ner och jag får inte kontakt.
Ska aktivera teslafi igen och kolla om det har blivit någon märklig inställning.
När bilen laddar har jag inga problem att koppla upp mig. När laddning har nått inställd maxgräns kopplar bilen ner och jag får inte kontakt.
Senast redigerad av Antin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Energtapp vid parkering?
Har fixat TeslaFi men ingen av boxarna förs "sleep mode" var kryssade.
Blir nog att höra av sig till tesla så får de koppla upp sig och kolla vad som är fel.
Blir nog att höra av sig till tesla så får de koppla upp sig och kolla vad som är fel.
Re: Energtapp vid parkering?
Datorn i nya model S och X drar ca 250-300 W för att bl.a. vaktläget ska fungera. På 10 timmar blir detta ca 3 kW, dvs ca 15 km. Temperaturen i kupén blir då också något högre än utanför. Jag var själv väldigt bekymrad över denna effektförlust tills någon här i klubben berättade detta. Jag tycker gott att Tesla kunde informerat om detta i manualen.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Energtapp vid parkering?
Förlängde TeslaFI och vips så får jag kontakt med bilen igen. Det var inget som har med "sleep mode", helt oförklarligt, tack [JM] för tippset!!
Dock verkar tidigare syndrom med energiförlust och hög innertemp vara kvar.
-3 grader ute nu, +7 grader i bilen... ja vad ska man säga... elda för kråkorna!
Att Tesla inte lyckats få sin PLC att dra mindre än 250-300W vid aktiverat "sentry mode" är ju ett skämt.
Min VP i huset drar 10-14 kWh/dygn vid ca +5 grader som jämförelse.
Nu tycker jag det är roligt med energieffektivitet, kanske därför jag stör mig så mycket på tappet
Förutom att passagerardörren fram inte går att öppna längre gillar jag min MX!
Dock verkar tidigare syndrom med energiförlust och hög innertemp vara kvar.
-3 grader ute nu, +7 grader i bilen... ja vad ska man säga... elda för kråkorna!
Att Tesla inte lyckats få sin PLC att dra mindre än 250-300W vid aktiverat "sentry mode" är ju ett skämt.
Min VP i huset drar 10-14 kWh/dygn vid ca +5 grader som jämförelse.
Nu tycker jag det är roligt med energieffektivitet, kanske därför jag stör mig så mycket på tappet
Förutom att passagerardörren fram inte går att öppna längre gillar jag min MX!