Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Nu kommer mera information om Polestar 3.
Polestar 3

Svenska biltillverkaren Polestar, som ingår i Volvo Car Group, håller som bäst på att rulla ut sina nya modeller Polestar 1 och 2.
Kommande Polestar 3 (debut 2022) blir en från övriga Volvo-modeller mer självständig suv i större mellanklassen. Givetvis hundra procent eldriven.
https://teknikensvarld.se/polestar-3-utmanar-tesla/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 3

Inlägg av Surfaren »

Spontant undrar jag bara om det är meningen att man inte ska kunna se ut bakåt. Iofs kanske Android Auto tillåter att man kör med bild från backkameran hela tiden...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 3

Inlägg av Stevvee »

Surfaren skrev:
Spontant undrar jag bara om det är meningen att man inte ska kunna se ut bakåt. Iofs kanske Android Auto tillåter att man kör med bild från backkameran hela tiden...
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek Bild
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 3

Inlägg av Surfaren »

Stevvee skrev:
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek
Jag ser en svagt sluttande taklinje som möter en betydligt brantare linje, och där sitter det nån sorts spoiler. Denna ser ut att sitta ungefär i ögonhöjd för den som kör bilen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 3

Inlägg av Stevvee »

Surfaren skrev:
Stevvee skrev:
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek
Jag ser en svagt sluttande taklinje som möter en betydligt brantare linje, och där sitter det nån sorts spoiler. Denna ser ut att sitta ungefär i ögonhöjd för den som kör bilen.
Jo förvisso. Men titta vid takfenan, där ser det ut att gå en kant. Sen om det är skugga eller kanten på ett glas är svårt att säga.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 3

Inlägg av mr_tt »

PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

mr_tt skrev:
PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Speciellt när det handlar om bakåtsikten.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 3

Inlägg av Svenssons »

mr_tt skrev:
PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Något liknande detta?

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Polestar 3

Inlägg av markuswesterberg »

Har läst artikeln men vem/vad är källan??
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 3

Inlägg av StefL »

Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning
Det är väl dom där förbannade, besvärliga kunderna som efterfrågar dom....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Och Polestar 3 ska komma 2021 och sedan säljas i flera år.
https://www.svd.se/svenska-polestar-vi- ... konkurrent


Ska inte Polestar 3 komma 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 3

Inlägg av heldiggrisen »

StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 3

Inlägg av StefL »

heldiggrisen skrev:
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Polestar 3

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
heldiggrisen skrev:
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)

En "platt front" behöver inte vara så jäkla illa faktiskt. Sägs ju att den mest aerodynamiskt effektiva formen är en vattendroppe.

För övrigt vet jag en till "SUV" som är nedtryckt där bak. Tesla Model X. ;)

Alla Teslas modeller har sluttande akter av just effektivitetsskäl. En Model S utan sluttande akter skulle bli sjukt rymlig också. :)
resistance.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av Remuz »

Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

Tror den här trenden med suv med sluttande taklinje kommer sig av att det är ett sätt att få ner luftmotståndet på en suv.
Verdi

Re: Polestar 3

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Ja precis. Men en droppe kan som mest falla i ca 9 m/s (32 km/h). Har med storleken att göra. Större droppar faller snabbare än mindre. Dock så bryts de upp i mindre om de är större än de ca 5 mm i diameter som krävs för 9 m/s.

En bil ska ju vara som mest effektiv i betydligt högre hastigheter än så. Så den ideala formen är nog som en droppe utdragen på längden. En smal droppe. Men grundformen lär vara densamma.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Polestar 3

Inlägg av DSV »

Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
Verdi

Re: Polestar 3

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
Ytspänningen ställer kanske till det?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 3

Inlägg av iAkita »

De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 3

Inlägg av heldiggrisen »

iAkita skrev:
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
B3E2CFEF-0E9E-48AF-BC73-CA73458B38E7.png
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av Remuz »

DSV skrev:
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
I stand corrected. Detta var inte vad jag fick lära mig när jag var liten. Men det var uppenbarligen helt fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
B3E2CFEF-0E9E-48AF-BC73-CA73458B38E7.png
Dom andra har ju offrat vindmotstånd för design.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 3

Inlägg av heldiggrisen »

Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Skriv svar