Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Inlägg av TeslaManne »

Hej.

Min elektriker har tittat förbi och har installerat ett uttag , model 3fas , ca 8m kabel o tre 16A säkringar.. ingen jordfelsbrytare typ B.. då jag inte bestämt laddare ännu.. priset på denna eventuella Typ B var över 6 papp bara den..

Men nu till frågan.. vilken laddhastighet kan man förvänta sig av den mobila enheten ? När jag kört med vanlig kontakt har jag fått ut 8km per timma, ökade jag så gick säkringen på det uttaget..

Har provat en gång nu kort stund , fick ut 28km enligt bilen, *något* bestämde 8A 3fas 240V, Huset är säkrat på 20A. Är detta Max vad man kan få från den mobila laddaren ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Inlägg av e5m1r »

Sänkningen till 8A är geotaggad så sänkte du i bilen till 8A för en fas så ör 8A kvar även när du kör tre fas
Max är 16A om du kan köra på det beror på hur belastningen på huvudsäkringar ser ut
Bara att prova sig fram
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Inlägg av TeslaManne »

e5m1r skrev:
Sänkningen till 8A är geotaggad så sänkte du i bilen till 8A för en fas så ör 8A kvar även när du kör tre fas
Max är 16A om du kan köra på det beror på hur belastningen på huvudsäkringar ser ut
Bara att prova sig fram
Tackar.. vart ut i bilen o ställde in 16A igen.. då gick den från 8 till 10A , får ut 33km nu.. , gissar att det är Max vad den laddaren kan ge.. dock känns det bra mycket bättre att kunna plocka ut 33km istället för 8km.. med vår 75D så känns det som den kommer alltid att vara fullt laddad till nästa dag.. underbart. Stort tack igen.!

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Inlägg av fth »

Gamla UMC kan ge 11kW (16A*3), om du bara får ut 10A så är det något annat i kedjan som begränsar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Inlägg av TeslaManne »

Frågan är vad det kan va då som hindrar ytterligare laddökning. Huvudsäkring ligger på 20A, sen kommer dom nya 16A , ca 7-8m tjockare kabel , rött uttag, den mobila laddaren . Bilen ställd på 16A, o den lägger sig på 10A.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gamla mobila laddaren.. rött uttag

Inlägg av Bjelke »

Kallt batteri skulle kunna vara förklaringen, men det brukar gå upp i hastighet ganska snabbt om det skulle vara orsaken...
OM det skulle bero på ledningar osv så borde man hinna se det i början av laddningen, kolla spänningen precis
när den börjar ladda och håll koll på om spänningen sjunker snabbt när bilen försöker höja strömmen, för isf begränsar
bilen laddningen (och i värsta fall stänger av laddningen helt).
Annars är det nog fel på UMC eller bilens laddare på något sätt...

Om det skulle vara spänningsfall som är boven så borde den kunna ladda på full effekt någon annanstans, vilket är väl värt att
testa i detta läge ändå. Jämför helst då även om det skiljer mellan en publik stolpe och ett vanligt rött uttag + UMC någonstans.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar