Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Ägnar mig åt lite självplågeri: Om jag hade köpte i fredags strax innan stängning, hur mycket skulle mina aktier då gått upp idag... :cry:

Man glömmer lätt att 10% uppgång nu i reda pengar är dubbelt så mycket nu mot i höstas då den låg runt 350.
Nja, nä... det är fortfarande 10% på de pengar du satsar.
Jag syftar på aktiekursen. Om den går upp 10% på 350 så är det 35, om den går upp 10% på 700 så är det 70, alltså dubbelt upp. Om man har legat still från att ha köpt på en låg nivå så ökar ju värdet mer i absoluta tal vid en högre kurs än vid en lägre.
Ja, så är det. Desto mer pengar man har, desto fortare blir det ännu mer. Eller mindre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Ägnar mig åt lite självplågeri: Om jag hade köpte i fredags strax innan stängning, hur mycket skulle mina aktier då gått upp idag... :cry:

Man glömmer lätt att 10% uppgång nu i reda pengar är dubbelt så mycket nu mot i höstas då den låg runt 350.
Nja, nä... det är fortfarande 10% på de pengar du satsar.
Jag syftar på aktiekursen. Om den går upp 10% på 350 så är det 35, om den går upp 10% på 700 så är det 70, alltså dubbelt upp. Om man har legat still från att ha köpt på en låg nivå så ökar ju värdet mer i absoluta tal vid en högre kurs än vid en lägre.
Ja, så är det. Desto mer pengar man har, desto fortare blir det ännu mer. Eller mindre.
Jovisst. Och min poäng var egentligen den att folk som hör att aktien gått upp eller ner ett antal procent inte tänker på att det kan skilja så oerhört i absolut värdeändring beroende på vad aktiens värde är.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Ägnar mig åt lite självplågeri: Om jag hade köpte i fredags strax innan stängning, hur mycket skulle mina aktier då gått upp idag... :cry:

Man glömmer lätt att 10% uppgång nu i reda pengar är dubbelt så mycket nu mot i höstas då den låg runt 350.
Nja, nä... det är fortfarande 10% på de pengar du satsar.
Jag syftar på aktiekursen. Om den går upp 10% på 350 så är det 35, om den går upp 10% på 700 så är det 70, alltså dubbelt upp. Om man har legat still från att ha köpt på en låg nivå så ökar ju värdet mer i absoluta tal vid en högre kurs än vid en lägre.
Ja, så är det. Desto mer pengar man har, desto fortare blir det ännu mer. Eller mindre.
Jovisst. Och min poäng var egentligen den att folk som hör att aktien gått upp eller ner ett antal procent inte tänker på att det kan skilja så oerhört i absolut värdeändring beroende på vad aktiens värde är.
Det är korrekt om du räknar Teslas totala marknadsvärde. Eller om du räknar med 1 aktie oavsett priset. Men om du nu äger Amazon eller Tesla för ett visst belopp, så går de lika mycket upp eller ner i reda pengar för samma procent ökning eller minskning. Trots att Amazon står runt 2000 och Tesla runt 700.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av hooked »

Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Ägnar mig åt lite självplågeri: Om jag hade köpte i fredags strax innan stängning, hur mycket skulle mina aktier då gått upp idag... :cry:

Man glömmer lätt att 10% uppgång nu i reda pengar är dubbelt så mycket nu mot i höstas då den låg runt 350.
Nja, nä... det är fortfarande 10% på de pengar du satsar.
Jag syftar på aktiekursen. Om den går upp 10% på 350 så är det 35, om den går upp 10% på 700 så är det 70, alltså dubbelt upp. Om man har legat still från att ha köpt på en låg nivå så ökar ju värdet mer i absoluta tal vid en högre kurs än vid en lägre.
Ja, så är det. Desto mer pengar man har, desto fortare blir det ännu mer. Eller mindre.
Jovisst. Och min poäng var egentligen den att folk som hör att aktien gått upp eller ner ett antal procent inte tänker på att det kan skilja så oerhört i absolut värdeändring beroende på vad aktiens värde är.
Förstår inte alls resonemanget. Det som har betydelse är den procentuella ökningen i kombination med hur stort belopp man har investerat och det kvittar om det är Tesla eller någon annan aktie.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

817,00 dollar nu!

Rejäl uppgång!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Om man tror att aktien kommer gå upp till 5000$ inom några år, vilka certifikat, warranter eller liknande rekommenderas då?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

NU verkar den ha stabiliserat sig på den här nivån och pendlar mellan 700 och 800. Det är inte så illa!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Stabil är nog att ta i! Bäst att spänna fast säkerhetsbältet om man ska åka med tror jag..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

Fegade ur på Bears denna vecka och som det ser just nu så var det en jäkla tur och lyckades klippa några procent på uppgången igår istället. :D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Sabbe skrev:
Om man tror att aktien kommer gå upp till 5000$ inom några år, vilka certifikat, warranter eller liknande rekommenderas då?
Satsa på själva aktien. Det andra innebär dyra kostnader och är därför dumt att äga över lång tid.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Sabbe skrev:
Om man tror att aktien kommer gå upp till 5000$ inom några år, vilka certifikat, warranter eller liknande rekommenderas då?
Satsa på själva aktien. Det andra innebär dyra kostnader och är därför dumt att äga över lång tid.
Nej det stämmer inte. Givet den extrema utvecklingen så får han såklart extremt mycket högre avkastning med derivat.

Ju större hävstång desto bättre givet en så stor aktieuppgång.

Sen tycker jag såklart det är en helt orealistisk förväntan, men det är en annan sak.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Legato skrev:
Alfred skrev:
Sabbe skrev:
Om man tror att aktien kommer gå upp till 5000$ inom några år, vilka certifikat, warranter eller liknande rekommenderas då?
Satsa på själva aktien. Det andra innebär dyra kostnader och är därför dumt att äga över lång tid.
Nej det stämmer inte. Givet den extrema utvecklingen så får han såklart extremt mycket högre avkastning med derivat.

Ju större hävstång desto bättre givet en så stor aktieuppgång.

Sen tycker jag såklart det är en helt orealistisk förväntan, men det är en annan sak.
Ge gärna exempel på olika derivat som skulle ge större avkastning än att bara sitta på aktien. Jag är redan tungt investerad i aktien men kan tänka mig att köpa några ”lotter” som det inte gör något om hela beloppet förloras.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
Legato skrev:
Alfred skrev:
Sabbe skrev:
Om man tror att aktien kommer gå upp till 5000$ inom några år, vilka certifikat, warranter eller liknande rekommenderas då?
Satsa på själva aktien. Det andra innebär dyra kostnader och är därför dumt att äga över lång tid.
Nej det stämmer inte. Givet den extrema utvecklingen så får han såklart extremt mycket högre avkastning med derivat.

Ju större hävstång desto bättre givet en så stor aktieuppgång.

Sen tycker jag såklart det är en helt orealistisk förväntan, men det är en annan sak.
Ge gärna exempel på olika derivat som skulle ge större avkastning än att bara sitta på aktien. Jag är redan tungt investerad i aktien men kan tänka mig att köpa några ”lotter” som det inte gör något om hela beloppet förloras.
Bästa är egentligen att köpa riktiga/rena optioner men tyvärr får man inte göra det som svensk. Kanske om du har nån kompis du litar på i USA...

I Sverige finns det väl egentligen två realistiska alternativ:
* Köpa CFDs via tex IG.com. Du behöver normalt bara ha pengar motsvarande under 10% av motsvarande aktieinnehav.
* Köpa bull-certfikat via din nätmäklare. Med din marknadstro så är det hög hävstång som gäller, dvs tex X5 eller X10 (som i teorin alltså rör sig 5 respektive 10 gånger så mycket som aktien).

Både Avanza och Nordnet har egna Tesla Bull certifikat. På Nordnet är de dessutom courtagefria (vet ej om samma på Avanza). Exempel:
https://www.avanza.se/borshandlade-prod ... a-x5-ava-1

Var dock medveten om att det finns ett tidsvärde i alla derivat ovan. Köper du med hävstång och aktien ligger stilla så kommer du ändå förlora pengar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Nyemission, bolaget plockar in 2 miljarder dollar för att stärka balansräkningen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Nyemission på $2,3 miljarder. Det trodde jag verkligen inte skulle ske. Förstår inte varför, bra kassaflöde och generösa lån för fabriken i Shanghai har man ju redan nu. Kanske tom Elon tycker aktien är övervärderad nu...

https://finance.yahoo.com/news/tesla-an ... 16343.html
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Bra läge att ta in pengar, blir ju billigt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

För oss som inte vet; vad innebär nyemmission och vilken effekt får det för ägande av aktien.
Bra/dåligt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
För oss som inte vet; vad innebär nyemmission och vilken effekt får det för ägande av aktien.
Bra/dåligt?
Det ges ut flera aktier så varje aktie kommer äga en mindre del av företaget. Samtidigt blir ju företaget värt lite mer så det borde gå på ett ut egentligen. Men vart priset på aktien tar vägen vet ingen.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Mickep skrev:
För oss som inte vet; vad innebär nyemmission och vilken effekt får det för ägande av aktien.
Bra/dåligt?
Bolaget trycker nya aktier och säljer dessa. Antingen kan man som befintlig ägare vara med och köpa nya aktier, då får man alltså ge mer pengar till bolaget. Eller så låter man bli och då blir ditt ägande utspätt, dina aktier motsvarar en mindre del av samma företag.

Det finns två typer av nyemissioner, offensiva där man tar in kapital för att öka takten i produktion osv eller defensiva där man tar in kapital för att överleva.

Ibland blir man som liten ägare aldrig ens erbjuden att köpa nya aktier, då har man inget annat val än att bli utspädd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Bra läge att ta in pengar, blir ju billigt.
Om man anser att aktien är övervärderad, ja.

Elon har ju konstant ansett att Tesla är undervärderat och har därför (logiskt nog) nästan uteslutande tagit in pengar via lån/konvertibler för att minimera utspädningen. Men nu kanske tom han tycker kursen är orimligt hög...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Fast han verkar sugen på att spendera närmare 100 miljoner på att köpa aktier själv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
Fast han verkar sugen på att spendera närmare 100 miljoner på att köpa aktier själv.
Ja, dvs han täcker inte ens sin egen andel i emissionen. Skulle ju dessutom vara en extremt dålig signal mot marknaden om han inte tog något alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Borde ju trycka ner kursen en del

Känns som en tydlig signal om övervärdering
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Borde ju trycka ner kursen en del

Känns som en tydlig signal om övervärdering
För förmarknaden så dippade kursen kort allra först men sen har den stigit bra igen.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Larofo skrev:
Fast han verkar sugen på att spendera närmare 100 miljoner på att köpa aktier själv.
Ja, dvs han täcker inte ens sin egen andel i emissionen. Skulle ju dessutom vara en extremt dålig signal mot marknaden om han inte tog något alls.
Sant, men om han ska täcka sin andel blir det väl uppemot 4 miljarder.
Det mesta av Elons förmögenhet är redan uppbundet i Tesla och SpaceX.

Jag är för att dom stärker sin balansräkning och tar in mer pengar.
Speciellt med tanke på alla nya produkter dom har i pipeline.
Elon är ju rätt riskvillig, kanske borde dom gå all in nu och ta in mer pengar och
verkligen accelerera tillväxten i företaget.
Men dom hävdar ju att dom är självförsörjande nu och jag litar på att Teslas styrelse har
väldigt bra koll på vad dom gör.
Och det är ju inte som att dom sover direkt. En ny fabrik precis driftsatt och 2 nya på gång.
Skriv svar